Hulp/info over nieuw te kopen digi. video camera

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Geachte lezers,

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe video camera, digitaal.

Ik ben al wat winkels langsgeweest maar iedereen zegt weer wat anders en ik weet het niet meer.

Ik zoek een antwoord op hetvolgende:

Ik zoek/wil een camera van +/- 400-500 euro.
Ik wil de opnames direct op mijn computer kunnen zetten zonder capture card. ( via usb/firewire)

( En event, foto mogelijkheid en als webcam te gebruiken, maar niet noodzakelijk.)

Nu zegt de een dat dit niet kan en de ander van wel ( 7 versch winkels...)

Wie maak het mijn duidelijk, moet ik een capture card perse hebben of kan het gewoon met b.v. usb/firewire?
Ik wil de films op cd/dvd opslaan, met wat simpel knip en plak werk, niks bijzonders.

alvast bedankt... een leek op digitaal video gebied.

( edit: de camera word waarschijnlijk een JVC type grd. 23/25 of 30 ) bezit een firewire uitgang. )

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 05-05-2004 20:13 ]

Making an ass of myself since the 70's

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 22:19
Digitale camera's hebben altijd een dv-uitgang. Die kan je dan verbinden met je pc via firewire. Dus een capturekaart heb je al niet nodig. Dit is enkel nuttig bij het opnemen van een analoge camera, of viderorecorder, enz.

In camera's zitten veel soorten. Een simpel camera voor jou is bv. de Canon MV 700 i. Nog geen 500 euro, kan als webcam gebruikt worden, en ik denk zelfs foto's trekken. Maar kijk bv even op pricewatch, zul je wel iets viden.

Maar zou je graag hebben? Zeer groote zoom? enz.

[ Voor 8% gewijzigd door peter_the_hobbit op 05-05-2004 20:17 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
Hé ik heb precies hetzelfde gehad, heb me ook te pletter gezocht, vond alleen die JVC's nogal groot en op kieskeuring.nl zeiden de meesten dat hij veel herrie maakte.
Ik had als uiteindelijke keuze bij de media markt de Sony DCR-TRV14 (E 444,=) maar die hadden ze niet meer, vervoglens stond deze camera ergens anders nog voor 449,= maar per ongeluk hebben ze me het nieuwste model (DCR-HC14) gegeven, erg vervelend ;)

Al met al leuk camera'tje, goed geluid goed beeld, niet te groot en de Firewire werkt prima icm met mijn computer. Ook als webcam, alleen foto's nemen kan niet, nou ja dan zet ie 5 sec still op de band, die kan je dan ook weer met USB ophalen, maar dat heb ik nooit geprobeerd, daar heb ik mijn digitale camera voor..

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 05 mei 2004 @ 20:16:
Digitale camera's hebben altijd een dv-uitgang. Die kan je dan verbinden met je pc via firewire. Dus een capturekaart heb je al niet nodig. Dit is enkel nuttig bij het opnemen van een analoge camera, of viderorecorder, enz.

In camera's zitten veel soorten. Een simpel camera voor jou is bv. de Canon MV 700 i. Nog geen 500 euro, kan als webcam gebruikt worden, en ik denk zelfs foto's trekken. Maar kijk bv even op pricewatch, zul je wel iets viden.

Maar zou je graag hebben? Zeer groote zoom? enz.
Bedankt voor je reactie.

Het ligt als volgt.
Ik heb een oude Akai video 8 camera, maar die is aan vervanging toe. Ik had al geinformeerd naar mogelijkheden om tapes op mijn comp te zetten, maar com dan uit op een losse capture card van bijv. pinnacle.

Nu viel er hier een aanbieding in de bus van een JVC camera, waarbij je je oude kunt inruilen.

Was toch al van plan een nieuwe te kopen, dus komt mooi uit.
Mijn bedoeling is gewoon de gemaakte film direct op de PC te zetten.
En dit zou dus goed moeten gaan met de Firewire aansluiting, zonder speciale kaarten etc. ( ok software, maar dat is geen probleem. )

De eisen voor de camera:
Goed beeld en geluid.
Makkelijk te bedienen. ( voor de vrouw )
Beeld op computer, zonder extra aanschaf randapp. etc.
eventueel foto's kunnen maken. ( hoeven geen 5 megapixels te zijn hoor...hehe )
en lijkt me leuk als je hem als webcam kan opzetten. ( zou denk ik dan, techniesch gezien moeten kunnenmet elke usb/firewire aansluiting??? )

Zoom etc. maakt niet zoveel uit. Hij gaat vooral gebruikt worden voor het filmen van onze baby-dochter, de hond etc. En soms vliegshow, vakantie, motor ( tankmontage )

Ik heb hier de volgende modellen:
JVC
gr-dx 25 € 549
gr-d 30 € 549
en die aanbieding was een :
gr-d 23 voor € 499, met inruil van oude camera voor € 399.

Aangezien ik een leek ben op dit gebied, weet ik echt niet wat nou een leuke camera is voor onze simpele bedoelingen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Nou ik wil best een digi cam, maar als ik voor een paar centen meer een video cam heb met deze mogelijkheid heb....

Sla ik 2 vliegen in 1 klap.

En op A4 printen doe ik toch niet, het zou een leuke optie zijn.

• Xymox
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

shaggy8675 schreef op 05 mei 2004 @ 20:33:
[...]
Ik heb een oude Akai video 8 camera, maar die is aan vervanging toe. Ik had al geinformeerd naar mogelijkheden om tapes op mijn comp te zetten, maar com dan uit op een losse capture card van bijv. pinnacle.
Met een Digital8 camera kan je ook je oude Video8/HI8 bandjes afspelen en dmv FireWire naar je PC overzetten. De videocamera is in dit geval dus een capture device geworden (hehe, een digitale videocamera is altijd een analog capture device) en heb je geen extra hardware nodig.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• peter_the_hobbit
  • Laatst online: 28-01 22:19
Kweet nie waarom je alleen JVC bekijkt, er zijn meerdere goede merken. Panasonic, sony, canon, enz.

Voor hetgeen jij de camera zult nodig hebben zijn ze bijna allemaal goed, de webcam functie die je graag zou hebben, zit op dat model van canon waar ik over sprak. Gebruik ikzelf nooit, maar jah, het zit erop. Maar het kan goed zijn dat de andere merken ook een webcam functie hebben. Btw bijna elke dv camera heeft een foto functie, al wordt het bij sommige, (duurdere) opgeslaan op een aparte smartmedia of ander kaartje. Bij goedkopere zal het gewoon op de tape opgeslaan worden.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ja het merk maakt me niet echt uit hoor. ( ben persoonlijk niet echt fan van Sony, slechte ervaaringen mee )

Ben benieuwd, zal eens goed rondsnuffelen, en als er iemand verders iets weet. laat maar horen.

Alvast bedankt.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
't Is dan misschien al een beetje oud topic, maar ik wilde toch nog wat toevoegen aan de tips:

Als je ooit van plan bent om te gaan filmen vanaf een statief, let er dan op dat je camera van BOVENAF geopend kant worden voor het teepje.

Ik heb dit weekend namelijk met een Sony moeten werken, en daar kon ik het klepje niet van openmaken zonder de camera van het statief af te schroeven :(
't Klepje zat namelijk ONDEROP de camera |:(

Best lastig als je een concert filmt en je hebt maar enkele seconden om de wisseltruuk uit te voeren...

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
AxiMaxi schreef op 18 mei 2004 @ 14:26:
't Is dan misschien al een beetje oud topic, maar ik wilde toch nog wat toevoegen aan de tips:

Als je ooit van plan bent om te gaan filmen vanaf een statief, let er dan op dat je camera van BOVENAF geopend kant worden voor het teepje.

Ik heb dit weekend namelijk met een Sony moeten werken, en daar kon ik het klepje niet van openmaken zonder de camera van het statief af te schroeven :(
't Klepje zat namelijk ONDEROP de camera |:(

Best lastig als je een concert filmt en je hebt maar enkele seconden om de wisseltruuk uit te voeren...
Bedankt voor de tip,

Ik denk zelf dat dit niet zal gebeuren. Ik wil hem puur voor het filmen van mijn dochter etc. gebruiken.
Dus een statief zal niet snel nodig zijn. ( hooguit bij webcam gebruik )

Maar toch bedankt, kan er in ieders geval rekening mee houden.

Heb nog steeds niks gekocht, maar het word wel steeds duidelijker wat het zal worden.
Ik heb max 500 euro over voor zo'n ding, en waarschijnlijk word het toch een JVC.
Tenzij iemand andere tips heeft?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-02 22:51
Ik ben zelf erg tevreden over de Sony DCR TRV 14. Goed beeld en realistische kleuren, zowel bij daglicht als 's avonds. Geluid is goed (geen motorgeluiden op de opname, hebben veel kleine camera's wel last van).

Meegeleverde afstandsbediening is geloof ik het enige verschil met TRV12 - vond ik aanvankelijk onzin, maar toch de 14 gekocht wegens TRV12 uitverkocht. Bij bekijken van films blijkt het toch een heel handig extraatje.

Nadelen tot dusver: zoom-knopje vond ik aanvankelijk even wennen (gaat nu goed), zoeker is zwart/wit, geen DV-in.

O ja: zie ook " Het grote Digitale Video Camera topic "

[ Voor 36% gewijzigd door Antonius op 19-05-2004 15:40 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40
shaggy8675 schreef op 18 mei 2004 @ 17:33:
[...]

Heb nog steeds niks gekocht, maar het word wel steeds duidelijker wat het zal worden.
Ik heb max 500 euro over voor zo'n ding, en waarschijnlijk word het toch een JVC.
Tenzij iemand andere tips heeft?
Tja.. als je al een keze hebt gemaakt, ik zou in ieder geval kijken of je kan proberen, mocht hij namelijk wel herrie opnemen met opnemen (das een vage zin) dan kan je em omruilen voor een ander.
Ik heb zelf ook slechte ervaringen met Sony gehad, maar toch bevalt de camera (DCR-HR14) mij tot nu toe prima.
Pagina: 1