[temps] Kan ik ietsje tweaken?

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 17:49
Hallo,

Ik heb laatst de zalman hp80 (die grijze in ieder geval) vga cooling zonder fan gekocht en geinstalleerd, mijn temperaturen zijn wel ietsje minder, maar ik wou meer.

Wat heb ik nu gedaan, ik heb een 8x8 cooler uit een voeding genomen, en die met
zon molox stukkie net als de zm01C (dat fan die je kan krijgen voor de hp80) aan de zijkant geplaatst, heb helaas geen dig. fotocamera anders liet ik het zien.

Mijn temperaturen zijn 56 op GPU en 49 voor mijn RAM naar een uurtje gamen.
Volgens mij kan je nu wel wat gaan tweaken, vooral aan de gpu, maar ik heb er geen ervaring mee, dus daarom mijn vraag:

Kan ik deze kaart nu wel wat overclocken? En zo ja in hoeverre, ik weet dat het een kwestie is van proberen, dat heb ik in een ander topic gelezen, maar, bijv. een 20Mhz omhoog, merk ik dat en gaat mijn kaart dan niet kaduk?

Graag wat help voor deze beginnede tweakers :P _/-\o_

EDIT

de 8x8 fan zit net als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware-rogge.com/bilder/0287_1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door semicon op 05-05-2004 17:29 ]

• semicon
** verkeerde knop

[ Voor 98% gewijzigd door semicon op 05-05-2004 17:29 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zou misschien handig zijn als je vermeldt welke kaart je hebt? Is het die 5600 in je signature?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik zelf heb de Hp80 met fan op een 9800 Pro..en nee ik overclock niet maar deze koeling was nodig omdat de standaard koeling veel te zwak was...

Overclocken is redelijk simpel en Omega Drivers leveren zelfs een tooltje bij....

Het best kun je in kleine stapjes gaan... en temperaturen in de gaten houden. In het begin kan je waarschijnlijk nog met stappen van 20Mhz overclocken maar als snel moet je inbinden.

Oh ja, stabiliteits testen doe je dus door een uurtje ofzo te gamen. Dan moet hij op volledige temperatuur gekomen zijn....

En dat is alles... :-)

There is no place like ::1

• semicon
Ja het is de geforce fx5600 zoals in de sug, sorry dat ik het niet vermeldt heb, hij loopt nu op 325 - 500 (standaard denk ik?)

[ Voor 10% gewijzigd door semicon op 05-05-2004 17:32 ]

• semicon
:'( :P Probleem!

Ik ben dus in stapjes gaan werken (standaard 324 op core), 330mhz, 333mhz, 340mhz... en dat vondt ik wel een mooie voornu... (zal voor de meeste niet erg veel zijn) :X De memory durfde ik maar 3mhz over te clocken want ik heb daar geen xtra coolblockjes op ofzo... en temps zijn nu 53 - 49.. eigenlijk geen verschil volgens mij dus.. dat is na 3x 3dmark03 gedraait te hebben.

Het werk zeker beter in spellen, je merk in 3dmark03 van 2117 naar 2459 gegaan vindt ik wel best zo. Het probleem is nu alleen, dat ik vanaf de hoger als 333Mhz niet kan kijken wat mijn snelheid is... als ik hem dan snel terug zet op standaard default settings en apply en dan smartdoctor opnieuw installeer kan ik zien hoe warm hij is.. als ik namelijk gewoon kijk als hij op 340 staat dan zegt hij iets met een IC die geen temperaturen kan meten ofzo.. 8)7 8)7

Dit betekend toch niet dat hij kapot is?

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
je temps. hoeven niet per se hoog te zijn, wil je videokaart instabiel zijn.

als je nl. 3dmark draait en je ziet artifacts (blokjes in het scherm met afwijkende kleur), dan betekent dit dat de GPU of geheugen ook aan zijn max zit.
wanneer je uit 3dmark wordt gegooid of je pc reboot, lijkt 't mij ook vrij duidelijk dat je te ver bent gegaan.. ;)

ik zelf neem meestal stapjes van 5 MHz per keer en als je dan te ver bent gegaan, met stapjes van 2 MHz terug totdat je de grens hebt gevonden.
eenmaal de grens gevonden, dan ga je daar nog zo'n 5-10 MHz onder zitten, zodat je een veilige marge/buffer creeert voor spellen/applicaties die mogelijk nog meer van je videokaart vergen.
Pagina: 1