4ohm speakers op 6ohm versterker met weerstand?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:07
Ik heb een leuk setje speakers gezien, het probleem is echter dat deze 4Ohm zijn. De versterker 6-16Ohm.
Nu heb ik in de FAQ gelezen dat dit mogelijk is als je hem niet hard zet, maar bij mij gaat hij af en toe toch vol open.

Kan ik deze dan toch aansluiten als ik een weerstand ertussen plaats, en welke is dan nodig om de 6Ohm te krijgen die nodig is... :?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
ik denk dat het geen probleem is, de amp zal wat meer vermogen leveren op 4ohm, that's it, neem niet een te lage weerstand, vinden sommige versterkers niet leuk!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou, wat dacht je van 2 Ohm? Probleem is alleen om een weerstand te vinden van 2Ohm die zo'n 100Watt (of ik weet niet hoeveel die versterker geeft) aankunnen.
Heb je gelijk een leuke kachel ;)

• _sepulnation_
warmte is niet zo het probleem. Knutsel ik wel iets voor, zolang er dan geen extra koeling of iets dergelijks nodig is.

Piekvermogen van de luidsprekers zijn 100 of 120 watt.

Wat kosten die weerstanden ongeveer, en zijn die in de doorsnee electrozaak te koop?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59

voodooless

Sound is no voodoo!

TheLemon schreef op 05 mei 2004 @ 17:29:
Nou, wat dacht je van 2 Ohm? Probleem is alleen om een weerstand te vinden van 2Ohm die zo'n 100Watt (of ik weet niet hoeveel die versterker geeft) aankunnen.
Heb je gelijk een leuke kachel ;)
Tevens verander je met de extra weerstand de T/S parameters van je speakers, waardoor je BT afstelling eventueel naar de haaien kan gaan. Ik denk dat je de speakers gewoon direct moet aansluiten. Je amp wordt dan wel extra heet als ie volluit gaat. Vergeet echter niet dat ie zoals gezegt meer vermoegen levert, en dus ook harder gaat -> je hoef hem dus niet volluit te zetten om net zo hard te spelen als op een 8 Ohm speaker (al is de gevoeligheid natuulijk ook van invloed).

Zorg dat je amp voldoende koelling heeft, dan zal er weinig mis gaan denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Als je versterker 100watt is moet je weerstand 33watt zijn bij 2ohm.
25watt is een handelswaarde je kunt er ook 2 van 4ohm parrallel zetten je hebt dan 50watt bij 2 ohm.
denk er wel aan dat een derde van je volume verloren gaat aan warmte.

snameroc

• _sepulnation_
aan de zijkant van de versterker staat 80Watt.
Op de (oude) speakers staat zelf: Nominal: 50W din Music: 80W din

Ik denk dus dat de versterker 80W per kanaal levert.

Maar je kunt dit dus gewoon aansluiten, zolang je hem niet boven de 80% vermogen laat komen?

[ Voor 2% gewijzigd door _sepulnation_ op 05-05-2004 18:46 . Reden: speaker -->versterker ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59

voodooless

Sound is no voodoo!

_sepulnation_ schreef op 05 mei 2004 @ 18:41:
aan de zijkant van de versterker staat 80Watt.
Op de (oude) speakers staat zelf: Nominal: 50W din Music: 80W din

Ik denk dus dat de speaker 80W per kanaal levert.

Maar je kunt dit dus gewoon aansluiten, zolang je hem niet boven de 80% vermogen laat komen?
Een speaker levert helemaal GEEN vermogen. De versterker levert het! De speaker zet het vermogen om en geluid, en vooral warmte. Dat muziekvermogen kun je maar beter vergeten. Het is het vermogen dat de speaker korttijdig kan weerstaan. De 50 W zijn het continuvermogen dat de speaker kan hebben.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-12 22:06
Waarschijnlijk is die 80 Watt die er op de versterker staat de opgenomen vermogen uit het stopcontact, en zegt het 'niets' over het uitgangsvermogen van de versterker.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je een 2ohms weerstand parallel in je stroomkring zet krijg je hetzelfde effect als een gewicht aan je conus plakken, de Qtc wordt hoger, diepgang groter en bas trager.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Post anders eens specs van je versterker en de speakers die je op het oog hebt.
Behalve als je amp erg crappy is, zal het namelijk geen probleem zijn om daar een 4 ohm speaker aan te hangen. Je versterker zal bij hoog volume eerder in de begrenzing gaan, omdat je hem met 4 ohm meer belast dan met 8 ohm.

Dus vergeet die weerstand, speakers aansluiten en luisteren.

• TheLemon

TheLemon

m.m schreef op 05 mei 2004 @ 22:16:
Als je een 2ohms weerstand parallel in je stroomkring zet krijg je hetzelfde effect als een gewicht aan je conus plakken, de Qtc wordt hoger, diepgang groter en bas trager.
Ok dit wist ik niet. Maar dan zouden twee verschillende speakers parallel ook elkaars T/S params drastisch moeten veranderen en daar hoor je nooit iemand over.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Wat je kan doen is 4 speakers kopen en aan elke kant van de versterker er twee in serie zetten. Hierdoor wordt de weerstand 8 ohm.

Maar persoonlijk zou ik lekker die speakers van 4 ohm gewoon aansluiten. Alleen moet je zelf zorgen dat je je versterker niet de hard zet. Hij zal dan gaan vervormen (clippen) en te warm worden. Op het moment dat je je geluid hoort vervormen staat je versterker te hard en zal hij stuk gaan.
Dan moet je dus je volume een stukje terugdraaien.

Overigens kan dit op gebeuren als je er speakers van 6 ohm of een nog hogere weerstand aanhangt. Alleen zal je om die te laten clippen je volume wat verder omhoog moeten draaien.

Lost In Music

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 17:56

TheBorg

Resistance is futile.

Bovendien veranderd met een weerstand ertussen de dempingsfactor van de versterker. De versterker verliest zeg maar de controle over de speaker.

Als een versterker geen output geeft is de uitgangsimpedantie heel laag, voor de speaker lijkt die zeg maar een kortsluiting waardoor de conus zo snel mogelijk weer naar de middenpositie gaat. Als je er een weerstand tussenzit zal dit veel langzamer gaan

Wat voor versterker heb je?

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
TheBorg schreef op 06 mei 2004 @ 02:17:

Als een versterker geen output geeft is de uitgangsimpedantie heel laag, voor de speaker lijkt die zeg maar een kortsluiting waardoor de conus zo snel mogelijk weer naar de middenpositie gaat. Als je er een weerstand tussenzit zal dit veel langzamer gaan

Wat voor versterker heb je?
Leg dat maar eens uit.

Als mijn versterker geen output geeft is dit hetzelfde als dat ik mijn draadjes uit mijn versterker haal. Er staat dan namelijk geen spanning over de twee draadjes die je normaal in de versterker stopt. Dus er staat ook geen spanning over de weerstand die in serie met de speaker staat.
Wat jij nu beweert is dat als er een weerstand in serie met mijn speaker er invloed op heeft als er geen spanning over staat. Daar klopt dus niet veel van.

Lost In Music

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12 15:44
Sgrovert schreef op 06 mei 2004 @ 02:36:
[...]

Leg dat maar eens uit.

Als mijn versterker geen output geeft is dit hetzelfde als dat ik mijn draadjes uit mijn versterker haal. Er staat dan namelijk geen spanning over de twee draadjes die je normaal in de versterker stopt. Dus er staat ook geen spanning over de weerstand die in serie met de speaker staat.
Wat jij nu beweert is dat als er een weerstand in serie met mijn speaker er invloed op heeft als er geen spanning over staat. Daar klopt dus niet veel van.
Het klopt wel, en hij legt het ook goed uit in z'n post. Ik zal proberen het te verduidelijken. Stel je voor, er klinkt een hard geluid uit de speaker, gevolgd door een absolute stilte. Die stilte treedt bv in op het moment dat de luidsprekerconus maximaal is uitgeslagen.

Wat er moet gebeuren: die conus moet zsm terug naar de middenpositie en daar blijven. Dit zal ook gebeuren, de conus heeft als het ware een veer die 'm constant weer naar de middenpositie 'trekt', maar niet zsm: de conus heeft enige tijd nodig om weer naar het midden te bewegen. Tijdens deze beweging produceert de conus geluid (hij maakt a.h.w. de sinus 'af'). Daardoor geeft hij een andere golfvorm weer als de versterker 'm toevoert, de versterker geeft immers geen spanning meer af: vervorming.

Om deze vervorming tot een minimum te beperken, moet alles worden gedaan om die conus zo snel mogelijk weer naar het midden te krijgen. De bewegende conus wekt door de beweging een elektrische stroom op in z'n spreekspoel, die dus door de kabel weer naar de versterker loopt. Hier ontstaat het verschil: als je de kabel eruit trekt dan kan er geen stroom lopen, laat je de kabel zitten dan wordt de stroomsterkte eventjes heel hoog. Daardoor kan de conus z'n energie 'kwijt', waardoor hij sneller naar de middenpositie terugkeert en de beweging dus meer lijkt op datgene wat de versterker wil. De mate waarin de versterker op deze manier de eigen bewegingen van de luidspreker tegengaat heet de 'dempingsfactor'.

Er is dus een groot verschil tussen loskoppelen en geen signaal geven!

Ontopic @TS: gewoon aansluiten en spelen, er gaat heus niks kapot. Als de boel gaat vervormen dan ga je te ver, maar dat hoor je echt wel. Een weerstand opnemen in je luidsprekerleiding is een ZEER SLECHT idee!

• snameroc
Ik zou het toch maar niet langdurig met luid volume proberen want het gaat wel degelijk kapot.
Anders stond er wel van 4 tot 16 ohm op.
Het verhaal van de weerstand in serie met de luidspreker dat de dempingsfactor omlaag gaat klopt wel maar zecht niet zo heel veel over geluid een buizen versterker heeft ook een hoge dempingsfactor.
Maar als ik op 6 ohm 4 ohm aansluit geeeft dat hogere stromen door je eindtrap.
Stel 80watt bij 6 ohm de formule is p=I2 x r.
p = 80watt
r = 6ohm
dan = I2 : 13,3
de stroom door je eindtrap en luidspreker is dan de wortel uit 13,3 =3,65A

bij 4ohm is de stroom de wortel uit 20 = 4.5A

Hetgeen een verhoging van 30% van de stroom is wat zeker tot schade lijd bij langdurig gebruik.

Bij veel versterkers worden intern ook weerstanden in serie geschakeld met de luidsprekers als voor 4 luidsprekers kiest.

snameroc

• MM
  • Niet online

MM

snameroc schreef op 06 mei 2004 @ 20:50:
Bij veel versterkers worden intern ook weerstanden in serie geschakeld met de luidsprekers als voor 4 luidsprekers kiest.
Voorbeeld aub?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• PhilipsFan
  • Laatst online: 13-12 15:44
snameroc schreef op 06 mei 2004 @ 20:50:
Ik zou het toch maar niet langdurig met luid volume proberen want het gaat wel degelijk kapot.
[...]
Maar als ik op 6 ohm 4 ohm aansluit geeeft dat hogere stromen door je eindtrap.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar een hogere stroom door je eindtrap betekent ook een hogere stroom door je speakers en dus meer geluid. Een stel speakers van 4 ohm zal luider klinken dan een stel van 6 ohm (als de overige variabelen gelijk blijven).

Daarom zul je automatisch de volumeregelaar minder ver open draaien, waardoor het wel wat meevalt met dat kapotgaan.

Het probleem is trouwens ook niet dat de stroom door je eindtrap te hoog wordt. Die wordt daardoor hooguit wat te warm, meestal geen probleem. Het echte probleem is dat de voeding van je versterker instabiel wordt bij te hoge uitgangsstromen, waardoor het geluid zal gaan vervormen (clippen). Als dat gebeurt, dan hoor je dat ECHT wel, en wordt het tijd om de volumeknop wat lager te zetten. Zolang er niks vervormt gaat die versterker niet zomaar stuk. En als het wel vervormt dan zijn het eerder je tweeters die doorbranden.

Ik spreek trouwens uit ervaring, ik heb jaren gespeeld met een kleine versterker (2x20W bij 8 ohm, wat ook het minimum was) en daarop aangesloten 4 ohm speakers. Soms had ik ook wel eens 4 speakers aangesloten, waardoor de versterke zelfs tegen 2 ohm aan moest spelen. Er is nooit iets stukgegaan. Dat laatste lieg ik trouwens, er is wel eens een tweeter doorgebrand... :D Maar zolang je niet overdrijft en een beetje op de vervorming let...

• Dexter1981
  • Laatst online: 14-12 21:32
Om deze vervorming tot een minimum te beperken, moet alles worden gedaan om die conus zo snel mogelijk weer naar het midden te krijgen. De bewegende conus wekt door de beweging een elektrische stroom op in z'n spreekspoel, die dus door de kabel weer naar de versterker loopt. Hier ontstaat het verschil: als je de kabel eruit trekt dan kan er geen stroom lopen, laat je de kabel zitten dan wordt de stroomsterkte eventjes heel hoog. Daardoor kan de conus z'n energie 'kwijt', waardoor hij sneller naar de middenpositie terugkeert en de beweging dus meer lijkt op datgene wat de versterker wil. De mate waarin de versterker op deze manier de eigen bewegingen van de luidspreker tegengaat heet de 'dempingsfactor'. !
Als de conus dus zijn bewegingsenergie om kan zetten in stroom dan gaat de conus sneller naar het midden bewegen???
Pak eens een dynamo van een fiets en draai er eens wat aan. Vervolgens moet je hem kortsluiten en weer aan gaan draaien(hoge dempingsfactor). Wat je dan merkt is dat na kortsluiting de dynamo veel meer weerstand geeft op het draaien (logisch). Een luidspreker werkt net zo. Als een conus een hoge snelheid heeft en het signaal van de versterker wordt 0 volt, dan moet die conus ook stoppen met bewegen. Door een hoge dempingsfactor zal de conus op dat moment sneller tot stilstand komen door een hogere weerstand tegen beweging. De conus vliegt dus minder uit de bocht, oftewel... meer demping van ongewenste bewegingen. De conus zal dus ook minder snel naar het midden bewegen. Elke beweging wordt afgeremd.

• TheLemon

TheLemon

Nee die redenatie lijkt me volledig onjuist. De dempingsfactor beschrijf jij nu als een soort gebrek van een driver, terwijl het juist een kwaliteit is van de versterker.
De bewegingen worden helemaal niet afgeremd, maar de versterker heeft meer controle over de beweging van de conus, oftewel elke variatie in amplitude wordt meer natuurgetrouw weergegeven, dus ook de bewegingen naar de 0-stand toe.

Je moet die 0-stand ook niet als een soort 'rust-stand' zien, er is niks rustigs aan namelijk, de versterker staat op dat moment enorm hard zijn best te doen om die conus op de middenpositie te houden, je kan hem bij een hoge dempingsfactor ook nauwelijks met de hand daar weg duwen.

Je kan het geheel een klein beetje vergelijken met een autoband met erg veel grip, waardoor de beweging over het asfalt beter de input van de bestuurder volgt. (ja sorry, heb net de kwalificatie gekeken ;) )

• snameroc
De dempingsfactor is wel degekijk de verhouding tussen luidspreker weerstand en inpedantie van een "stille" eindtrap.
Het verhaal van de kortgesloten dynamo klopt.
Door de lage weerstand van de eindtrap loopt er een hoge "dempstroom" wat er voor zorgt dat de conus niet natrilt vergelijk het met een schokdemper.
Maar veel invloed op het geluid geeft het niet echt de meningen lopen hier erg over uiteen.

[ Voor 4% gewijzigd door snameroc op 08-05-2004 18:11 ]

snameroc

• snameroc
Ik zal proberen uit te leggen wat de dempings factor inhoud met onderstaan voorbeeld.
Stel dat een bepaald muziek fragment een signaal met 10 konusbewegingen bevat.
na de 10 de bewging is het de bedoeling dat de konus zo snel mogelijk stilstaat.
bij een hoge dempingsfaktor is dat na de eerste ongewenste beweging(denk aan een goede scokdemper)bij een lage dempingsfaktor is dat na bijv. de 5e ongewenste beweging(denk aan een versleten schokdemper).
Nu word de remstroom bepaald door de optelling van de kabelweerstand en de inwendige weerstand van de versterker en de weerstand van de spreekspoel in de luidspreker.
Op de vraag van philpsfan van voorbeelden over de ingebouwde weerstanden bij luidsprekerkeuze schakeling kan ik zeggen dat alle versterkers uit de 22rh serie
van de 70 er en 80 er jaren dit hadden.
Tegenwoordig is de eindtrap vaak een ic wat een hele serie veiligheden heeft.
Op je opmerking dat je het volume zachter zet omdat er meer stroom loopt heb ik de opmerking dat dit maar ten dele waar is immers vermogen is nog altijd spanning maal stroom en bij 4 0hm hoort een lagere spannig dan bij 8 ohm.
Verder heeft een 4 ohm luidspreker minder wikkelingen dan een 8 ohm wat meer stroom betekend voor de zelfde bewging,Het aantal amperewindingen teld immers.
Ik geloof echt wel dat in deze tijd met rijtjes woningen en ic eindtrappen het niet zomaar kapot gaat omdat bijna niemand echt lang hard luisterd en het ic zichzelf beschermt.
Maar geloof me ik heb in het verleden honderden eindtrappen vervangen maar nog nooit een voedingstrafo uit een versterker.

snameroc

• MM
  • Niet online

MM

TheLemon schreef op 08 mei 2004 @ 15:06:
Nee die redenatie lijkt me volledig onjuist. De dempingsfactor beschrijf jij nu als een soort gebrek van een driver, terwijl het juist een kwaliteit is van de versterker.
De bewegingen worden helemaal niet afgeremd, maar de versterker heeft meer controle over de beweging van de conus, oftewel elke variatie in amplitude wordt meer natuurgetrouw weergegeven, dus ook de bewegingen naar de 0-stand toe.

Je moet die 0-stand ook niet als een soort 'rust-stand' zien, er is niks rustigs aan namelijk, de versterker staat op dat moment enorm hard zijn best te doen om die conus op de middenpositie te houden, je kan hem bij een hoge dempingsfactor ook nauwelijks met de hand daar weg duwen.

Je kan het geheel een klein beetje vergelijken met een autoband met erg veel grip, waardoor de beweging over het asfalt beter de input van de bestuurder volgt. (ja sorry, heb net de kwalificatie gekeken ;) )
Een versterker doet niets anders dan een signaal versterken, hij gaat heus geen conus tegenhouden ofzo :+ het apparaat weet niet eens waar de conus zicht bevindt, het stuurt alleen maar signaal uit, wat er verderop mee gebeurt zal 'em bij wijze van spreke een rotzorg zijn :P

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
m.m schreef op 08 mei 2004 @ 21:57:
[...]

Een versterker doet niets anders dan een signaal versterken, hij gaat heus geen conus tegenhouden ofzo :+ het apparaat weet niet eens waar de conus zicht bevindt, het stuurt alleen maar signaal uit, wat er verderop mee gebeurt zal 'em bij wijze van spreke een rotzorg zijn :P
Een luidspreker zet niet alleen electrische energie om in mechanische energie - hij zet ook mechanische energie om in electrische energie.

Dat betekend dus wel dat als de luidspreker andere bewegingen maakt dan die de versterker hem opgedragen heeft - deze bewegingen zullen een electrische spanning opwekken die de versterker onderdrukt doordat hij een lage impedantie (hoge dempingfactor) heeft.

Je redenering is precies daarom helemaal fout - een versterker houdt *wel degelijk* een conus tegen als die iets doet wat 'm niet is opgedragen, dwz bewegingen gaat maken uit eigen initiatief.

Je kunt het gemakkelijk zelf uitproberen. Tap met je vinger op de conus van de woofer van je luidspreker. Doe dat met de aanluitingen los van de versterker, met de aansluitingen wel aan de versterker en ook nog eens met de aansluitingen direct tegen elkaar (kortgesloten).

• subsonik
  • Laatst online: 03-12 23:02
WinISD kan dit effect trouwens simuleren. Zet onder tabblad "signal" maar eens een series resistance van een paar ohm, en zie wat er met de curve gebeurt :)

Overigens speel ik zelf ook met 4 ohm speakers om een 6-16 ohm versterker (Pioneer A-117 van een 12-tal jaar oud), en die versterker trekt dat met plezier :) Hij ramt er zelfs vlotjes 2x50W rms uit terwijl hij volgens de specs maar 30W in 6 ohm doet, zonder in protectie te gaan, en dat ook voor langere periodes >:)

[ Voor 53% gewijzigd door subsonik op 09-05-2004 01:58 ]

Pagina: 1