Sgrovert schreef op 06 mei 2004 @ 02:36:
[...]
Leg dat maar eens uit.
Als mijn versterker geen output geeft is dit hetzelfde als dat ik mijn draadjes uit mijn versterker haal. Er staat dan namelijk
geen spanning over de twee draadjes die je normaal in de versterker stopt. Dus er staat ook geen spanning over de weerstand die in serie met de speaker staat.
Wat jij nu beweert is dat als er een weerstand in serie met mijn speaker er invloed op heeft als er geen spanning over staat. Daar klopt dus niet veel van.
Het klopt wel, en hij legt het ook goed uit in z'n post. Ik zal proberen het te verduidelijken. Stel je voor, er klinkt een hard geluid uit de speaker, gevolgd door een absolute stilte. Die stilte treedt bv in op het moment dat de luidsprekerconus maximaal is uitgeslagen.
Wat er moet gebeuren: die conus moet zsm terug naar de middenpositie en daar blijven. Dit zal ook gebeuren, de conus heeft als het ware een veer die 'm constant weer naar de middenpositie 'trekt', maar niet zsm: de conus heeft enige tijd nodig om weer naar het midden te bewegen. Tijdens deze beweging produceert de conus geluid (hij maakt a.h.w. de sinus 'af'). Daardoor geeft hij een andere golfvorm weer als de versterker 'm toevoert, de versterker geeft immers geen spanning meer af: vervorming.
Om deze vervorming tot een minimum te beperken, moet alles worden gedaan om die conus zo snel mogelijk weer naar het midden te krijgen. De bewegende conus wekt door de beweging een elektrische stroom op in z'n spreekspoel, die dus door de kabel weer naar de versterker loopt. Hier ontstaat het verschil: als je de kabel eruit trekt dan kan er geen stroom lopen, laat je de kabel zitten dan wordt de stroomsterkte eventjes heel hoog. Daardoor kan de conus z'n energie 'kwijt', waardoor hij sneller naar de middenpositie terugkeert en de beweging dus meer lijkt op datgene wat de versterker wil. De mate waarin de versterker op deze manier de eigen bewegingen van de luidspreker tegengaat heet de 'dempingsfactor'.
Er is dus een groot verschil tussen loskoppelen en geen signaal geven!
Ontopic @TS: gewoon aansluiten en spelen, er gaat heus niks kapot. Als de boel gaat vervormen dan ga je te ver, maar dat hoor je echt wel. Een weerstand opnemen in je luidsprekerleiding is een ZEER SLECHT idee!