Toon posts:

Athlon XP 3000+ te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn processor de Athlon XP 3000+ Barton op een frequentie laat draaien van 1292Mhz (het minimum) zit de temperatuur zo rond de 51°c idle.
Zet ik in het BIOS de frequentie op de waarde die de processor origineel heeft (3000 333)krijg ik een waarschuwing dat het spul te heet wordt en vervolgens eruit klapt.
Heb de processor uit zijn socket gehad en nieuwe koelpasta aangebracht, dit zeer minuscuul.
De koeler hier is een Aero 7+ copper en heb het apparaat op vol vermogen draaien.

Abit KD7-A
AMD Athlon 3000+
Geforce4Mx4000
Kingston 768Mb PC3200

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Wat heb je nog meer geprobeerd?
Is de koeler wel geschikt voor je CPU?
Heb je casefans?
Wat voor een koelpasta gebruik je?
heb je een thermalpad gebruikt, en zo ja heb je die verwijderd toen je pasta erop deed?
Iets meer info is wel handig, zo is er niks van te maken.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voel eens aan de heatsink? Als die lauw is kan het betekenen dat óf de sensors niet helemaal in orde zijn, óf dat er geen goed contact is tussen heatsink en CPU.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 16:56:
Zet ik in het BIOS de frequentie op de waarde die de processor origineel heeft (3000 333) krijg ik een waarschuwing dat het spul te heet wordt en vervolgens eruit klapt.

Abit KD7-A
AMD Athlon 3000+
Geforce4Mx4000
Kingston 768Mb PC3200
De standaard kloksnelheid is 2167 Mhz en geen 3000 Mhz.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
MadMan schreef op 05 mei 2004 @ 17:10:
Wat heb je nog meer geprobeerd?
Is de koeler wel geschikt voor je CPU?
Heb je casefans?
Wat voor een koelpasta gebruik je?
heb je een thermalpad gebruikt, en zo ja heb je die verwijderd toen je pasta erop deed?
Iets meer info is wel handig, zo is er niks van te maken.
Ik begon gisteren te merken dat de temp van de CPU erg hoog op begon te lopen naar zo'n 54ºc idle. Ik heb verder eigenlijks niets gedaan dan de koeler ervan af te hebben gehaald. Het koelpasta wat ik gebruik is Artic Silver en wat erop zit is zeer dun, net genoeg om de oneffenheden op de core en de heatsink op te vullen met dat goedje.
En ja, ik heb twee case-fans in mijn kast hangen, eentje aan de achterkant boven die lucht naar binnen blaast en eentje onderin de kast voor die ook lucht naar binnen blaast. De airflow lijkt me in orde. het is geen nieuwe processor dus een thermalpad is hier niet aan de orde.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Klopt de temperatuur wel? Heb je een temperatuurbeveiliging geactiveerd?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zit je koeler niet verkeerd om ? Zodat hij er schuin op zit? Dan koelt 'ie een stuk slechter!

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 17:26:
[...]

Ik begon gisteren te merken dat de temp van de CPU erg hoog op begon te lopen naar zo'n 54ºc idle. Ik heb verder eigenlijks niets gedaan dan de koeler ervan af te hebben gehaald. Het koelpasta wat ik gebruik is Artic Silver en wat erop zit is zeer dun, net genoeg om de oneffenheden op de core en de heatsink op te vullen met dat goedje.
En ja, ik heb twee case-fans in mijn kast hangen, eentje aan de achterkant boven die lucht naar binnen blaast en eentje onderin de kast voor die ook lucht naar binnen blaast. De airflow lijkt me in orde. het is geen nieuwe processor dus een thermalpad is hier niet aan de orde.
Als ik jou was zou ik die bovenste casefan niet naar binnen laten blazen. De warme lucht stijgt naar boven en moet er daar dus uit.

Ik weet niet of hier het probleem mee wordt opgelost.

Verder zei je dat je em liet lopen op (3000 333). Wat bedoel je hier precies mee?
Een XP 3000+ loopt namelijk niet op 3000MHz.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 17:26:
[...]
En ja, ik heb twee case-fans in mijn kast hangen, eentje aan de achterkant boven die lucht naar binnen blaast en eentje onderin de kast voor die ook lucht naar binnen blaast. De airflow lijkt me in orde.
Mij niet, immers nu is er alleen de fan van je voeding die naast de warme lucht ook nog de warme lucht van je MB, VGA-kaart en CPU moet afvoeren.

Het is (meestal) beter om de frontfan als inlaat te gebruiken en de rearfan als uitlaat waardoor koele lucht in een richting langs de CPU-koeler gaat.

Heb je de CPU al op de standaardsnelheid van 2167 Mhz gezet?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De standaard kloksnelheid is 2167 Mhz en geen 3000 Mhz.
Heb je gelijk in, beetje verwarrend maar het BIOS geeft nu eenmaal deze waarde aan.
Als ik mijn PC opstart met die waarde krijg ik in een flits een blauw scherm te zien n slaat vervolgens uit. Ik heb nergens een beveiliging ingesteld. Ook hoor ik een alarmtoon wat op een ambulance lijkt.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 22:35
Welke temp. meet je ? diode temp. (barton-core) of van de socket ?
Heb hier ook een 3000+ met een aero 7+, en de diode temp. komt echt niet onder de 51-54 idle.
Artic silver 5 ertussen, 4 case-fans 2 in 2 uit in een chieftec kast, fans geregeld met een enermax A8.
Een maat van met draait met dezelfde configuratie alleen met een 2800+ barton ongeveer op dezelfde temps.

op dit moment :
diode 53
socket 40
case 26

gemeten met mbm 5.3.6.0

Verwijderd

Topicstarter
De temp. die ik meet is niet de sockettemperatuur, maar de diode de core dus.. Ik draai inmiddels alweer een geruime tijd op een clocksnelheid van 1292Mhz. Maar zet ik in het BIOS de waarde 3000+ (333) gaat er een blauw scherm als een flits langs me heen en er gaat vervolgens een sirene af waarna de PC uitschakeld.

• LPChip
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Welk moederbord heb je?

Ikzelf heb de MSI KT8 Neo Fishr, en draai een AMD 64 3000+ op standaard waarden met de bijgesloten heatsink en sockets op een stabiele temp van 45 graden.

Er zit wel een speciale koelings plaat bij die ik aan de achterkant van het moederbord moest bevestigen.

Daarnaast heb ik gehoord dat er veel problemen zijn met dit moederbord EN de temperatuur.

Wellicht heb je een defect bordje.

• Eichii
  • Laatst online: 04-09-2017
LPChip schreef op 06 mei 2004 @ 01:06:
Welk moederbord heb je?

Ikzelf heb de MSI KT8 Neo Fishr, en draai een AMD 64 3000+ op standaard waarden met de bijgesloten heatsink en sockets op een stabiele temp van 45 graden.

Er zit wel een speciale koelings plaat bij die ik aan de achterkant van het moederbord moest bevestigen.

Daarnaast heb ik gehoord dat er veel problemen zijn met dit moederbord EN de temperatuur.

Wellicht heb je een defect bordje.
Ik wil niks zeggen, maar hier gaat het over een gewone Athlon Xp 3000+ en niet de 64-bit versie.

As for me... Ik heb gister een pc-tje aangeschaft met een Athlon XP 3000+ en ik heb een Zalman CNPS6000-AlCu http://test.zalman.co.kr/usa/product/cnps6000alCu.htm erop en met de Fan op laagste stand wordt hij pas 50 graadjes.

Weet je zeker dat je processor wel op 333 fsb moet staan, want ik hen een MSI kt6 delta fisr en daar moet hij op 166 zijn. (op 100 wordt hij als een xp 2200 herkend :P)

Probeer die fsb wat lager te zetten, want alle moederboarden zijn anders in vergelijking tot de fsb andere meuk.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Eichii schreef op 06 mei 2004 @ 01:16:
[...]

Ik wil niks zeggen, maar hier gaat het over een gewone Athlon Xp 3000+ en niet de 64-bit versie.

As for me... Ik heb gister een pc-tje aangeschaft met een Athlon XP 3000+ en ik heb een Zalman CNPS6000-AlCu http://test.zalman.co.kr/usa/product/cnps6000alCu.htm erop en met de Fan op laagste stand wordt hij pas 50 graadjes.

Weet je zeker dat je processor wel op 333 fsb moet staan, want ik hen een MSI kt6 delta fisr en daar moet hij op 166 zijn. (op 100 wordt hij als een xp 2200 herkend :P)

Probeer die fsb wat lager te zetten, want alle moederboarden zijn anders in vergelijking tot de fsb andere meuk.
333 is ddr, 166 mhz fsb dus.

• Eichii
  • Laatst online: 04-09-2017
Banshee79 schreef op 06 mei 2004 @ 01:17:
[...]

333 is ddr, 166 mhz fsb dus.
Nope, hoeft niet perse. Bij mij staat de fsb toch echt op 166 en het geheugen loopt op 333.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Eichii schreef op 06 mei 2004 @ 01:44:
[...]

Nope, hoeft niet perse. Bij mij staat de fsb toch echt op 166 en het geheugen loopt op 333.
Dat is nog altijd een truc van de fabrikant. DDR werkt met opgaande en neergaande clock , waardoor hij als het ware dubbel werkt. Vandaar de naam Dual Data Rate. Anyway je geheugen draait dus synchroon met je bussnelheid :) 166/333 Mhz dus. heb je alle tips in dit topic al geprobeerd? Ik zie je namelijk niet replyen op soms wel handige tips.

Raku

Verwijderd

Kies in de bios eens voor " load setup defaults " of "load bios defaults" en sla dit op.
Dan weet je tenminste zeker dat de instellingen kloppen.
Ook afhankelijk van hoe oud het moederbord is, mischien heb je wel een bios update nodig om de 3000+ barton juist te herkennen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

LPChip schreef op 06 mei 2004 @ 01:06:
Koelingsplaat :? Dit is gewoon een RVS plaat om te voorkomen dat het moederbord gaat doorbuigen (en dus bezwijkt) door een zware CPU koeler :)

Verwijderd

MMMmm, Als ik je verhaal zo lees, dan denk ik dat er gewoon simpelweg iets defect is. Je zegt al zelf dat de temp. ineens omhoog ging, dus als je voortijd niets hebt gewijzigd dan is er een defect.
De temps kunnen ook behoorlijk omhoog gaan als je koelerfan niet meer draait, heb je die al gecontroleerd?
Anders is er nog een mogelijkheid wat al eerder door iemand genoemd werd, je mainboard heeft een defect.
Dus aankoopbon opsporen er retour met dat boardje.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:50
Probeer eens een bios update, mijn ls7a2 gaf eerst een temp aan van 80 graden terwijl hij slechts 30 was!! Na een biosupdate was dat verholpen

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de processor op een snelheid van 1293 lopen. In het diagnostische tooltje Aida zie ik dat de temperatuur zo'n 51°c is wat me de argwaan doet opwekken. De heatsink kan ik gewoon met blote handen aanraken zonder ze te verbranden. Deze is nl. koud.
Ik ga toch uit van een deffect in het moederbord, de KD7A.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 15:53 ]

Verwijderd

of je contact proc/koeler is niet goed.. dat denk ik eerder (zelf ook eens meegemaakt)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

GuardianAngel schreef op 05 mei 2004 @ 17:38:
[...]

Mij niet, immers nu is er alleen de fan van je voeding die naast de warme lucht ook nog de warme lucht van je MB, VGA-kaart en CPU moet afvoeren.

Het is (meestal) beter om de frontfan als inlaat te gebruiken en de rearfan als uitlaat waardoor koele lucht in een richting langs de CPU-koeler gaat.

Heb je de CPU al op de standaardsnelheid van 2167 Mhz gezet?
Dit klopt, een overdruk in je kast is nooit goed, het is beter een (lichte) onderdruk te maken. Probeer maar eens de bovenste casefan om te draaien en meet dan de temp nog eens. En de CPU moet inderdaad op 166 FSB draaien.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 14:51
Hoe staat je Vcore ingesteld in je bios? Toen ik een xp3000+ (de 400FSB variant) op een AN7 prikte werd ie 62 graden idle. Na het uitpluizen van het bios bleek dat de vcore op 1,9Volt (!) stond ipv 1,65 standaard :? (af fabriek, beetje slordig van Abit als je het mij vraagt). Ik wacht nog steeds op mijn SP97, mijn huidige heatsink is iets te licht, maar het goed zetten van het voltage scheelde wel 20 graden (62 naar 42 idle). Misschien staat bij jou je voltage ook wel te hoog.

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

Verwijderd

Topicstarter
Ingmar schreef op 06 mei 2004 @ 18:12:
Hoe staat je Vcore ingesteld in je bios? Toen ik een xp3000+ (de 400FSB variant) op een AN7 prikte werd ie 62 graden idle. Na het uitpluizen van het bios bleek dat de vcore op 1,9Volt (!) stond ipv 1,65 standaard :? (af fabriek, beetje slordig van Abit als je het mij vraagt). Ik wacht nog steeds op mijn SP97, mijn huidige heatsink is iets te licht, maar het goed zetten van het voltage scheelde wel 20 graden (62 naar 42 idle). Misschien staat bij jou je voltage ook wel te hoog.
Mijn V-core heb ik gechecked en staat op 1.65 volt dus een te hoge voltage bij een originele instelling van mijn CPU is niet aan de orde. Ik heb geprobeerd om mijn machine eens op te starten met de "fail safe settings" en "optimal settings" maar op de een of andere manier als de frequentie op normaal staat voor een XP 3000+
willie niet verder. Ik denk dat mijn bord een opdoffer heeft gehad met de vele volt-mods die ik heb gedaan hier, ik las dat ooit eens ergens op een forum.
Ik ga voor een nieuw mobo..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 00:34:
Ik denk dat mijn bord een opdoffer heeft gehad met de vele volt-mods die ik heb gedaan hier, ik las dat ooit eens ergens op een forum.
Right, fijn dat je dit toch nog even meldt, Als je dit nu meteen in de openingspost had gedaan was je er waarschijnlijk direct op gewezen dat dit misschien wel de oorzaak is van je probleem. :)

Succes met je zoektocht naar een nieuw moederbord.

ARME AOW’er

Pagina: 1