Router frustratie

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 22:45
Ik heb een SMC wireless router (2804 nogwat). Afgelopen vrijdag is deze door blikseminslag kapot gegaan, samen met 2 netwerkkaarten. Het kabelmodem lijkt (!) nog gewoon prima te werken, ik heb m'n laptop erop aangesloten, en ik kreeg gewoon keurig verbindin

Gisteren heb ik een nieuwe router (dezelfde SMC router) en nieuwe netwerkkaart gekocht. Geinstalleerd, maar het werkte niet. Het lampje van de WAN-aansluiting op de router brandde wel, maar in het configuratieschermpje van de router gaf ie aan dat de kabel niet aangesloten zou zijn. Ik dacht dat dan (toevallig) de router wel DOA zou zijn, dus ik heb deze vanmorgen omgeruild voor een nieuwe. De nieuwe geinstalleerd, en deze leek het te doen.
Even. Nu werkt ie niet meer. Althans, niet bij mij. Ik heb hem namelijk bij een vriend uitgeprobeerd, en daar werkte ie gewoon prima. Weer thuis aangesloten; zelfde probleem.

Op dit moment geeft het configuratiescherm van de router ofwel aan dat ie helemaal geen verbinding heeft, of hij krijgt een ip in de range 192.168.0.*. Dat kan natuurlijk nooit kloppen.

Waar zit het probleem nu? Ik zit nu in de huiskamer bij de kabelmodem, heb nu tijdelijk mn laptop rechtstreeks op de modem aangesloten, en dat werkt dus wel.

Met andere woorden, afzonderlijk werkt alles prima, sluit ik het allemaal aan, dan werkt het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 05-05-2004 15:06 ]

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 16:52

JohnD

Bernd

heb je al eens een crosslink tussen de router en het modem geprobeerd?

edit:
of heb je dezelfde router gekocht?

[ Voor 33% gewijzigd door JohnD op 05-05-2004 15:01 ]

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• Dr_Frickin_Evil
Waarom zou dat ineens nodig moeten zijn? Het heeft zo altijd gewerkt.

Oh dat bedoel je. Nee, het is inderdaad precies dezelfde router.

[ Voor 34% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 05-05-2004 15:01 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
"of hij krijgt een ip in de range 192.168.0.*. "

Dat lijkt me volkomen normaal, ip adres uitgedeeld door de dhcp server is meestal die range..

Kijk dus eens goed naar de instellingen.

• JohnD

JohnD

Bernd

Icey schreef op 05 mei 2004 @ 15:03:
"of hij krijgt een ip in de range 192.168.0.*. "

Dat lijkt me volkomen normaal, ip adres uitgedeeld door de dhcp server is meestal die range..

Kijk dus eens goed naar de instellingen.
ik zat idd net naar dezelfde regel te kijken

welke IP range moet dit dan volgens jou zijn?
welk ip adres heeft je laptop nu?
welk ip je laptop als hij achter de router hangt

[ Voor 30% gewijzigd door JohnD op 05-05-2004 15:17 ]

FKA SunStorms_Sletje

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 16:11
Ga naar je MS-prompt toe en doe het volgende:

tik in: ipconfig /release

en daarna

tik in: ipconfig /renew

Dan zal het moeten werken.

• Dr_Frickin_Evil
Het gaat hier om het ip dat ie van de provider krijgt. Dat ip is dus 192.168.0.*, en dat kan natuurlijk nooit kloppen. Ik verwacht hier een ip in de range 131.155.*.* (TU/Eindhoven).

Wat trouwens ook bijzonder vreemd is; ik kan op de TU website MAC-adressen registreren, maximaal 5. Ik kan hier ook per MAC-adres zien, wanneer hiervoor de laatste lease gegeven is. Voor de router is dit nu een kwartier geleden. De laatste keer dat ik dat geprobeerd heb. Maw, de leases worden wel uitgedeeld, maar hij doet er gewoon niks mee.

Ps, SunStorms_sletje, je icon vertraagd m'n pc echt enorm.

• JohnD

JohnD

Bernd

ja maar je modem zou toch het IP van de provider moeten krijgen en niet je router?
je router krijgt vervolgens een ip van het modem
en je PC's van de router

edit:
(beetje vreemd van mijn icoon want zelfs m'n 900Mhz lappie draait hem nog goed)

[ Voor 24% gewijzigd door JohnD op 05-05-2004 15:18 ]

FKA SunStorms_Sletje

• Dr_Frickin_Evil
Zo werkt het dus niet, daar heb ik nu net een router voor!

• JohnD

JohnD

Bernd

kan je eens een overzicht geven van al je ip gegevens van je laptop als je hem rechtstreeks hebt aangesloten op je modem?
(laatste cijfer mag je uiteraard weglaten)

dus:

IP
subnet
gateway
dns

(onder win2k/xp start --> uitvoeren --> cmd --> ipconfig /all)
(onder win9x start --> uitvoeren --> cmd --> winipcfg /all)

en hetzelfde als je achter de router hangt?
en dezelfde gegevens van je router... zowel wan als lan?

kan je als je achter de router zit wel 213.239.154.35 pingen?

edit:

ok fine with me. :)
dat kan je maar op 1 manier testen en dat is met een ander kabel modem.

[ Voor 23% gewijzigd door JohnD op 05-05-2004 15:56 ]

FKA SunStorms_Sletje

• Dr_Frickin_Evil
Dat hoef ik niet te doen, want dat is het probleem helemaal niet!
Het netwerk werkt verder prima, de router werkt verder prima, alleen ik krijg geen fatsoenlijk ip-adres van de provider. Zoals ik al zei, ik moet een ip in de range 131.155.*.* krijgen (zoals ik dat voor de blikseminslag dus ook kreeg), en ik krijg ofwel de melding dat de kabel niet is aangesloten, ofwel ik krijg een ip in de range 192.168.0.*

Misschien ver gezocht, maar is het mogelijk dat het kabelmodem beschadigd is geraakt, dusdanig dat een netwerkkaart er wel verbinding mee kan maken, maar de router niet?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

voor de verbinding modem-router gebruikje dezelfde kabel als voor de (wel werkende) verbinding modeom-laptop?? is niet je kabel stukgegeaan bij die inslag? kan best dat die router zichzelf dat "gekke" adres geeft omdat ie geen adres krijgt door slechte verbinding.

[ Voor 27% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2004 15:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dr_Frickin_Evil
Jep, ook geprobeerd.

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb net ff gebeld met de TU/e (das m'n provider). Ik moest morgen nog ff de helpdesk bellen, die waren nu niet aanwezig. De man die ik aan de lijn had, kon er verder ook niet veel van maken geloof ik.

Ik kan er gewoon echt niks meer van maken, het enige wat in mijn ogen nog kapot kan zijn is het kabelmodem. De router is nieuw, en dit is al de 2e die ik probeer. Heeft iemand nog een idee?

Oja, ook apart, zoals ik al zei, ik kan via internet een lijst met de door mij geregistreerde MAC-adressen opvragen. Daar geeft ie ook aan wanneer de laatste lease is verleend. Als ik nu met mn router verbinding met internet probeer te maken, dan wordt die lijst wel geupdate; alsin, er is wel een lease verstrekt. Het lijkt wel alsof ie gewoon een verkeerd IP geeft. Kan de DHCP-server gewoon in de war zijn? Ik heb ook al geprobeerd om het MAC-adres van mn laptop te clonen, maar dat levert me hetzelfde op...

Ook vreemd, ik kijk nu in de logs van mn router:
code:
1
2
3
4
5
04 hour(s) 05 min(s) 48 sec(s) after system power on : DHCP Client : Receive Ack from 192.168.0.1, Lease time = 259200
04 hour(s) 05 min(s) 48 sec(s) after system power on : DHCP Client : Receive Nak
04 hour(s) 05 min(s) 48 sec(s) after system power on : DHCP Client : Send Request, Request IP = 192.168.0.45
04 hour(s) 05 min(s) 47 sec(s) after system power on : DHCP Client : Receive Offer from 192.168.0.1
04 hour(s) 05 min(s) 46 sec(s) after system power on : DHCP Client : Receive Offer from 131.155.239.140

Hij krijgt dus 2x een lease aangeboden, 1x vanaf de TU (131.155 enz), 1x van 192.168.0.1, maar wat dat voorstelt? Het lijkt erop alsof er 2 dhcp server op die router draaien :? Ik heb er alleen een kabelmodem, en mn laptop op aangesloten, dus wat kan die 192.168.0.1 anders zijn? Ik vind het erg vreemd.

[ Voor 74% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 05-05-2004 19:08 ]

Verwijderd

Misschien toch iets mis met het kabelmodem? Zou die 2e DHCP server misschien in het kabelmodem zitten? Met 2 DHCP servers weet je maar nooit welke de client kiest, het zou toeval kunnen zijn dat je laptop juist de andere (goede) kiest.
Kan je als je alleen je laptop op het kabelmodem aansluit 192.168.0.1 pingen? Welk net heeft de LAN zijde van de router? Is dat ook 192.168.0.x of iets anders? Ik ben benieuwd of je laptop ook 2 dhcp offers krijgt (heb je een sniffer of zo) dan weet je namelijk dat het niet aan de router ligt.

• Dr_Frickin_Evil
das een goeie... heb ik nog niet aan gedacht. Ik heb net ff vanaf mn laptop (direct aangesloten op het modem) gepingt naar 192.168.0.1 en dan krijg ik timeouts... Het moet dus wel in de router zitten? Zou wat zijn als dat kabelmodem door een blikseminslag ineens een DHCP-server heeft :) .

Wat het allemaal btw nòg vreemder maakt; als ik http://192.168.0.1 invul in de IE-adresbalk, dan krijg ik een prompt voor een username/password :? Wtf is dat?? Volgens mij is die router gewoon echt een beetje flink van slag ofzo... Daar had ik dus bij die vriend waar ik het uitgetest had niks van gemerkt.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Dr_Frickin_Evil schreef op 05 mei 2004 @ 21:09:
Wat het allemaal btw nòg vreemder maakt; als ik http://192.168.0.1 invul in de IE-adresbalk, dan krijg ik een prompt voor een username/password :?
Om helemaal zeker te weten of die DHCP server in je router zit, kun je de router los trekken van je kabelmodem, en kijken of http://192.168.0.1 nog steeds reaktie geeft.

Ondanks dat je dezelfde router gekocht hebt, kan daar natuurlijk een nieuwere firmware release in zitten, waarbij je dus nu gratis een DHCP server krijgt.

Haal het boekje eens uit de doos ;)

• Dr_Frickin_Evil
Vet het werkt, schijnbaar (?) had de kabelmodem (com21) idd een ingebouwde dhcp-server, maar stond die in 1e instantie uit. Ik ben nu ingelogd geweest op 192.168.0.1 en heb daar de dhcp-server uitgezet, en nu werkt het weer :D . Hoe dan ook, ik ben tevreden!
Pagina: 1