Suggesties opslag systeem?

Pagina: 1
Acties:

• WesleyVH
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
Momenteel werk ik nog met CDR's om mijn data op weg te schrijven, maar omdat sommige al 3-4 jaar oud zijn zoek ik een veilig alternatief.

Om te beginnen heb ik een opslag van 500GB nodig en deze moet liefst fault tolerant zijn. Nu heb ik eigenlijk weinig ervaring met RAID configuraties en enkele vragen:
- Het is fijn om een RAID 5 configuratie te hebben met zo'n RAID controller, maar wat gebeurt er als zo'n kaartje het begeeft? Kan ik mijn HD's dan nog in een andere controller pluggen (eventueel van een ander merk) of ben ik dan al mijn data kwijt ?
- Stel dat ik een RAID 1 (mirror) heb, kan ik dan 1 HD eruit halen en in een andere PC steken (zonder RAID) en de data van die HD lezen?

Omdat mijn pc wat aan de oude kant is ben ik van plan de volgende configuratie te bouwen (als ik de nodige centjes heb toch):
Mobo ??? P4 3Ghz of meer, bla bla bla ...
- 2 x 37GB Raptor's 10.000rpm in RAID 0 (voor mijn systeem op kwijt te kunnen ;) )
- 4 x 250GB HD's 7.200rpm in 2 x RAID 1 (voor mijn data te kunnen wegschrijven.
- 1 HD om gewoon op te werken dit kan eventueel nog een PATA zijn.
--> Nu het probleem is hierbij wel dat ik nog een kast nodig heb om dit alles in kwijt te kunnen. Omdat ik momenteel werk met 2 IBM HD's heb ik geleerd dat je die behoorlijk moet koelen als je die dag en nacht laat werken. Dus zoek ik een kast waar ik (intern) 8 HD's gekoeld in kan steken, enege sugesties ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

WesleyVH schreef op 05 mei 2004 @ 13:54:
- Het is fijn om een RAID 5 configuratie te hebben met zo'n RAID controller, maar wat gebeurt er als zo'n kaartje het begeeft? Kan ik mijn HD's dan nog in een andere controller pluggen (eventueel van een ander merk) of ben ik dan al mijn data kwijt ?
OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

Een sidenote: je bent jouw data niet kwijt wanneer je de schijven naar een "verkeerde" controller verplaatst. De array wordt simpelweg niet herkend ;)
- Stel dat ik een RAID 1 (mirror) heb, kan ik dan 1 HD eruit halen en in een andere PC steken (zonder RAID) en de data van die HD lezen?
OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Kan ik een schijf uit een RAID1 array halen en deze zó uitlezen?
Dus zoek ik een kast waar ik (intern) 8 HD's gekoeld in kan steken, enege sugesties ?
Koop een Server/Workstation case. Een goed merk is Chenbro :)

Je kunt ook gewone Midi/Bigtowers van AOpen/Lian-Li/Coolermaster/Chieftec gebruiken, maar dan zul je ze wel moeten modificeren met handvol meccano en/of aanvullen met brackets.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 05-05-2004 14:13 ]

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat voor data sla je op, dat je bereid bent zoveel erin te investeren?

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• WesleyVH
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat voor data ik opsla maakt eigenlijk nie uit, het gaat ook om verschillende dingen.

Maar als je uitrekend wat het vershil is tussen cd's (waarbij je data dus niet veilig is) en een RAID systeem dan kun je er tegenwoordig wel aanuit om een zo'n RAID systeem op te zetten. Als ik de kosten per GB uitreken voor CD's of een RAID systeem dan kost het RAID systeem iets meer dan het dubble, daar komt natuurlijk wel bij dat je cd's om veilig te zijn om de 3 jaar moet herschrijven dus het dubble is dus niet echt waar want dan kosten ze ongeveer evenveel

Verwijderd

Je maakt een paar fouten in je redenatie, het is niet een RAID of backup media maar beide.
Die RAID gaat je echt niet beschermen tegen brand, blikseminslag, diefstal ed. tenzij je de zaak in een zwaar beveiligd server centrum wil zetten.

Als je data je dus zo lief is zul je met beide verder moeten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:49
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 15:33:
Je maakt een paar fouten in je redenatie, het is niet een RAID of backup media maar beide.
...
Inderdaad. Daarom is backup op Tape wel aan te raden... Zeker bij 500 GB. SDLT of Ultrium moet je toch wel een heel eind mee komen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Wat je opslaat is wel interessant, want wellicht is de data helemaal niet de moeite waard om over 3 jaar nog te hebben.

Bovendien heb ik zat CD-Rs die al ouder zijn dan 3 jaar en die doen het nog steeds. Je kan er dus niet vanuit gaan dat je 100% kwijt bent.

Wat je kan doen is op DVD branden. Als je dan gebruik maakt van PAR bestanden, kan je je data al een stuk veiliger opslaan. Stel dat je dan 50% PAR doet, dus dan heb je 750GB ruimte nodig. Da's 175 DVDs c.q. 350 euro.

Ik ga even uit van 2 euro per DVD. Je kan ze goedkoper krijgen, maar je moet wel kwaliteit nemen, natuurlijk.

Of hé, doe 's gek en maak van iedere DVD (zonder PAR) een backup. Dan heb je 230 DVDs (2x 500 GB). Ga even uit van 2 euro per DVD. Da's 460 euro. Da's net zo duur als 2x 250 GB harrdisc. En dan heb je je veiligheid nog niet eens. Daar heb je meer harddiscs voor nodig. En vergeet de controller niet en de behuizing (al kan je dat wegstrepen tegen de DVD brander(s)).

En wat dacht je van de stroom die die harddiscs gebruiken als het systeem aan staat?

Harddisc is alleen interessant als de data vaak wijzigt, denk ik.
Bij statische data zou ik voor DVD gaan.
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 15:33:
In dit geval wel, omdat de topicstarter z'n backup op een RAID wil doen i.p.v. statische media.

[ Voor 13% gewijzigd door AxiMaxi op 05-05-2004 15:45 . Reden: quote ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Wat erg goed werkt en ook nog erg voordelig is om de twee jaar je schijfen te vervangen. Tweedehands schijfen verkopen namelijk heel goed ;-) .

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een schijf in de eerste twee jaar defect raakte, pas waneer de schijfen wat ouder worden begint het gevaarlijker te worden helemaal als de smart statuts slecht begint te worden dan moet je hem zo snel mogelijk weg doen.

Zelf verzamel ik video opname's van een serie, daarvoor heb ik een speciale DVB kaart waarmee ik digitaal tv op de pc heb. Die opname's wil ik echt voor geen goud kwijt, nergens kan ik die afleveringen krijgen laat staan in zulke goede kwaliteit. Wat ook goed werkt is om de die afleveringen van die serie te verspreiden naar je vrienden. DIe vinden het vast ook wel leuk te hebben en zo heb je ook een soort backup ^_^.
Veder heb ik wel eens dat de serie weer eens op tv komt, soms zijn dan de uitzendingen beter en die kan ik dan gewoon vervangen op me hardeschijf :-) .

Mijn tips in het kort,
*Gebruik wat beter kwalitiet schijfen bijv. Western Digitaal
*Vervang je schijfen om de twee jaar en hou de smart status bij met fanspeed
*Kopier je data, enz naar je vrienden die er ook intresse hebben zodat je een soort gratis backup er bij heb

@WesleyVH,
ik weet niet wat jij voor je CDr's betaalt maar zo te zien veelste veel. Goede CD's kosten met hoesje ongeveer 35 cent. DVD+R's kosten 1 euro per stuk.
Maar veilig is het niet, je weet nooit hoe lang zo CD mee gaat. De ene gaat jaren mee tewrijl de ander het al naar een jaar begeeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 16:03 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hou er wel rekening mee dat RAID niet beschermt tegen:
User-error, per ongeluk de schijf formateren, bestanden weggooien, per ongheluk overschrijven met de verkeerde versie, etc.
Bugs, in drivers, het OS of programmatuur die een array om zeep kunnen helpen.
Virri, die bestanden corrumperen, verwijderen etc.
RAID beschermt je data alleen tegen hardware-defecten aan de harddisks, niks meer of minder. Om deze redenen wordt van belangrijke data altijd een off-line backup gemaakt, die niet/minder vatbaar zijn voor user-error, virri, bugs ed.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 15:49:
Wat erg goed werkt en ook nog erg voordelig is om de twee jaar je schijfen te vervangen. Tweedehands schijfen verkopen namelijk heel goed ;-) .

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een schijf in de eerste twee jaar defect raakte, pas waneer de schijfen wat ouder worden begint het gevaarlijker te worden helemaal als de smart statuts slecht begint te worden dan moet je hem zo snel mogelijk weg doen.

Zelf verzamel ik video opname's van een serie, daarvoor heb ik een speciale DVB kaart waarmee ik digitaal tv op de pc heb. Die opname's wil ik echt voor geen goud kwijt, nergens kan ik die afleveringen krijgen laat staan in zulke goede kwaliteit. Wat ook goed werkt is om de die afleveringen van die serie te verspreiden naar je vrienden. DIe vinden het vast ook wel leuk te hebben en zo heb je ook een soort backup ^_^.
Veder heb ik wel eens dat de serie weer eens op tv komt, soms zijn dan de uitzendingen beter en die kan ik dan gewoon vervangen op me hardeschijf :-) .

Mijn tips in het kort,
*Gebruik wat beter kwalitiet schijfen bijv. Western Digitaal
*Vervang je schijfen om de twee jaar en hou de smart status bij met fanspeed
*Kopier je data, enz naar je vrienden die er ook intresse hebben zodat je een soort gratis backup er bij heb

@WesleyVH,
ik weet niet wat jij voor je CDr's betaalt maar zo te zien veelste veel. Goede CD's kosten met hoesje ongeveer 35 cent. DVD+R's kosten 1 euro per stuk.
Maar veilig is het niet, je weet nooit hoe lang zo CD mee gaat. De ene gaat jaren mee tewrijl de ander het al naar een jaar begeeft.
Idem, doe ik dus ook.

Vrienden zijn handige back-up voor films en muziek.

Schijven koop ik geregeld bij, bij oudere draaiende exemplaren zorg ik voor extra back-up (en die heb ik al nodig gehad).
Pagina: 1