Bootable OS met hardeschijf delen of brander laten werken

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:29
Okee, ik zit het met volgende.

Ik was aan het rondsjouwen met mijn draaiende laptop, en ik liet em van ongeveer 15 centimeter hoog vallen op een tafel. Uiteindelijk resultaat: harde schijf kapot :(. Windows wil niet meer opstarten (duurt iets van 30 minuten, dan reboot ie), en een nieuwe installatie van Windows wil ook niet.

Nu heb ik mijn hardeschijf opgedeeld in 2 partities (een C van 4 gb met Windows erop, een D met al mijn gegevens) en ik wil zoveel mogelijk gegevens van mijn D-schijf nog redden; ik heb er bijvoorbeeld zo'n 3000 fotos opstaan die ik de afgelopen anderhalf jaar gemaakt heb.

Ik zoek een OS dat bootable is van CD (het moet dus niet installeren op de HD, gewoon meteen werken); waarna ik vervolgens via het netwerk mijn hardeschijf kan benaderen, zodat ik de gegevens die mijn hardeschijf nog kan lezen overgezet kunnen worden naar mijn vaste PC. Een geïntegreerd brandprogramma mag ook, dan zet ik het e.e.a. op CD.

Het betreft een Centrino laptop op basis van 855GM -> het moet de netwerkkaart wel ondersteunen. Ik heb geen floppy.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Knoppix

www.knoppix.org

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je harde schijf echt kapot is, geef ik je alsnog weinig kans. Volgende keer trouwens graag de search gebruiken, desnoods ook de FAQ raadplegen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Er is overigens in Nederland een bedrijf dat hardeschijven repareert en/of de data recovered.
Kan alleen even niet meer op de naam komen (geheugen tot aan de deur :)).
Zal wel een prijzige aangelegenheid worden en het is dus een afweging of je documenten/foto's dat waard zijn.

Overigens als de hardware beschadig is moet je voorzichtig zijn met programma's als scandisk en fsck die het bestandsysteem proberen te repareren. Grote kans dat die als nog de informatie op de schijf vernielen.

Beter is proberen een byte copy te maken van de partitie en die op een andere hardeschijf te zetten en daar proberen de gegevens van af te halen.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Tsja.

Knoppix was echt wel te vinden lijkt me (die kan dat inderdaad allemaal, al hoop ik dat 'ie je netwerk-kaart ondersteunt), daarom kan dit topic wel dicht lijkt me. Even zelf een beetje zoeken kan ook geen kwaad, en anders is er nog het 'welke distro moet ik gebruiken' topic (terug te vinden via de NOS policy).

Dit topic is gesloten.