AMD 2600+ met CNPS 6000 CU en Radeon 9800 Pro Heatsinks

Pagina: 1
Acties:

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Ik ben in het bezit van een AMD 2600+ barton (gelockt) en de koeler is een zalman CNPS 6000 CU
nou heb ik hier het volgede probleem mee met het monteren ging alles ok nadat ik de pc opstarte was hij ongeveer 45 graden (vond dat niet echt laag fan op full speed) maar nu begint hij al naar de 52 graden te komen terwijl ik dat eerst had toen ik het had overgeclockt naar een 3000+ als ik hem nu overclock naar deze snelheid wordt hij dik 60 graden
wat is hier het probleem waarom wordt hij steeds maar warmer?

Nu heb ik pas een Sapphire Atlantis radeon 9800 pro gekocht met zalman ZM80C-HP koeling plus xtra fan maar wil graag nog heatsinks voor het geheugen welke heatsinks kan ik daar voor aanschaffen die ook passen samen met de ZM80C-HP deze heatsinks moeten ook nog eens gewoon leverbaar zijn in nederland en ik ga niet zagen aan die dingen

ik hoop dat jullie antwoorden hier voor hebben
ik zou vast wel weer een reactie krijgen dat het al in andere topics stonden maar dat kon ik helaas zelf niet vinden

Groeten,
Arjen

PunlArjen

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Waarschijnlijk iets te weinig of te veel koelpasta gebruikt, haal de koeler er nog eens af en kijk of de core wel volledig bedekt is met pasta.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
er bestaan ook leestekens zoals . en , enz

Maar ik denk ook dat je teveel koelpasta gebruikt hebt. Want opzich moet ie da wel koel kunnen houden.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• arjentjuh
Ok daar zat ik al een beetje aan te denken is het ook verstandig om een goed merk van koelpasta aan te schaffen zo ja welk merk enzevoorts
en iemand nog antwoord op 9800 pro heatsinks

Alvast bedankt!

PunlArjen

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je kunt die kleine coolermaster heatsinks kopen, die zijn bij freezinghardware.nl oa te koop.

De beste koelpasta is artic silver 5, ook bijna overal te koop.
(heb je wel casefans etc!? Anders zou je temp probleem ook daar aan kunnen liggen)

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:38
Artic Silver 3 of 5 is een goede soort op er tussen te doen. Maar hoe zit het met de airflow in je kast? Ik heb zelf een 2500+ @ 3200+ met de standaart boxed koeler (dies al z'n kleine 60 graden) die Zalman moet beter kunnen presteren.

• arjentjuh
Heb 1 80mm fan er in merkloos weet niet hoeveel airflow die geeft
verder geen koelings erin ivm geen plek in de kast boven mijn zalman cnps6000cu zit wel die 92mm fan die geloof ik iets van 55 airflow geeft hij draait op full speed maar het vreemde vond ik dat hij eerst altijd zo rond de 52 graden was nadat ik hem had overgeclockt naar een 3000+ (185*11,5 @ 1,8v)
verder de kast zelf is 34 graden
4 graden warmer geworden nadat ik over ben gegaan van 9600pro naar 9800pro dit komt overigens denk wel weer goed met de ZM80C-HP met die fan op full speed

in iedergeval erg bedankt voor tip van koelpasta... zal ik die ook meteen maar gebruiken voor ZM80C-HP

en die heatsinks zou ik ook even bekijken

PunlArjen

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
bespaar je de moeite om verder te zoeken voor heatsinks voor de radeon er zijn er namelijk maar 2 te koop die passen.
heb laatst alle sites etc afgezocht.
de beste kun je vinden
http://shop.freezinghardw...sp?Pagina=00003&ItemID=67

deze zouden eronder moeten passen en worden geleverd met goede tape (wat er al op zit)
de andere is van coolermaster
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=686

deze laatste zijn overigens errug klein!!! en passen dus niet over de hele mem chip! (de breedte dus)

ik zou persoonlijk dus voor de eerste gaan.
vrijwel al het andere wat je vind past niet!
hou er rekening mee dat de max hoogte 8 mm mag zijn.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-02 15:43

SiGNe

Ook hoi!

IK heb een 2600+ met een Zalman 7000A Cu + AS 5 en mijn processor wordt (niet geklokt) 41 graden C.
Vind ik toch niet slecht voor zo'n stille fan.

Niet?
[Specs]

• arjentjuh
bedoel je deze voor het geheugen van de videokaart?
hoef ik het dan niet te zagen of wat dan ook heb ik namelijk wel eens overgehoord
Cooler Master CRC-U01

ik wil dan meteen m'n geheugen ook koelen
is dit een goed idee?:
Thermaltake Active Memory Cooling Kit

PunlArjen

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Gebruik alstjeblieft in je volgende posts normale interpunctie ( je weet wel . en , ) want ik heb je posts echt 4 keer moeten lezen voor ik het begreep :(

Gabriël AM5

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

SiGNe schreef op 05 mei 2004 @ 12:21:
IK heb een 2600+ met een Zalman 7000A Cu + AS 5 en mijn processor wordt (niet geklokt) 41 graden C.
Vind ik toch niet slecht voor zo'n stille fan.
Dit draagt niet echt veel bij aan het topic ;)

IK heb zelf ook een 6000cu. En ik had de 92mm fan eerst altijd aan de bovenkant van de beugel. Ik heb hem er nu onder gedaan en de temperaturen zijn toch 3 graadjes gezakt. Ik denk zelf ook dat je te veel of slechte koelpasta hebt gebruikt.
Maar niet een onbelangrijke vraag; Hoe is je systeemtemperatuur/ airflow ?

(ik haal btw max 51.5 graden op iets meer dan low speed, 2400+@2250 mhz 1,85 volt)

[ Voor 8% gewijzigd door Tutti-frutti op 05-05-2004 12:28 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• arjentjuh
hoe weet ik wat mijn airfow is hoe kun je dat meten m'n systeem temeratuur is op het hoogste 35 graden
en met kast op 32 graden en proccesor temp word daar geen graadje minder warm op

PunlArjen

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

arjentjuh schreef op 05 mei 2004 @ 12:27:
Hoe weet ik wat mijn airfow is ? Hoe kun je dat meten ? M'n systeem temeratuur is op het hoogste 35 graden
en met kast open 32 graden. Proccesor temp wordt daar geen graadje minder warm op.
Het is niet echt te meten, maar hoe heb je je casefans geplaatst (in en outtake)? Waarschijnlijk zit dit wel goed. 35 graden is niet te hoog.

4015Wp west (Dordrecht)

• arjentjuh
dus alleen ff die goeie koelpasta halen
en even over die heatsinks
die 1e keuse van jou die is al 8mm hoog is dat niet erg hoog en riskant dat het net niet wil

PunlArjen

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Je gaf net aan geen case fans te hebben door gebrek aan ruimte oid? Dat je systeem warmer wordt van overclocken lijkt me nog al logisch. Dat je systeemtemperatuur hoger is geworden door het vervangen van je Radeon is ook logisch. De warmte in je kast zal NIET worden verholpen door het vervangen van je koeler van je Radeon kaart.

Zorg gewoon dat je de processor en de CPU koeler eerst goed schoonmaakt met iets ontvettends....ik gebruik bijvoorbeeld vloeistof waar je cassettedecks mee schoon maakt. Dun en net dekkend laagje Artic Silver 3 of 5 tussen processor en koeler. De fan van de Zalman op de juiste plaats monteren (zelf even kijken waar je de beste resultaten mee krijgt).

BELANGRIJKSTE!

Zorg voor airflow. Dat is door meerdere mensen verteld inmiddels. Dat betekent in het kort dat je aan de voorkant van je kast een fan moet hebben die lucht de kast in blaast. Aan de achterkant is het handig om een extra fan te hebben die de lucht uit je kast zuigt. De warmte wordt door de koeling van je CPU je kast in getransporteerd en dat moet er weer uit.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Race Eend
arjentjuh schreef op 05 mei 2004 @ 12:23:
bedoel je deze voor het geheugen van de videokaart?
hoef ik het dan niet te zagen of wat dan ook heb ik namelijk wel eens overgehoord
Cooler Master CRC-U01

ik wil dan meteen m'n geheugen ook koelen
is dit een goed idee?:
Thermaltake Active Memory Cooling Kit
Je moet ff wat duidelijker zijn, met je geheugen en geheugen.

Je wilt dus én je vga kaart geheugen koelen en je Interne geheugen.
Dat eerste is een goed idee, de 2 tips die hoeretoeter je gaf zijn geschikt.

Het interne geheugen van je pc koelen is eigenlijk onzin, je kan het allerbeste helemaal geen koeling op dat geheugen doen, voor de beste resultaten. Verder kan je het beste zorgen dat je zoveel mogelijk kabels weggewerkt hebben, dat is het beste voor het (al daar niet kleine beetje) airflow.

Zoals ik het gedaan heb:
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgCJAlwS!T2OyRkJZRL8S55g3Ahpj1tezZMQjEq1l!Zdvhtdfw8dGFX3!fgKmwX64fqzbRv!UvuvHLPXSCuLRoLqOWBkbShbVREcjR0gcmo/P3180109.JPG?dc=4675464433798697758

• arjentjuh
Ok bedankt voor je tip
heb vandaag ook ff die koelpasta gekocht maar de temperatuur van m'n proccessor blijft gewoon max 52 graden zonder overclocking.
ik snap er nix meer van waar kan het aan liggen
ik vind 52 graden nogal warm voor mijn proccessor ook omdat met mijn standaard koeling ik het zelfde resultaat had

kan het misschien liggen dat hij 5 graden gestegen is door dat ik van een 9600pro naar een 9800 pro?

owja mijn 3d mark score is 5400 punten is dit heel weinig voor een:
AMD 2600+
1024 geheugen pc3200 (8-3-3-3)
9800pro

PunlArjen

Verwijderd

Ik heb ook ff een vraagje over die heatsinkjes....

Ben ze van plan te bestellen, maar doe ik er verstandig aan arctic thermal adhesive bij te kopen ter vervanging van dubbelzijdige plakkers?

Ik heb ergens gehoord dat die plakkers toch minder goed werken.

• Race Eend
arjentjuh schreef op 05 mei 2004 @ 18:49:
Ok bedankt voor je tip
heb vandaag ook ff die koelpasta gekocht maar de temperatuur van m'n proccessor blijft gewoon max 52 graden zonder overclocking.
ik snap er nix meer van waar kan het aan liggen
ik vind 52 graden nogal warm voor mijn proccessor ook omdat met mijn standaard koeling ik het zelfde resultaat had

kan het misschien liggen dat hij 5 graden gestegen is door dat ik van een 9600pro naar een 9800 pro?

owja mijn 3d mark score is 5400 punten is dit heel weinig voor een:
AMD 2600+
1024 geheugen pc3200 (8-3-3-3)
9800pro
Hmm, dan lijkt het wel of je tempsensoren gewoon niet goed zijn, als jij andere koelpasta aanbrengt en hij blijft éxact de zelfde temperatuur aangeven, dan klopt er gewoon iets niet. Is de pc verder wel stabiel? Zo ja, dan zou ik me nergens zorgen over maken. Dan zou je zelfs nog kunnen overklokken (als ie stabiel blijft natuurlijk), of je koeler niet meer op de max stand zetten.

Nog een vraagje: als je de pc aanzet en meteen de bios in gaat, waar staat de cpu temp dan op?
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 01:12:
Ik heb ook ff een vraagje over die heatsinkjes....

Ben ze van plan te bestellen, maar doe ik er verstandig aan arctic thermal adhesive bij te kopen ter vervanging van dubbelzijdige plakkers?

Ik heb ergens gehoord dat die plakkers toch minder goed werken.
Je kan het beste adhesive erbij kopen ja, dat werkt het allerbeste en zit het strakst vast. Nadeel ervan is alleen dat je het nooit meer los krijgt (tenzij je je kaart een dag in de vriezer legt wil het er nog wel eens afkomen, en dan nog met als risico dat je je geheugenchip ook van de kaart aftrekt). Met dat tape zit het ook wel redelijk vast (na verloop van tijd) maar dat geleid de warmte gewoon minder goed.

Dus:
- als je je garantie misschien nog nodig hebt ==> tape
- als je geen garantie meer denkt nodig te hebben en de beste prestaties wilt ==> adhesive (met een kans dat je ze er natuurlijk nog wel af krijgt met een beetje geluk)

[ Voor 32% gewijzigd door Race Eend op 06-05-2004 09:03 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

arjentjuh schreef op 05 mei 2004 @ 11:53:
wat is hier het probleem waarom wordt hij steeds maar warmer?
Je CPU kan wel tot zo'n 90 graden komen. Boven de 65 wordt het echter tijd eens goed te kijken wat de oorzaak is.

Als jij boven de 60 graden komt bij overclocken zal het duidelijk zijn dat dat de oorzaak is immers, op de correcte snelheid wordt er 52 graden weergegeven.

Niets iets om je zorgen over te maken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Ik heb dit exacte probleem ook gehad

ging van een GF4200Ti naar een 9800pro

case temp was eerst zo'n 21c das nu dus 26/27
proc idle was 40c , nu 46/47 stressed zat ik na de upgrade op 60 na uurtje Far Cry

Ik had 2 papst case fans (van die 12db), een voor en een achter.

Heb deze allebei naar voren in mn kast geplaatst en er een 19db papst achter in gehangen.
Temp is nu zo'n 4/5 graden naar beneden!

Ik ga alleen mn kaart nog wat extra koelen (Arctic VGA silcencer plus ramsinks) met de zomer opkomst

Je tempstijging ligt dus helemaal aan je videokaartupgrade, daarbij moet je voeding ook wat harder trekken..., dus die wordt ook warmer

• cobike
  • Registratie: December 2000
Nou ik heb ook het exacte probleem, ik snap er ook al niks van.

Heb een 2600+ barton op 11,5*200 draaien, gaf nooit probs met mijn ti4400.
strest 45 graden.
Nu heb ik ook net een club3d 9800pro en nu wordt mijn pc ook heel warm
>60 graden.

• arjentjuh
heb dus door dat het aan de videokaart komt en heb weet het nu ook zker m'n kast is na dat hij een dag aangeweest is zelfs 39 graden ipv eerder 30 graden vandaar
de koelpasta heeft echter wel geholpen hij is nu 49 graden als hij een tijd heeft aangestaan en gegamed heb kan hij 50 worden maar niet meer dus 2/3 graden winst
ik heb maar 1 fan die naar binnenblaast onder de voeding de voeding heeft een fan die naar binnen en naar buiten blaast
k kan er nog 1 onderin zetten
moet ik dan die fan die nu naar binnenblaast naar buiten blazen of is dit niet nodig

ook kan ik helemaal bovenin de kast ook naast de voeding een fan plaatsen alleen de kabels van voeding zitten er dan erg voor heeft dit dan nog wel of geen nut

wie heeft er tips om mijn kast goed te laten koelen
echt wil ik niet dat m'n kast meer dan 35db aan geluid produceerd

PunlArjen

• arjentjuh
owja als ik met een koude start aanzet is hij maar 22 graden proc en 20 graden kast maar als ik hem na een tijd aanzet restart is het gewoon 49 graden en kast 38/39

PunlArjen

• arjentjuh
en m'n hardeschijf is ook vrij warm weet niet waar je de temp. meej kan meten van je hardeschijf maar misschien geeft hij ook de kast erg veel warm extra mee dus als ik daar die zalman passiefe koeling omheen gooi zou de kast dan ook paar temps zakken?

sorry voor de 3 posts maar het schiet me telkens te binnen

ik hoop dat jullie antwoorden hebben

PunlArjen

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

dubbelpostje

[ Voor 98% gewijzigd door Ranzy op 06-05-2004 19:05 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Ranzy schreef op 06 mei 2004 @ 19:04:
[...]

Say what? Heb je de FAQ hier al eens doorgenomen en dan vooral het stukje van de airflow?
edit:
Jesus, wat ben ik aan het klungelen, dus Arjentjuh, neem de FAQ eens door, daar komt het op neer...

[ Voor 24% gewijzigd door Ranzy op 06-05-2004 19:07 ]

• Race Eend
arjentjuh schreef op 06 mei 2004 @ 17:40:
heb dus door dat het aan de videokaart komt en heb weet het nu ook zker m'n kast is na dat hij een dag aangeweest is zelfs 39 graden ipv eerder 30 graden vandaar
de koelpasta heeft echter wel geholpen hij is nu 49 graden als hij een tijd heeft aangestaan en gegamed heb kan hij 50 worden maar niet meer dus 2/3 graden winst
ik heb maar 1 fan die naar binnenblaast onder de voeding de voeding heeft een fan die naar binnen en naar buiten blaast
k kan er nog 1 onderin zetten
moet ik dan die fan die nu naar binnenblaast naar buiten blazen of is dit niet nodig

ook kan ik helemaal bovenin de kast ook naast de voeding een fan plaatsen alleen de kabels van voeding zitten er dan erg voor heeft dit dan nog wel of geen nut

wie heeft er tips om mijn kast goed te laten koelen
echt wil ik niet dat m'n kast meer dan 35db aan geluid produceerd

owja als ik met een koude start aanzet is hij maar 22 graden proc en 20 graden kast maar als ik hem na een tijd aanzet restart is het gewoon 49 graden en kast 38/39
Je temps kloppen wel ongeveer nu. Wat je ff moet doen is de fan bij de voeding, de case fan, omdraaien! Want nu blaast je voeding de warme lucht naar buiten en trekt die casefan het vrolijk weer je kast in! Die casefan dus omdraaien zodat ie de lucht uit de kast naar buiten trekt.

Voorin bij je hdd heb je misschien plek om één of twee extra 80 mm fans te plaatsen. Als je gewoon een aantal stille koopt van papst of ystech (zorg dan dat je fans van 18 tot 25 dba koopt) dan heb je meteen een stuk verbeterde koeling, kijk oa bij freezinghardware voor goede fans (daar staan nl veel info bij over de fans).

Je koeler zit er duidelijk wel goed op als ie start met 22 graden en dan langzaam oploopt, daar hoef je je verder geen zorgen om te maken, je moet rekenen dat je cpu meestal minimaal 10 graden boven je case temp ligt :) maak je de case temp 10 graden lager, dan kan het ook best zijn dat je cpu temp flink daalt (hij kan dan met koelere lucht over je heatsink blazen!).

Welke kast heb je? Welk merk/type, maak eens een foto als je een webcam of digicam tot beschikking hebt 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Race Eend op 06-05-2004 23:16 ]

• arjentjuh
Race eend:

Bedankt voor je goede tips! ik zou vragen of iemand een foto wil maken van mijn kast
ik kan onder de hardeschijf 1 case fan kwijt
onder de voeding heb ik 1 case fan weet alleen niet of hij naar binnen of buiten blaast hoe weet je dat aan beide kanten komt namelijk aardig veel lucht uit
naast mijn voeding waar ook alle draden van mijn voeding zitten dus helemaal midden boven in de kast kan ook nog een casefan ik weet niet of dit echt nut heeft en of ik hem naar binnen of naar buiten moet laten blazen

ik hoop dat je dit topic nog eventjes volgt zondag zorg ik ervoor dat er een foto van m'n kast op komt te staan

PunlArjen

• arjentjuh
Ik zie nu ook nog dat ik onder mijn brander en cd rom speler ook een fan kan plaatsen en dus helemaal onderin
moet ik deze 2 benutten en naar binnen laten blazen
en dan die aan de andere kant bij de voeding naar buiten en bovenin ook naar buiten laten blazen

mijn kast is:
Codegen Midi Tower 6064(L)

Ik weet niet of je daar veel aan hebt is nogal een onbekende kast

hier een plaatje hoe hij er ongeveer uit ziet:

[img]"http://members.lycos.nl/Charmed4Ever/arjen/kast.JPG"[/img]

PunlArjen

• Race Eend
Graag gedaan hoor! Ik blijf het topic gewoon volgen en zie wel wanneer je weer updates hebt. :)
Die fan bij je voeding daar zou ik even moeten zien om te kijken of die nut heeft, zoals ik het me nu voorstel zal het niet veel uithalen. Maar ik w8 de foto's af :)

Je kan zien welke kant een fan blaast door te kijken waar het rasterwerk zit, aan die kant wordt de lucht "geblazen"

vb:
blaaskant:
Afbeeldingslocatie: http://www.gibtek.co.uk/images/fanshootout/papst.jpg

zuigkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.thecrucible.ca/images/IMG_0410.jpg

Zorg dus dat die onder je voeding zo zit als je op de onderste foto ziet :)
arjentjuh schreef op 07 mei 2004 @ 14:45:
Ik zie nu ook nog dat ik onder mijn brander en cd rom speler ook een fan kan plaatsen en dus helemaal onderin
moet ik deze 2 benutten en naar binnen laten blazen
en dan die aan de andere kant bij de voeding naar buiten en bovenin ook naar buiten laten blazen

mijn kast is:
Codegen Midi Tower 6064(L)

Ik weet niet of je daar veel aan hebt is nogal een onbekende kast

hier een plaatje hoe hij er ongeveer uit ziet:

http://members.lycos.nl/Charmed4Ever/arjen/kast.JPG
Ahh dat maakt het een stuk duidelijker ja! Zeer onbekende kast idd. nergens op het net een review van te vinden. :(

Als ik jou was zou ik voor-onderin nog een van plaatsen als intake.
Die bij je voeding als outtake.

Die bij je cdroms daar heeft niet echt veel nut, gezien dat de fan lucht van binnen de case gebruikt (die 5.25 sloten zitten nl dicht en die zijn niet geperforeerd.

Die fan in het dak van de case heeft ook weinig nut, dus die hoef je ook niet te gebruiken, verder helpt kabels opruimen meestal ietsje, 1 graadje ofzo.

[ Voor 54% gewijzigd door Race Eend op 07-05-2004 14:54 ]

• arjentjuh
Volgens mij heb ik dat al zo
heb je m'n mooie plaatje al bekeken dat is ongeveer waar ik mijn fans kwijt kan
hoe kan ik ze het beste plaatsen dan

ik zat trouwens zelf te denken aan deze fan:
http://silverapp1.mycom.n...uctID=28441&productType=1

26db vind ik niet teveel lawaai mijn fan op m'n proccessor maakt toch 36db omdat deze op volle toeren draait om het koel te houden

ik hoop dat je iets aan m'n plaatje hebt en zondag post ik die foto

PunlArjen

• Race Eend
zie mijn wijziging van mn bericht, je tekening was idd duidelijk :)

Die fan van coolermaster is idd prima, ik gebruikte ze vroeger ook altijd en ze verplaatsen flink wat lucht (tegenwoordig gebruik ik ze ook nog wel eens, maar dan op 7v omdat ik een vrij stil systeem heb). Verder kosten ze niet veel.
Als ik jou was zou ik er gewoon 2 kopen.

1 voor bij je cpu daarachter en 1 als intake.
En diegene die nu als casefan zit verhuizen naar de top van de kast (ik neem aan dat die minder lucht verplaatst dan de coolermaster, zo niet, dan moet je hem gewoon op de huidige plaats laten zitten :)

• arjentjuh
FF een vraagje ik heb nu die fans m'n kast temp is nu zo'n 33/34 graden met dichte kast hij was toen met dichte kast zonder die fans 41/42 graden dus schilt heel wat...
maar maakt nu wel heel veel lawaai
hoe kun je ze precies op 7 volt zetten heb gehoord met kabeltjes wisselen maar hoe dan ze zitten toch vast?

PunlArjen

• arjentjuh
of kun je hem ook zo instellen dat je hem bijvoorbeeld op 10 volt hebt ik wil ze gewoon iets langzamer laten draaien...
toch vind ik het vreemd dat m'n proccessor nog steeds 49 graden en 52 graden stressed is hij is nix gedaalt heb hem nu ietsje overgeclockt maar ik kan hem nog steeds niet de 3000+ halen dat wel wilde toen ik mijn radeon 9600pro nog in mijn bezit had

PunlArjen

• Race Eend
bij www.freezinghardware.nl zijn oa 5v/ 7v en 9.5volt stekkertjes te koop, ze kosten echt weinig, laatst een hoop van die dingen besteld, hartstikke handig om er ook een paar te hebben liggen, zelfs dan krijg je een delta fan nog stil (op 5v :))

Toch maar nog een keer nieuwe pasta op je cpu doen denk ik, doe het eens héél dun, en bovendien, je kan toch gewoon overklokken naar 3000+ gewoon proberen of het stabiel blijft.. :)

• arjentjuh
Heb hem overgeclockt naar 3000+ had een beveiling aan dat hij uit ging als hij te warm werd (boven de 60 graden) dat gebeurde dus...
heb hem nu op 2800+ stabiel rond de 57 graden max
en ik ga die dingetjes denk wel bestellen
heb ook wel eens gezien dat je zo'n kastje hebt waar je je fan snelheid mee kan instellen maar kost je weer een heel 5,25 slot of kun je daar ook nog een hele bende kabels in dat kastje kwijt want moet m'n kabels echt nog opruimen

trouwens bij m'n voeding en proccessor in de buurt is m'n kast aan de buitenkant best warm
zou ik die fan niet beter ook naar binnen laten blazen onder de voeding en dan als outtake die helemaal bovenin

PunlArjen

• Race Eend
nee dat van die voeding onder je fan omdraaien is niet zo'n handig idee, je fan gaat dan nl de warme lucht die uit je voeding naar buiten komt, weer vrolijk je kast binnen zuigen, achterin de case dus nooit zo zetten.

Je kan de beveiliging toch naar 65gr of naar 70 graden zetten, dat is voor de cpu echt geen probleem hoor, die temps. Ze kunnen tot 85, maar boven de 65 wordt het wel eens onstabiel (maar het zou best zo kunnen zijn dat je sensors gewoon 10 graden te veel aangeven). Gewoon ff probleren. :)

• arjentjuh
Kan het ook nog wezen dat mijn Zalman CNPS 6000 CU niet goed gemonteerd is op proccessor... dat hij niet goed klemt ofzo ik weet niet vind die temp zo hoog

PunlArjen

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-01 21:01
je moet natuurlijk altijd in de gaten houden dat zalman zijn producten NIET op koel maakt! de producten zijn stil en daar zijn ze goed in!

maar echte dikke temps krijg je niet.
een zalman 6000 CU is overigens ook NIET geschikt voor overclocken!
lees t boekje dr maar eens op na.

echte goede luchtkoelers vind je meer bij thermalright sp 94 (amd) en sp97 (P4).
deze zijn trouwens o stil als je dat zelf wilt want je koopt de fan los.
natuurlijk helpt dit je niets.
je kunt altijd proberen de koeler er nog eens op te zetten:
Met goede koelpasta (artic silver) niet te veel en niet te weinig.
Voor de rest moet je goede airflow hebben en dan nog is het nooit de beste luchtkoeler. als je em hiervoor hebt gekocht heb je te weinig reviews gelezen want dat is namelijk zelden zo met producten die zijn gemaakt voor stilte.

nog even over de radeon koeler. ik heb nu dus net me memsinks en de zalman passieve koeler gemonteer op mijn radeon. de sinks passen (naatje, maar t gaat) er gewoon onder en dat ziet er redelijk leet uit. ikzelf heb gekozen voor artic silver paste om de sinks te bevestigen. werkt beter dan tape natuurlijk. silver is en blijft het best warmte geleidende stof ter wereld. kan dus geen tape (of ander metaal) tegen op. het zit er daarna wel permanent aan en kan nooit meer los.
er is 1 sink die wel op een kutplek zit om te koelen. deze zit aan de bovenkant (achterkant) van de kaart. hier loopt de heatpipe van de zalman koeler maar net langs... en het blok rust ook net op de memsink. zal kijken of ik er een fotootje van kan posten.

maar de conclusie van me verhaal is verwacht niet te veel prestatie als je geen geluid wilt. dit gaat niet altijd samen.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het verschil in vermogen tussen die 9600 en 9800 is behoorlijk stevig. Dit betekent gewoon dat je voeding harder moet werken en wellicht niet stabiel genoeg het gevraagde vermogen aan je CPU kan geven waardoor je minder ver komt met overclocken.

Je moet 1 fan in de voorkant van je kast zetten die in je kast blaast en eentje onder je voeding die naar buiten blaast. Die stille fan boven in je kast die naar buiten blaast.

Die koeler op je CPU is niet gemaakt voor overclocken. Dat schijnt in je boekje te staan. Dat is trouwens ook bekend van stille koelers.

Of je accepteert dat je rond de 50 graden stressed zit op stock snelheden, of je koopt een echte overclock koeling. De rest is FAQ werk.

reserveringshouder Tesla Model 3

• arjentjuh
Ok maar het vreemde van allemaal vind ik heb m'n kast nu zo ver gekregen dat hij rond de 27 graden is en genoeg airflow 2 onder in die blazen en 2 bovenin exl voeding fan die de warme lucht eruit blazen
maar mijn proccessor op stock snelheid en fan op max speed (wat overigens boel kabaal maakt meer dan orginele koeler) is nu 50 graden als je hem op low speed zet is hij 55 graden en hele dag gegamed te hebben rond de 57 graden dit vind ik erg veel vooral omdat alles op stock snelheid draait en de kast naar mijn weten voldoende gekoelt is

kan het zijn dat de koeler niet goed klemt ofzo...heb hem namelijk een x met veel kracht eraf moeten sleutelen waardoor het klemmetje een beetje verbogen was en het later moest terug buigen...
of kan het daar niet aan liggen verder gebruik k die artic silver 5 koelpasta

voor de 9800pro was mijn kast 33 graden en cpu op stock speed 50 graden op langzame stand

PunlArjen

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 19:24

DJT

Gezien de topictitel heb ik best een mening gebaseerd op ervaring over dit onderwerp.

Als je nu ook nog leestekens en hoofdletters zou gebruiken, had ik misschien best handige tips kunnen geven. Nu neem ik niet eens de moeite om te gaan lezen.

Verwijderd

arjentjuh schreef op 11 mei 2004 @ 17:35:
Ok maar het vreemde van allemaal vind ik heb m'n kast nu zo ver gekregen dat hij rond de 27 graden is en genoeg airflow 2 onder in die blazen en 2 bovenin exl voeding fan die de warme lucht eruit blazen
maar mijn proccessor op stock snelheid en fan op max speed (wat overigens boel kabaal maakt meer dan orginele koeler) is nu 50 graden als je hem op low speed zet is hij 55 graden en hele dag gegamed te hebben rond de 57 graden dit vind ik erg veel vooral omdat alles op stock snelheid draait en de kast naar mijn weten voldoende gekoelt is

kan het zijn dat de koeler niet goed klemt ofzo...heb hem namelijk een x met veel kracht eraf moeten sleutelen waardoor het klemmetje een beetje verbogen was en het later moest terug buigen...
of kan het daar niet aan liggen verder gebruik k die artic silver 5 koelpasta

voor de 9800pro was mijn kast 33 graden en cpu op stock speed 50 graden op langzame stand
Ik vind je temps normaal hoor voor die koeler toch.

1 oplossing om en de temp op +-25à30°c en super stil te krijgen is Waterkoeling en alles zal super cool draaien,en oc'n gelijk de be(e)ste >:) .

Mijn 1800+ @ 2300mhz 11.5/200 is op de moment 19°c,case 29°c(staat open op de moment),let wel dit is gekoeld met bierkoeler }) water is 7°c.

Maar met gewone wc gaat het ook lekker hoor,dus mss ff sparen voor wc als je,en wilt oc'n en een stille pc wilt ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 14:06 ]

Verwijderd

hmm ik vind 57 graden nog redelijk veel, dat wordt mijn 2600+ @200*11.5 ook op 1.95 volt, en ik heb ook een cnps 6000 cu, met een overgeclockte gf 4 ti 4200
Pagina: 1