Toon posts:

Afsluitcrash XP sloopt (mbr) SATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na uren zoeken naar problemen met SATA schijven kon ik mijn probleem niet vinden. Daarom deze topic.

Specs:
Asus K8V deluxe; 4x SATA (2x Promise, 2x Via)
Maxtor 160 GB SATA; 5 partities (1e = system, WinXPpro)
Maxtor 80 GB PATA; 3 partities (voornamelijk Back-Up)

Ik heb een installatie van XPpro op de eerste partitie van mijn SATA-schijf staan en sinds een aantal weken wil me pc niet lekker afsluiten. Hij blijft hangen op een blauw scherm (geen BSOD), en wil de pc niet helemaal uit zetten. Na het handmatig uitzetten met de powerbutton gaat hij wel uit. Meestal kan ik daarna gewoon weer opstarten, maar nou blijft hij hangen op een zwart scherm na het WinXP-boot-scherm (zwart scherm met blauw bewegend streepje). 'Last good know config' e.d. blijven ook op een zwart scherm hangen.

Ik heb een Win installatie op mijn 2e HDD (PATA) gemaakt en de drivers voor de SATA-controller geïnstalleerd. Het is 1 keer gelukt om zo me SATA-disc te zien en met een scandisk was alles weer ok.

Maar nou heb ik weer precies hetzelfde, maar lukt het niet om in de 2e installatie de SATA te benaderen. Als ik die aansluit voor het booten, krijg ik een zwart scherm en het aansluiten na het booten geeft een 100% cpu-load en verder niks.

De BIOS herkend de SATA gewoon netjes en geen vreemde piepjes en/of tikjes. Hardware is dus ok.

Blijkbaar is XP bij zo'n afsluitcrash nog bezig met mbr of andere belangrijke data bezig en is die nu kapot. Blijkbaar zo kapot dat ik de hele schijf niet meer via een andere installatie kan benaderen en repareren.

De betreffende WinXP-installatie, die kan ik wel missen, maar op de andere partities staan nog docs, foto's, MP3's (30GB) en films die ik niet (recent) geback-upd heb en die zou ik niet willen missen.

O ja, me floppy-connector op me mobo is kaduuk :(

Mijn Vraag:

Weet iemand hoe ik me SATA-schijf kan benaderen/repareren/back-uppen of moet ik Maxtor benaderen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om allereerst het moederbord uit te sluiten: heeft jouw K8V geen last van lekkende condensatoren? Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onder Moederbord » Welke Merk/Type :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet gecheckd, maar dan zou ik me 2e installatie ook niet kunnen opstarten IMO.

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 09:28
Waarschijnlijk is je SATA controller kapot.
Zoiets heb ik ook wel eens gehad.
Windows installeren gaat gewoon goed. Kan een aantal keer opstarten en opeens houdt hij ermee op. De enige oplossing was toen weer windows opnieuw installeren, waarna even later het probleem weer optrad.

Ik heb hem toen teruggestuurd en netjes een nieuwe gekregen :)

Verwijderd

Topicstarter
@leerling:

dan zouden ineens allebei de SATA-controllers (Promise en Via) kapot zijn. Heb ze namelijk allebei al geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
EDIT:

Ik kreeg van een maat van me een bootable CD met o.a. PQMagic (Dos). Hierin kan ik alle partities zien. Dus die zijn gewoon in tact. Maar als ik 'check for errors' doe op de C: (system) krijg ik: [error #1531: Too Few Clusters].

Is dit te repareren of moet ik deze partitie formateren?
Pagina: 1