Toon posts:

Opzetten Fall-back mailserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment hebben we een goede mailserver draaien (kerio). Ik ben nu aan het kijken naar de mogelijkheid om een fall-back mailserver op te zetten. DE huidige server heeft de mogelijkheid om via ETRN mail op te halen. Ik heb alleen geen idee hoe ik een fall-back server moet opzetten (wel in de dns, maar niet wat er softwarematig nodig is). Kan dit bv met de smtp server die in IIS 6.0 zit?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Define 'fallback' wat wil je bereiken, wat heb je al opgezocht, wat is je huidige kennis, wat is het budget ?
Wat kost downtime ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil bereiken is dat de inkomende email voor een aantal domeinen niet verloren gaat als de mailserver om wat voor een reden dan ook down gaat. Ik ben al zo ver dat ik weet dat de smtp server in IIS 6.0 de mogelijkheid biedt om met ETRN de email te downloaden. Waar ik nu ben is dat ik in de dns een secundaire mailserver heb staan. Als ik de stekker eruit trek bij de primaire gaat hij de meil bezorgen bij de fall-back server. Ook het laten inloggen van de primaire server voor het ophalen van de mail bij de fall-back server (IIS 6.0) werkt. Het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg is dat de fall-back server de mail accepteerd. Nu bounced steeds de mail met de melding:

Reporting-MTA: dns;hosting10 Received-From-MTA: dns;eprojectsprod Arrival-Date: Wed, 5 May 2004 13:32:37 +0200 Final-Recipient: rfc822;info@group25.com Action: failed Status: 5.5.0 Diagnostic-Code: smtp;554 : Recipient address rejected: Relay access denied

Het domein staat in de IIS en het ip adres van de verzender ook.

Verwijderd

Wat je zoekt is een fail-safe geen fallback denk ik. Met fail-safe heb je 2 servers die met elkaar verbonden zijn met bijv een seriele kabel. Op beide servers draait een programma dat dan via die kabel controleert of de andere server nog 'leeft' zoniet gooit ie een ipalias omhoog en start eventueel de services om het werk van de gecrashte server over te nemen. (een shared storage device is zeer aan te bevelen)

Voor de linuxoplossing: http://www.linux-ha.org/
Voor de windowsoplossing: nooit interesse in gehad nooit opgezocht ;)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Volgens mij zoek jij een backup mx. [google=backup mx]

Iedere goede mailserver kan dat, kwestie van dns correct in te stellen, de 2e mx vertellen dat hij mail voor je domeinen moet accepteren. Dan kan je nog kiezen of je hem automatisch laat proberen of enkel door jou aangevraagd.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Topicstarter
Iedere goede mailserver kan dat inderdaad. Het probleem is alleen dat op de server alles goed lijkt te staan, maar dat de backup server de mailtjes allemaal weigerd, zie foutmelding een paar berichten eerder.
Pagina: 1