Toon posts:

2 Novell servers verbinden via Internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het 1 en ander uitzoeken over het verbinden van 2 Novell servers over een Internetverbinding.

Nu weet ik een manier hoe het kan en dat is wat ik begreep via een VPN verbindingen van Router <> Router.
Dit kan op IPSec basis, maar dat betekend dat op de Novell server IPTUNNEL geinstalleerd moet worden.

Maar wat als de 2 Novell server met elkaar worden verbonden met een PPTP tunnel.
Kan IPX wel via een PPTP tunnel zonder wrapper cq. inpakker ?

Verwijderd

Welke versie van Netware heb je? (Novell is een merknaam, geen product!). De nieuwere versies ondersteunen ook IP, wat zeker beter is. Een IPX tunnel over ip is ook een mogelijkheid, maar zeer onstabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik niet zeker, maar volgens mij versie 4...
Het gaat erom dat ik weet of het mogelijk is en wat de nadelen ervan zijn.

Het bedrijf heeft meerdere filialen waarvan 2 ervan 2 novell servers hebben staan die ze graag met elkaar willen laten verbinden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Begin eerst maar eens te inventariseren, elke andere stap is nutteloos. Je moet eerst weten waar je mee werken moet.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Ik moet weten of het mogelijk is en wat de nadelen zijn.
Ik kan wel veel tijd in stoppen hoe het daar allemaal precies in elkaar steekt en na zoveel uur achter komen dat het niet werkt of mogelijk is, dan is het zonde van je tijd.

Beetje lose opmerking IMHO.

Informatie verzamelen is wel wat belangrijker @ the moment

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 12:01 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 12:00:
Nee, Ik moet weten of het mogelijk is en wat de nadelen zijn.
Ik kan wel veel tijd in stoppen hoe het daar allemaal precies in elkaar steekt en na zoveel uur achter komen dat het niet werkt of mogelijk is, dan is het zonde van je tijd.

Beetje lose opmerking IMHO.

Informatie verzamelen is wel wat belangrijker @ the moment
Beetje Tinus opmerking van jouw kant vind je niet ? Als je het allemaal zo goed weet zou ik geen vragen stellen. Killerace probeert je te helpen en eerlijk gezegd vind ik dat hij je de juiste kant op stuurt. Het verschil tussen Netware 3, 4, 5 en 6 is in de meeste gevallen behoorlijk dus is het noodzakelijk te weten wat je hebt zodat je het volgende:
Ik moet weten of het mogelijk is en wat de nadelen zijn.
te bepalen.

Dus core vraag blijft, welke Netware met welke protocollen alvorens er een zinnig antwoord kan komen, want je oplossing ligt daarin verscholen.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
de "core" vraag is "Is het mogelijk om IPX via VPN tunnel tussen 2 routers te laten lopen via PPTP"

Het komt er op neer, als dit mogelijk is dat ik dan de VPN verbinding moet verzorgen.
De Novell servers die daar draaien heb ik de rechten niet voor om daar veranderingen te brengen.

Op basis van het Novell gebied hoef ik dus niks te doen, ik moet weten of ik ze kan verbinden via een vpn verbinding of als er een andere manier is sta ik daar ook voor open.

Als het mogelijk is van v5 bijv , dan heb ik daar informatie over en kan ik dat doorspelen aan de netwerk beheerder daar. Tot mijn spijt heb ik geen kennis over Novell, ik werk alleen met Windows servers.

Via PPTP is het minder veiliger maar ze zitten al in een beveiligt internet segment.
Misschien dat Rout-it jullie wat zegt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 12:26 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 12:22:
de "core" vraag is "Is het mogelijk om IPX via VPN tunnel tussen 2 routers te laten lopen via PPTP"
Dan zal ik het nog maar eens herhalen; die hele vraag is totale bullshit en absoluut zinloos als je verder niets weet, geen info geeft.

Dat is het zelfde als dat je vraagt "Kun je met een auto 200 rijden ?"
Vast wel, maar als jij niet verder komt dat "het is een auto" is er niemand die een zinnig antwoord kan geven.

Bordermanager kun je ook op je servers rammen, dan kun je een site to site VPN verbinding tussen je servers laten lopen.
Tot mijn spijt heb ik geen kennis over Novell, ik werk alleen met Windows servers.
Wees eerlijk, en zeg dat ook tegen degene die je deze opdracht geeft.
Vermeld dat je zonder voldoende informatie en kennis hier geen zinnig antwoord op kan geven.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je begint toch echt verkeerd.

Zoek eerst uit waar de Novell machines precies mee draaien, dat kunnen de netwerkbeheerders je ook vertellen. Ga met deze informatie verder.

De Novell servers moeten gebruik maken op een product dat jij blijkbaar gaat leveren (het VPN). Ik zou er dan voor zorgen dat ik precies weet wat er dan precies over de VPN verbinding gaat.

De vraag die je stelt valt nu te vergelijken met: ik heb een diskdrive, past ie in de computer?

[ Voor 3% gewijzigd door Rob op 05-05-2004 12:32 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46

DJ

Je kunt voor zover ik weet wel IPX tunnelen over een IP tunnel (VPN bijvoorbeeld). Ik heb het nooit gedaan, maar er wel over gelezen/gesproken met collega's die het wel eens gedaan hebben. Het is zoals al eerder vermeld in dit topic niet super stabiel, maar wel werkbaar.

Maar zoals ook al _duidelijk_ aan de orde is geweest hier, is het wel belangrijk te weten welke Netware versie er gebruikt wordt. Immers versie 3.x praat geen IP. Versie 4.x praat een beetje IP en vanaf versie 5.x praat Netware voldoende IP om een directe IP verbinding op te zetten.

Als jij dus aangeeft dat je versie 4 draait, is het nog belangrijk te weten welke versie 4. Naar mijn weten praat alleen versie 4.11 of 4.2 voldoende IP om IPX te tunnelen (vraag me niet hoe, en wellicht zit ik er helemaal naast). Versie 4.10 of lager praat alleen IP als DHCP Server of als router.

offtopic:
Vreemd trouwens dat TS niet over Microsoft Servers praat, maar wel over Novell Servers . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
-Rob- schreef op 05 mei 2004 @ 12:31: De vraag die je stelt valt nu te vergelijken met: ik heb een diskdrive, past ie in de computer?
Dus om een antwoord te geven op dezelfde manier als de TS zijn vraag stelt.

Het antwoord is "Ja".

Verwijderd

Topicstarter
je kunt het zien als een stukje voorkennis vergaren.

Het is nog helemaal niet gezegt dat ze het zo willen, alleen of het MOGELIJK is.
ALS het mogelijk is dan ga je kijken naar hoe en wat.

Tenminste dat lijkt me het meest logische en beste voor de klant.

Is het mogelijk om 2 novell servers via Internet te verbinden.
Antwoord: JA

Hoe is dit mogelijk:
2 manieren (die bij mij momenteel bekend zijn)
1- Via VPN op basis van IPSEC, de novell servers moeten dan een ipx inpakker gebruiken.
2- Via VPN op basis van PPTP, maar laat PPTP standaard IPX door en kunnen zo de novell servers met elkaar communiceren??

-edit-
DJ schreef op 05 mei 2004 @ 12:42:

Als jij dus aangeeft dat je versie 4 draait, is het nog belangrijk te weten welke versie 4. Naar mijn weten praat alleen versie 4.11 of 4.2 voldoende IP om IPX te tunnelen (vraag me niet hoe, en wellicht zit ik er helemaal naast). Versie 4.10 of lager praat alleen IP als DHCP Server of als router.
Kijk dat betekend dus als ze v4 daar hebben dat het gewoon niet voldoende is.
Ze moeten dan over naar novell v5, hoe makkelijk of moeilijk dat gaat is niet voor mij belang.

Om te kunnen wat ze willen hebben ze novell v5 of hoger nodig willen ze het werkbaar houden. Daar komt het dus op neer.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 12:48 ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Iets in me zegt dat je het gewoon niet wil snappen of een antwoord wil hebben wat geen moeite kost ofzo. Wat nu als wij ja zeggen zoals Sierra-NL aangeeft, en het blijkt niet te kunnen kom je ons dan bashen omdat we niet het juiste antwoord hebben gegeven.

Als jij echt het beste voor hebt met de klant, ga je eerst inventariseren waarmee je gaat werken alvorens je wat gaat roepen en niet andersom, omdat dat niet kan.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Erg grappig dit,

Ik probeer niemand te bashen of flamen of what so ever.

Zoals hierboven heb ge-edit, weet ik al voldoende en ga op basis daarvan wel verder zoeken. Ik zal nagaan welke versie ze hebben dus v4.xxx. Dat zal ik opzoeken. En welke services en protocollen ze hebben geinstalleerd.

Mocht ik nog vragen hebben zal ik eerst zorgen dat ik alle info heb die jullie willen weten.

Verwijderd

Je strijkt met de reacties die je geeft, bij je mede -tweakers tegen de haren in. Ik denk dat dit niet zo slim is, want al snel krijg je geen hulp meer en wat dan?

Of je nou IPSEC of PPTP gebruikt, ip krijg je niet over een VPN. Je kan op de Netware server een "omzetter" gebruiken, maar dit werkt kut, dus ik zou er niet aan beginnen (ik heb er ervaring mee). Oftewel, geen optie!!!

Ik zou een aan die netwerkbeheerders vragen wat de mogelijkheden zijn om naar Netware 5 of 6 te gaan, want dan kan je Netware op IP laten draaien. Wat wel goed werkt (ook uit ervaring).

Met de informatie die je hebt gegeven is dit de beste informatie die je kan krijgen. Wil je betere informatie? Geef dan zelf ook wat meer!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Sierra-NL schreef op 05 mei 2004 @ 12:43:
[...]

Dus om een antwoord te geven op dezelfde manier als de TS zijn vraag stelt.

Het antwoord is "Ja".
Ok, waar moet ik de non-usb diskdrive aan hangen in een ibook :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
-Rob- schreef op 05 mei 2004 @ 12:58:
[...]

hehehe, ueh....... Ja?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

-Rob- schreef op 05 mei 2004 @ 12:58:
[...]

Links :? :) :P

Money for nothin' and your chicks for free

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 12:51:
Erg grappig dit,

Ik probeer niemand te bashen of flamen of what so ever.

Zoals hierboven heb ge-edit, weet ik al voldoende en ga op basis daarvan wel verder zoeken. Ik zal nagaan welke versie ze hebben dus v4.xxx. Dat zal ik opzoeken. En welke services en protocollen ze hebben geinstalleerd.

Mocht ik nog vragen hebben zal ik eerst zorgen dat ik alle info heb die jullie willen weten.
De normale en meest effectieve werkwijze is precies het tegenovergestelde van wat jij nu doet. Je zult zien dat deze manier van onderzoek je gaat frustreren.
Normaal kijk je eerst wat je hebt, om vervolgens te kunnen opmaken wat het kan.
Daarom kwam ik met mijn advies.
Immers je gaat ook niet eerst kijken hoe hard een Ferrari kan, om er vervolgens achter te komen dat jouw auto'tje ook wel de 200 kan halen en dus voldoet. ;)

Netware 4 upgrade naar 5.xx : Don't get your hopes up, probeer nog maar eens legale licenties te krijgen... Media zijn er zat maar licenties zijn niet meer te krijgen, of je moet echt toevallig tegen iets aanlopen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke laat ik het dan zo doen, advies is nooit weg.

Ik heb het nu zo afgesproken met de beheerders daar van Novell dat ze zelf eerst gaan kijken en als ze het wel willen dat we gaan overleggen wat uiteindelijk het beste is. Dat zal er dan op uitkomen dat ze moeten opwaarderen naar een andere versie, maar dat is voor hun de afweging die ze moeten nemen en kijken welke opties toepasbaar zijn.

Helaas weet ik veels te weinig af van Novell en om dat nu ook bij mijn studie er bij te nemen word me iets te veel.

Tot zover bedankt voor de info en jullie engelen geduld >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 13:11 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Iedreen wel liev blijven, en geen HKtopic van maken :*

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die 2 netware dozen kan je netjes aan elkaar knopen middels een PPTP tunneltje over een router die lan2lan doet (draytek series bv. de router bouwt de pptp tunnel op waarover de server met elkaar kletsen

ipx kan netjes over pptp worden getunneld (niet over een ipsec tunnel!!!)
tis alleen wel aan te raden om een cursus ipx routing te volgen })

maw: geen problemo

[ Voor 25% gewijzigd door Zwelgje op 05-05-2004 18:53 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Heb het 1 ander te horen gekregen.
Ze draaien daar Novell Small Business 5.1.
Ze draaien daar een programma "betreef" misschien dat jullie dat wat zegt. Wat ik begreep is dat het een Database is voor onder Novell. Dit pakket communiceert d.m.v. IPX.

Dus het verkeer wat over de VPN moet is IPX en ze willen dit gaan gebruiken voor warehousing.

De VPN verbinding zal tot stand worden gebracht tussen 2 Zyxel routers de 653H of door 2 Vigors.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 14:38 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 14:25:
Heb het 1 ander te horen gekregen.
Ze draaien daar Novell Small Business 5.1.
Ze draaien daar een programma "betreef" misschien dat jullie dat wat zegt. Wat ik begreep is dat het een Database is voor onder Novell. Dit pakket communiceert d.m.v. IPX.
Betreef = Btrieve en dat is weer een Database engine van Novell.

linkjes:

http://www.btrieve.com/

en specifieker

http://www.btrieve.com/novell.asp

Pervasive heet het dus nu >> • http://www.pervasive.com

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 06-05-2004 15:24 . Reden: arrghh die UBB , thnx opifexmaximus _o_ ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Pagina: 1