Defecte brander - wie kent de binnenkant?

Pagina: 1
Acties:

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb hier een kapotte Lite-On brander, maar ik kan niet helemaal bepalen wat er stuk aan is. Dat is logisch: ik ben geen "authorized repair personel" :)

Maar goed, ik ben tweakers, dus ik heb dat ding helemaal open geschroefd. :9

In de deksel zit een plastic schijf-achtig ding, maar die hangt er maar gewoon los bij. In normale toestand (d.w.z. in elkaar geschroefd) hoor je 'm ook rammelen als je de drive schudt.

Volgens mij moet daar iets van een veer of lagertjes tussen zitten. Hij dient er volgens mij voor om de CD aan de bovenkant vast te houden.

Is er iemand die dat kan controleren of me kan vertellen of dat klopt? :?

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

AxiMaxi schreef op 05 mei 2004 @ 10:40:
Is er iemand die dat kan controleren of me kan vertellen of dat klopt? :?
Dat klopt :) Er zit een mechanisme wat er voor zorgt dat wanneer de lade naar binnen schuift, dat "plastic ding" bovenop de CD/DVD komt te zitten. Dat het wat losjes wiebelt klopt dus.

Wát is er eigenlijk stuck aan dat ding? Draait hij niet? Brand hij niet? Maakt hij lawaai? etc.

• AxiMaxi
Als je er een CD in doet, draait hij heel eventjes en dan komt de la weer naar buiten.

Zonder CD blijft de klep dicht.

Er komen geen rare geluiden uit.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Het ligt niet aan het "bovenste ding", maar aan de strip metaal waar hij in hangt.
Als je die losschroeft en er op kijkt, zie je waarschijnlijk dat hij in een boog naar beneden staat. Het is maar blik, dus doe het met beleid, maar buig hem terug tot alles recht staat. Eventueel net ietsje verder de andere kant op, maar overdrijf het niet.
De CD verschuift waarschijnlijk in de lade omdat hij tegen dat "bovenste ding" tikt bij het sluiten van de lade.
Mijn Yamaha CRW2100S heeft hetzelfde probleem gehad, doet het nu weer prima. (Ik vraag me nog steeds af hoe het komt, dat ding sluit magnetisch, en het is na internationaal vervoer gekomen. Misschien extra magnetische effecten door scans van de doos oid).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• AxiMaxi
Tony Vroon schreef op 05 mei 2004 @ 11:41:
Het ligt niet aan het "bovenste ding", maar aan de strip metaal waar hij in hangt.
Waar wat in hangt? Die plastic bus aan de bovenkant?
Die plastic schijf hangt gewoon in het metaal van de deksel, dat valt nagenoeg niet te verbuigen. De deksel is ook nog volledig recht en vlak. :?

Verder ziet alles er mechanisch tip-top uit.

Kan 't zijn dat er een motortje kapot is en dat daardoor de boel hangt?
Ik denk daarbij aan het motortje van de leeskop.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56
AxiMaxi schreef op 05 mei 2004 @ 12:18:
[...]
Waar wat in hangt? Die plastic bus aan de bovenkant?
Die plastic schijf hangt gewoon in het metaal van de deksel, dat valt nagenoeg niet te verbuigen. De deksel is ook nog volledig recht en vlak. :?

Verder ziet alles er mechanisch tip-top uit.

Kan 't zijn dat er een motortje kapot is en dat daardoor de boel hangt?
Ik denk daarbij aan het motortje van de leeskop.
Ik denk zelf dat de laser hem niet meer kan lezen. En dan gewoon simpel weer uitspuugt. Als je het apparaat alleen aan de voeding hangt, en dan er een cd in doet krijg je dan het zelfde probleem?

• AxiMaxi
Termi schreef op 05 mei 2004 @ 23:43:
Ik denk zelf dat de laser hem niet meer kan lezen. En dan gewoon simpel weer uitspuugt. Als je het apparaat alleen aan de voeding hangt, en dan er een cd in doet krijg je dan het zelfde probleem?
Zonder IDE kabel eraan pakt hij ook geen CDs.
Na enkele seconden spuugt hij 'm er alweer uit.

* AxiMaxi denkt: EXIT!

Verwijderd

Had dit ooit ook is voor dat hij mijn cd's gewoon terug uitlvogen. En dit ligt aan de laser het heeft geholpen om er is goed in te blazen bij mij.
Mischien helpt dit voor jouw ook, als je hem nog niet helemaal naar de euwige jachtvelden hebt geholpen :? 8)7

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 21:59:
En dit ligt aan de laser het heeft geholpen om er is goed in te blazen bij mij.
Dan lag het niet aan de laser, maar aan het optische deel.

Verwijderd

dan moet je even gaan kijken of de la wel helemaal dicht gaat en dan ook naar boven kan gaan. Want de cd word opgetilt en dan gaat hij draaien tegen dat ding aan de bovenkant. Dus kijk daar ook even aan. ik denk namelijk dat hij ergens geblokeerd word!

• AxiMaxi
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 13:43:
dan moet je even gaan kijken of de la wel helemaal dicht gaat en dan ook naar boven kan gaan. Want de cd word opgetilt en dan gaat hij draaien tegen dat ding aan de bovenkant. Dus kijk daar ook even aan. ik denk namelijk dat hij ergens geblokeerd word!
De la gaat gewoon dicht, maar ik blijf dat rare losse plastic geval eigenaardig vinden. Ik kan me niet voorstellen dat het allemaal goed gaat als die CD er tegenaan komt.

Serieus, ik verwacht dat daar iets van een veertje in zou zitten of lagertjes of weet-ik-wat voor geleiding. Maar het bungelt maar gewoon een beetje. :|

Het optische gedeelte schuift trouwens ook gewoon netjes omhoog, als je de la dichtdrukt.

Nog geen kans gehad om foto's te maken. Misschien morgen.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AxiMaxi schreef op 07 mei 2004 @ 20:58:
[...]
De la gaat gewoon dicht, maar ik blijf dat rare losse plastic geval eigenaardig vinden. Ik kan me niet voorstellen dat het allemaal goed gaat als die CD er tegenaan komt.
Dat plastic geval noem je een 'clamper' die, als de 'spindle' omhoog komt, prima op z'n plaats valt. Als er iets mis is met de clamper hoor je dat echt wel.
Pagina: 1