Vast IP adres instellen op Vigor 2200E

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sniklaas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02-2019
Ik heb sinds gisteren eindelijk weer adsl. De overstap van Planet naar Tweakdsl heeft 3 maanden geduurd , maar er is ieder geval weer verbinding.

Echter niet op de manier zoals ik zou willen. Ik krijg op dit moment van Tweakdsl nog steeds een DHCP adres en dat wil ik niet, vandaar dat ik gisteren gebeld heb met Tweakdsl en gevraagd of ze het mac adres van mijn Vigor willen koppelen aan een vast ip adres. Zo gezegd zo gedaan, ik kom 's avonds thuis , ik ga kijken hoe ik dat vaste ip adres moet instellen op mijn vigor maar kom er helaas niet uit.

Allereerst hier de specs :
Modem = Alcatel Speedtouch Home
Router = Vigor 2200E Firmware versie 2.36
IP adres Router = 192.168.1.1
IP adres Win2K Server = 192.168.1.2 (vast)
IP adressen andere pc's = DHCP van Vigor beginnend vanaf 192.168.1.10

Als ik in de Vigor het ip adres op dynamic zet is er niks aan de hand en kan ik op alle clients internetten, zet ik vervolgens het ip adres op static en vul ik handmatig het IP adres in wat ik gisteren van Tweadsl heb door gekregen, dan zie ik in de online status van de Vigor wel het vaste ip adres verschijnen , maar ik kan vanaf geen enkele pc meer naar buiten toe.

Als ik een tracert naar een willekeurig ip adres naar buiten doe , komt ie niet verder dan de Vigor.

Zet ik vervolgens alles weer terug dan is er niks meer aan de hand , en kan ik gewoon weer internetten. Maar nogmaals dat is niet de gewenste situatie .

Ik heb al een behoorlijk aantal andere topics hier gelezen , maar kan niet iets vinden wat op mijn probleem lijkt.

Wie oh wie kan mij helpen.

Verwijderd

Zo even een gok :
Als je de Vigor op statisch zet ipv dynamisch krijgt de Vigor natuurlijk niet meer de DNS gegevens via de DHCP server van de ISP. Dan kan de Vigor deze ook niet via zijn DHCP doorgeven aan de clients . Is simpel te checken.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:01

FastBunny

Give it the Works !

Als je hem op dhcp laat staan krijg je toch nog je vaste ip adres van buitenaf, dus is het toch geen probleem meer?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• sniklaas
als ik hem op dhcp laat staan , dan heb ik elke keer een ander ip adres .
Gisteravond dus in een tijdsbestek van 2.5 uur drie verschillende adressen.

Verwijderd

check nu even de DNS enzo ! ipconfig /all doet wonderen !

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
ja, inderdaad. Gewoon op DHCP zetten en klaar is kees.
Dat krijg je gewoon iedere keer hetzelfde ip adress van TweakDSL.

edit:

als je iedere keer andere ip adressen hebt is er bij TweakDSL (of de dsl aanbieder) toch iets niet goed gegaan met het reggen van je MAC adress.
FF bellen mischien ?

[ Voor 45% gewijzigd door NuKeFaCe op 05-05-2004 09:25 ]

Verwijderd

NuKeFaCe schreef op 05 mei 2004 @ 09:22:
ja, inderdaad. Gewoon op DHCP zetten en klaar is kees.
Dat krijg je gewoon iedere keer hetzelfde ip adress van TweakDSL.
Dat is dus niet het geval, de TS zegt dat ie dan iedere keer een ander IP adres krijgt !

• sniklaas
Ik kan nu effies niks controleren, ben op mijn werk, en kan dus met een dhcp adres ook weinig beginnen met Terminal Services . Ik zal moeten wachten tot vanavond 7 uur .

Tot die tijd ideeen / suggesties blijven welkom
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 09:23:
[...]

Dat is dus niet het geval, de TS zegt dat ie dan iedere keer een ander IP adres krijgt !

• timmersr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik snap het verhaal van sniklaas niet :?

Je beschrijft alleen de helft van het verhaal, nl. de private IP-reeks 192.168.x.x

[ Voor 5% gewijzigd door timmersr op 05-05-2004 09:36 ]

Verwijderd

Sinds wanneer hebben MAC adressen invloed op welk IP adres je krijgt bij een ADSL lijn? Bij kabel ok, maar ADSL? Hoe is de configuratie van die SpeedTouch Home, is dat zo'n getweaked ding?

edit: bescrhrijf de situatie tussen de twee routers eens...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 09:49 ]

• sniklaas
Wat wil je nog meer weten ?
timmersr schreef op 05 mei 2004 @ 09:35:
Ik snap het verhaal van sniklaas niet :?

Je beschrijft alleen de helft van het verhaal, nl. de private IP-reeks 192.168.x.x

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45

wowi

• sniklaas
Heb ik gedaan , maar met welk commando kan ik er dan voor zorgen mijn vigor altijd hetzelfde adres krijgt.

Ik snap het effies niet meer, want zoals ik het lees , staat hier beschreven hoe je clients altijd via dhcp een vast adres krijgen, dat is nu nog niet van toepassing , maar is voor later.

Verwijderd

Het is heel simpel: Je hebt zelf geen enkele invloed welk extern IP adres je toegewezen krijgt. Maar het adres dat de Vigor toegewezen krijgt is dat er eentje in de reeks 10.0.0.x? En om de vraag nog maar eens te stellen hoe ziet het netwerk tussen de SpeedTouch en de Vigor er uit en hoe zit het met die SpeedTouch? Als die als NAT router geconfigureerd is krijgt die router het externe IP adres, niet je Vigor. Dat vaste IP verhaal is inderdaad voor de LAN zijde van de Vigor en is niet van toepassing.

• sniklaas
Nee het adres wat de vigor toegewezen krijgt is er een in 82 serie.

De speedtouch zit direct aan de vigor, en vanuit de vigor vier touwtjes naar de clients. Heeft met planet ook altijd gewerkt , ik heb 2 jaar hetzelfde ip adres gehad , dus waarom zou het nu niet kunnen.

De speedtouch heb ik geschikt gemaakt voor BBned volgens de handleiding van :
http://www.wintervorst.nl....com/speed-touch-pro.html.

Of zou het nu met BBNed / Tweakdsl zo moeten zijn dat het mac adres van de Speedtouch aan mijn vaste ip adres gekoppeld moet worden , in plaats van de vigor
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 13:19:
Het is heel simpel: Je hebt zelf geen enkele invloed welk extern IP adres je toegewezen krijgt. Maar het adres dat de Vigor toegewezen krijgt is dat er eentje in de reeks 10.0.0.x? En om de vraag nog maar eens te stellen hoe ziet het netwerk tussen de SpeedTouch en de Vigor er uit en hoe zit het met die SpeedTouch? Als die als NAT router geconfigureerd is krijgt die router het externe IP adres, niet je Vigor. Dat vaste IP verhaal is inderdaad voor de LAN zijde van de Vigor en is niet van toepassing.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-05 12:42
Zoals al gezegd is zijn er 2 manieren om dit goed te krijgen.

1: Als je een statisch ip in je vigor zet dat moet je ook de DNS adressen handmatig invoeren. Normaal doet de DHCP dat maar nu dus niet. Als je die ingevoerd heb zou het ook moeten werken.

2: Als tweakdsl jouw mac-adres gekoppeld heeft aan een ip-adres dan zou je van de DHCP server elke keer jouw vaste ipadres moeten krijgen. Dan zou je de vigor dus op DHCP kunnen laten staan en krijg je dus elke keer het juiste ip-adres. Zo werkt het tenminste bij de meeste providers.

Verwijderd

Als je nergens naam/wachtwoord hoeft in te vullen kan het zijn dat je geïdentificeerd wordt d.m.v. het MAC adres van modem of router. In dat geval zou het kunnen zijn dat je inderdaad het MAC adres van je modem moet doorgeven in plaats van die van de router.

• sniklaas
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 14:04:
Als je nergens naam/wachtwoord hoeft in te vullen kan het zijn dat je geïdentificeerd wordt d.m.v. het MAC adres van modem of router. In dat geval zou het kunnen zijn dat je inderdaad het MAC adres van je modem moet doorgeven in plaats van die van de router.
Yep dat klopt ik heb nergens een gebruikersnaam en of wachtwoord in hoeven te vullen . Dat vond ik al heel vreemd. Ik ga nu eerst met Tweakdsl bellen en vragen om hun reactie.

wordt vervolgd

• sniklaas
Ik heb net met Tweakdsl gebeld, en de reden is waarom ik geen vast ip adres kan krijgen is te wijten aan de kant van Tweakdsl.

Het adres wat ik nu krijg is er nog een uit de oude serie. 13 mei vindt een laatste migratie plaats en daarmee verdwijnt ook de oude serie ip adressen.

Daarvoor in de plaats komt een nieuwe serie , waar het wel mee kan.

Dus ik mag effies wachten tot na 13 mei.

ik laat het weten na de 13e
Pagina: 1