Fontys / TUe internet via Vestide, zwaar brak

Pagina: 1
Acties:
  • 415 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 15:32
Aangezien ik nergens klachten kon vinden via google en de search feature ben ik vol vertrouwen in de beschikbare internet verbinding naar mijn kamer verhuisd die ik (eindelijk) toegewezen heb gekregen.

De kamer is goed, alleen het internet hier is zwaar brak, ping tijden van over de 350 voor 3 miserabele hopjes (naar www.fontys.nl) is heel normaal. 's Nachts en 's ochtends is het iets beter, maar vanaf een uur of 2 tot middernacht is het niet te doen als je iets anders wilt dan webpagina's bekijken (gamen dus).

Om even duidelijk te maken hoe het werkt: Als je als Fontys of TU/e student bij Vestide een kamer huurt heb je een UTP aansluiting, deze gaat via een UPC kabelnetwerk via een VLAN naar het netwerk van de Fontys danwel TU/e. Omdat ik bij de Fontys studeer zit ik via de Fontys VLAN.

Voordat ik een chello (geen telefoonlijn hier, geen zin in de maandelijkse KPN kosten etc.) verbinding aanvraag zou ik graag van anderen horen die al langer ervaring hebben met dit netwerk of het altijd zo brak is of dat het bijv. alleen brak is bij de Fontys (kan ik me goed indenken). Misschien is het wel een storing ofzo en maak ik onnodig kosten als ik een chello abonnement neem.

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-01 07:44
ik heb ook een internet abbo via vestide alleen dan via de tue. Ik heb zelden last van een trage verbinding. Via speedtest heb ik een momenteel een upload van 800+ kbyte en upload van 100+ kbyte dit is nog wel eens hoger geweest. Bovendien zou ik geen 2e internet abo aanschaffen als je al €20+ per maand betaald verekend in je huur. Kijk ik weet niet of het aan het fontys netwerk licht, zou naar mijn id niet mogen aangezien deze voor zover ik weet ook op de tu gedraaid worden met dezelfde servers etc. Test even je speeds op www.speedtest.nl.
Verder zou ik ook de beveiliging van de pc nakijken aangezien het bekend is dat veel medestudenten leechen op het lokale netwerk.
Naja veel succes, als je problemen blijft houden zou ik contact opnemen met de netwerkbeheerder aangezien hij beter kan inschatten wat normaal moet zijn voor een verbinding.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Verwijderd

Ik heb inderdaad ook slechte ervaringen gehad met fontys-internet via Vestide (Hemelrijken, oud klooster complex; op de Kerkstraat (ook Vestide) was het wel beter, maar goed). Vaak rete-traag en pings om te janken ja. Misschien komt dat omdat je de bandbreedte met een zooi andere studenten deelt die dag en nacht films en weet ik wat meer zitten te downen. Je kan eens kontakt opnemen met de systeembeheerder ICT.

Offtopic:
Weten jullie btw of ik gewoon een andere NIC op dat netwerk kan aansluiten (vriend van me heeft nu "Fontys-internet"), zonder usernames en passwords opnieuw te moeten invoeren? Zijn vooroorlogse NIC wordt door WinXP niet ondersteund (OS-upgrade) en wil er dus een nieuwe inzetten.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 09:31

Garyu

WW

Ik heb nergens problemen mee.. up- en downsnelheden zijn prima, net onder de 1 MB / seconde. Ook ping tijden zijn prima.

Je kan wel een nieuwe NIC in je computer schroeven. Je wordt dan automatisch doorgestuurd naar de registratiepagina van TU/e en Fontys. Hier moet je het MAC-adres van je nieuwe netwerkkaart intypen (nadat je ingelogd bent). Als je dat eenmaal hebt gedaan krijg je binnen een kwartier een echt IP-adres toegewezen.

Edit: slecht gelezen. Je moet dus wel nog een keer je username/password van Fontys invoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 05-05-2004 13:01 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb nu al ruim 3,5 jaar Chello Classic in Eindhoven (in de buurt van de XL AH bij de Karel de Grote rotonde) en eigenlijk nooit klachten gehad. Sinds de verhoging is mijn DL rond de 300 kb/s, UL weet ik niet. Aangezien ik nooit online game etc. kan ik weinig zeggen over ping etc. Als ik in DOS ping -t www.fontys.nl doe is de ping tijd average 27 ms.

Verwijderd

Beter dan dat interkabel dat je kan krijgen via de TUe of Fontys als je niet in een Vestide huis zit. Gelimiteerd op 65kb/s down en 16kb/s up :r

Verwijderd

offtopic:
[quote]THEVGE schreef op 05 mei 2004 @ 21:40:
Ik heb nu al ruim 3,5 jaar Chello Classic in Eindhoven (in de buurt van de XL AH bij de Karel de Grote rotonde) en eigenlijk nooit klachten gehad. Sinds de verhoging is mijn DL rond de 300 kb/s, UL weet ik niet. Aangezien ik nooit online game etc. kan ik weinig zeggen over ping etc. Als ik in DOS ping -t www.fontys.nl doe is de ping tijd average 27 ms.[/quote]

Ja lekker belangrijk en interessant, mijn lul is ook 30 cm. Als je niks zinnigs te melden hebt, reageer dan niet! |:(

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 22:46:
offtopic:
[quote]THEVGE schreef op 05 mei 2004 @ 21:40:
Ik heb nu al ruim 3,5 jaar Chello Classic in Eindhoven (in de buurt van de XL AH bij de Karel de Grote rotonde) en eigenlijk nooit klachten gehad. Sinds de verhoging is mijn DL rond de 300 kb/s, UL weet ik niet. Aangezien ik nooit online game etc. kan ik weinig zeggen over ping etc. Als ik in DOS ping -t www.fontys.nl doe is de ping tijd average 27 ms.[/quote]

Ja lekker belangrijk en interessant, mijn lul is ook 30 cm. Als je niks zinnigs te melden hebt, reageer dan niet! |:(
Als de TS ook in Eindhoven zit, dan weet hij dat de chello verbinding waarmee hij via een VPN connect, niet het probleem kan zijn.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

Ik heb ook zo'n 2 jaar internet via Vestide gehad (complex Sibeliuslaan), studeerde ook op de fontys, maar had wel verbinding via tu/e. Echt zwaar toppie gewoon :) gewoon een student van de tu/e je netwerkkaart laten reggen, dan is de verbinding via tu/e echt goed :D

edit: en uhm ja... fontys blijft fontys, kwalitatief uitermate teleurstellend dus ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gully op 05-05-2004 23:16 ]

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

Verwijderd

offtopic:
[quote]-Rob- schreef op 05 mei 2004 @ 22:52:
[...]

Als de TS ook in Eindhoven zit, dan weet hij dat de chello verbinding waarmee hij via een VPN connect, niet het probleem kan zijn.[/quote]

Want Chello is overal in Eindhoven goed/snel in het voorzien van kabelinternet van goede kwaliteit, dus VPN's met veel clients is dan geen probleem :?

Genoeg off-topic geluld ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 00:08 ]

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 15:32
Als de TS ook in Eindhoven zit, dan weet hij dat de chello verbinding waarmee hij via een VPN connect, niet het probleem kan zijn.
Idd mijn ping naar de gateway & athome.tue.nl is 1.

Gisteren nieuw record gehaald, 746 op fontys.nl, dit is echt diep triest, ik probeer iemand te vinden die op de TU/e zit en ff mijn MAC adres wil reggen om te testen of dit beter werkt :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Chronos op 06-05-2004 10:05 ]

Verwijderd

Jouw ervaring met de internetverbinding van Fontys is blijkbaar net zo positief als mijn ervaring met het onderwijs daar.... (Helaas heb ik even op Rachelsmolen mogen verblijven.)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ondanks dat dit topic al een maand of wat oud is:

Ik ga volgend jaar naar de tu/e ik ben via vestide ingeschreven (op zoek naar een kamer) betekend dat dus dat je een andere internet verbinding krijgt dan interkabel (dat per volgend jaar stopt) ???

En is die verbinding wel aardig?

Kan iemand ook misschien nog wat toelichting geven op het wireless netwerk van de tu?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1