@ucchan:
Ik zou het hele topic maar even doorlezen. Dat is nou net waar we het over hebben
@mietje:
als geen enkele irrationele waarde numeriek gerepresenteerd hoefde te worden konden zo zelfs exacte waardes gegenereerd worden (hetgeen onwaarschijnlijk is door (deels) gemeten input).
Het punt is niet alleen dat als je algebraisch rekent de representatie van een waarde als algebraische expressie niet van constante complexiteit is, maar dat je net als in een discreet model rekening moet houden met het initieele domein. Bij x2 -> x01/4 moet je b.v. expliciet checken op x0 = 0.
Gemeten input is niet van toepassing, aangezien volledige metingen niet mogelijk zijn. Het idee was om vanuit een _arbitraire_ beginsituatie (noem het de big bang

) verder te simuleren.
Het laatste punt begint me een beetje duidelijk te worden, maar:
als je dus exacte input hebt: zeg x = wortel 3, dan hoef in in principe niets te checken. Je laat de regels los en of de uiteindelijke waarde (na bewerkingen) bestaat of niet wordt bepaald door het systeem dat je gebruikt. Bestaat het niet, dan zou dit dus foute input zijn voor volgende berekeningen en zou het systeem dit moeten opvangen door de waarde dan gelijk aan 0 te stellen (zodat de betreffende eigenschap van het deeltje geen enkel ander deeltje beïnvloedt).
Ik weet niet of dat problemen veroorzaakt (gedrag dat in ons universum niet voorkomt).
Ik ben het inmiddels met je eens dat een systeem waarbij alle mogelijke operaties voorkomen niet het heelal kan simuleren (vanwege oneindig toenemende complexiteit). Mijn nieuwe vraag is of er een algebra te construeren valt waarmee je het gedrag van de elementaire deeltjes kunt beschrijven en zo dat met de mogelijke operaties nooit oneindige complexiteit zal ontstaan?
In de QM kent men Planck-tijd en Planck-lengte als kleinst mogelijke discrete waardes van tijd en afstand, binnen kortere periodes en kleinere afstanden is er geen aantoonbare causaliteit meer.
Dit was mij onbekend, heb je misschien links naar goeie info hierover? Of: Zou je de Planck-tijd en Planck-lengte kunnen gebruiken als onderbouwing voor een discrete simulatie van het universum?
Als een handeling plegen die uit zou blijven bij gebrek aan bewustzijn de toekomst niet verandert; waarom zou je dan nadenken over die handeling? [1]Ons "bewustzijn" is dan in werkelijkheid onbewust [2], dus waarom dan al dat getob over bewuste keuzes (of zelfs dobbelstenen werpen als je er niet uit komt) i.p.v. gewoon het eerste doen wat in je op komt? Welk voordeel biedt al dat menselijke denken boven je dierlijke instincten volgen? Argumenteren dat je bewustzijn met meer factoren rekening houdt is een zwaktebod[3], want in werkelijkheid kiezen we juist vaak om alleen "relevante" factoren mee te wegen terwijl we weten dat dat niet correct is.
[1] Zoals ik al zei: het nadenken heeft als resultaat dat je een andere handeling uitvoert dan wanneer je er niet over zou nadenken en dat is het evolutionair nut en dus antwoord op de vraag: waarom zou je nadenken (Waarom denk je na)?
[2] Ons "bewustzijn" is dan niet onbewust, aangezien dit een kwestie van definitie is. Het bewustzijn kan dan wel maar 1 pad volgen --> deterministisch.
[3] Het is geen zwaktebod, aangezien meer informatie en informatieverwerking leidt tot een beter beeld van de situatie en dus ook van het waarschijnlijke resultaat van de handelingen en de waarschijnlijkheid van die resultaten. De selectie van relevante factoren is noodzakelijk omdat een handeling het doel is (het moet niet meer tijd kosten om te bedenken wat te doen dan dat er is om het uit te voeren). We gebruiken dus Newton omdat Einstein en meer tijd zou kosten en geen meerwaarde zou hebben (de precisie is niet nodig). Dit is dus een bewuste keuze die onze overlevingskansen vergroot. We besparen daardoor immers tijd en bereiken hetzelfde.
Bij onbesluitbaarheid willen mensen het risico dat - 'het eerste wat in je opkomt' meestal de verkeerde keuze is - uitsluiten en zijn dus geneigd om een zo onafhankelijk mogelijke beslisser aan te wijzen --> dobbelsteen. In elk geval willen mensen dan de verantwoordelijkheid voor de beslissing van hun bewustzijn afschuiven.
Dat we veel van die waarnemingen kunnen verklaren vanuit deterministisch principes en causaliteit betekent niet dat je automatisch mag aannemen dat je daarmee meteen ook alle waarnemingen verklaren kunt.
Dat is dan ook de vraag

Schijnbaar houdt het universum zich wel aan bepaalde regeltjes, als in: er lijkt een systeem in te zitten.
We kunnen dus niet aannemen dat het universum deterministisch is, maar evengoed kunnen we ook niet aannemen dat het niet zo is. Dat is dus zeggen dat we het niet zeker weten, en volgens mij waren we al zo ver.
Het is duidelijk dat het universum zich deterministisch (voorspelbaar) lijkt te gedragen en het is volgens mij dan ook waarschijnlijker dat het universum deterministisch is dan dat het niet zo is.
Als die illusie van vrijheid noodzakelijk is om te voorkomen dat we bedenken dat we geen vrijheid hebben, waarom bedenken we dan zaken als sterk determinisme die impliceren dat we geen vrijheid hebben? Dat betekent ook weer dat diep nadenken gevaarlijk is omdat de illusie niet sterk genoeg is.
Zit wat in. Ik denk dat mensen vrijheid bezitten op een hoger niveau, als in: mogelijkheden --> "Het zou kunnen gebeuren dat ik dit ga doen, of dat ik dat ga doen". Absolute vrijheid is er dus niet, maar je lichaam wordt voor je perceptie maar ten dele beperkt door het systeem (Ik kan links, of ik kan rechts).
Misschien is de benoeming illusie dan ook fout geweest.
quote van mij: Ook al ligt het resultaat vast, de keus moet nog gemaakt worden.
Dit is geen tautologie zoals je zei. Wat ik bedoelde is in een analogie te vatten:
Ook al is er maar 1 output mogelijk, de verwerking moet alsnog plaatsvinden.
Wat het ook is dat je _zal_ kiezen, je moet die optie nog kiezen.
Als je lichamelijk echt helemaal niets meer kunt om je wensen kenbaar te maken (coma) dan heb je i.d.d. geen vrije wil, niets van je materieele staat correspondeert dan nog met je verlangens.
Ik bedoelde dus geen coma (of misschien wel, ben geen medicus), maar een toestand waarbij je nog volledig bewust bent, maar niets kan veranderen aan de rest van de wereld (brainscanners e.d. zijn in het voorbeeld niet aanwezig en volgens jouw definitie niet noodzakelijk. Stel maar dat de persoon in kwestie ergens in de Sahara ligt). Volgens jouw definitie heeft de persoon in dit voorbeeld geen vrije wil (mee eens?), en dit lijkt mij onwaar of in elk geval een onwenselijk gevolg van de definitie.