Toon posts:

[XP] Partitie fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb vandaag mijn nieuwe hdd onderverdeeld in partities, windows XP geinstalleerd, maar ik kan maar 25gb van mijn 160gb ruimte terug vinden, de fdisk liet mij niet de rest van de ruimte verdelen.

moet ik nu alles overnieuw doen; nieuwe partities > schrijf formatten > opnieuw installeren? want dit duurt bij mij zo'n 2 uur. Is er niet een snellere weg om die 135 gb terug te krijgen? Of misschien deed ik iets fout?

alvast bedankt

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je het gedeelte van de Windows Operating Systems FAQ over schijfruimte al eens doorgelezen? :)

• jvcs
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-03-2012
160 Gigabyte ziet ie niet met Fdisk. 1e partitie ongeveer 15 Gb groot maken, restant niet in Fdisk partitioneren. 120 Gb is maximum vanwege sectorgrootte.
Winxp installeren, naar configuratiescherm gaan, naar systeembeheer en naar computerbeheer, hierna naar schijfbeheer.

Rechtse muisknop gebruiken om logische stations te maken in NTFS. Formatteren (snelformatteren mag) en op OK drukken. Voila: bij elkaar (ongeveer) 160 Gb.

FAT32 op C:-partitie, zodat je eventueel met een startflop of een win98 schijf toch nog bij je gegevens kunt, als XP weigert op te starten. Je data op d: of een andere partitie zetten (mijn documenten, rechtse muisknop, eigenschappen, verplaatsen naar -> en een andere schijf aangeven. Wel even een mapje aanmaken. Data wordt dan weggeschreven naar de andere schijf.

Crasht windows dan een keer, dan hoef je je niet druk te maken over de data en kun je de C- schijf opnieuw formatteren.