[AMD64] Houdt er mee op

Pagina: 1
Acties:

• Siliakus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 15:10
Allemaal,

voor de buurman heb ik een systeem gebouwd, het volgende sys:

AMD64 3.0+
1GB Twinmos (2x 512 set)
Asus K8V SE Deluxe
160gb SATA disk

en nog wat meer zooi, dit zijn de essentiele dingen.

Nu het volgende: alles heeft 2 maand vlekkeloos gedraaid, echt toppie. Nu sinds vandaag wil het systeem echter windows xp pro niet meer starten! Er komt een scherm in beeld dat windows niet kan starten door hard- of software wijzigingen waarbij je ervoor kan kiezen om in veilige modus of normaal op te starten.

Beiden lukt echter niet, zo gauw je op enter druk is de hd 2sec bezig en dan hangt alles.

Zelf had ik bedacht om met de windows cd te recoveren: echter bleef ook deze hangen (vlak na het eerste gedeelte waarin de drivers geladen worden - heb netjes op f6 gedruk voor de sata driver, is ook geladen, na de melding windows wordt gestart krijg ik een zwart scherm).

Optie 2: Geheugen stuk - ik testen met memtest86, 3 keer getest, alle tests doorstaan zonder errors.

Optie 2.1: Mijn eigen geheugen erin gedaan, nog steeds niet windows booten / setup booten.

Optie 3: HD stuk, ik maxdiag.exe gedownload, paar keer getest ook niets mis.

Optie 3.1: Eigen lege hd erin gedaan, nog steeds geen setup.

Optie 4: Alle hardware eruit, alle onboard chips uitgezet, nog steeds geen vooruitgang.

Optie 5: Videokaart gewisselt voor een oude PCI-kaart, nog steeds niet.

Ik ben echt ten einde raad, ik houd het er nog steeds op dat het een hardwarematig probleem is, echter kan ik niets meer bedenken wat het kan zijn!!

Kunnen jullie me verder helpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vijf erg goede stappen om te testen, maar het belangrijkste mis ik:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat voor voeding zit erin? Wattage is leuk om te weten, maar merk en huidige voltages zijn veel belangrijker. Post die eens :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Tja, ik had en heb nog steeds eigenlijk hetzelfde probleem. Ik had namelijk ook een prima wekende 64 bits 3200 lopen met sata hdd, maar na een tijdje kreeg ik dus dezelfde foutmeldingen. Net als jij heb ik verschillende tests gedaan, maar wat uiteindelijk bleek is dat ik een volledig windows xp besturingssysteem met allerhande software op een hdd heb gezet die niet was geformatteerd. De extra partitie (80 van 120 gig) was wel (NTSF) geformatteerd. Wat te doen? Naar een maat gaan en hem met bijv partition magic opnieuw formatteren.

Zo is het bij mij gelukt ii geval.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niet toevallig een BIOS-upgrade gedaan?

Is er iets door de buurman veranderd? Heeft de buurman drivers verwijderd uit de hardwarelijst?

'Mijn buurmannen' ontkennen altijd alles maar soms zijn ze bewijsbaar schuldig. :)

ARME AOW’er

• Siliakus
Ja zo'n buurman heb ik dus ook, niet normaal gewoon. TNX XArTrAX, ik zal dat ook maar eens proberen dan. Anders wordt het maar de pcshop!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-06 18:51
heb je je mobo al eens afgezocht naar brandplekjes of gapende condensatortjes ? mss dat er een chippie is doorgebrand?

Verwijderd

mm ik denk dat het iets met de hd is. maar mischien toch niet want je had er ook al een andere hd ibgehad.

Mischien toch de voeding. Wat voor type is het, hoeveel watt enz enz.

en wat voor videokaatt enz heb je erin zitten? dit kan namelijk een grote stroomvreter zijn!

• Siliakus
het is een 300 watt sweex voeding, vidkaart is een asus v9570

en nee, ik kan geen brandplekjes etc vinden :<

[ Voor 34% gewijzigd door Siliakus op 04-05-2004 19:57 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Sweex voeding is niet bepaald een a-merk. Ik denk dat die 300W piekvermogen is voor 3 seconden oid.

Probeer eens een betere voeding. Zelf heb ik hele goede ervaringen met AOpen. Maar Enermax, Antec, enz. zullen ook goed zijn. Ga dan voor een 350W of meer PSU. Er gaat behoorlijk veel vermogen door het systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 04-05-2004 22:12 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Siliakus schreef op 04 mei 2004 @ 19:57:

Het is allemaal vrij zware hardware.. En, als je voeding dat niet trekt kan windows crashen en zijn installatie corrupt maken.

Heb je die error met een degelijke (CWT, Antec, enermax) voeding ook nog?
(eventueel een Q-Tec 550 Watt, die haalt ook nog wel 300 watt)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Siliakus schreef op 04 mei 2004 @ 19:57:

Hoofdverdachte gesignaleerd...

Post eens de voltages op +12, +5 en +3.3V, en de CPU corespanning :o

Hier draait de ene A64-3000+ op een Super Flower (niet bekend, wel flink goed, beter dan AOpen en dat is mijn favo merk zowat) 350W en de ander op een wat dubieuze PFC-0 ATX-300. Die tweede loopt af en toe vast na een stevig potje UT en ik vermoed ook daar dat het de voeding is. Nieuwe kast en voeding (AOpen 350W) is al besteld, dus ga ik ervan uit dat het dan opgelost is.

Voor jou: de ene voeding is de andere niet, Sweex heeft net als Q-Tec een behoorlijk brakke reputatie, ik zou eerlijk gezegd mijn 165W LiteOn uATX voeding nog meer vertrouwen bij een A64 dan die dingen. Goede maat van een voeding is het gewicht. Zoek ergens een Antec, AOpen of Enermax voeding ofzo. Loeizwaar door alle heatsinks en grote condensatoren. Vergelijk dat met een Sweex of Q-Tec: vederlicht, alleen maar een paar alu vinnetjes als heatsink.

AOpen en Superflower zijn goede budgetmerken, reken op +-EUR 35 voor 350W, wat dan ook goed genoeg is. Echte goede dingen zijn Antec, Enermax, Enlight, Zalman, Chieftec (CWT) en consorten, maar dan mag je rustig EUR 70 voor een 350W-420W voeding rekenen :o

Iig is het waanzin om een dure So754 mobo met een dure A64 CPU met duur geheugen en VGA uit te rusten met een zwakke voeding die op een nare dag wel eens door zou kunnen branden en daarbij de rest van de meuk meenemend...

Mijn advies: belangrijkste deel van een computer zijn monitor en muis (wegens ergonomie) en voeding (omdat de rest erop rekent), bezuinig allerminst op die dingen, het is een 200MHz tragere CPU meer dan waard :o

Oslik blyat! Oslik!

• Siliakus
OK ga ik dat ook eens proberen, was trouwens niet een kwestie van bezuinigen, was een voeding die bij de kast kwam die hij zelf uitgekozen had (omdatie mooi was..)

ps. is het mogelijk die voltages ergens in het bios te meten dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Siliakus op 05-05-2004 08:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 19:38:
Tja, ik had en heb nog steeds eigenlijk hetzelfde probleem. Ik had namelijk ook een prima wekende 64 bits 3200 lopen met sata hdd, maar na een tijdje kreeg ik dus dezelfde foutmeldingen. Net als jij heb ik verschillende tests gedaan, maar wat uiteindelijk bleek is dat ik een volledig windows xp besturingssysteem met allerhande software op een hdd heb gezet die niet was geformatteerd. De extra partitie (80 van 120 gig) was wel (NTSF) geformatteerd. Wat te doen? Naar een maat gaan en hem met bijv partition magic opnieuw formatteren.

Zo is het bij mij gelukt ii geval.
Ik ben hier toch benieuwd naar, hoe kun je XP installeren en opstarten op een HD die niet geformatteerd is? Dat moet dan toch gelijk niet werken...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tijdens de XP setup kun je ook schijven partitioneren en formatteren. Misschien bedoelt hij dat hij dit heeft gedaan in plaats van om van te voren met bijv. FDISK/FORMAT, PartirionMagic, Ranish, etc te partitioneren en formatteren (terwijl dat in principe volkomen overbodig is, aangezien je dat prima via de XP setup kunt doen ;) ) :)

• Siliakus
OK de volgende voltages worden gemeten:

VCORE - 1.536V
3.3V - 3.216V
5V - 4.999V
12V - 11.776V

lijkt me weinig verkeerds mee? Heeft het nut om toch een andere voeding te proberen ? (dan moet ik die uit mijn eigen pc halen, beetje een drempel).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Siliakus schreef op 05 mei 2004 @ 13:16:
OK de volgende voltages worden gemeten:

VCORE - 1.536V
3.3V - 3.216V
5V - 4.999V
12V - 11.776V

lijkt me weinig verkeerds mee? Heeft het nut om toch een andere voeding te proberen ? (dan moet ik die uit mijn eigen pc halen, beetje een drempel).
Worden die gemeten bij het booten (in BIOS) of als het systeem under load is :? Dat CoreCell Asus probe geval op het moederbord staat iirc toe dat uit te lezen als je in Windows zit.
Disclaimer: dit soort tooltjes kunnen de raarste uitslagen geven, niet enorm gaan flippen als het dus vreemde dingen zegt

Het valt op dat de non-core voltages allemaal een tikje te laag zijn, normaal verwacht je dat eentje (vaak de 5V) juist een beetje naar boven uitschiet. Ik vraag me af wat gebeurt als (met name) de VGA kaart en HDDs flink gaan trekken. Het zou me niet verbazen als de 12V lijn dan verder gaat zakken, in welk geval je stabiliteitsissues gaat krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 05-05-2004 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Siliakus
shit dat wordt dan toch eigen voeding proberen :/

Verwijderd

Ik zie dat je een Asus bord dan moet je is naar een asus cd kijken in de box waar je moederbord heb mee gekregen, want meestal krijg je zo'n programmatje waar je de tempratuur kan meten asus Probe dacht ik, ik weet het niet helemaal zeker dat het zo heet.

of kijk effe op de site bij http://www.asus.com/index.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 13:43 ]

• Siliakus
ja dat kan idd, maar daarvoor moet je wel in windows zitten! en dat is dus het probleem..

net voeding omgewisselt, maakt geen verschil. Ik heb zelf een chieftec voeding..

[ Voor 33% gewijzigd door Siliakus op 05-05-2004 15:01 ]

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 23:45
Die 2e hdd die je geprobeert hebt, was dat een sata disk?
Heb je dan de 2 sata controllers geprobeerd?

Verwijderd

format c: al geprobeerd? 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 11:35:
[...]

Ik ben hier toch benieuwd naar, hoe kun je XP installeren en opstarten op een HD die niet geformatteerd is? Dat moet dan toch gelijk niet werken...
Tja, dat weet ik nog steeds niet :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 17:48:
[...]

Tja, dat weet ik nog steeds niet :?
Zoals BalusC al aangeeft, dat doe je tijdens de WinXP steup :Z

De Windows CD boot, en voor de bestanden gecopieerd worden voor install moet je een partitie kiezen om op te installeren. Die kun je ook gelijk aanmaken, wijzigen of verwijderen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 05 mei 2004 @ 20:25:
[...]

Zoals BalusC al aangeeft, dat doe je tijdens de WinXP steup :Z

De Windows CD boot, en voor de bestanden gecopieerd worden voor install moet je een partitie kiezen om op te installeren. Die kun je ook gelijk aanmaken, wijzigen of verwijderen...
ja kijk, dat snapt natuurlijk iedereen. het grote raadsel is waarom hij dan daarna vastloopt en in een andere computer zegt dat ie niet geformatteerd is. Dat moest ik dus opnieuw doen.

• Siliakus
Nou we hebben er voor gekozen om hem langs de TD van een locale pc-shop te brengen. Laat die mensen maar eens kijken dan!

Als hun er wel uit komen laat ik nog wel weten wat het nou was..

[ Voor 22% gewijzigd door Siliakus op 06-05-2004 08:49 ]

Verwijderd

is het een Sillicon S-ATA ?? Wanneer deze nog met een oude firmware werkt is het zo dat deze zorgt voor data verlies en corruptie.
De oplossing hiervoor is biosupdate inclu s-ata sillicon bios(naar de laatste) want deze heeft dit probleem opgelost. Zorg wanneer je deze nieuwe bios gebruikt je ook de nieuwe drivers voor deze bios hebt. ;)

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:12
Heb je het systeem wel goed en netjes gebouwd?
als je instaat bent een systeem goed te bouwen neem ik aan dat je het probleem zelf weet op te lossen....

Ben benieuwd wat die TD van een locale pc-shop als oplossing aanbied

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 09:51:
is het een Sillicon S-ATA ?? Wanneer deze nog met een oude firmware werkt is het zo dat deze zorgt voor data verlies en corruptie.
De oplossing hiervoor is biosupdate inclu s-ata sillicon bios(naar de laatste) want deze heeft dit probleem opgelost. Zorg wanneer je deze nieuwe bios gebruikt je ook de nieuwe drivers voor deze bios hebt. ;)
Als ik het goed heb zit op de K8V de SATA in de VIA chips, en je hebt een extra promise SATA controller.

• mikenl
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Probeer het geheugen wat lager te zetten in je bios, ipv 200 naar 166 ofzo.
Vanuitgaande dat je Twinmos PC3200 - DDR400 is.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Verwijderd

Ik denk het niet dat het aan de geheugen ligt, ben ook benieuwd wat de PC-SHOP zegt, ik had toen zo'n probleem alleen omdat de jumper van de HDD verkeerd zit :O

• Siliakus
VIA chipset gebruik ik niet, ik heb de promise chip gepakt voor de sata disk. Geheugen langzamer laten lopen heb ik ook al geprobeerd.

Verwijderd

En wat gebeurt er als je wel die VIA controller gebruikt? Want was die promise controller niet alleen voor RAID ?

• Siliakus
de VIA is alleen voor RAID, de promise kan je ook als normale IDE aansluiting configureren

• Siliakus
OK, de pcshop heeft het volgende bereikt: ze konden win98 en win2k installeren, maar winxp niet. Ze hebben ook geen idee waar het aan ligt, iemand nog een idee met deze extra info?

Verwijderd

Siliakus schreef op 06 mei 2004 @ 16:22:
de VIA is alleen voor RAID, de promise kan je ook als normale IDE aansluiting configureren
Mijn pa heeft dit MB ook even gehad en ik had XP juist geinstalleerd op de SATA disk op de VIA controller. Dan zullen ze beide ook wel stand-alone SATA disk aankunnen. Helaas bleek het geheugen niet compatible en hebben we alles maar omgeruild voor wat anders (cpu, mb).

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 21:04
Zelfde probleem gehad hier met mijn Asus en AMD64 3000+. Alles wat ik hoefde te doen is het voltage van het geheugen even aanpassen (is hier ook al eens voorbij gekomen op het forum). Probeer het memory voltage eens op 2.6 of 2.7 volt te zetten, did the trick here.

Gewoon spullen

Pagina: 1