[MSI] 6119 Mobo Bios?

Pagina: 1
Acties:

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Alo tweakertjes,
Ik heb hier een oud MSI Moederbord , een 6119 . Nu heb ik een HD groter als 30 gig , 80 namelijk, maar om de andere 50 kunnen gebruiken moet het Bios even worden geflashed.
Nu zit ik met het probleem dat het huidige bios een AMI (American Mega Trends) Bios is, maar op de website worden voor dit moederbord bijna alleen maar Award bios aangegeven. Linkje . Helemaal onderaan staan een paar AMI Biosen, maar uit 1999 , ik weet niet of dat mijn probleem dus gaat verhelpen.
Kan het kwaad als ik een Award bios gebruik? Ik denk persoonlijk van wel :?

edit:

Ik lees net dit in een van de readmeas:
[quote]
Note2: If your on-board BIOS is AMI BIOS and you want to program the Award BIOS
file into the on-board BIOS, you must use the "AMI" flash utility
(i.e.: AMIFL530.COM, AMIFL620.COM).
[/quote]

[ Voor 18% gewijzigd door G F0rce 1 op 04-05-2004 17:21 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heel af en toe wordt een BIOS in een latere revisie vervangen door een ander merk, dus het zou kunnen...

Trouwens, op die site staan zowel AMI als Award BIOSen plus omschrijvingen voor welke typen van het moederbord (CPU Plug & Play bla bla) de betreffende BIOS geschikt is...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• G F0rce 1
Goed met veel geluk is de flash gelukt. Ik kreeg een hoop gepiep, en een paar errors maar die waren mij niet echt duidelijk en zijn wonderbaarlijk verdwenen.
Nu nog een dingetje, Linux (Suse 9.0) ziet de hele schijf van 80 gig nu wel, maar Windows (en ik geloof ook de bios) nog niet. (ik draai een dual boot systeem voor zover dat nog niet duidelijk is). Moet ik ergens in de bios nog iets inschakelen :? ? Ik kan het namelijk niet vinden :/

edit:

Het bios ondersteund met deze versie wel grotere schijven, niet dat je denkt dat ik een verkeerd bios heb geflashed :)

Quote:
Update Description -Support IDE HDD size over 65GB.
Special note This is used on MSI Standard M/B.

[ Voor 23% gewijzigd door G F0rce 1 op 04-05-2004 18:08 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MSI heeft wel vaker zowel AMI als Award BIOSsen, erg goede zaak overigens :)

Welk merk je pakt maakt geen fluit uit zolang je maar zorgt dat het voor het juiste plank is. Als je flash tool moeilijk doet moet je gewoon Uniflash gebruiken. Zo heb ik een jaartje terug iig een 6119 voorzien van een BIOS waarmee hij een 40GB schijf volledig herkende :z

Oslik blyat! Oslik!

• G F0rce 1
dion_b schreef op 04 mei 2004 @ 18:08:
MSI heeft wel vaker zowel AMI als Award BIOSsen, erg goede zaak overigens :)

Welk merk je pakt maakt geen fluit uit zolang je maar zorgt dat het voor het juiste plank is. Als je flash tool moeilijk doet moet je gewoon Uniflash gebruiken. Zo heb ik een jaartje terug iig een 6119 voorzien van een BIOS waarmee hij een 40GB schijf volledig herkende :z
Het flashen is dus succevol afgerond alleen Windows wil er nog steeds niet aangeloven terwijl Linux de overige ruimte wel gewoon ziet. Nou had ik in Linux een nieuwe partitie aangemaakt NTFS, hele grote en Windows ziet die partitie nu wel , maar hij moet het nog formateren zegt hij , logisch, maar hij wil dit weer maar doen als 30 gig :/ .

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

G F0rce 1 schreef op 04 mei 2004 @ 18:10:
[...]

Het flashen is dus succevol afgerond alleen Windows wil er nog steeds niet aangeloven terwijl Linux de overige ruimte wel gewoon ziet. Nou had ik in Linux een nieuwe partitie aangemaakt NTFS, hele grote en Windows ziet die partitie nu wel , maar hij moet het nog formateren zegt hij , logisch, maar hij wil dit weer maar doen als 30 gig :/ .
Hoe weet je dat Windows het niet ziet? Ben je met Disk Management gaan kijken, of verwachtte je dat het 'zomaar' in My Computer verscheen?

Oslik blyat! Oslik!

• G F0rce 1
ik zal even stap voor stap op een rij zetten wat ik heb gedaan.
1. In Linux cfdisk gestart
2. NTFS partite van 60 gig gemaakt
3. Gereboot naar windows
4. Partitie verschijnt bij 'deze computer' , bij diskmanagement is de nieuwe HD nog steeds 30 gig
5. Wanneer ik de nieuwe partitie benader krijg ik de melding dat deze nog geformateerd moet worden
6. Hij kan dit hoogstens als 30 gigabyte :/

Als ik nu zeker weet dat hij de linux installatie , die op de eerste partitie van deze schijf staat, niet overschrijft kan ik de 30 gig gewoon formateren en bovestaande stappen herhalen voor een tweede partitie van 30 gig, maar ik weet niet of dit werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door G F0rce 1 op 04-05-2004 18:18 ]

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Je moet voordat je gaat formatteren natuurlijk wel effe met fdisk of zo een ntfs/fat partitie maken, anders snapt format ook niet dat hij de hele schijf moet formatteren.
Dus:
fdisk
partitie van 30 gig verwijderen
partitie van gehele schijf maken
formatteren
installeren

edit: ik was nog aan het typen toen de post boven mij geplaatst word.
ik zou gewoon eens met de fdisk van windows proberen, linux gebruikt out of the box geen ntfs.

[ Voor 24% gewijzigd door MadMan op 04-05-2004 18:19 . Reden: post erbij boven mij ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• G F0rce 1
Zoals ik in mijn vorige post zij (die er waarschijnlijk nog niet stond toen jij typte) , de eerste partitie van de schijf is een Ext3 , de tweede een Linux Swap. Dus eingelijk wordt de derde partitie op die schijf een NTFS partitie, maar windows ziet de schijf nog steeds maar van 30 gig.
Overigens ziet windows wel de overige twee partities.

edit:

Maar fdisk en alles in windows denkt nog steeds dat de schijf maar 30 gig is, dus is er niks verander als voor de bios flash

[ Voor 18% gewijzigd door G F0rce 1 op 04-05-2004 18:20 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je de schijf wel geredetect in BIOS na het updaten?

Oslik blyat! Oslik!

• G F0rce 1
dion_b schreef op 04 mei 2004 @ 18:32:
Heb je de schijf wel geredetect in BIOS na het updaten?
Het bios hing toen ik de optie auto search drives in het hoofdmenu koos maar als dat het is zal ik wat langer wachten aldaar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dan heeft je award BIOS blijkbaar nog steeds een bugje.

Ik heb hier een MSI super7 bord met een AMI BIOS erin, ding had ook geen zin om gedetecteerd te worden, hing gewoon.

Laatste AMI BIOS voor dat bord erin, nog steeds hangen. Uiteindelijk uit pure wanhoop zelf maar aan de slag gegaan met CHS waardes en er met de hand een 8GB disk van gemaakt met translation op LBA. Rebooten... hey verrek, de volle 40GB, en dat met win98SE :P

Edit:
Heb hier nog een oud packard hell ding van iemand met een 10GB hdd die stuq was. 40GB ingezet, ook vastlopen bij autodetectie. Wat doen we dan:

Primary master: Manual
Cyl: 1024
Heads: 255
Sectors: 16
LBA aanzetten, DOS booten, fdisken die hap op 40GB. Zal met een 80GB disk wel niet veel anders gaan :P

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 04-05-2004 23:32 ]

• G F0rce 1
Wonderbaarlijk hij doet het. Ik moest met mn stomme kop ook nog een jumper van die schijf halen om zo de capaciteit volledig te benutten. De errors zijn gelukkig weg tijdens het opstarten ik denk dat dat een kwestie was van het detecteren van de nieuwe hardware.
In ieder geval werkt het dank U allen :)

Pagina: 1