[debian] Geluid van flashplayer werkt niet meer na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Probleem
Na mijn "apt-get update, apt-get upgrade" van een paar dagen geleden doet het geluid van flashfilmpjes in Mozilla het niet meer. Daarvoor werkte het vlekkeloos.

Config
Debian Testing, kernel 2.6.3 (ALSA drivers meegecompileerd), KDE 3.2.2, Mozilla 1.5, flashplayer plugin 6.0 r81.

Toelichting
XMMS en diverse andere programmas geven normaal geluid. De mplayer plugin van mozilla geeft geluid bij alle filmpjes (quicktime, wmv, mpeg). XMMS en mplayer kunnen zelfs tegelijk geluid afspelen; ALSA is best snugger geworden ;). Als ik artsd inschakel (staat standaard uitgeschakeld) and mozilla start via 'artsdsp mozilla', dan geven flashfilmpjes wel geluid, maar vertraagd.

De permissies van /dev/dsp, /dev/mixer en /dev/snd zijn het probleem niet (overigens vind ik met fuser en lsof uberhaupt geen gebruik van die devices, waarschijnlijk omdat ik de ALSA modules met de kernel heb meegebakken en het allemaal via /proc verloopt?), de mixerinstellingen zijn het probleem niet en ook de ~/.mozillarc instelling voor de te gebruiken DSP is het probleem niet.

Er is bij de upgrade iets in KDE ge-upgrade, waardoor ik sowieso wat problemen had (~/.Xauthority moest verwijderd en m'n fonts zijn een beetje fscked (zien er overigens wel veel beter uit)), maar dat was allemaal vrij snel verholpen. Verder weet ik niet precies wat er allemaal ge-upgrade is.

Macromedia merkt in de Readme van de flashplayer plugin voor linux zelf op dat "-Mozilla - Audio not working correctly using browser tabs.", maar het werkte voor deze upgrade en volgens mij is Mozilla niet ge-upgrade.

Wat zijn jullie ervaringen met de flashplayer plugin? Hebben jullie werkende configuraties en een idee wat er mis is met de mijne?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
ik denk dat de flash-plugin de oss-compatibility modules van alsa nodig heeft. als je ze hebt, kun je

modprobe snd-pcm-oss
modprobe snd-mixer-oss

proberen (geen garantie, ik tik dit even uit de losse pols. de linux-bak waar ik dit zelf ook zo heb geconfigureerd staat op m'n werk. daar werkt geluid in de flash-player goed).

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Voorzover ik weet heb ik oss-compatability meegebakken met de kernel. In ieder geval heeft deze kernel (2.6.3) in combinatie met deze plugin (6.0 r81) gewerkt. Het moet volgens mij aan de upgrade van KDE liggen (en eventueel Mozilla; ik kan verder geen afhankelijkheden bedenken, maar misschien zie ik iets over het hoofd?).

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Confusion schreef op 04 mei 2004 @ 16:43:
De permissies van /dev/dsp, /dev/mixer en /dev/snd zijn het probleem niet (overigens vind ik met fuser en lsof uberhaupt geen gebruik van die devices, waarschijnlijk omdat ik de ALSA modules met de kernel heb meegebakken en het allemaal via /proc verloopt?), de mixerinstellingen zijn het probleem niet en ook de ~/.mozillarc instelling voor de te gebruiken DSP is het probleem niet.
Of de drivers static of als module in de kernel gebakken zijn, maakt gelukkig niet uit voor de devicebenaming. ( /dev voor devices, /proc voor kernel-userspace interfaces).

Kijk voor de zekerheid even of niet esp of iets anders draait. Probeer ook even dpkg-reconfigure mozilla, en stel de audio wrapper goed in (Auto werkt niet altijd lekker).

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Kijk ook even welke versie je draait van die mozilla flash-plugin.

Heb je het probleem ook met de standalone gflashplayer btw? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
sebas schreef op 05 mei 2004 @ 15:36:
Of de drivers static of als module in de kernel gebakken zijn, maakt gelukkig niet uit voor de devicebenaming. ( /dev voor devices, /proc voor kernel-userspace interfaces).

Kijk voor de zekerheid even of niet esp of iets anders draait. Probeer ook even dpkg-reconfigure mozilla, en stel de audio wrapper goed in (Auto werkt niet altijd lekker).
Ik had alle audio wrappers geprobeerd (vandaar mijn opmerking dat het niet aan de DSP instelling in ~/.mozillarc lag) en ik weet zeker dat artsd en esd niet draaien.

@DeMoN
gflashplayer werkt bij mij niet (hij mekkert over een library die er niet is)
gflashplayer geeft ook geen geluid, maar swf-player speelt verschillende swf's redelijk en met geluid.

Dank je, good call, ik wist niet dat er een standalone player was. Het ligt dus niet aan mozilla.

[ Voor 21% gewijzigd door Confusion op 05-05-2004 22:08 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Oplossing
Flashplayer, zowel de standalone als de plugin, gebruiken, zoals tech-no-logical hierboven aangeeft, de oss compatability modus. Ik had de betreffende opties als modules meegebakken en er werd automatisch gedetecteerd dat flashplayer ze nodig had. Recent (althans, in Debian) is er een nieuw tools-package gekomen (module-init-tools) om de modules mee te manipuleren, dat is afgescheiden van één van de grote standaard linux tools packages (kan even naam niet terugvinden). Blijkbaar is tijdens de 'apt-get update, apt-get upgrade' de nieuwe versie van het ene package wel geinstalleerd, maar werd het afgescheiden package niet geinstalleerd, waardoor de noodzakelijke kernelmodules niet werden geladen bij het opstarten van de flashplayers.

Pagina: 1