Toon posts:

[XP] CPU Usage schommelt elke 5 sec tussen 0-20%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem:
Nadat ik wat performance glitches merkte in XP (muis die ff blijft hangen etc) ben ik gaan kijken in de taskmanager. Daar bleek de CPU Usage elke (+/-) 6 seconden van (+/-) 1% naar (+/-) 20% te springen. Hij blijft dan 1 seconde op 20% en gaat dan weer terug naar 1%.
Bij 'processes' floept er af en toe een proces bij dat "System" heet en door "SYSTEM" gedraaid wordt (vast een systeem proces;))

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, intussen heb ik diverse recente virusscanners gedraaid maar die niks hebben gevonden. Ook AdAware laat niks geks zien.

Wat hardware betreft heb ik de afgelopen week een DVD brander geinstalleerd en een nieuwe HDD. Ik heb die laatste al eruit gehaald (omdat die via een RAID dinges op mn mobo zit en dat misschien problemen geeft), maar! ook dat verhielp het probleem niet.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik nog zou kunnen proberen om het te verhelpen? Alvast bedankt!

Ohja.. ik draai Windows XP SP1 vers geupdate, op een Asus A7V333 met Athlon XP2100+, 1024mb ram en GeForce Ti4200 (meer info op req) .

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Als je de kerneltijden laat weergeven, komt dan de rode lijn tot de groene? Ik bedoel: is het 20% kerneltijd of userspace tijd? Misschien is het een DMA probleem ofzo.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, check de DMA settings van je IDE apparaten eens.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Kernel tijden zijn 1-2% lager maar volgen hetzelfde patroon.

Wat betreft DMA setttings, daar weet ik niet zoveel van: In BIOS is DMA enabled, in XP/device manager/IDE controllers/Primary IDE Channel/ staat bij advanced settings, transfer mode 'DMA mode if available' en daaronder 'Ultra DMA Mode 5' (bij device 0 en 1). Bij de Secondary IDE Channel device 0 idem + 'Ultra DMA Mode 2' maar bij device 1 "Not Applicable".

[edit]
Wanneer ik vervolgens device 1 vh Secondary IDE Channel op 'none' zet dan schommelt hij nog maar tussen de 1-10%.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? DVD brander anders aansluiten op mobo? Die zit nu op zn eigen IDE connectie op het mobo. 2 HDD's zitten op 1 IDE connectie (master/slave) en een derde schijf zit ook weer op zn eigen IDE connectie > die wordt echter gezien als RAID/SCSI device.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de boel nu veranderd:

primary IDE master: hdd 1
primary IDE slave : hdd 2

secondary IDE master: hdd 3
secondary IDE slave : dvdburn

Ieder device krijgt nu zn eigen DMA uit bios (hdd1=3, hdd2=5, hdd=4, dvd=2).

Maar nog geen verschil in de CPU usage schommelingen, dwz hij schommelt nu tussen 1 en 10%. Ook wanneer ik de DVDbrander unplug maakt het geen verschil.
Ik ga nog even hdd3 & dvd beiden unpluggen, kijken of het probleem nog steeds bestaat. Suggesties zijn welkom! :)

Bedankt trouwens voor de snelle reactie.

-- elec

Verwijderd

Topicstarter
Ook dat mocht niet baten: systeem hardwarematig teruggebracht tot setup van voordat de problemen begonnen maar het probleem blijft |:(

Heeft iemand nog een idee?
Pagina: 1