Toon posts:

Internet over Epacity laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie : 3 vestigingen in Rotterdam, Ede en Amsterdam.
vestigingen zijn verbonden met elkaar via kpn epacity.

In Rotterdam is een epacity Cisco 827 router geplaatst.
En in Amsterdam en Ede 2x een epacity Speedstream 5400 Router.

In Rotterdam zijn we tevens voorzien van een Office internetDSL aansluiting van KPN. Hier hebben we 16 internet ip adressen bij gekregen.

We maken gebruik van PC anywhere om vanuit Rotterdam in de computers van Ede en Amsterdam te komen. Bestandsverzending etc..

Nu willen we het zo creeeren dat er in Ede en Amsterdam geinternet kan worden(via de epacity-verbinding).

Hoe lossen we dit op ?
We zaten zelf te denken om in Rotterdam een simpel breedbandroutertje te plaatsen, poort 1 tm 4 op epacity aan te sluiten. En op de WAN poort van het breedbandroutertje de Office internetDSL modem aan te sluiten.
En dan in het routertje, 1 van de 16 ip adressen te kloppen...

Gaat dit werken ?
Of heeft iemand suggesties??

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

DJ

In principe moet je zorgen dat de default route voor de vestigingen Ede en Amstedam naar Rotterdam gezet wordt. Dan zorgen dat de internet GateWay in Rotterdam (router/ FireWall) de vestigingen Amsterdam en Ede kan pingen (met andere woorden, dat de routering klopt). Als dat werkt kun je internetten . . .

Bij een vorige werkgever van mij werkte ze zo. Daar hadden we 130 vestigingen in het land die allemaal via E-Pacity verbonden waren met de hoofdlocatie. Daar gingen we het internet op . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Simpele oplossing:

Draai in Rotterdam een simpele proxy server. Ede en Amsterdam kunnen dan verbinding maken met deze proxy server (voldoende voor simpel internet)

Geavanceerde oplossing:

Hoogstwaarschijnlijk heb je bij je interDSl aansluiting een routed subnet /28 gekregen. Volgens mij kan je deze publieke IP nummers ook aan je Epacity routers hangen en zo krijg je op iedere lokatie een publiek IP nr. Hieraan kun je dan weer een Nat routertje hangen met als gevollig volwaardig internet op de lokaties.

(pin je niet vast op de "geavanceerde oplossing", in mijn ogen moet het kunnen, maar de uitvoerbaarheid laat ik over aan de experts :) )

edit:

wat Dj hierboven verteld heeft eigenlijk hetzelfde resultaat en dan hoef je niet moeilijk te doen met publieke routed subnetten / proxy servers :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 16:09 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Predator

Suffers from split brain

Ik snap niet waarom jij denk een extra breedbandrouter nodig te hebben.

Zoals DJ al zei, gewoon je router even in orde zetten zodat op elke router tussen je sites en je internet router/fw de default route naar jouw internet router zetten.
101 routing dus 8)7

Maar dat neemt niet weg dat je ook beter nog een proxy server zet (en een firewall natuurlijk, maar ik veronderstel dat die er al staat).

[ Voor 10% gewijzigd door Predator op 04-05-2004 20:02 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan 3 dingen doen.
1. Je zet een proxy-server neer in Rotterdam.
2. Je maakt een defaulttgateway op de rotterdam router naar je internet router.
Je maakt op de routerdam een 2 statische routes naar de subnettem van Ede
en Amsterdam
Je past je internet router aan dat hij de weg weet naar de subnetten van Amsterdam en Ede (via de epac router)
Je past de internet router aan dat hij ook de subnetten van Amsterdam en Ede gaat natten.
3. Je vraagt internet access aan op het cybercenter van KPN. Dan krijg je een gewoon een poortje op een switch die binnen epacty zit en verbinding heeft via een firewall naar internet

• DJ

DJ

TrailBlazer schreef op 05 mei 2004 @ 09:25: . . .
3. Je vraagt internet access aan op het cybercenter van KPN. Dan krijg je een gewoon een poortje op een switch die binnen epacty zit en verbinding heeft via een firewall naar internet
Dit is een beetje overbodig, TS geeft aan dat hij al een Office DSL aansluiting heeft. Tenzij TS die Office DSL aansluiting wil sluiten. Dan is het wel een optie.
Nadeel daarvan is dan wel dat er geen rechtstreeks beheer meer mogelijk is op de internet toegang zelf. Als je de Office DSL aansluiting zelf houd natuurlijk wel . . .

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik geef alleen de opties aan. Het voordeel is namelijk dat je altijd kan internetten ook al ligt je hoofdlokatie eruit. Ik weet de kosten ook niet maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is dan een 2e aansluiting op een klantloactie voor internet access

• DJ

DJ

TrailBlazer schreef op 05 mei 2004 @ 12:43:
ik geef alleen de opties aan. Het voordeel is namelijk dat je altijd kan internetten ook al ligt je hoofdlokatie eruit. Ik weet de kosten ook niet maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is dan een 2e aansluiting op een klantloactie voor internet access
Dat is waar. Als TS de internet verbinding in Rotterdam laat heeft hij meteen een zwak punt voor de overige twee lokaties. Internet vie E-Pacity is dan beter.

De afweging wordt dan: hoe belangrijk is internet voor de organisatie van TS. Op basis daarvan moet hij dan beslissen waar de internet aansluiting komt: ofwel in Rotterdam (de huidige Office DSL) ofwel via E-Pacity (CyberCenter).

Pagina: 1