Toon posts:

[MINI-DV CAMERA]JVC vs Sony

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou een digitale camcorder kopen maar ik weet eigenlijk niet precies welke. Ik had mijn oog laten vallen op deze camera van JVC http://www.pixmania.com/n...v_camcorder_gr_dx300.html maar ik heb wel gelezen dat de leeskoppen van jvc erg slecht zijn. Ik kon verder ook niet echt een site vinden waar op een opjectieve manier camera's gereviewed worden.

Als ik heel eerlijk ben zie ik door de bomen het bos niet meer, er zijn gewoon zo gigantisch veel camera's te koop en de specs zijn bijna allemaal hetzelfde. Stel dat je een camera tot 800-900 euro zoekt, die wel meer dan 800.000 pixels ccd heeft en er hoeven geen foto's mee gemaakt te worden. Welke camera zouden jullie dan aanraden en waarom?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 14:55 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ikzelf heb een JVC GR-DVL 140 waar ik erg tevreden mee ben.... toch zijn er in mijn ogen wel een aantal minpuntjes aan deze camera... Zo vindt ik het beeldstabilisatiesysteem van SONY beter dan die van JVC (kennis heeft een SONY en dus kon ik het vergelijken), De witbalans regeling van de JVC laat in sommige omstandigheden ook een beetje te wensen over (als de camera op "handbediening" staat is de witbalans echter zeer goed). Bij donkere opnamen vindt ik de JVC beter presteren dan SONY (De SONY heeft dan duidelijk meer problemen met beeldruis) de JVC past de sluitertijd automatisch aan... Zo heb ik met oud en nieuw prima opnames kunnen maken van vuurwerk terwijl de sony veel te donker opnam. Trouwens kan je met JVC zelf in kleur opnemen als het donker is.... De SONY laat dan een soort "night-vision" groen-achtig beeld zien. Dit is dus weer een pluspunt voor de JVC.
De lees problemen die jij beschrijft heb ik nog niet gehad... hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe je ermee omgaat. Ik meen dat er een tijdje geleden ook hierover iets op TROS-RADAR was... dat JVC camera's niet of moeilijk overweg zouden kunnen met andere tapes dan JVC... (zouden vastlopen/verkreukelen) In mijn geval gebruik ik alles en nog wat door elkaar (Sony, JVC, Fuji, TDK) en heb nog nooit vastlopers ofzo gehad. Je moet natuurlijk wel regelmatig (net als bij een tapestreamer) een cleaningtape gebruiken...
Al met al zou het denk ik niet veel uitmaken welk merk beter is... beide hebben hun voor/nadelen... Ik zou in jou geval dan gewoon voor de "feel" van de camera uitgaan... hoe ligt 'ie in de hand en wat voor mogelijkheden hebben ze en wat zou je wel/niet gebruiken....

Je moet ook niet ingaan op aantal x zoom factor.... Dit is gewoon een verkoop praatje.... probeer maar eens met 500voudige zoom een "strak" plaatje te schieten met een camera... 8)7 Kijk liever naar wat de optische zoomfactor is.

[ Voor 16% gewijzigd door haggard op 04-05-2004 15:54 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ben een klein jaar zelf in het bezit van de gr-dx 300, de camera voldoet goed en maakt prachtige heldere opnames, en heeft een hele mooi geluidopname "een losse mic. aansluiten op de camera is niet mogelijk".
Problemen heb ik nog niet gehad,
Een nadeel van de camera vind ik, dat hij erg kleine bedieningsknopjes heeft, wat niet prettig werkt om snel even de instellingen te veranderen, of een foto te maken.
Een veel gehoord probleem met de camera zou zijn dat de opnames bij kunstlicht slecht zouden zijn, maar dit is bij mij niet het geval.
Een ander belangrijk pluspunt van de camera is de mogelijkheid om op te nemen in breedbeeldformaat 16.9

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf ook al wat sony en jvc met elkaar vergeleken en sony heeft eigenlijk een beetje een gat zitten tussen de echte brute camera's met 2 mp ccd en de 1 mp ccd die veelal net iets duurder zijn dan de jvc's met 1,33 mp ccd. Nou weet ik zelf niet of dat erg veel uitmaakt.

Sony adverteert met hun Carl Zeiss lenzen maar die naam zegt mij als leek vrij weinig misschien dat iemand hier daar het voordeel van weet? En ze hebben een andere lichtgevoeligheid. Bij Sony is dat bij bijna alle cams 7 lux en bij jvc volgens de specs 0 lux. Weet er hier toevallig ook iemand of die lichtgevoeligheid enige invloed heeft op je opnamen of dat het zoals haggard al zegt alleen donkerder wordt.

Verwijderd

als je de camera niet voor foto,s gebruikt, heb je ook nix aan die megapixels, dan is 800000 pixels meer dan voldoende dv resolutie is en blijft toch 575 *720

• tstrik
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 15:58:
[...]
Ik heb zelf ook al wat sony en jvc met elkaar vergeleken en sony heeft eigenlijk een beetje een gat zitten tussen de echte brute camera's met 2 mp ccd en de 1 mp ccd die veelal net iets duurder zijn dan de jvc's met 1,33 mp ccd. Nou weet ik zelf niet of dat erg veel uitmaakt.

Sony adverteert met hun Carl Zeiss lenzen maar die naam zegt mij als leek vrij weinig misschien dat iemand hier daar het voordeel van weet? En ze hebben een andere lichtgevoeligheid. Bij Sony is dat bij bijna alle cams 7 lux en bij jvc volgens de specs 0 lux. Weet er hier toevallig ook iemand of die lichtgevoeligheid enige invloed heeft op je opnamen of dat het zoals haggard al zegt alleen donkerder wordt.
De Sony kan filmen in het donker met infrarood, en de jvc heeft nichtscope.
met infrarood krijg je goen beeld en met nighscope een helder beeld alsof het dag is, alleen krijg je een stroboscoopeffect bij bewegingen dus ook niet perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Maar weet er hier toevallig niet iemand hoe het zit met die Carl Zeiss lens en wat de voordelen daarvan zijn tov een jvc cam, of dat die kwaliteit nagenoeg hetzelfde is :)

• tstrik
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 16:02:
als je de camera niet voor foto,s gebruikt, heb je ook nix aan die megapixels, dan is 800000 pixels meer dan voldoende dv resolutie is en blijft toch 575 *720
dit verhaal heb ik vaker gehoord, maar ook wordt er gezegd dat er door het groter aantal megapixels meer licht wordt opgenomen, en dat daardoor de videokwaliteit beter is.

Wat er van waar is weet ik niet, maar misschien dat iemand hier meer uitleg over kan geven?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 16:06:
Maar weet er hier toevallig niet iemand hoe het zit met die Carl Zeiss lens en wat de voordelen daarvan zijn tov een jvc cam, of dat die kwaliteit nagenoeg hetzelfde is :)
Carl Zeiss is een gewone een lenzen merk, of er nou lenzen worden gebruikt van Carl Zeiss of andere goede lenzen hoeft niet veel uit te maken. Alleen bij sony betaal je behoorlijk om de naam :-(.

Verwijderd

Het accu systeem van de Sony camera's is beter. Verder zullen ze veel van elkaar schelen. De nieuwe modellen van JVC kan nu ook in het volledige donker filmen in kleur (niet helemaal vloeiend). Sony gebruikt Carl Zeiss lenzen, dit zijn een van de beste lenzenfabrikant ter wereld, dat wil niet zeggen dat de lenzen van JVC meteen een stuk minder zijn. Het verschil is niet enorm groot maar is er wel.

Als tip kan ik eigelijk alleen maar geven: Ga langs bij je foto/video speciaal zaak en laat je voorlichten, voel twee modellen bij voorkeur 1 Sony en 1 JCV (liefst natuurlijk die DX300) in je handen en speel er een beetje mee. Dan kan je meer info over die twee modellen (die je bevallen qua ligging en specs) opzoeken om uiteindelijk een keuze te maken.

800 - 900 euro is een redelijk groot budget, hier kan je zeker wel een goede camera voor kopen. Meer dan 800 000 pixels is eigelijk alleen van belang bij video bewerking, mocht je gaan bewerken let dan ook op DV-IN, dit kan handig zijn om je master terug te zetten naar tape. Dit blijft dan ongecompresseert terwijl DVD ook al een vorm van compressie bevat. Daarnaast is het erg handig voor het geval je geen DVD recorder hebt.

• haggard
  • Niet online
De Sony kan filmen in het donker met infrarood, en de jvc heeft nichtscope.
met infrarood krijg je goen beeld en met nighscope een helder beeld alsof het dag is, alleen krijg je een stroboscoopeffect bij bewegingen dus ook niet perfect.
Klopt!!!, Maar de camera past de sluitertijd automatisch aan.... d.w.z. dat pas al het ECHT donker is gaat het stroboscope opvallen... Bij schermering of zelfs gewone verlichting valt het stroboscope effect nauwelijks op... Je moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijke cameravoering er op na houden... :P

Wat betreft de Carl-Zeiss lenzen op de Sony camera's.... Hmmm, tja... wat kan je daarvan zeggen.... opzich is een Carl-Zeiss lens een hele goeie.... maar of het voor videocamera's een grote rol speelt betwijfel ik... Je hebt inderdaad lenzen en lenzen en ongetwijfeld ook goeie en slechte lenzen, maar als een lens op een JVC slechter zou zijn dan een Carl-Zeiss lens op de sony, dan had ik het wel gemerkt... Terwijl juist in testen naar boven komt dat de JVC camera's een scherper beeld geven dan sony... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door haggard op 04-05-2004 16:18 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

volgens mij is het zelfs zo: hoe meer pixels , hoe slechter de lichtgevoeligheid omdat de pixels kleiner zijn en daarom minder licht op kunnen vangen; proffesionele camera's hebben ook allemaal winig pixels bv de canon xl1 heeft er maar 320000 (wel X3 omdat ie voor elke kleur een apparte ccd heeft)

Verwijderd

Sony en JVC zijn om het even.

Ik zou op dit moment kijken voor een JVC, aangezien deze itt de sony een f 1.2 lens hebben (= heel lichtsterk) Daar waar Sony dus de nightscope heeft, heeft JVC deze (bijna) niet nodig. Aangzien je in nederland vaak binnen filmt, of met minder mooi weer (= minder licht) is dit een groot pre tegenover de sony.

Wel is het zo dat de Sony's iets gebruiksvriendelijker zijn. Het is maar wat je belangrijk vindt...

*edit:

Het verhaal met de pixels:

Hoe meer pixels er op een ccd zitten, hoe meer RUIS. De pixels zijn eerder geneigd op elkaar te storen. Voor de lichtsterkte kijk je naar de lens en het diafragma

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 16:25 ]

• num-lock
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
ben zelf ook al een tijd op zoek naar een goede camera.
ik heb ervaring met die jvc... heb hem gebruikt bij opnames van een bands op een podium.
die 'Digital Nightscope Functie' is echt bagger!

iemand ervaring met dv-mini cameras bij opnames in zulke ruimtes?!
welke is het beste hier voor (tussen de 700 a 900euro)

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 10:22
num-lock schreef op 04 mei 2004 @ 16:34:
ben zelf ook al een tijd op zoek naar een goede camera.
ik heb ervaring met die jvc... heb hem gebruikt bij opnames van een bands op een podium.
die 'Digital Nightscope Functie' is echt bagger!

Ik doe vrijwilligerswerk voor een poppodium en daar hebben ze een 1.5 megapixel camera. Het beeld met deze camera is echt erg helder. Ik heb daarbij niet de nightscope function nodig. Maar ik geloof dat dat ook de hoofdfunctie van meer megapixel is, het beeld wordt er namelijk wel helderder door.

• haggard
  • Niet online
Daarvoor zul je toch meer in de professionele sfeer gaan zoeken (denk dan voor al aan DV50 en BetaMax camera's).
Geen één huis-tuin-en-keukencamera zou aan jou wensen voldoen!!! Pcies het zelfde geldt voor Digicams... probeer maar eens met een redelijke digicam fatsoenlijke foto's te knipsen op bijvoorbeeld een Dance-feest....

en vergeet niet : Ligt niet aan 't spulleke, maar aan 't knulleke... Als je een SUPER camera verkeerd gebruikt, zal het nooit mooie plaatjes opleveren... (zowel video als still)

[ Voor 20% gewijzigd door haggard op 04-05-2004 16:43 ]

Verwijderd

rainmaker2k schreef op 04 mei 2004 @ 16:40:
[...]

Ik doe vrijwilligerswerk voor een poppodium en daar hebben ze een 1.5 megapixel camera. Het beeld met deze camera is echt erg helder. Ik heb daarbij niet de nightscope function nodig. Maar ik geloof dat dat ook de hoofdfunctie van meer megapixel is, het beeld wordt er namelijk wel helderder door.
Mensen,

De lichtgevoeligheid wordt bepaald door de lens! Meer megapixels zijn alleen interresant als je er ook foto's mee wilt maken.

@ rainmaker: Kijk eens voor op de lens in de zwarte rand, hierin staat de lichtsterkte (f...). Die zal bij jou al lager zijn dan de standaard 1.8.

• num-lock
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
rainmaker2k schreef op 04 mei 2004 @ 16:40:
[...]

specs van dat ding?! (misschien kan ik gewoon een tweedehandse kopen ;))
* btw. welk poppodium :+ *

Verwijderd

Stop met zoeken, ik heb je camera gevonden :)

De JVC GR-DV700... Ik heb zelf de Gr-DV500 en dit is een perfecte camera (op de f:1.8 na) en de GR-DV700 heeft F:1.2. dus dit is volgens mij echt wat je zoekt.
De grote concurrent van de GR-DV700 is de Sony Trv 33.
Maar de Sony is eigenlijk toch wel erg matig met minder licht (heeft ook f:1.8 en het beeld wordt ook meteen groen bij minder licht)

De GR-DV700 heeft alle functies die je nodig hebt, heeft nog aardige foto's ook (1.3 m) en heeft veel beeldlijnen namelijk 540.

De accu gaat vergeleken met andere JVC camera's en Sony Camera's heel erg lang mee, en je kunt als je wilt een externe mic. aansluiten (niet nodig, vergeleken met andere video camera's heb je hier GEEN last van bij geluiden)

Ik ben zelf erg enthousiast over mijn gr-dv500 , maar de lack aan lichtsterkte voelt zijn broer de gr-dv700 aan... Deze is rond de 850,- verkrijgbaar !

P.s. Video camera's kunnen nooit/amper de zelfde kwaliteit foto's maken als een goede digitale foto camera. Tenzij je een budget van 2000,- of meer te besteden hebt. MAAR de 1.3 pixels maakt wel wat uit voor de video kwaliteit. Het wordt er namelijk scherper door. Deze zijn helaas niet genoeg voor ECHT goede foto's.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 17:23 ]

Verwijderd

Er is veel op de markt wat de keuze moeilijk maakt.
In de verschillende topics mis ik nog de breedbeeld functie. (16:9)
Sommige camera's kunnen op die manier opnemen en opslaan zonder verlies van data, andere camera's beweren 16:9 te ondersteunen maar laten in de praktijk de boven en onderkant van de ccd onbenut (2 zwarte randen) Gebruik die functie dan niet en bereik dit met je bewerkingssoftware.

Verder is het heel belangrijk om te voelen hoe de camera in je hand ligt en of je de knoppen goed kunt bedienen. Klinkt simpel maar voor de stabiliteit van je opnames erg belangrijk.

Verder moet je bepalen of je ook DV in functie wilt hebben. ALle camera's hebben DV out maar DV in ontbreekt nogal eens. Hetzelfde geldt voor analoge ingang (dit kan je een analoge capturekaart op PC besparen).

Verder haal ik zelf veel informatie uit Zoom en ook van de site http://www.nonlineair.nl
Op deze site staan ook veel aankooptips.

Suc6 met de keuze.

(p.s. zelf inmiddels een jaar in het bezit van de sony trv33, een 1 megapixel camera. Erg tevreden ermee)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 17:34:
Er is veel op de markt wat de keuze moeilijk maakt.
In de verschillende topics mis ik nog de breedbeeld functie. (16:9)
Sommige camera's kunnen op die manier opnemen en opslaan zonder verlies van data, andere camera's beweren 16:9 te ondersteunen maar laten in de praktijk de boven en onderkant van de ccd onbenut (2 zwarte randen) Gebruik die functie dan niet en bereik dit met je bewerkingssoftware.

Verder is het heel belangrijk om te voelen hoe de camera in je hand ligt en of je de knoppen goed kunt bedienen. Klinkt simpel maar voor de stabiliteit van je opnames erg belangrijk.

Verder moet je bepalen of je ook DV in functie wilt hebben. ALle camera's hebben DV out maar DV in ontbreekt nogal eens. Hetzelfde geldt voor analoge ingang (dit kan je een analoge capturekaart op PC besparen).

Verder haal ik zelf veel informatie uit Zoom en ook van de site http://www.nonlineair.nl
Op deze site staan ook veel aankooptips.

Suc6 met de keuze.

(p.s. zelf inmiddels een jaar in het bezit van de sony trv33, een 1 megapixel camera. Erg tevreden ermee)
De JVC GR-DV700 ondersteunt EN breedbeeld, EN DV In en een Analoge ingang.
Hij ondersteunt ook nog WIDE beeld (zodat ie alles heel dun opneemt en met de wide functie op je breedbeeld alles weer normale breedte wordt) en ook nog een functie om te filmen via een andere "lens". Dat je inplaats van normaal beeld 1x zoom, 0.7 zoom krijgt. Zodat je dichter bij kan filmen.

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 10:22
num-lock schreef op 04 mei 2004 @ 17:09:
[...]

specs van dat ding?! (misschien kan ik gewoon een tweedehandse kopen ;))
* btw. welk poppodium :+ *
Offtopic: Poppodium is P60. Op http://www.p60.nl staan bij de media -> video gallery een aantal filmpjes die geschoten zijn met dat ding. De kwaliteit zijn vanwege de verbinding van de website drastisch naar beneden gehaald. Ik weet niet wat het type van de camera is, maar dat ding dat was een behoorlijke duit. Ik geloof dat hij 2 jaar geleden voor 2000 is ingekocht. Als ik achter het type kan komen, dan zal ik die hier posten. Hou dit topic in de gaten....

Verwijderd

JVC GR-DV700 ziet er inderdaad met die specificaties goed uit.
Zal je inderdaad moeten bepalen welke camera voor jou het lekkerste in de hand ligt en welk formaat je het meest aanstaat.
Pagina: 1