Maxtor 200GB werkt niet lekker icm Big Drive Enabler

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Bij vrienden is een gloedjenieuwe pc met een schijf van 200 GB. Wat ze hebben gedaan is eerst Windows 'gewoon' installeren en toen kwamen ze tot de ontdekking dat ze slechts 137 GB tot hun beschikking hadden. Toen hebben ze de Big Drive Enabler van Maxtor toegepast en vervolgens de schijf verder gepartitioneerdo om de volle 200 GB te benutten.

Nu reageert de pc af en toe heel apart met meldingen over dataverlies. Intuitief denk ik dat dit komt vanwege de werkwijze en dat ze juist voor de installatie van Windows hadden moeten werken via Maxblast 3, een stukje hulpsoftware om direct de volledige 200 GB te kunnen partitioneren.

Heb ik dit goed, of maakt het niet uit in welke volgorde er gepartitioneerd wordt? Of is juist nu de MBR eigenlijk beschadigd?

[ Voor 4% gewijzigd door TromboneFreakus op 04-05-2004 14:04 ]

• Han
  • Niet online

Han

Harde schijf weer leeghalen, fdisk runnen, XP installeren en met MAxBlast 3 de schijf weer tot 200gb brengen?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Windows Operating Systems » Opslagmedia & I/O Controllers + titelverduidelijking :)

Hoe zit het met de OS? Ondersteunt deze eigenlijk wel >128GB? Lees ook eens de FAQ van dit subforum door onder "Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 04-05-2004 13:59 ]

• TromboneFreakus
BalusC schreef op 04 mei 2004 @ 13:58:
Windows Operating Systems » Opslagmedia & I/O Controllers :)

Hoe zit het met de OS? Ondersteunt deze eigenlijk wel >128GB? Lees ook eens de FAQ van dit subforum door onder "Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" :)
Uit die FAQ komt juist het bezoek aan de Maxtor-site voort en het later herpartitioneren.

Maar goed... in antwoord op je vraag: na de genoemde patch kan Windows XP voorbij 137 GB, daarvoor slechts to 137 GB.

• TromboneFreakus
Merely schreef op 04 mei 2004 @ 13:57:
Harde schijf weer leeghalen, fdisk runnen, XP installeren en met MAxBlast 3 de schijf weer tot 200gb brengen?
Je bedoelt dus Maxblast gebruiken voor de installatie van Windows?

• TromboneFreakus
Klein schopje... het systeem is nu niet stabiel, maar het is erg onduidelijk waar het te zoeken. Dus de vraag is: vermoeden jullie dat/weten jullie of de wijze van partitioneren verkeerd was?

Verwijderd

Heb je soms een ASUS moederbord? Ik heb drie weken ellende gehad totdat ik erachter kwam dat de drivers van mijn chipset een update nodig hadden (iets anders dan BIOS update).

Peter.

[ Voor 7% gewijzigd door dusty op 05-05-2004 04:37 . Reden: Email adres verwijderd, kan je beter in je profiel zetten! ]

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 23:53:
Heb je soms een ASUS moederbord? Ik heb drie weken ellende gehad totdat ik erachter kwam dat de drivers van mijn chipset een update nodig hadden (iets anders dan BIOS update).
Goed dat je er naar vraagt, bij nader inzien had ik maar weinig specs gegeven....

Het is een MSI K7N2 Delta-ILSR en de laatste chipset drivers voor de Nforce2 zijn geinstalleerd (althans, zoals vermeld op de website van MSI (versie d.d. 2004-4-19).

Dit service pack is geinstalleerd pas NA het SP van Windows XP.

Het laatste BIOS is ook geinstalleerd (na instalaltie Windows overigens).

Verwijderd

Het systeem waarom het gaat in deze topic is intussen weer gefixed.

Na een verse installatie van Windows draait het systeem (tot nu toe) weer erg lekker. Eerst met Maxblast alles geformatteerd en opnieuw gepartitioneerd en vervolgens Windows erop gezet. Tot nu toe draait hij weer als een treintje.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 21:04 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TromboneFreakus schreef op 04 mei 2004 @ 13:49:
Nu reageert de pc af en toe heel apart met meldingen over dataverlies. Intuitief denk ik dat dit komt vanwege de werkwijze en dat ze juist voor de installatie van Windows hadden moeten werken via Maxblast 3, een stukje hulpsoftware om direct de volledige 200 GB te kunnen partitioneren.
wat maxblast in dat geval doet is een drive overlay plaatsen. dat is alleen nodig als je bios hem niet volledig herkent. is wel een oplossing, maar toch eentje die je pas toepast als al het andere mislukt. (naast het boekje lezen uiteraard hehe) ghost wil weleens moeilijk doen over een drive overlay bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door smvs op 06-05-2004 21:53 ]

Pagina: 1