Toon posts:

[Transparante gif] Rafelige randen

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor m'n website heb ik onderstaande afbeelding gemaakt in Photoshop 6.0. Wat je ziet is natuurlijk een gesliced deel van de site.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/Y7BG8BUZN1G0/picserver.jpeg

Daarna heb ik de afbeelding transparant gemaakt (.gif).
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/4VLRZQ2F350O/picserver.gif

Nu wil ik de afbeelding (huis) plaatsen (nog niet op de juiste positie hoor) op de achtergrond (oranje/blauw/grijs), maar de witte randen van het huis zijn rafelig geworden. De randen zijn een stroke van 2 pixels.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/232N6ND45Y17/picserver.jpeg

Weet iemand hoe ik de randen strak kan krijgen? Ik heb al een aantal opties van Save for Web geprobeerd, maar tot nog toe zonder goed resultaat.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:33

André

Analytics dude

Met een .gif krijg je dit niet echt goed, hiervoor zul je .png moeten gebruiken omdat de buitenkant half-transparant wit is.

En het lijkt of het huisje inelkaar gedrukt is? Staan de maten wel goed?

[ Voor 24% gewijzigd door André op 04-05-2004 13:43 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 21:40

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik denk dat je de afbeelding gewoon moet tekenen met een palet met alleen de gewenste kleuren. In jouw geval dus wit en 2 tinten grijs (eventueel zwart wat je als achtergrond gebruikt).

Ik neem aan dat je getekend hebt met volle kleuren. Daarbij zijn op de rand van huisje/achtergrond 'middenkleuren' gebruikt die tussen het oranje en het wit in liggen.... en tja, welke middenkleur moet nou nog net WEL transparant (bij converteren naar GIF) en welke NIET? Ik denk dat daar je probleem ligt.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
Waarom niet met groen-geel-oranje-blauwe-fruit ijsjes achtergrondkleur? :)

De stroke heeft een anti-alias, en die heeft bepaalde kleurtinten. Als je vervolgens transparant gaat maken, neemt 'ie de stroke (voor een deel) ook mee....

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Volgens mij is die onderste afbeelding ook niet echt meer het formaat wat die daarboven is... Daar wordt ie ook niet echt mooier van :P

Verwijderd

PNG wordt niet ondersteund door IE. Maar wel door Firefox.

Je moet gewoon de goede "matte" kleur kiezen. Dat is de kleur waarin de transparante rand overloopt (meestal de achtergrondkleur).

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 13:45:
PNG wordt niet ondersteund door IE. Maar wel door Firefox.
HTML:
1
[img]"spacer.gif"[/img]

[ Voor 21% gewijzigd door André op 04-05-2004 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 04 mei 2004 @ 13:42:
En het lijkt of het huisje inelkaar gedrukt is? Staan de maten wel goed?
Ik heb via Homesite de afbeelding ingevoegd, dus de maten zijn goed.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

je moet de matte niet als kleur doen, maar zelf de transparantie er goed inslicen. Met de juiste selecties is dat prima te doen. gif is wel of niet transparant, nooit half. dus aan de bovenkant moet je dat oranje erin matten, en onderin het blauwige. Mattekleuren zijn leuk, maar daar kom je ook maar tot een bepaald punt mee.
't enige nadeel is dat de onderkant van je huisje dan ook -altijd- in dat blauwe moet zitten, en de bovenkant -altijd- in het oranje. Beetje speling is er dan wel.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 14:06:
[...]

Ik heb via Homesite de afbeelding ingevoegd, dus de maten zijn goed.
Hmm.. dan dan zullen we wel blind zijn en Photoshop z'n pixels door de war gooien ofzo.. want die bovenste is dus echt een stuk groter dan die onderste :P

Bovendien zie je dus dat die onderste daar behoorlijk lelijk van is geworden. Want zonder anti-aliasing hoor je dit bijna niet te zien (zoals je tweede transparante plaatje wel laat zien).

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 04-05-2004 16:09 ]

• André

André

Analytics dude

Bosmonster schreef op 04 mei 2004 @ 16:07:
[...]

Hmm.. dan dan zullen we wel blind zijn en Photoshop z'n pixels door de war gooien ofzo.. want die bovenste is dus echt een stuk groter dan die onderste :P

Bovendien zie je dus dat die onderste daar behoorlijk lelijk van is geworden. Want zonder anti-aliasing hoor je dit bijna niet te zien (zoals je tweede transparante plaatje wel laat zien).
Ik heb dus ook dat vermoeden dat die rafeligheid puur daar door komt.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05 17:33
Afbeeldingslocatie: http://www.savantas.nl/GoT/picserver.png

en geplakt op je achtergrond (met het bekende 'IE wil best wel een PNG goed laten zien als ie zijn best eens doet' foefje zoals André hierboven postte):
Afbeeldingslocatie: http://www.savantas.nl/GoT/picserver.jpg

settings Pshop Outer Glow:
screen Opacity 100% noise 0 kleur wit, Spread 11% 3 px

Komt alleen net op het blauw nog een klein beetje wit van de glow... Nog beetje getweak nodig dus! :) Of zoals op je eerste plaatje gewoon deels op het blauw, is nu geen enkel probleem.

Lees nu net dat je een stroke van 2 px hebt ipv Outer Glow (lezen is ook een vak B) )
Als die een beetje goed gedaan is zou je helemaal geen rafels moeten krijgen.
Toch maar eens in Homesite de width nalopen, zie maar het laatste plaatje, echt niet hetzelfde huisje (meer Afrikaans rieten hutje en een vinex naast elkaar :+ )! De width staat waarschijnlijk 1 pixel te klein...

[ Voor 41% gewijzigd door Savantas op 04-05-2004 16:55 . Reden: Had bril niet op :P ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05 17:33
Wat in geval van transparante PNG ook handig is, is dit stukje javascript. Plaars gewoon in de head:
code:
1
2
3
4
5
...
<script src="pngfix.js"></script>
</head>
<body>
...

en elke PNG is in IE automatisch transparant!
Zie bv. hier

[afdek modus]
ok, html is ff snel in elkaar geflanst, geen doctype, geen mooie layout, geen ..., geen schoonheidsprijs... :)
[/afdek modus]

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 04-05-2004 17:20 . Reden: js linkje toegevoegd ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• arieleks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2013
Als je een transparant plaatje in PhotoShop maakt, en je slaat hem op als Gif, krijg je een schermpje om het plaatje van RBG naar 'indexed color' te converteren.
Hierin kun je bij de opties de 'matte' aangeven. Vul hier de kleur in die op je web pagina achter het transparante gifje komt, en hij maakt de randjes van het gifje mooi zacht en wollig enzo.

(Sorry, beetje vaag verhaal. Ben ultra gaar.)

Edit: Ik ben zo ultra gaar, dat ik over de minstens 3 berichtjes die dezelfde tip gaven heb heen gelezen. Mijn welgemeende excuses...

[ Voor 18% gewijzigd door arieleks op 04-05-2004 17:30 ]

- Rietberg - sieben Mal sympatisch -

There are only 10 types of people, those who make stupid jokes about binary numbers and those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het huisje maar uit het photoshopbestand gesneden en als een .jpg-file opgeslagen. Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Nu ben ik bezig met HTML'en en wil de tekst 'home' onder het plaatje hebben. Het plaatje en de tekst moeten verticaal gecentreerd worden in dit tabelvakje (zeg je dat zo??).

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/GAC3H3QII4KI

Ik heb het op de volgende manier geprobeerd, maar de layout van de site wordt hierdoor aangepast wat niet de bedoeling is.

<td valign="" width="120">[img]"\afbeeldingen\home.jpg"[/img]<P STYLE="clear: left;">Home</P></td>

Verwijderd

een simpele <br>

maar dan gaan we nu wel over op het beantwoorden van heel erg basic vragen

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Een ander nadeel van IE en PNG's is dat het niet kleurvast is. Het kan er dus behoorlijk anders uitzien dan je bedoeling was.

Hier heb ik in ieder geval flink wat problemen mee gehad met 24bit PNG's.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 06-05-2004 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 14:10:
een simpele <br>

maar dan gaan we nu wel over op het beantwoorden van heel erg basic vragen
Als ik een <br> doe, dan komt de tekst helemaal onderaan in het tabelvak te staan en daardoor verschuift de hele handel. Dit had ik namelijk zelf ook al geprobeerd.

Is er misschien een andere oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 14:19:
[...]

Als ik een <br> doe, dan komt de tekst helemaal onderaan in het tabelvak te staan en daardoor verschuift de hele handel. Dit had ik namelijk zelf ook al geprobeerd.

Is er misschien een andere oplossing?
Problem solved!

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hoe dan?

(ik heb het topic niet gevolgd, misschien lees ik er overheen maar je geeft hier geen uitleg; t kan handig zijn voor de volgende die hiernaar zoekt...)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Dark Blue schreef op 06 mei 2004 @ 16:54:
[...]

Hoe dan?

(ik heb het topic niet gevolgd, misschien lees ik er overheen maar je geeft hier geen uitleg; t kan handig zijn voor de volgende die hiernaar zoekt...)
Sorry! Ik heb gewoon van 't huisje een .jpg-bestand gemaakt. Dan zit ik ook niet te prutsen met die rafelige randen e.d. bij een .gif-bestand. Misschien niet de correcte manier om 't op te lossen, maar wel een manier die goed genoeg is voor mij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nu in onderstaande tabel de tekst 'Links' precies ter hoogte van 't pijlpuntje hebben. Zoals je ziet heb ik nu align="left" en valign="center", maar blijkbaar moet ik 't op een ander manier oplossen, maar ik heb geen idee hoe.
Iemand?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/LA9WK9EI357B/picserver.jpeg

P.s. Ik heb voor de duidelijkheid een border om het 'rondje + pijl' gezet.

• Vinzzz243
  • Laatst online: 22-01-2025
gewoon de canvas van het pijltje naar boven of naar beneden uitbreiden en wat spelen met inderdaad die valign, zo gebeurt.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:04
Volgens mij moet je 'style="vertical-align: middle;"' aan je plaatje toevoegen. Dan wordt het plaatje gecentreerd ten opzichte van de regel...

Zie hier meer over positioneren...

[ Voor 8% gewijzigd door T-MOB op 08-05-2004 01:02 ]

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1