Toon posts:

Parallel port

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Relais op parallele port,werkt niet dnek te weinig spanning op poort relais is 6V spanning op poort ca. 5Volt.
Enig idee of dit op te lossen is?
Verstand van electronica heb ik helaas niet :(

Verwijderd

Transistortje, iets van een BC547.

- Collector aan het relais
- Basis via een weerstand van 4.7k naar de lpt poort
- emitter aan de massa.
- andere kant relais aan de 5 of 12 volt direct uit je voeding.
En als je het goed wilt doen een diode 1N4148 over het realais in de sper-richting.

Ooit zo eens een stappenmotorsturing gemaakt, erg leuk !

Maar wil je meer van dit soor projectjes moet je de Electuur eens kopen, veel projecten worden vaak als bouwpakket aangeboden in de advertenties dus als je met een slodeerboutje overweg kan kan je een LPT relais moduul in elkaar zetten (heeft er pas nog in gestaan).

By the way, indien je direct op een datalijn zit moet je geen LPRINT commando gebruiken maar een OUT commando.
Met de printerpoort standaard op 378 (hex) moet je (vanuit DOS) "OUT 888,xxx" geven om de bitjes aan te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom 12V of 5Volt van voeding op andere kant relais ? Welke kant bedoel je dan
de + of - van spoel in relais of niet?
Is die 12 of 5v bedoel je daarmee uit je pc-voeding halen?
Bedankt super!
p.s weet jij die transistor bc547a of
dat ook een andere nummer kan zijn?
op http://cem.dto.tudelft.nl onder electronica staan ook transistor maar die bc547a is er een die hetzelfde doet?
Ik moet nl snel paar hebben en bij conrad duurt dit minimaal een week :(
bedankt!

Verwijderd

Een relais kent geen + of - aansluiting dus maakt niet uit. 1 kant van de spoel op de collector en de andere kant op de 5 of 12 volt (afhankelijk van je relais) inderdaad op die gele (12v) of rode (5v) draad uit je voeding.
De A, B of C versie van die transistor bepaalt alleen de maximale werk spanning geloof ik, maar voor dit maakt het niet uit welke je neemt. BC548, BC549 en de BC107 zijn veel gebruikte torren voor dergelijke doeleinden.
Betreffende de verkrijgbaarheid moet je gewoon naar de dichtsbijzijnde electronicaboer lopen in de dichtsbijzijnde stad zit er zeker 1, effe de gouden gids openen.

Voor het schema heb ik effe een kladje gemaakt:
http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/lpt.bmp

Die diode heb je nodig om eventuele storingspieken weg te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor heldere uitleg,maar
heb je op cem.dto.tudelft.nl gekeken welke
nummer ik ook kan gebruiken ? Electronicaboer in dit gehucht kan me er niet aa nhelpen denk ik :(
Bedankt super! ik ga naar schema kijken....

Verwijderd

Topicstarter
En als ik die transistoren koop,hoe zit ik wel pootje base,emitter,diode etc is ?

Bedankt!

Verwijderd

Als je het plaatje op mijn site opnieuw bekijkt heb ik het 1 en ander bij getekent.
De streep van de diode is ook herkenbaar als een streep op de diode en verders de pinbezetting van de BC547 en als dat een a, b of c vesie is maakt niet uit ! (voorkant is de platte kant)
Ik zag een BC107a in die lijst staan, staat ook een pdf bij met pinbezetting, kan je dus ook gebruiken.
By the way, die BC547 is bij elke boer te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt zeg!
Zeer behulpzaam denk ik,
als je naar plattekant kijk is Basis gewoon altijd middelste pootje etc!
Super jammer dat hier geen echte electronica boer zit,wat is bij jou dichstbijzijnde die ze op voorraad heeft?

Verwijderd

Topicstarter
toevoegsel :

dus die BC107 heeft zelfde werking en kan ook
gebruik worden ipv die 157A ?

Verwijderd

De bc107 is prima te gebruiken in de plaats van een bc547.

Belangrijkste in dit verhaal is dat die transistor alleen maar schakelt, kan je bijna alle types voor pakken. De bc107a is beschikbaar.....

Verwijderd

bij mij kan ik naar 2 winkels in Leiden en 1 in lisse, en in zeer uiterste gevallen kan ik ook bij de radio/tv zaak om de hoek die ook een reparatiedienst in huis heeft.

Verwijderd

Topicstarter
:'(
RHT (of Iemand anders) : Kan je me nog uit brand helpen ? Ben
dus bezig met dat schema (http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/lpt.bmp)
,onderdelen komen snel hoop ik,maar ik snap 1 ding nog niet in schema staat GND (ground) is dat de ground van LPT poort of ground van 12V bron?
Moet toch allebei zijn of niet? Om relais te laten klikken moet toch stroom lopen van 12V-bron plus naar 12V-bron-ground en als naar LPT-ground werkt het toch niet?
Ieder geval bedankt!

Verwijderd

Mischien is dit iets:

http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/view.php?cat=computer&sch=01

ik ben zelf dus ook van plan dit te bouwen alleen dan gewoon met 2 leds. ik heb al 2 leds 2 transistoren en een connector. ik moet dus alleen de weerstandjes nog.. mijn (domme) vraag is: hoe zien 4,7 kW, 1 kW weerstandjes eruit?
Pagina: 1