Serverruimte beschermen tegen 'aardbeving'

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok, even een lange post:

Wij hebben hier een serverruimte met een stuk of 12 servers. Dit draait allemaal prima, maar nu willen ze over 2 weken in de fabriekshal die er aan grenst even de vloer vernieuwen. Dit houdt in dat de huidige vloer (van ruim een halve meter dik) er met grof geweld uit gebroken gaat worden, wat voor de nodige 'vibraties' gaat zorgen . Ter vergelijking: als er in de fabriek een hydraulische pers verkeerd staat afgesteld dan komen bij ons de bureau's bijna van de grond los en het kalk van de muur. Met het uitbreken van die vloer zullen we waarschijnlijk hetzelfde hebben, alleen dan een half uur lang.

De vraag is nu hoe wij onze serverruimte kunnen beschermen tegen dit onheil. Het bedrijf dat de vloer komt verwijderen wil hem ook wel weg snijden ipv met grof geweld te werk gaan, maar hiervoor vragen ze dan wel een lieve 12000 euro extra :) Dat moet goedkoper kunnen.

De situatie is als volgt:
- 1 19" rack met servers die in principe allemaal uit kunnen
- 6 servers los op de grond, waarvan er eentje (de mailserver) eigenlijk per se up moet blijven
- Daarnaast is er nog 1 19" rack met daarin een aantal switches, samen met een hoop (kwetsbare) glazvezelkabel en een aantal los in de kast liggende ISDN-kastjes etc.

Het uit de ruimte verplaatsen van de apparatuur is eigenlijk geen optie, daar er geen ruimte is om alles veilig op te slaan en bovendien het afkoppelen en aankoppelen van de servers en de patchkast een karwei is wat we liever vermijden :)

Wie van jullie heeft er een idee? Ik zit zelf te denken aan een soort airbag waar je in 1x de hele serverruimte mee vult ofzo B) maar dat zal wel weer niet kunnen. Als je op het Internet zoekt naar beveilig tegen aardbevingen e.d. krijg je alleen maar bedrijven die voor de nodige centen je serverruimte komen verbouwen, maar wij hoeven dus alleen maar tijdelijke bescherming voor 2 dagen.

Alvast bedankt :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hoe herkenbaar..... en onoplosbaar imo.

Ik kan me vaag herinneren dat ik wel de vloer rondom de server los heb laten maken van de rest maar die vloer was slechts 30 cm dik. Had trouwens maar 1 server(tje).

ARME AOW’er

• Bigs
  • Niet online
Owja for the record: Het serverhok heeft een verhoogde vloer (zoeen die een beetje op een systeemplafond lijkt zeg maar), hoop dat die stevig genoeg is als die servers er met z'n allen op staan te dansen :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Idee1. Je hebt tegenwoordig voor DJ's anti-vibratie dingen. Deze gebruiken ze tegen de vibratie van de verschillende subwoofers op het podium .. zo dat de plaat niet over slaat.
Alleen ik heb geen flauw idee of dit helpt.

Idee2. Om deze ga je lachen! .. maar goed het is maar voor tijdelijke aard toch? ... Hang de servers in een elastisch hangnetje aan het plafond!.... Succes verzekerd en ook nog super goedkoop!

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 04-05-2004 12:07 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmm... rack uitschakelen, servers tijdelijk ergens anders leggen. Groot kussen pakken voor je maildoos.

Hoe lang ligt je glasvezel er al? Als dit > 5 jaar is heb je denk ik een probleem.

• Bigs
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 04 mei 2004 @ 12:06:
Idee1. Je hebt tegenwoordig voor DJ's anti-vibratie dingen. Deze gebruiken ze tegen de vibratie van de verschillende subwoofers op het podium .. zo dat de plaat niet over slaat.

Idee2. Om deze ga je lachen! .. maar goed het is maar voor tijdelijke aard toch? ... Hang de servers in een elastisch hangnetje aan het plafond!.... Succes verzekerd en ook nog super goedkoop!
Die tweede vind ik wel leuk idd :) Maarja dan moet ik wel stevig elastiek hebben voor een 19" rack met 8 servers en een behoorljik dikke UPS, wil niet weten wat dat weegt. Maar het is wel een uitgangspunt

• HunterPro
  • Niet online
elastiek is imo een risico. Als het knapt ben je nog groter le Balzaq.

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 10:44
The Real Falcon schreef op 04 mei 2004 @ 12:06:

Freefloat er onder ja. Aan zo'n soort idee zat ik ook al te denken. De onderkant van de server/het rack staat op een luchtkussen. Hierdoor worden vibraties verzwakt. De bovenkant van een rack of server zal je dan wel op een of andere manier vast moeten maken zodat hij niet om kukelt.
Freefloats worden ook door ons op producties gebuikt om resonantie over de draaitafels tegen te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Jappo112 op 04-05-2004 12:13 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nou ja je zei zelf dat die rackmount uit de lucht kan.. je moet natuurlijk alleen cruciale servers laten "hangen" (ironic he?) :)

En trouwens je kunt ook alle onderdelen uit dat rackmount halen en apart "ophangen".

Trouwens met dat ophangen moet je ze wel laten hangen in een ijzeren box (Met een zachte binnenkant natuurlijk!!) zodat ze niet naar links en naar rechts kunnen gaan.

Goh wat ben ik weer creatief vandaag! :)

[ Voor 61% gewijzigd door Falcon op 04-05-2004 12:14 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

jappo112 schreef op 04 mei 2004 @ 12:10:
[...]

Freefloat er onder ja. Aan zo'n soort idee zat ik ook al te denken. De onderkant van de server/het rack staat op een luchtkussen. Hierdoor worden vibraties verzwakt. De bovenkant van een rack of server zal je dan wel op een of andere manier vast moeten maken zodat hij niet om kukelt.
Freefloats worden ook door ons op producties gebuikt om resonantie over de draaitafels tegen te gaan.
jep idd een freefloat onder je servers. Als je een doos koopt ,dan krijg je er een grote bij van 1meter als promo materiaal. die grote kan je dan voor je rack gebruiken. :7 die dingen zijn nog best sterk ook, op die grote heb ik ( +/- 100Kg) eens gestaan. zonder dat hij kapot ging.

www.freefloat.nl

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

en uitschakelen is echt geen optie? lijkt me niet op te wegen tegen de kosten die je moet maken om het zaakje earthquake-proof te maken.
laat ze die vloer er in het weekend uithalen, minimal downtime?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

k-oz schreef op 04 mei 2004 @ 12:36:
en uitschakelen is echt geen optie? lijkt me niet op te wegen tegen de kosten die je moet maken om het zaakje earthquake-proof te maken.
laat ze die vloer er in het weekend uithalen, minimal downtime?
Als het even zou kunnen zou ik toch de servertjes uitzetten. Maar als de uptime zo belangrijk is dan is het eigenlijk een must om een tweede lokatie te hebben voor het geval dat...

Het grootste probleem lijken mij de HD's anders een paar hotspairs extra erin en dan maar op hoop van zege!! HD's kunnen best veel hebben en hoe meer toeren hoe minder gevoelig voor schokken. IVM het toegenome gewicht van de middel punt vlieddende kracht. Verder zou ik je bekabeling van en naar je UPS checken dat die er niet zomaar door de trilling uit kunnen vallen en natuurlijk ook die van je glas en UTP.

Succ6

Laat ook even weten hoe het is gelopen B)

PS ik zou ook een rolletje ducktape halen kun je mooi al die losse routers mee vast tapen!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom niet gewoon een paar oude matrassen neerleggen, de kritieke servers uit het rek halen en dan op die matrassen leggen?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Waarom moeten je mailservers up blijven? Voor binnenkomende mail hoef je dit m.i. niet te doen daar de aanleverende (externe) servers het een paar dagen blijven proberen te sturen.

Of anders breng je even een fallback-server up op een andere lokatie. Misschien dat je iets kunt regelen met je provider.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Bigs
  • Niet online
Het ergste waar ik voor vrees zijn inderdaad de draaiende schijven. Maar zoals ik al zei, de servers in het rek kunnen allemaal uit, alleen de mailserver moet eigenlijk blijven draaien.
Gelukkig is dat wel een losse kast (zo'n brede Proliant), dus die kunnen we eventueel nog ergens anders inpluggen (dan moet hij zo lang maar op 100mbit).

Misschien is de beste oplossing toch wel gewoon om alles af te koppelen en ergens anders neer te zetten. Maarja dan moeten we wel een goeie plaats zien te vinden waar het wel veilig staat. En het wordt natuurlijk wel een hele klus :)
HunterPro schreef op 04 mei 2004 @ 12:08:
Hmm... rack uitschakelen, servers tijdelijk ergens anders leggen. Groot kussen pakken voor je maildoos.

Hoe lang ligt je glasvezel er al? Als dit > 5 jaar is heb je denk ik een probleem.
De kabels liggen er 6 jaar :) Hoezo is dat een probleem dan?

Als ik het zo zie zitten ze in ieder geval met heel wat speling aan het patchpaneel, dus mocht die kast schudden dan zullen de kabels iig niet afbreken en op zich moeten die switches (1x cisco 6500, 2x 2950 en een 2600 router) wel wat kunnen hebben en de V.35 van de verbinding naar het hoofdkantoor valt er ook niet zomaar uit :)

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 14:25
Misschien een simpele optie... een groot stuk rubber met de juiste dikte eronder (matrassen zijn zo wiebelig) In japan hebben ze onder flats volgens mij ook een soort rubber liggen om bij seismische activiteit de flat te laten staan...

• Victor
  • Niet online
ControlFreak schreef op 04 mei 2004 @ 13:29:
Misschien een simpele optie... een groot stuk rubber met de juiste dikte eronder (matrassen zijn zo wiebelig) In japan hebben ze onder flats volgens mij ook een soort rubber liggen om bij seismische activiteit de flat te laten staan...
Wiebelig? De tower op z'n kant leggen en hij gaat geen kant op. Met 19" kasten is het nog makkelijker. De makkelijkste oplossing imho.

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 12:54
Kan je geen schokdempers bij de autosloop halen en zelf een anti-vibratie apparaat bouwen? ;)

Groeten,
Thekk

Ik heb geen zin om een sig te maken.

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

man.....de servers moeten gewoon uit als ze kiezen voor de earthquake methode van vloer slopen. Die 12000 is volgens mij een goede investering ten opzichte van de mogelijke problemen die de vibraties kunnen veroorzaken bij de servers.

Servers uitzetten en in een andere ruimte zetten waar minder trillingen zijn. Gewoon zeggen dat dat de enige optie is...dan betalen ze dat extra geld wel om te snijden :p.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Bigs
  • Niet online
Nadeel met snijden is ook dat het langer duurt volgens mij.. en tijd is geld :) Nu kunnen ze het in een weekendje doen (excl. verhuizen van alle machines die er staan), met snijden gaat het langer duren.

Verwijderd

Als ik dit zo allemaal lees dan is het alleen je mailserver een dikke proliant die je ergens even moet parkeren... dat moet niet zo'n probleem zijn lijkt me!

Stuk schuimrubber halen op de markt daar de proliant op en dan een mooi plekje uitzoeken waar hij kan blijvenstaan. En als ze zeuren over de stabiliteit van het geheel ... dan moeten ze maar onder ogen zien dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten.

• Bigs
  • Niet online
Die mailserver gaat inderdaad gewoon ergens anders heen (parkeren is niet zo'n probleem, hij heeft gelukkig wieltjes). Ik denk dat we het serverrack dan maar op z'n zij leggen op wat matrassen, zal inderdaad dankzij het gewicht wel genoeg zijn. De losse servers die er staan (1 Poweredge SC en wat HP3000 spul) kunnen zonder problemen verhuisd worden. Dan blijft alleen de patchkast nog over, wat we daar mee doen moeten we nog even zien.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

als de systemen uitgaan hoef je volgens mij niets te ondernemen omdat het onderdeel dat mogelijk door deze trillingen defect zou kunnen raken (de hd) toch in rust zijn koppen parkeert daar waar het geen kwaad kan aanrichten.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Gewoon de zaak ophangen aan van die elastische sleepkabels :)

• Victor
  • Niet online
En daarna een nieuw plafond laten zetten.

• Bart©
  • Laatst online: 06-05 11:00
Je zult toch wel een fallback mailserver hebben?? Gewoon uitzetten die handel en een half uurtje (wat ik al best kort vindt) koffie drinken....

Waarom zou die mailserver niet uit mogen?

• Bigs
  • Niet online
Nou het gaat wel het hele weekend duren en ik weet niet precies hoe het met die mailserver zit, die server staat namelijk onder beheer van ons kantoor in Noorwegen en ik heb liever niet dat er mail gebounced wordt. Ik weet wel dat de andere kant het dan automatisch 9 dagen lang nog een keer probeert, maar over het algemeen krijgen de afzenders daar wel een mededeling van wat weer verwarring veroorzaakt e.d.

Het zou ook kunnen dat de mail automatisch door de server in Noorwegen vastgehouden wordt (alle mail zit onder het zelfde domein), ik zal straks wel eens even contact opnemen met mijn Noorse collega's.

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Je weet dat servers die altijd aan staan en dan ineens even uit moeten voor de grootste problemen kunnen zorgen qua hardware. Maar goed, je hebt niet echt een alternatief.

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:38

Neus

www.zenaconsult.com

Gewoon de zooi voor die 30 minuten optillen en in de lucht houden, lukt makkelijk met 30 man :-) Volgens het MAD spel krijg je er nog punten voor ook !

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:32

SpamLame

niks

Li0nHeart schreef op 05 mei 2004 @ 18:10:
Je weet dat servers die altijd aan staan en dan ineens even uit moeten voor de grootste problemen kunnen zorgen qua hardware. Maar goed, je hebt niet echt een alternatief.
Dus zorg je voor spare parts als voedingen en schijven.
Verders natuurlijk goede backups voor ze uitgaan

• Bigs
  • Niet online
Li0nHeart schreef op 05 mei 2004 @ 18:10:
De meeste zijn gelukkig minder dan 3 jaar oud. We hebben wel een HP3000 die al jaren niet meer uit is geweest, maar dat is gelukkig maar een test systeem, de produktieserver is namelijk pas nog vernieuwd. Maar er is inderdaad kans op problemen, dat weet ik maar al te goed.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:51

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Kun je niet een rubberenmat op de vloer leggen.

Je maakt rondjes van dikker schuimrubber, zeg maar rondjes van 20 cm diameter. Daarna maak je van dikke rubber zeg een cm dik dezelfde rondjes. Het schuimrubber moet minstens 5 cm dik zijn.

Dit doe je een aantal keren, je maakt nu een sandwitch, eerst pak je je dikke rubberen rondje, daarop plaats je een schuimrubberen rondje, daarop weer een rubberen rondje.

Die leg je over de mat heen, in een grid zo ongeveer 25 cm van elkaar verwijderd. Hierop plaats je nog een rubberen mat, dezelfde grootte als die die je eronder hebt liggen. Nu doe je 't zelfde weer een sandwitch maken, echter dit maar doe je de rondjes 10 cm uit elkaar leggen, weer een rubberen mat erop van minimaal 2 cm.
Hierna weer een soort sandwich maken echter nu zonder schuimrubber en allemaal 2 á 5 cm uit elkaar, zoverte dichterbij zoverte beter, zolang ze elkaar maar niet raken...

Nu weer een rubberen mat erop en je bent klaar. Je kunt de zijkanten nog eventueel met wat ijzerdraad door een gaatje te halen wat je van te voren geboord hebt verstevigen. Dit zorgt ervoor dat de matten niet van elkaar af kunnen gaan, minimaal 10 van deze bevestigingsdraden moet de truc doen :)

Je regelt een paar mannetjes die je patchkast optillen, mat eronder, aan de zijkant van de kast zet je de mailserver neer, die maak je met bevestigingsmateriaal (nylon band) aan de patchkast vast, tussen deze band doe je aan beide zijkanten van de server ook nog even wat rubber matten met tegen de server aan nog wat schuimrubber en je bent klaar.

Gegarandeerd bibbervrij, misschien zal 't wel een beetje bibberen, maar niet zoveel om schade aan te richten :) :Y)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• HunterPro
  • Niet online
Bigs schreef op 04 mei 2004 @ 13:28:

[...]

De kabels liggen er 6 jaar :) Hoezo is dat een probleem dan?
Glas hardt uit, verliest aan flexibiliteit. Afhankelijk van welke klasse en dikte glas je hebt liggen, kan het dus gebeuren dat door harde trillingen of bewegingen het glas in je kabel breekt.

Vraag even bij je glasboer na wat voor levensduur je kabels hebben en wat voor consequenties een situatie zoals jij in komt te zitten zouden kunnen hebben voor je kabels.

• suske-wiske
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
Iets wat erg goed werkt...... tennisballen eronder...!!!

Ik heb ooit een hele grote afzuiger in een kist op de vloer gehad en dat trilde vreselijk 8) ..... 8 tennisballen eronder .... nergens last meer van...... :7

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Ik zou zeggen, zet alles uit wat uit kan, en de rest desnoods op een (oude?) of low-budget nieuwe (?) matras o.i.d. !
Qua trillingen kunnen harddisken (volgens specificaties) nog een hoop hebben, ik durf alleen niet te zeggen hoe een vloer uitbreken zich daarmee verhoudt.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26
Zoiets als dit eronder:

Afbeeldingslocatie: http://srv04.pcextreme.nl/~bse-pro.nl/www/admin/img_upload/Freefloat.jpg

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
neem even contact op met http://www.ictroom.com (nederlands bedrijf)

wij zijn daar momenteel ook me bezig om een nieuwe server ruimte te laten bouwen.

tijdens één van deze gesprekken hebben ze een soortgelijk project laten vallen (leuke woordkeus)

dus die weten hoe het moet en hebben het al eerder gedaan

[ Voor 4% gewijzigd door Barracuda op 05-05-2004 20:40 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Bigs
  • Niet online
Nou, vandaag vergadering gehad en er is besloten om de vloer er toch maar uit te laten snijden. Dit omdat er een aantal andere locaties afhankelijk zijn van onze systemen en downtime is voor hun geen optie. Dus dat scheelt ons weer een hoop hoofdpijn :)

In ieder geval bedankt voor jullie tips!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 12:11:
Gewoon de zaak ophangen aan van die elastische sleepkabels :)
Of van die bunjingjump :P >:) kabels gebruiken. 8)7
Pagina: 1