Toon posts:

%&*@*$ Multiplier Lock... wie kan mij helpen ?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het overclocken van mn Pentium 233 MMX, en tot nu toe haal ik 290 Mhz door de busspeed op 83 Mhz te zetten met een multiplier van 3,5. Maar als ik de multiplier wil veranderen naar 4 lukt dat niet... door die fucking multiplier lock. Ik heb het internet afgezocht naar een manier om die te omzeilen maar niks gevonden jammergenoeg. Maar in deze slimme tweakers community moet vast wel iemand zijn die wel weet hoe je de multiplier van een Pentium1 unlocked... zonder te solderen hoop ik.

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Denk niet dat dat zal lukken, ik heb zelfs nog niet eens een gehoord voor een P2/3 De athlons lukken wel met wat extra hardware.

• budi
  • Laatst online: 22:32
Met 290 mhz zit je eigenlijk toch al een beetje tegen het hoogste aan wat je met een P233MMX kan doen.
Ik heb zelf een jaartje terug een P233 op 300 (3 * 100) gehad op een Asus P5-a met een voltage van 3.5 volt en dat draaide goed, maar hoger ging gewoon echt niet meer. Misschien dat je met zo'n FAK Alpha koeler nog tot 315 mhz kan gaan, maar dan heb je het ook gehad.
De multiplier lock zit in het silicium ingebakken, dus dat kun je niet veranderen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

'k Wist eerlijkl gezegd niet dat de Pentium (1)-serie de multiplier gelocked had. Dacht dat dat pas vanaf de P2/Celeron het geval was.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Ja volgens mij zijn de Intel processoren pas vanaf de PII 300 oid gelockt... in ieder geval kan ik bij de PII 266 van m'n pa de multiplier wel veranderen (maar alleen omhoog of omlaag geloof ik, kweenie welke :+)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• budi
Een Pentium I is ook niet gelocked, hij kan gewoon niet hoger dan 3.5 omdat er nooit processoren van dit type hoger dan 233 mhz gemaakt zijn. Het is dus gewoon een technische beperking.
Vanaf factor 4 moet je op de meeste moederborden een jumper erbij prikken waar de Pentium I niet op reageert, vandaar. Je kan hem namelijk wel op 3 en 2.5 zetten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
De laatste series P1 zijn wel degelijk gelockt. Omdat Intel alleen nog 233mmx maakte en niet wilde dat de mensen die een 166mmx kochten hem dus gewoon op 233 konden zetten (bekend verhaal he: mendocino). Vandaar dus dat de 166mmx en 200mmx een lock hadden. Let wel dit geldt alleen voor de laatste series (nrs weet ik even niet) en alleen de 166mmx en 200mmx. Of de 233mmx gelockt is of dat het inderdaad een technische beperking is weet ik niet.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Aha, dat wist ik niet. M'n (oude) P5-133 liep op 166. Hoger wilde-ie niet.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Trouwens er staat me ook nog iets voor ogen dat een bepaalde serie 133-ers gelockt was; de berucht sl-nogwat...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• budi
Ja verdomd, dat is waar ook:
met de P75, ik heb er één gehad en die wou maar niet één stapje hoger naar 90 mhz, dus vermoedelijk had die zelfs een frequentielock!

• RemCOW
  • Laatst online: 21:00
Is het niet zo dat je de multiplier alleen omlaag kan zetten en dus niet omhoog (3.5 naar 4) ?

Verwijderd

jep. ik was dus de (ongelukkige) eigenaar van zo'n p133 ...

en kon wel multiplier omlaag, maar OMHOOG wilde dus niet ! (rukding..)

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Lijkt me niet echt, heb zelf een normale en een MMX 166 naar 200 en een 200MMX naar 233 geklokt en dat alleen met de multiplier. Wat me wel logisch lijkt is dat het alleen kan met processors die gekocht zijn nadat intel een snellere versie op de markt bracht. verschillende snelheden komen namelijk altijd van dezelfde "lopende band" ;) dwz. snelste processor kent geen hogere multiplier maar een langezamere wel.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:25
Intel is begonnen met Mx locks in de DX4-100.

Eerste series van de CPU lijn zijn over het algemeen niet gelockt. De eerste serie Pentium MMX kan inderdaad 4x Mx aan.

Ik heb een P200 MMX een half jaar op 297,5 MHz laten draaien (3,5 x 85). 4 x 75 werkte ook! Alleen jammer dat 4 x 85 niks deed.

Die Mx lock zit volgens mij in de CPU. Zet je de Mx hoger dan kan, dan wordt de effectieve Mx lager...

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Toch zijn en blijven Pentium-1 processors heerlijk overklokdingetjes. Zoals mijn server nu, P166@187.5
Draait op 3.2 volt, is hoog genoeg, en hij blijft lekker koel. Van 'n lager voltage kan je eerder beter overklokken dan slechter. Busklok 75 MHz, multiplier 2.5
Een andere die ik verkocht heb is een P133@150. Zo'n beruchte gelockte P133, maar goed, busklok 75 eronder. Draait op 2.8 volt.
Zou willen dat m'n Celeron zo perfect meewerkte :(.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

ik heb een p166 op 200 mhz lopen.. niks geen problemen. .. :)
Maar volgens moet die nog wel mooi op 225 mhz kunnen lopen.. maar dat is me nog niet gelukt.
Pagina: 1