Toon posts:

bios: cpu fan error, asus probe: fan ok?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort op mijn p4c800/P4-2.8 Northwood, de boxed cooler vervangen door een Zalman 7000A AlCu.

Bij het opstarten van mijn systeem krijg ik nu een "cpu fan error" tegelijk met een piep. (meer geen voice message). Echter het systeem (win-xp) start gewoon op en Asus Probe 2 klaagt helemaal niet over de CPU fan en geeft zelfs een waarde ervoor die telkens rond de 1715 is.

Mijn temps als ik ze via asus probe bekijk zijn ook super goed. Zo'n 26 idle, en zo'n 39 stressed. Met de boxed cooler lag stressed zo rond de 56 en afhankelijk van de kamer temp is de 60 wel eens gehaald.

Alles lijkt dus behoorlijk goed, maar die opstart error zit me toch erg dwars. Ik kan er echter niks over vinden. Er zijn wel topics over "cpu fan error", maar ik kan niks vinden over de situatie dat de bios een error geeft en asus probe juist niet.

Wie weet meer?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Moederbord BIOS update?

This footer is intentionally left blank

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
je zegt het al, de ventilator draait te langzaam volgens de bios.
of zet de ventilator sneller of zet in de bios deze optie uit

de bios heeft een optie dat als de ventilator beneden een bepaald toerental komt niet automatich doorstart/ piep geeft.
dit is zodat als je een defecte fan hebt je er voor gewaarschuwd wordt, in Asus prode kan je dit instellen (heeft geen invloed op de bios)

dus of toerental omhoog of zo laten of alarmering uitzetten in de bios

[ Voor 57% gewijzigd door vierkant228 op 04-05-2004 11:16 ]

Verwijderd

kun je het niet veranderen in de bios

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 11:12:
kun je het niet veranderen in de bios
De minimumsnelheid kan je helaas niet instellen in het BIOS.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 04 mei 2004 @ 11:14:
[...]

De minimumsnelheid kan je helaas niet instellen in het BIOS.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn ja. De BIOS verwacht natuurlijk een minimaal toerental en ziet die 1748 toeren als een error. Wel vreemd dat ie dan gewoon doorstart en niet halt.

Met de boxed cooler begon het CPU-fan toerental op +- 2636 (en mijn case op 1442).
Stressed was dat dan iets hoger: +- 2700 (en case dan +-1814). Alleen bij een heel hoge omgevings temp heb ik wel eens > 3000 toeren voor de CPU-fan gezien.

Wat me tevens nog opvalt is dat de Zalman bij CPU belasting niet in toerental stijgt. Zowel idle (momenteel 23 graden) als stressed (39 graden) schommelt het tussen de 1713 en 1748 graden.

Ik heb btw die regelaar die bij de zalman komt er gewoon tussen gezet en puur op gevoel op ongeveer de helft gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 11:39 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Twee opties:

1. Halt on errors: No of None zetten.

2. BIOS Update zodat de snelheid wel aan te passen is, of dat de errormelding uit te zetten is (zie 1) :)

LinkedIn
Instagram

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 11:36:
[...]

Dat zou het inderdaad kunnen zijn ja. De BIOS verwacht natuurlijk een minimaal toerental en ziet die 1748 toeren als een error. Wel vreemd dat ie dan gewoon doorstart en niet halt.
Als je een fan aansluit die geen eens een RPM draad heeft, detecteert hij uiteraard ook geen snelheid. Ook dan start het mobo door. Tja, de ene persoon noemt dat onveilig, een ander is misschien juist blij dat hij die fan kan gebruiken.
Wat betreft de langzaam draaiende Zalman fans (en andere merken ook) blijft het wel jammer dat Asus geen rekening hiermee houdt.
Ik heb btw die regelaar die bij de zalman komt er gewoon tussen gezet en puur op gevoel op ongeveer de helft gezet.
Groot gelijk, daar is ie voor. Je stelt hem lekker stil in en je ziet zelf dat je temperaturen netjes blijven.

Met wat vertrouwen in je fan kan je dus de BIOS monitoring van die fan uitzetten, danwel dat piepje negeren.
Als er in je kast ook nog een casefan zit, kan je ze andersom aansluiten.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 04 mei 2004 @ 11:52:

Als er in je kast ook nog een casefan zit, kan je ze andersom aansluiten.
Er zit een casefan in (standaard 12Cm fan; Antec Sonata case), dus die is al aangesloten. Draait overigens idle rond de 1406 en stressed een constante 1534. (de case waar ik boven naar refereerde was een Chieftech 'matrix' kast).

Ik ga vandaag nog een 9600XT Ultimate Edition erin zetten. Ik verwacht dat de temps dan wel iets omhoog zullen gaan omdat ik dan een fan ga missen. Er zit nu een 9800SE AIW in. Die maakt zoveel herrie dat het hoge geluid van die fan dwars door een gipsen muur van zo'n 10cm heen gaat. :r (dwz, dat je het duidelijk in die andere kamer hoort als de computer uit gaat)
Pagina: 1