[RH] Swap werkt niet, geheugen vol

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05
Hoi :)

Ik heb een oude machine (dell poweredge 2450 met ECC memory) met 256 MB geheugen. Er zat 512 in maar er ging wat uit omdat 'ie niks deed. Nu loopt 'ie alleen vol en heeft 'ie elke morgen een load van 40 of iets in die richting.

Als ik 'free' tik zie ik inderdaad dat het geheugen vol zit, maar ook dat de swap niet gebruikt wordt. De swapfile is maar 133mb (te klein eigenlijk), maar het lijkt me dat hij niet vol zal lopen als 'ie die swapfile gewoon gebruikt. Dan kan ik op mijn gemakje geheugen shoppen. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[root@audrey5 /root]# free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           250        246          3          0          3        220
-/+ buffers/cache:         22        227
Swap:          133          0        133

[root@audrey5 /root]# cat /etc/fstab
LABEL=/                 /                       ext2    defaults        1 1
LABEL=/boot             /boot                   ext2    defaults        1 2
/dev/cdrom              /mnt/cdrom              iso9660 noauto,owner,ro 0 0
/dev/fd0                /mnt/floppy             auto    noauto,owner    0 0
LABEL=/var              /var                    ext2    defaults        1 2
none                    /proc                   proc    defaults        0 0
none                    /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
/dev/sda6               swap                    swap    defaults        0 0

Als ik 'm reboot kan 'ie er vanzelfsprekend weer even tegenaan. :)

Ik merk tevens op dat kswapd half loopt te hangen omdat 'ie <defunct> is.

Kan ik mijn swap-partitie repareren, of is er misschien iets anders aan de hand?

Dank!

Linux-2.4.26 / RH 7.0 (brak, maar werkt al jaren. Wel updates gehad, krijgt snel debian)

[ Voor 8% gewijzigd door jep op 04-05-2004 09:27 ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik denk dat die swap er niet direct iets mee te maken heeft. Swap is er per definitie niet voor om missend geheugen op te vangen. Ook als het geheugen niet vol zit, gebruikt linux soms de swap. Ik denk dus dat je het in een andere hoek moet zoeken. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je swap partitie defect is kun je dit proberen:
code:
1
2
3
swapoff /dev/sda6
mkswap /dev/sda6
swapon /dev/sda6

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 18:40
Uhm, er is maar 22Mb ingebruik hoor. De rest (220MB) is filecache.
Probeer idd eerst eens wat Sir Isaac zegt.

Verder zou ik die scsi disk eens door een test utility halen, misschien dat er wat mee loos is.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelmer op 04-05-2004 09:38 ]

Verwijderd

Geen wonder dat je niet swapped als je kswapd defunct is. Dit betekent zoveel, dat het proces wat swapping voor je regelt gecrashed is. Draai je een custom kernel?

• jep
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 09:42:
Geen wonder dat je niet swapped als je kswapd defunct is. Dit betekent zoveel, dat het proces wat swapping voor je regelt gecrashed is. Draai je een custom kernel?
Neen, eergister gebakken met zoveel als ondersteuning voor deze hardware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[root@audrey5 /root]# lspci
00:00.0 Host bridge: ServerWorks CNB20HE (rev 06)
00:00.1 Host bridge: ServerWorks CNB20HE (rev 06)
00:08.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
00:0e.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage IIC (rev 7a)
00:0f.0 ISA bridge: ServerWorks OSB4 (rev 50)
00:0f.1 IDE interface: ServerWorks: Unknown device 0211
00:0f.2 USB Controller: ServerWorks: Unknown device 0220 (rev 04)
01:02.0 PCI bridge: Intel Corporation: Unknown device 0962 (rev 02)
01:08.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 08)
02:04.0 SCSI storage controller: Adaptec 7899P (rev 01)
02:04.1 SCSI storage controller: Adaptec 7899P (rev 01)

Dat 't geheugen in mijn bovenstaande voorbeeld niet vol was kan kloppen, dat was na een reboot. Slecht voorbeeld dus. ;)

Op dit moment issie niet defunct trouwens, wellicht wel omdat ik net mkswap opnieuw heb gedraaid. :)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ik heb hier iets soortgelijks met een SuSe 9.0 install

specs vd bak:

Asus P2B-D
Dual P3-600 Mhz
512 MB SDRAM
7 GB system disk, 10 GB data disk met 1 GB swap.

Volgens free -m zit 95 a 98% van de beschikbare geheugenruimte vol, echter de average load is slechts 0.16 en is het dus niet zo dat die doos super stressed is.

Het uitzetten, opnieuw maken en reactiveren vd swap doet hier niets aan.
Een reboot werkt natuurlijk wel, alleen kun je er dan bij gaan zitten wachten tot dat de beschikbare geheugenruimte weer volloopt.
Aangezien de machine goed draait (http,ssh,email,etc) zit er niet echt om verlegen om de bak aan een grondig onderzoek bloot te stellen.

Op een RedHat 9 install (file-server)

specs vd bak:

Asus P3B-F
P3-650 Mhz
1024 MB SDRAM
6 GB system disk, 13 GB data disk met 1 GB swap
4 x 80 GB + 4 x 60 GB data

Is volgens free -m is slechts 15% van t geheugen in gebruik en slechts 20 vd 1024 MB van de swap partitie. Wat dat betreft lijkt er weinig verschil tussen de beide machines te zijn behalve en t opvallende swap gebruik.
Nu kan ik me voorstellen dat een process als Apache (ver 1 of 2) in combinatie met PHP en MySQL flink aan je geheugen sloebert. Wellicht dat dat voor jou machine ook t geval is.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pantagruel schreef op 04 mei 2004 @ 10:11:

specs vd bak:

Asus P2B-D
Dual P3-600 Mhz
512 MB SDRAM
7 GB system disk, 10 GB data disk met 1 GB swap.

Volgens free -m zit 95 a 98% van de beschikbare geheugenruimte vol, echter de average load is slechts 0.16 en is het dus niet zo dat die doos super stressed is.

Het uitzetten, opnieuw maken en reactiveren vd swap doet hier niets aan.
Een reboot werkt natuurlijk wel, alleen kun je er dan bij gaan zitten wachten tot dat de beschikbare geheugenruimte weer volloopt.
Aangezien de machine goed draait (http,ssh,email,etc) zit er niet echt om verlegen om de bak aan een grondig onderzoek bloot te stellen.

Op een RedHat 9 install (file-server)

specs vd bak:

Asus P3B-F
P3-650 Mhz
1024 MB SDRAM
6 GB system disk, 13 GB data disk met 1 GB swap
4 x 80 GB + 4 x 60 GB data

Is volgens free -m is slechts 15% van t geheugen in gebruik en slechts 20 vd 1024 MB van de swap partitie. Wat dat betreft lijkt er weinig verschil tussen de beide machines te zijn behalve en t opvallende swap gebruik.
Nu kan ik me voorstellen dat een process als Apache (ver 1 of 2) in combinatie met PHP en MySQL flink aan je geheugen sloebert. Wellicht dat dat voor jou machine ook t geval is.
Om hier toch maar even op te reageren. Ik denk dat het probleem van de TS wat anders is dan jou probleem, maar dit is koffiedik kijken. Lees iig dit stukje in de faq eens door, en kijk dan eens naar je free -m commando.
Wat ik net al zei, dit zal de TS niet helpen, maar een bak zonder performance problemen en een lage load, daar is dat verhaal meestal op van toepassing. Dit is dan ook geen fout in linux, maar meer een praktische manier van geheugen gebruik.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Pantagruel schreef op 04 mei 2004 @ 10:11:
Wat bedoel je dan, een swapd die hangt, bagger-performance omdat het geheugen blijkbaar vol zit, of nog iets anders?
Volgens free -m zit 95 a 98% van de beschikbare geheugenruimte vol
Is dat exclusief disk cache? Dus op de regel met "-/+ buffers/cache:" het getal onder 'used'?
Hoezo is 20 MB van 1 GB swap in gebruik 'opvallend swapgebruik'? Dat moet je me toch uitleggen vrees ik.

Verder zeg je 2 tegenstrijdige dingen: een paar regels geleden zeg je dat 'free -m' aangeeft dat 95-98% van het geheugen vol is, een paar regels verder dat free -m aangeeft dat slechts 15% in gebruik is. Wat is het nou? Je hebt neem ik aan NOS FAQ: Waarom zit in Linux mijn geheugen altijd (bijna) vol? gelezen?

Aan Jep: het kan zijn dat er een proces memory leakt. Zou je op het moment dat het geheugen vol is eens 'top' kunnen starten, dan M drukken (sorteer op memgebruik) en dan de interessante (=bovenste paar) regels hier posten?

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 04-05-2004 10:42 ]

• jep
Daar was niets te vinden. Wat httpd processen die 3 meg gebruiken ofzo, verder niks helaas.

Ik zit nu naast de machine. Ik vervang het geheugen en hang 'm op de APC. Dan even aanzien.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Wilke schreef op 04 mei 2004 @ 10:40:
[...]

Wat bedoel je dan, een swapd die hangt, bagger-performance omdat het geheugen blijkbaar vol zit, of nog iets anders?

swapd hangt niet, bagger performance niet echt.

[...]

Is dat exclusief disk cache? Dus op de regel met "-/+ buffers/cache:" het getal onder 'used'?

[...]

Zonder diskcache, de SuSe install gebruikt enkel RAM

Hoezo is 20 MB van 1 GB swap in gebruik 'opvallend swapgebruik'? Dat moet je me toch uitleggen vrees ik.

Verder zeg je 2 tegenstrijdige dingen: een paar regels geleden zeg je dat 'free -m' aangeeft dat 95-98% van het geheugen vol is, een paar regels verder dat free -m aangeeft dat slechts 15% in gebruik is. Wat is het nou? Je hebt neem ik aan NOS FAQ: Waarom zit in Linux mijn geheugen altijd (bijna) vol? gelezen?

Lezen is een kunst (NFI), ik heb toch duidelijk per config de dingen vermeldt. Voor de duidelijkheid de SuSe instal gebruikt dus GEEN HDD swap terwijl de de RH install bij voldoende vrij RAM geheugen een verwaarloosbare HDD swap gebruikt

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Pagina: 1