Toon posts:

Cyrus versterker+Mission 761i weinig bas

Pagina: 1
Acties:
  • 2.390 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
vandaag heb ik een Cyrus One versterker (3e editie denk ik uit 1990) gekregen, na deze aangesloten te hebben op mijn mission 761i speakers bleek het geluid vele malen beter als met mijn huidige Sony str-de595 5.1 receiver.
Prachtige heldere klanken maar ook een erg zwakke bas is het resultaat.. Ik vind de Cyrus toch een stuk beter klinken maar mijn actieve subwoofer past hier uiteraard niet op..

Er zit op de Cyrus versterker helemaal geen bas of trebble regeling het enigste wat er te regelen valt is het volume of source :P

is het mogelijk om een passieve subwoofer zelf te knutselen of raden jullie mij aan om vloerstaande speakers te nemen? er kan ook maar 1 paar speakers op deze versterker.. het is nogal minimaal.. :+

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wat voor actieve sub heb je? Heb je ook high level ingangen? Ik sluit mijn active sub voor muziek namelijk gewoon aan via de high level ingang op de luidspreler terminals. Vooral omdat ik dan geen signaal hoef te genereren op het .1 kanaal(lfe kanaal) terwijl ik luister naar stereo cd's. Dit genereren van het lfe kanaal geeft meestal kwaliteitsverlies en met muziek heb ik dat liever niet. Met DVD-A/SACD of muziek dvd's met DTS is er ook daadwerkelijk een LFE signaal aanwezig en daar maakt het natuurlijk niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
nee de sub heeft niets anders dan een LFE ingang
was ook een erg goedkoop ding (Panasonic SB-WA50) :X

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30

Indoubt

Always be indoubt until sure

En dat op een Cyrus en missions? Ditch the pany!

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand hier nog een mening over?

als ik een passieve subwoofer aansluit kan iemand mij een goede aanraden die zonder een bas regeling toch van zichzelf diep klinkt ?
en tot hoeveel watt zou ik mogen gaan voor de woofer met deze versterker

Verwijderd

Topicstarter
ik ga vrijdag luisteren naar een actieve subwoofer met high pass filters (rel quake1) op de cyrus.. is iemand nog geinteresseerd in het resultaat ?:P

(ik weet dat de quake maar 50 watt is maar ik moet toch aan het budget denken van mijn gratis stereo :+ )

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:23
Heb je misschien je speakers in tegenfase aangesloten?

Dit zou een zwakke bas goed kunnen verklaren

Lost In Music

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 20:44

Oceria

I've been in between....

Ik denk dat je je systeem correct hebt aangesloten. :)
Veel mensen die overgaan van systemen van Sony, JVC en dergelijke zut vinden het geluid van Cyrus wat matig, vooral in het laag. Uit ervaring weet ik echter dat de combinatie die jij hebt heel mooi klinkt: je wordt er niet snel luistermoe van. Je moet gewoon nog even wennen aan het feit dat de bastonen nu niet meer versterkt worden, zoals bij de meeste dozenschuifmerken wel het geval is.
Als je wat meer definitie in het laag wil kun je bijvoorbeeld er voor kiezen om in een later stadium een 2e eindeversterker erbij te zetten, zodat je aan biamping kunt doen. Je basweergave zal dan niet veel "harder" worden, maar wel aan definitie winnen, waardoor je uiteindelijk toch meer hoort.
Een andere reden kan zijn dat je gewoon de beperkingen van je CD speler hoort. Als je nog steeds een Sony CD speler hebt kun je er bijna standaard van uit gaan dat je versterker er ook niet veel meer van kan maken. In dat geval zou je eens om moeten gaan zien naar een (2e hands) cyrus CD speler.
Als laatste zou je nog naar je bekabeling kunnen gaan kijken. De Linn silver kabels klinken schijnen er erg goed mee te combineren.
Kortom: er zijn nog voldoende mogelijkheden om eens te kijken of je de basweergave iets kunt verbeteren! Veel luisterplezier met die set :)

[ Voor 27% gewijzigd door Oceria op 06-05-2004 11:31 ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Die panasonic is duidelijk geen match voor die mission/cyrus combi.
Ik zou geen REL quake aanschaffen. Ik zou zelf een sub bouwen. Een gesloten sub met een 10/"12"er en een 150 watt subwoofermodule en je lacht die quake vierkant uit. Wat kost die quake? Een quake II kost 450 euro en daar kun je een Shiva/DT150 combi voor aanschaffen. Als je goed onderhandelt misschien wel een DT300/shiva.

Grappige speakers die 761i. We hebben hier beneden ook een setje staan. De bas is idd niet geweldig.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sgrovert :
je bedoelt + en - omgedraaid ? nee dat zit wel goed :p

Oceria :
ik heb een denon dcd-325 cd-speler.. niet de top van denon maar lijkt me niet slecht ? de speaker kable waar het nu mee vast zit kwam er ook bij, dit staat erop (geen merk) Monitor Power Cable Silver Studio Line 4,00 QMM Made In West Germany (alles in caps maar dat staat zo gek :P)
Mischien een gekke vraag eigenlijk maar zoals je ziet op het plaatje van de achterkant van de versterker heb ik denk ik koperen pluggen, moet ik dan ook niet zilver pluggen hebben of ontgaat mij iets ?

Walter.PPK
Ik heb toch een budget om aan te denken en ik kan de REL krijgen voor 150 euro.. ik ga toch even kijken want dit zal het enigste deel zijn wat ik dan heb gekocht :p
zelfbouw is zeker te duur

Verwijderd

Topicstarter
ik ga even lezen over bi-amping }:O

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 16:25 ]

• Sgrovert
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:19:
Sgrovert :
je bedoelt + en - omgedraaid ? nee dat zit wel goed :p
Ja dat bedoelde ik inderdaad.

Waarschijnlijk zit het goed, maar ik heb ook wel eens gehoord dat in speakers intern de plus en min veranderd waren.

Trouwens bi-ampen is gewoon twee versterkers op 1 luidspreker aansluiten. 1 van de twee versterkers stuurd de woofer aan, en de andere de tweeter. Maar als je gaat bi-ampen zou ik gelijk actief gaan filteren.

Lost In Music

Verwijderd

Topicstarter
dan moet ik toch ook bi-wiring mogelijkheden hebben op de speaker ? (is er niet, durf het niet aan :P)
in de 761i die ik heb zitten ook 3 speakers hoe gaat dit dan werken ?

• Sgrovert
Zo te zien zijn de twee woofers identiek.
Deze komen met z'n tweeën op 1 versterker. (serie of parralel).

Voor "bi-wiring" zou je 4 polige kabel kunnen gebruiken in speakon-stekkers. Deze hebben ze 4 polig uitvoering.

Ik heb zelf ook ooit mijn speakers ge-upgrade naar speakon.
Daarvoor heb ik gewoon een blindplaatje gekocht bij de plaatselijke disco-boer.
Verder een chassiedeeltje speakon en een stekker. (Koop wel neutrik-stekkers vanwege een beter kwaliteit)

Er zullen wel meer soorten stekkers voor speakers zijn die 4 aderige kabels aankunnen, maar ik ken alleen de speakon.

[ Voor 4% gewijzigd door Sgrovert op 06-05-2004 17:28 ]

Lost In Music

Verwijderd

Topicstarter
dit bi-ampen klinkt best wel leuk eigenlijk (ik ben bang dat ik er weer een hobby bij krijg :9~ ) maar is het voor dit setje het wel waard om te doen ? ik weet gewoon niet echt wat het waard is denk ik :D
en dan moet er ook nog een andere cyrus bij.. die zullen niet zo makkelijk te krijgen meer zijn denk ik ? is toch al een oud beestje (en prijs?)

ik had deze per ongeluk aan Oceria gericht maar iemand anders mag hem ook beantwoorden:
de speaker kabel waar het nu mee vast zit kwam er ook bij, dit staat erop (geen merk) Monitor Power Cable Silver Studio Line 4,00 QMM Made In West Germany (alles in caps maar dat staat zo gek)
zoals je ziet op het plaatje van de achterkant van de versterker heb ik denk ik koperen pluggen, moet ik dan ook niet zilver pluggen hebben of ontgaat mij iets ?

• Sgrovert
Nou je hoeft voor bi-ampen geen twee dezelde versterkers te hebben.

Ook hoeven beide versterkers niet hetzelfde vermogen te hebben. De tweeter heeft veel minder vermogen nodig dan een woofer om dezelfde geluidsdruk te produren (ik meen ongeveer een factor 10, maar of het zoveel is weet ik niet zeker).

Aangezien je niet zeker weet of je dit setje het waard is om te biampen neem ik aan dat het setje geen topkwaliteit is. Hierdoor neem ik ook aan dat het niet nodig is om zilveren aansluitingen te kopen. Het verschil in geluid tussen zilveren en koperen pluggen is zo klein dat je het alleen op een echte topset schijnt te horen.

Lost In Music

Verwijderd

Topicstarter
nou begrijp me niet verkeerd.. deze set is voor mij een hele grote vooruitgang geweest op mijn oude spullen (had de mission speakers al op de andere set)

voor mij klinkt het erg goed maar ik heb geen vergelijkend materiaal als je begrijpt wat ik bedoel :) ik weet dus niet hoe dit met huidige high-end ? (mag ik het zo noemen?) spullen vergelijkt

ik ben zeker bereid er geld in te stoppen maar dan moet ik wel weten of dit het waard is, ik wil geen overdreven maatregelen nemen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 19:05 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoor maar de 761i kan je niet biampen. Trouwens zo goed is de speaker nou ook weer niet dat het biampen waard zou zijn.
150 euro voor een quake is idd wel te doen. maar verwacht geen wonderen.

• Sgrovert
Nou ik bedoelde niet te zeggen dat je set slecht is, want ik kan niet over de kwaliteit van je set oordelen. Maar wat ik wilde zeggen is dat ik vermoedde (na aanleiding van wat je over de set zei) dat het waarschijnlijk niet te horen was of er koperen of zilveren aansluitingen gebruikt worden.
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 18:52:
Ik weet niet hoor maar de 761i kan je niet biampen. Trouwens zo goed is de speaker nou ook weer niet dat het biampen waard zou zijn.
Waarom kan je hem niet biampen?
Want ik ben wel bekend met de techniek, maar heb me er verder nog nooit in verdiept.

Lost In Music

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:19:
(...)

Oceria :
ik heb een denon dcd-325 cd-speler.. niet de top van denon maar lijkt me niet slecht ? de speaker kable waar het nu mee vast zit kwam er ook bij, dit staat erop (geen merk) Monitor Power Cable Silver Studio Line 4,00 QMM Made In West Germany (alles in caps maar dat staat zo gek :P)
Mischien een gekke vraag eigenlijk maar zoals je ziet op het plaatje van de achterkant van de versterker heb ik denk ik koperen pluggen, moet ik dan ook niet zilver pluggen hebben of ontgaat mij iets ?

(...)
Nee inderdaad. Denon spelers zijn van de budget klasse de betere spelers. Toch zou ik omzien naar een andere speler. Eerder dan een subwoofer. Je moet een goede woofer hebben wil die iets toe gaan voegen aan het geluid: goedkope, of verkeerd geplaatste woofers voegen wel geluidsdruk toe, maar geen luistergenot.
Ik ken de speaker kabels niet, maar voorlopig kun je die denk ik wel laten zitten. Je gaat al gauw naar 25 euro de (stereo)meter wil je iets beters krijgen. Ik had het over de interlinks; de kabels tussen je CD speler en versterker ;)
De uitgangen van de Cyrus one zijn waarschijnlijk vergulde koper aansluitingen. In principe hoef je je geen zorgen te maken over corrosie of iets dergelijks. Jaarlijks de connectoren los en weer vast maken zou daar zorg voor moeten dragen. (Ik heb mijn connectoren sinds ik hier woon (mei 2001) niet meer losgehaald ;))

De algemene stelregel in Audio is: begin bij het begin. Zorg dat je bron goed is; een versterker kan nooit meer de geluidskwaliteit van een CD produceren als de cd speler minder goed presteert. Luidsprekers zijn veel minder belangrijk dan iedereen schijnt te denken. De combinatie die jij hebt is een goede, welke goed klinkt en ook op hoger luister niveau (lees: wanneer je de buren wilt treiteren ;)) niet snel luistermoeheid (de behoefte om het weer zachter te zetten) veroorzaakt.
Laat die subwoofer dus maar even zitten, kijk eens of je een tweedehands cyrus speler op de kop kunt tikken.

Het zelfde geldt voor bi-amping: het kost veel geld en zal niet het gewenste effect voortbrengen als de bron niet goed is. Overigens is het met Cyrus niet gemakkelijk om actief te gaan biampen zoals hierboven wordt voorgesteld: je moet dan de voorversterker al de splitsing naar hoog en laag laten uitvoeren. Linn is daarin heel actief, maar dat kost zoals gezegd veel geld en is met jou huidige materiaal niet goed mogelijk.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-12 23:06
Ik zou toch eens even een speaker ompolen en luisteren,het kost niets en als het slechter wordt doe het gewoon terug.
Verder ben ik het er helemaal mee eens dat je veel beter een betere cd speler kunt nemen dan een sub.
Het geluid wordt in mijn ogen nooit realistischer met een sub.

snameroc

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Oceria schreef op 06 mei 2004 @ 21:09:
Luidsprekers zijn veel minder belangrijk dan iedereen schijnt te denken
Ik durf hier wel een weddenschapje op te leggen, ik neem een setje met luidsprekers van 1000 euro en een cdspeler van 100 euro mee, jij een cdspeler van 1000 euro en speakers van 100 euro. Als ik win krijg ik je cdspeler, win jij dan krijg je mijn speakers ;) dit is natuurlijk ff ongein maar ik denk dat ik het idee zo wel duidelijk maak

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Dit gaat idd nergens over. Die 761i's kosten misschien 200 euro voor de set! en dan beginnen over dat de bron in orde moet zijn en misschien andere kabels |:( . No offense maar ik zou sparen voor een mooie set 753's of 774's als je graag bij mission wilt blijven. Hiermee ga je echt progressie doen.

Je kunt op 2 manieren biampen. 1. Je pakt het signaal van je voorversterker en verbind deze met twee eindtrappen. dan kun je kiezen een eindtrap voor links en een voor rechts. Links op het hoog en rechts op het laag.

2. Je kunt ook actief biampen. De voorversterker filterd op signaalniveau hoog en laag zodat er voor links een hoog en een laag signaal naar de eindtrappen kan en voor rechts idem dito.

De 761i is een 2-weg passief gefilterd ontwerp waarbij er maar aansluitpaar achterop zit. Het speakerniveau signaal wordt dus pas gefilterd op hoog en laag als het signaal de speaker in is.

En wat een onzin een sub zal alle tekortkoming in het laag oplossen. De 761i beschikken over 2 5,25" middrivertjes. Deze zijn ontworpen om niet lager te gaan dan 60/70 hz. Een actieve subwoofer met een kwalitatief goeie driver zoals bv de Eton HEX serie zal het goed doen qua integratie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
iig eerst bedankt jullie allemaal voor de reacties, ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn.. :P ik denk dat het beste maar is om op mijn eigen oren af te gaan maar door jullie weet ik iig beter waar ik op moet letten

morgen krijg ik iig de REL op proef.. ik zal ook nog proberen een andere cdspeler te zoeken (wie bied zijn oude cyrus aan? :*) )

(@Oceria de interlink is van Monstercable (2 losse korte dikke kabels)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
speakers omgepoold dacht eerst dat het beter was maar ik ben bang dat ik het wilde horen

[ Voor 156% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 22:55 ]

Verwijderd

Gezien je al goeie kabels hebt is daar weinig tot geen winst te behalen. Die rel voor 150 euro is een leuke toevoeing voor die set. Maar laat je idd niks wijs maken en ga alsjeblieft luisteren naar kabels en cd spelers en speakers voordat je zomaar iets koopt.

Als je wilt weten of je speakers in fase staan kun je het beste even een 60 hz testtoon afspelen. Als je speakers in tegenfase staan hoor je precies in het midden tussen de speakers geen bas. Als je nu met je hoofd naar een speaker toe beweegt hoor je geleidelijkaan weer bas. Je zult dus 1 speaker moeten ompolen. alletwee de speakers ompolen heeft geen zin.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 23:08 ]

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat de Denon DCD325 en de Cyrus One goed matchen en zij hebben zonder meer voldoende kwaliteit om een stel luidsprekers aan te sturen welke tot een duidelijke hogere prijsklasse behoren.

Maar vergis je niet, de Cyrus heeft de (goede) eigenschap redelijk neutraal te zijn en de Denon heeft een vrij helder geluid. Met luidsprekers luidsprekers zoals de 761i krijg je dan een zeer helder geluid met weinig laag. Voor muziekweergave welke weinig laag nodig hebben zoals b.v. Paul Simon's meesterwerk Graceland kan dit best aardig klinken, al zullen de meeste mensen een warmer geluid prefereren.

Om dit te bewerkstelligen moet je zeker niet je CD-speler gaan verwisselen of met een subwoofer gaan experimenteren, maar gewoon op zoek gaan naar luidsprekers welke een donkere klankkleur hebben. Als je weinig budget hebt kun je op zoek gaan naar een 2e hands luidsprekers zoals een Britse klassieker als deze: KEF Corelli

De bekende 20 cm KEF Chassis i.c.m. een gesloten behuizing hebben een minder stijl aflopend laag dan een betaalbare basreflex-box, het midden en de ruimtelijke weergave is van niveau welke je gewoon niet verwacht van een dergelijk betaalbaar oudje. Het hoog is niet super gedetailleerd (o.a. de kleine foutjes welke je Denon net als elke andere betaalbare CD-speler heeft, worden subtiel afgezwakt) en garandeert aangenaam stressvrij hoorgenot.

Het beste van dit soort oude gesloten speakers, wil je een meer donker geluid dan zet je ze niet op 50-60 maar op pakweg 10 centimeter afstand van de muur, dit versterkt het laag met een kleine 3 decibel terwijl i.t.t. de meeste moderne basreflexboxen dit laag natuurlijk blijft aandoen en de ruimtelijke weergave in tact blijft. Voor wie van pop of klassiek houdt, is dit een betaalbare set van heel behoorlijk niveau met een zeer aangename klankkleur.

Het hangt echter van je muzieksmaak af of dergelijke speakers geschikt zijn. Deze speakers missen het extreem lage bas en gaan tevens op hogere volumes comprimeren. Wil je een 'laag orgie' zoals de Japanse drums bij het album "Typhoon" van Ondekoza en/of wil je een legendarische metal-klassieker als Black Sabbath's meesterwerk "Paranoid" of "Master of Reality" op oorverdovende wijze tot leven laten komen, dan ontkom je niet aan een stel goede vloerluidsprekers welke serieus laag met goede dynamiek kunnen combineren. Helaas praat je dan wel over een heel ander (duurder) prijskaartje.

Luistertip voor degenen welke op zoek zijn naar een Hifi-set welke 'laag' op hoge volumes realistisch kan weergeven: Het openingsnummer van het reeds eerder genoemde Black Sabbath album Paranoid, "War Pigs" is hiervoor uitermate geschikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 00:27 ]

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 21:43

Boekster

Naimoholic

m.m schreef op 06 mei 2004 @ 21:31:
[...]

Ik durf hier wel een weddenschapje op te leggen, ik neem een setje met luidsprekers van 1000 euro en een cdspeler van 100 euro mee, jij een cdspeler van 1000 euro en speakers van 100 euro. Als ik win krijg ik je cdspeler, win jij dan krijg je mijn speakers ;) dit is natuurlijk ff ongein maar ik denk dat ik het idee zo wel duidelijk maak
Je maakt niets duidelijk, maar je geeft alleen met een fikse omweg aan dat je het onzin vindt ;) . Je hebt wel gelijk hoor, maar veel mensen beseffen niet dat de meeste luidsprekers wel veel rek hebben, mits de basis van de luidsprekers oké is. 'Goedkope' luidsprekers kunnen vaak goed met dure elektrinica. Ze hebben veel rek tot ze op hun zogenaamde top zitten (lastige stelling, je weet namelijk niet wanneer ze daar zitten ;) ). Dure luidsprekers met goedkope elektrnica gaat storen. JE gaat de beperkingen van de elektronica horen en da's ook niet alles. Tot op zekere hoogt moet er een balans zijn in je systeem. Daarna krijg je al redelijk snel een stadium waar de luidsprekers dusdanig veel rek vertonen dat je er echt hele dure elektronica achter kunt hangen en toch een goede verbetering kunt krijgen :) .

Wat betreft de combi die je nu hebt: Geef het nog even. Vaak is het minderen van bas ook een combinatie van een strakkere bas. Dat wordt vaak als slecht gezien, omdat ie niet meer echt hard is. Hij is wel degelijk aanwezig nog, maar je kunt de baslijnen veel beter volgen. Ga een keer goed geconcentreerd luisteren. Dan merk je vanzelf of dit het euvel is :) .

Een sub is een oplossing inderdaad, maar dan zeker actief. De One is niet al te krachtig naar mijn weten, dus een actieve sub zal zeker een grote stap voorwaarts zijn in dat opzicht. Die Pana is, zoals gezegd, te min voor de set. Zelfbouw is een goede optie, hoewel €150,- ook niet veel is voor een Quake.

Bi-ampen is denk ik de moeite niet. Ik weet echter niet of het ook wel mogelijk is (simpel na te kijken door te zoeken of je Cyrus een pre-out heeft, en, belangrijker, of je Missions 4 terminals per luidspreker hebben). Dezelfde eindversterkers is wel mooier voor het totaalbeeld, het is een pré, geen must. Dezelfde gain is wel een must. Als de ene versterker harder gaat dan de andere is het een stom gehoor :p . Zou overigens goed kunnen dat Cyrus een paar eindbakken had, die hebben ze nu nog wel. Bij e One zou het goed mogelijk zijn dat ze ook een losse hadden. Google er even op zou ik zeggen, of mail de importeur :) .

@Walter.PPK:
Actief filteren lijkt me vreemd gezien het feit dat je dan ook een actieve croosver moet hebben. Als die aangesloten kan worden geen probleem. Zoniet, is het al snel over. Die Cyrus is geïntegreerd, dus de voorversterker zit direct op je eindtrap. Enige manier van omzeilen is dus via de pre-outs. Nogmaals even kijken of hij ze heeft. Ook moeten de luidsprekers dan even actief gemaakt worden. Filter moet worden omzeild, anders filter je dubbel. Zinloos dus. Hier moet je even voor hobby'en. Is ook maar de vraag of je dat wilt :) . Het is mogelijk, maar een beetje een slag in de rondte denk ik. Je geeft zelf al aan dat er maar twee terminals opzitten. Wordt heel flink hobby'en dus :) . De tweede optie die je geeft is eigenlijk meer met monoblokken. Kan ook met twee stereobakken, maar dan heb je eigenlijk twee loze kanalen. Beetje zonde :) .

Music Addicted

Verwijderd

Topicstarter
ik denk zelf dat de quake het wel trekt... ik heb maar een heel klein kamertje :P
4Mx2,5M

• Oceria

Oceria

I've been in between....

m.m schreef op 06 mei 2004 @ 21:31:
[...]

Mja, gezien het feit dat ik een Meridan 506.24 van ± 2000 pleuro's heb en speakers van ± 800 euries denk ik niet dat we tot een geheel eerlijke vergelijking zouden komen en _als_ ik verlies ga ik er stijf op achteruit (lees: Oceria is chickening out) ;)

Tuurlijk bedoel ik niet dat je een set van 20.000 euro's aan moet sluiten op een setje speakers van 100 euro, wel dat het in balans moet zijn. Speakers en versterkers kunnen nooit de geluidskwaliteit "verbeteren", alleen maar precies zo doorgeven als de bron het produceert. Bovendien zijn luidsprekers en versterker 1 geheel. Een luidspreker kan dus veel beter gaan klinken als de versterker beter is. Het is namelijjk de versterker die de luidspreker onder controle moet houden. In dat licht bezien is het niet zo gek om van front end naar luidspreker te upgraden ipv andersom.
Ik ben niet de enige die er zo over denkt. Naim, Linn en Meridian bijvoorbeeld hebben hun systemen ook zo opgezet: de bronnen zijn belachelijk duur, versterkes zijn al iets goedkoper en luidsprekers zijn relatief goedkoop.
Bovendien is het heel moeilijk om een goede instelling en balans te verkrijgen als je met aparte subwoofers gaat werken. Ze worden snel te hard gezet en er blijven vaak problemen bestaan met de fase.
Als laatste wil ik nog zeggen dat je frequenties beneden de 100 - 120 herz niet zozeer hoort, alswel voelt. Maar daarvoor heb je weer buiten proportioneel veel vermogen nodig. Dan kun je nog beter zeggen "alles onder de 120 herz vlakken we rustig uit" zodat het zwak, maar wel precies wordt weergegeven, dan dat je koste wat het kost die laatste lage tonen eruit "perst" en daarbij controle over de speaker verliest, met als gevolg een rommelig laag.

Maar goed. De tips en opmerkingen van boven snijden allemaal hout:
1. goed dat je het omwisselen van de fase eens geprobeerd hebt (ik heb ooit eens megemaakt dat bij een demomodel van Marantz, een CD 17 KI edition -dus niet de goedkoopste-, links en rechts waren omgewisseld: de speler zette het linker kanaal op zijn rechter uitgang en andersom 8)7 ).
2. geef jezelf de tijd om aan het geluid van je systeem te wennen. Bovendien moet je versterker waarschijnlijk na lang stil staan weer een beetje inspelen.
3. Luister hoe het klink met een subwoofer, misschien heb jij wel een opstelling die baat heeft bij een subwoofer (probeer in dat licht ook eens een beetje te schuiven met de stand van de speakers).
4. Vertrouw op je eigen oren: wat jij het mooist vind moet je nemen (waarmee ik dus eigenlijk zeg dat je ook niet naar mij moet luisteren ;) )

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Oceria schreef op 07 mei 2004 @ 14:15:
[...]

Mja, gezien het feit dat ik een Meridan 506.24 van ± 2000 pleuro's heb en speakers van ± 800 euries denk ik niet dat we tot een geheel eerlijke vergelijking zouden komen en _als_ ik verlies ga ik er stijf op achteruit (lees: Oceria is chickening out) ;)

Tuurlijk bedoel ik niet dat je een set van 20.000 euro's aan moet sluiten op een setje speakers van 100 euro, wel dat het in balans moet zijn. Speakers en versterkers kunnen nooit de geluidskwaliteit "verbeteren", alleen maar precies zo doorgeven als de bron het produceert. Bovendien zijn luidsprekers en versterker 1 geheel. Een luidspreker kan dus veel beter gaan klinken als de versterker beter is. Het is namelijjk de versterker die de luidspreker onder controle moet houden. In dat licht bezien is het niet zo gek om van front end naar luidspreker te upgraden ipv andersom.
Ik ben niet de enige die er zo over denkt. Naim, Linn en Meridian bijvoorbeeld hebben hun systemen ook zo opgezet: de bronnen zijn belachelijk duur, versterkes zijn al iets goedkoper en luidsprekers zijn relatief goedkoop.
Bovendien is het heel moeilijk om een goede instelling en balans te verkrijgen als je met aparte subwoofers gaat werken. Ze worden snel te hard gezet en er blijven vaak problemen bestaan met de fase.
Als laatste wil ik nog zeggen dat je frequenties beneden de 100 - 120 herz niet zozeer hoort, alswel voelt. Maar daarvoor heb je weer buiten proportioneel veel vermogen nodig. Dan kun je nog beter zeggen "alles onder de 120 herz vlakken we rustig uit" zodat het zwak, maar wel precies wordt weergegeven, dan dat je koste wat het kost die laatste lage tonen eruit "perst" en daarbij controle over de speaker verliest, met als gevolg een rommelig laag.

Maar goed. De tips en opmerkingen van boven snijden allemaal hout:
1. goed dat je het omwisselen van de fase eens geprobeerd hebt (ik heb ooit eens megemaakt dat bij een demomodel van Marantz, een CD 17 KI edition -dus niet de goedkoopste-, links en rechts waren omgewisseld: de speler zette het linker kanaal op zijn rechter uitgang en andersom 8)7 ).
2. geef jezelf de tijd om aan het geluid van je systeem te wennen. Bovendien moet je versterker waarschijnlijk na lang stil staan weer een beetje inspelen.
3. Luister hoe het klink met een subwoofer, misschien heb jij wel een opstelling die baat heeft bij een subwoofer (probeer in dat licht ook eens een beetje te schuiven met de stand van de speakers).
4. Vertrouw op je eigen oren: wat jij het mooist vind moet je nemen (waarmee ik dus eigenlijk zeg dat je ook niet naar mij moet luisteren ;) )
Bij Linn klopt het redelijk, wat betreft de 'hierarchie'. Meridian ken ik verder alleen van naam. Prijzen zijn voor mij een blur :P .
Naim gaat het echter niet op. De duurste Naim componenten zijn de luidsprekers en versterkers. De €12.000,- voor de CDS3 is een koopje in vergelijking tot de NAC552. Ze zijn zeker voor het source-first principe, maar wat je zegt klopt niet helemaal. Zelf is mijn systeem opgebouwd naar het source-first principe. Ik wil er echter wel weer een balans in creeëren. Het swingt dan allemaal wat beter, je hoort geen tekortkomingen van componenten.

Maar je hebt gelijk over de luidsprekers (had ik hierboven ook staan). Luidsprekers vertonen over het algemeen meer rek dan apparatuur. Goed opgezette luidsprekers gaan lang mee, vaak vele upgrades. Daarom wordt er juist aangeraden om te beginnen met goede luidsprekers. Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Een paar Neat Ultimatum MF9's op een schattige Onkyo is geen combinatie natuurlijk :P .

Music Addicted

• Oceria

Oceria

I've been in between....

@ Boekster: jij wil zeker niet ruilen: jouw set met de mijne. :+
Voor mijn set spreekt dat hij kleiner is dan de jouwe :P

Dat NAIM versterkers duur zijn is geen wonder: heb je zo'n ding wel eens van binnen bekeken?

_/-\o_ Pure kunst! _/-\o_

Normaal raak ik niet zo opgewonden van electro techniek, maar _als_ ik een stijf pikkie zou krijgen van electronica, dan is het wel als ik onder de rokken mag kijken van een Naim ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Oceria op 07-05-2004 14:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
vandaag heb ik de rel gekregen en ik ben er zeer tevreden over
zonder dat hij hard aan staat kan hij een vol geluid geven zonder te overheersen
ik ben er erg tevreden over en het vult mijn missions goed aan volgens mij

next op het lijstje:
1. cyrus cdspeler (het schijnt dat nad ook goed ermee matched, maar dat zullen de meeste dure wel :P)
2. op aanraden van radiobeurs dordrecht een psx voeding voor de versterker

ik ben van mening dat ik nu echt heel erg veel geld uit moet uitgeven om een grote verbetering te behalen. kortom ik heb er weer een dure hobby bij :P :'(

Verwijderd

Zou ik zelf absoluut niet doen. Bij een verdere inverstering eerst inversteren in een beter stel luidsprekers welke goed bij je muzieksmaak en luistergewoonten passen en dan pas een eventuele investering doen in bron en versterker. Just my 2 cents...

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Oceria schreef op 07 mei 2004 @ 14:42:
@ Boekster: jij wil zeker niet ruilen: jouw set met de mijne. :+
Voor mijn set spreekt dat hij kleiner is dan de jouwe :P

Dat NAIM versterkers duur zijn is geen wonder: heb je zo'n ding wel eens van binnen bekeken?

_/-\o_ Pure kunst! _/-\o_

Normaal raak ik niet zo opgewonden van electro techniek, maar _als_ ik een stijf pikkie zou krijgen van electronica, dan is het wel als ik onder de rokken mag kijken van een Naim ;)
Ja, ik weet hoe het er van binnen uitziet. Jammergenoeg zijn mijn componenten redelijk leeg :P . Zitten we een paar fiks overgedimensioneerde elco's in, en een joekel van een ringkern. Ook de behuizing is fiks gewichtig, vooral van de CD-speler. Die is echt massief, letterlijk. Vooral de einversterkers zitten proppie vol. De NAP500 is echt een kunststuk inderdaad. En dat met de hand :) .

Oh, en je mag je Meridian zooi houden hoor ;) . Ik hou het bij mijn setje :) . En als ik kleiner wil, dan ga ik gewoon voor de Nait1 of Nait2 :P .

Even ontopic:
Ga eerst eens lekker een tijdje met je set spelen. Misschien zakt de upgradeneiging wel weer weg. Je bent nog niet eens gewend aan de set. Dat is belangrijk voordat je wat kunt doen aan een upgrade. Een PSX is leuk, zeker. Besef wel dat je een flinke stapel apparatuur gaat creëren. Moet je ook willen :) . Dat het een fikse upgrade is ontken ik zeker niet. Is ook het eerste wat er bij mij inkomt, de losse voeding (ja, ik moet ook, anders kan de eindbak er niet eens op :X . Leuk, dat Naim :P ). Je hebt er inderdaad een leuke, maar dure hobby bij. Maar eerst genieten van je set. Heb je hem voor ;) .

Music Addicted

Verwijderd

@Walter.PPK:
Actief filteren lijkt me vreemd gezien het feit dat je dan ook een actieve croosver moet hebben. Als die aangesloten kan worden geen probleem. Zoniet, is het al snel over. Die Cyrus is geïntegreerd, dus de voorversterker zit direct op je eindtrap. Enige manier van omzeilen is dus via de pre-outs. Nogmaals even kijken of hij ze heeft. Ook moeten de luidsprekers dan even actief gemaakt worden. Filter moet worden omzeild, anders filter je dubbel. Zinloos dus. Hier moet je even voor hobby'en. Is ook maar de vraag of je dat wilt . Het is mogelijk, maar een beetje een slag in de rondte denk ik. Je geeft zelf al aan dat er maar twee terminals opzitten. Wordt heel flink hobby'en dus . De tweede optie die je geeft is eigenlijk meer met monoblokken. Kan ook met twee stereobakken, maar dan heb je eigenlijk twee loze kanalen. Beetje zonde .
Ik had het in het geheel niet over die cyrus maar over biampen. Goed we kunnen ieg stellen dat

A:

Bi-ampen actief of passief gefilterd met nordost flats verbonden met de speakers of whatever niet kan en geen zin heeft omdat de kabels dan alleen al duurder zijn dan de speakers. |:( 8)7

B:

Mocht de TS nog niet tevreden zijn dan zou de eerste schakel die hij zou moeten upgraden z'n speakers zijn en dan pas z'n cd-speler.

Maar voordat het zover is sluit ik me volledig bij Boekster aan en zou ik gaan genieten van bv Paul Simon - Graceland... dat is pas muziek _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 02:03 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

Jag

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 23:15:
Zou ik zelf absoluut niet doen. Bij een verdere inverstering eerst inversteren in een beter stel luidsprekers welke goed bij je muzieksmaak en luistergewoonten passen en dan pas een eventuele investering doen in bron en versterker. Just my 2 cents...
Vind ik ook. En wat betreft de topic starter: ik zou eerst kijken naar andere fronts voordat ik met een losse sub zou werken. Ik heb eigenlijk nog nooit een sub + full range speakers combinatie gehoord die ik beter vond klinken dan gewoon een set full range speakers.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 08 mei 2004 @ 01:55:
[...]

Ik had het in het geheel niet over die cyrus maar over biampen. Goed we kunnen ieg stellen dat

A:

Bi-ampen actief of passief gefilterd met nordost flats verbonden met de speakers of whatever niet kan en geen zin heeft omdat de kabels dan alleen al duurder zijn dan de speakers. |:( 8)7

B:

Mocht de TS nog niet tevreden zijn dan zou de eerste schakel die hij zou moeten upgraden z'n speakers zijn en dan pas z'n cd-speler.

Maar voordat het zover is sluit ik me volledig bij Boekster aan en zou ik gaan genieten van bv Paul Simon - Graceland... dat is pas muziek _/-\o_
Alles van Nordost is duur. Ik schrok me echt kapot toen ik de prijzen van de Valhalla powercords voorbij zag suizen. Die zijn echt te idioot voor woorden! De kabels zien er zeker mooi uit, maar mooier dan mijn mooie vangrail kan haast niet (lichte vorm van sarcasme :P ). Hoe ze klinken zal me eigenlijk worst zijn :) . Vind het veel te duur! En kabels duurder dan componenten in je set vind ik zelf een gare verhouding. Meestal ben je dan echt een totale mismatch aan het oplossen. Die is beter weg te werken door een component te 'ruilen'. Kabels maken het af, ze moeten het niet maken.

Ik heb trouwens alleen Simon and Garfunkel op m'n to listen/buy list staan. Zal ze ook eens los gaan beluisteren. Alhoewel dat ook een meerjarenplan wordt. Er staan nu zo'n 70 zangers en groepen op. Als je dan ook nog bedenkt dat de meestel wel meer dan 1 CD hebben dan wordt je niet vrolijk :P . Of juist wel, leuk vooruitzicht voor een nieuwe CD-kast. :)

De sub, tja, ik ben ook geen sub-fan. De keren dat ik er een heb gehoord vond ik hem té aanwezig, of niet lekker aanwezig (wat ook een té kan zijn). De sub die bij mij zou moeten gaan draaien zou me te veel gaan kosten, en dan investeer ik liever in een ander component. Een eindbak zou mijn luidsprekers veel meer bassweight geven. Ik kan het weten, ik heb het al gehoord :D . Mijn luidsprekers vertonen nog verdomd veel rek :) .
Ik dnek ook dat ik het wel eens ben met het feit dat nieuwe luidsprekers een goed begin zouden kunnen zijn. Maak het niet té gek, want je kunt met iets nieuwere en iets duurdere luidsprekers al een heel eind komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Boekster op 09-05-2004 01:49 ]

Music Addicted

Verwijderd

Euhm simon & garfunkel is leuk maar Graceland is echt een begrip opzich. Je gaat me toch niet vertellen dat je die niet kent he Boekster? ;) Zo niet, dan direct op nr 1 van volgend aan te kopen cd:)

Er mag ook wel rek in die speakers zitten voor dat geld. Ik denk als ik mijn Elipsons op een duurdere verterker zet dat het ook wel beter zal gaan klinken maar ik ben tevreden. Ik zou ook niet meer zonder m'n sub kunnen. Het heeft wel een jaar geduurt met het tweaken van de kast, de instellingen en de plaatsing voordat het naar m'n zin was. En er zijn nog verbeteringen aan te brengen. Maar goed dat is het leuke van de hobby. De een zoekt zich wezenloos naar de perfecte cd-speler/kabel match en de ander investeerd tijd om z'n speakers zo goed mogelijk te laten klinken door tweaks aan te brengen. De volgende legt een heel nieuw stroomnetwerk aan met 'schone' 220 om zo min mogelijk vervuiling te krijgen. er zijn ook mensen die hun acoustiek helemaal aanpassen met helmholz absorbers en diffuseringspanelen (is dat een nederlands woord?)

Maar de volgorde bij mij zou zijn:

Speakers - Versterker - Acoustiek&plaatsing - Cd-speler - bekabeling - stroomtoevoer

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik ken hem nog niet nee. Tenminste, niet van naam. Misschien ooit wel eens gehoord :) . Ik ga hem zeker eens beluisteren!

Maar ook luidsprekers van €500,- hebben heel veel rek. Daar kun je ook een set van een enkele duizenden euro achter zetten, zonder dat ze aan hun limiet zitten.

Overigens zal ik ooit nog wel eens investeren in schone stroom, maar dan door een aparte groep met dikker installatiedraad. Daar schijnt Naim enorm van op te knappen!
Ik heb ook ooit wel eens gehoord van een soort hoekabsorbers. Balletjes in vloeitsof die in de hoek van de kamer zatten en daar de energie die in de hoeken voor meer basdruk zou zorgen, omzet in trilling en warmte, die wordt opgenomen door de vloeistof. Ik heb geen idee hoe ze heten en of ze werken, maar het is maar om aan te geven wat er al niet mogelijk is.
Ik heb ook wel eens van die panelen in een kamer gezien, die was gebouwd op akoestiek. Was alleen een galmkamer. Daar klinkt alles keihard en klinkt alles ook nog een heel lang en hard na. Da's raar als je je pen laat vallen. Vriendelijke man die ons rondleidde smeet keihard de dikke stalen deur dicht. Dat was best hard :X .

Het is zeker een leuke , maar uitgebreide hobby :) .

Music Addicted

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 15:55:Maar de volgorde bij mij zou zijn:

Speakers - Versterker - Acoustiek&plaatsing - Cd-speler - bekabeling - stroomtoevoer
Bij mij een vergelijkbare volgorde:

Speakers - akoestiek ...............tijdje niks............. - versterker - cd speler - ................weer een tijdje niks :P..............- bekabeling - 230V

Waarbij speakers en akoestiek niet echt los van elkaar staan. En akoestiek kan minder belangrijk worden in kamers die gewoon gunstig zijn.

• MM
  • Niet online

MM

Ik kan me in Jag's volgorde vinden, hoewel ik wel het nut van redelijke linelevel interconnects wil onderschrijven, alles aan bekabeling ná de eindversterker is niet meer relevant, als het maar dik genoeg is.

Het nadeel van de sub is dat hij plaatsbaar is, daarom heb ik er ook 2 (ze zijn eigenlijk nog in aanbouw, met Shiva drivers). Mijn huidige Full-range BR speakers (f3 ca. 40hz, f10 ca. 30hz) ga ik ombouwen tot een gesloten variant (f3 80hz, f10 45hz). De actieve crossover wordt 4e orde lowpass voor de subs en 2e orde highpass voor de topjes (samen met de 2e orde accousische afval samen dus ook 4e orde). Daarnaast ga ik met een linkwitz transform de subs een f3 van 30-35hz geven zodat ze volledig linear blijven weergeven in combinatie met de roomgain. De 1,5ms looptijdverschil bij het overnamepunt wordt netjes gecompenseerd met een zijdelingse plaatsing van de subdriver t.o.v. de tops. Als eindbakken een 200w amp voor de topjes en ca. 600w voor de subs. Crossover en linkwitz transform wil ik zelf gaan maken. Het geheel blijft redelijk compact met een vloeroppervlak van 20cmx45cm en een hoogte van ca. 130 cm (tweeters iets boven de oren als ik op de bank zit).

Dit alles voor een bedrag waarvoor de meeste patsers in dit topic net hun powercord van kunnen halen ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

Ja, zo moet het eigenlijk, gewoon sub en topkast netjes crossen, leuk project. Wat voor drivers zitten er in je topkastje?

• MM
  • Niet online

MM

Tonsil. Niet echt een high-end merk maar ik gebruik wel de betere drivers van Tonsil. 2.5weg met als laag/mid-weergevers de GTC 13/40/1 (Wekkel kent dit drivertje ook wel), dit 5,25" drivertje heeft bijna een even grote aandrijving als mijn 18" raveland partysubs :P. Het hoog wordt verzorgd door de GTC 11/30, een 1" titanium driver met een redelijke belastbaarheid (redelijk grote spreekspoel zit er ook achter). De overnamefrequentie bedraagt 4khz, 2e orde met een afstemming die het dichtst bij Linkwitz-Riley ligt, de .5 woofer wordt gewoon 1e orde gefilterd op 300hz en heft daarmee theoretisch de afval van de laagweergever op tot zo'n 200hz, daaronder gaat het nog een paar dB naar beneden maar binnenkort hoeft 'ie onder de 100hz toch niets meer te doen.

Ik heb er (nog) geen metingen erop losgelaten maar als ik dit doe wil ik dit van het geheel doen. De reden dat ik dit spul hou is dat ik het zelf lekker vind klinken.

Verwijderd

Boekster schreef op 09 mei 2004 @ 16:09:
[...]
Maar ook luidsprekers van €500,- hebben heel veel rek. Daar kun je ook een set van een enkele duizenden euro achter zetten, zonder dat ze aan hun limiet zitten.
[...]
Luidsprekers van 500 euro veel rek?!

Noem mij a.u.b. eens een luidsprekerset van 500 euro waarmee ik een metalnummer als "War Pigs" van Black Sabbath op gepaste volume kan beluisteren, welke zang, gitaar, bas en drumstel (bekkens!) correct weergeven en vervolgens niet bij elke dynamiekpuls flink gaat comprimeren?

No offence, maar als ik een goede 1000 euro versterker neem i.c.m. een goed maar nog betaalbaar stel luidsprekers van pakweg 2000-2500 euro, dan zijn er diverse combinaties mogelijk waarmee je dergelijk nummer enigzins recht mee kunt doen. Met luidsprekers van 500 euro of minder lukt dat simpelweg niet, zelfs al zou je meer dan 100.000 euro in electronica mogen investeren.
Overigens zal ik ooit nog wel eens investeren in schone stroom, maar dan door een aparte groep met dikker installatiedraad. Daar schijnt Naim enorm van op te knappen!
'Vuile stroom' kan inderdaad nadelig zijn voor een goede muziekweergave, toen mijn studententijd afgelopen was en ik mijn overstap van studiebeurs naar salaris vierde met een nieuwe hifi-set, toen viel mij gewoon op dat als het kantoorgebouw tegenover mijn toenmalige woning 's avonds sloot, de muziekweergave merkbaar beter werd. Een familielid van mij was in die tijd directeur van een elektriciteitscentrale en wij hebben wel eens gegrapt over het aanleggen van een rechtstreekse verbinding tussen woning en zijn centrale en hoeveel verbetering in de geluidsweergave bereikt zou worden als de CD-speler en de Mark Levinson voor- en eindversterker hierop zou worden aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 22:28 ]

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:20:
[...]

Wat Boekster denk ik eerder bedoeld is dat je zelfs met speakers van slechts 500 euro al significant verschil hoort door de electronica te upgraden. En dat dit pas bij heel dure electronica niet meer het geval is.

Natuurlijk is het wel zo (vind ik) dat je dan je geld verkeerd besteedt, als je heel veel meer geld uitgeeft aan je electronica dan aan je speakers.

Ik zelf zou altijd het meeste geld steken in de speakers. Ook al heb ik dat nu eigenlijk niet echt helemaal gedaan. Want mijn speakers kosten per stuk 250 euro (Quad 11L) en mijn versterker en cd-speler per stuk 400 euro (NAD C320BEE en NAD C521BEE).

iRacing Profiel

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:20:
[...]

Noem mij a.u.b. eens een luidsprekerset van 500 euro waarmee ik een metalnummer als "War Pigs" van Black Sabbath op gepaste volume kan beluisteren, welke zang, gitaar, bas en drumstel (bekkens!) correct weergeven en vervolgens niet bij elke dynamiekpuls flink gaat comprimeren?

No offence, maar als ik een goede 1000 euro versterker neem i.c.m. een goed maar nog betaalbaar stel luidsprekers van pakweg 2000-2500 euro, dan zijn er diverse combinaties mogelijk waarmee je dergelijk nummer enigzins recht mee kunt doen. Met luidsprekers van 500 euro of minder lukt dat simpelweg niet, zelfs al zou je meer dan 100.000 euro in electronica mogen investeren.

[...]

'Vuile stroom' kan inderdaad nadelig zijn voor een goede muziekweergave, toen mijn studententijd afgelopen was en ik mijn overstap van studiebeurs naar salaris vierde met een nieuwe hifi-set, toen viel mij gewoon op dat als het kantoorgebouw tegenover mijn toenmalige woning 's avonds sloot, de muziekweergave merkbaar beter werd. Een familielid van mij was in die tijd directeur van een elektriciteitscentrale en wij hebben wel eens gegrapt over het aanleggen van een rechtstreekse verbinding tussen woning en zijn centrale en hoeveel verbetering in de geluidsweergave bereikt zou worden als de CD-speler en de Mark Levinson voor- en eindversterker hierop zou worden aangesloten.
Even uitgaande van jowu muzieksmaak dan heb ik misschien ongelijk. Voor €500,- p/s (want daar had ik het over) zou ik zeker voor een monitor gaan en die gaat vrij snel gecomprimeerd klinken. Als je er echter wat 'normalere' muziek op luisterd dan kan zo'n systeem goed dynamisch zijn. Compressie zit vaak in complexe, stukken, met veel instrumeneten. Als die uit 2 drivers moeten komen is dat lastig ja. Maar luister gerust eens naar Lateralus, een CD van Tool. Die is erg goed, met redelijk wat dynamiek. Daar mis je misschien wat laag, maar hij kan het prima weergeven hoor. Het is hier en daar wat complex, maar de opname is dusdanig goed dat er weinig moeite mee is om het netjes weer te kunnen geven. Ik ken de opname van Black Sabbath niet (ken zelfs het nummer niet :P ), maar misschien is die wel overstuurd opgenomen? Ik heb ook nummers die overstuurd opgenomen zijn. Die klinken overal beroerd.

En ik had ook gezegd dat luidsprekers rek vertoonden. Rek houdt in dat ze op een gegeven moment stoppen en knappen als het waren. Je vergelijk van €100.000,- is dus een beetje uit de lucht gegrepen :P . Dat is inderdaad een mismatch ;) .

Ik begrijp je punt, maar met 1 numemr aanduiden ben je er niet. Zoals starTAC al zei, luidsprekers zullen gewoon beter gaan klinken als er betere electronica aan wordt gehangen even losstaand van muzieksmaak. Die is secundair. Je hebt gelijk als je die wilt toepassen, maar daar was de vergelijking niet op gericht ;) . Metal komt meetsal beter tot z'n recht op luidsprekers met veel volume en geluidsdruk, die niet scherp in het hoog zijn. Persoonlijk vind ik transparantie, ruimtelijkheid, openheid en scheiding bij metal van minder belang ;) .

Music Addicted

Verwijderd

Lateralus van tool heeft heel veel dynamiek. Als je luistert naar A perfect Circle - 13th step daar zit nog veel meer dynamiek in en nog maar te zwijgen over openheid en transparantie. Ik vind dat zeer belangrijk bij metal. Misschien meer bij progresieve rock/metal. Je moet de instrumenten goed kunnen plaatsen en de balans moet goed zijn. Voor dat soort muziek heb je toch een grote speaker nodig vind ik. Maar ieder z'n eigen muziek smaak. Ik weet niet naar wat voor muziek jij luistert Boekster?
Voor 500 euro kun je 2e hands een set mission 753's aanschaffen waarmee je toch een hoop kunt doen; een mooie allrounder. Heeft helaas een zware versterker nodig om het baspotentieel eruit te halen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 09:23 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 09:19:
Lateralus van tool heeft heel veel dynamiek. Als je luistert naar A perfect Circle - 13th step daar zit nog veel meer dynamiek in en nog maar te zwijgen over openheid en transparantie. Ik vind dat zeer belangrijk bij metal. Misschien meer bij progresieve rock/metal. Je moet de instrumenten goed kunnen plaatsen en de balans moet goed zijn. Voor dat soort muziek heb je toch een grote speaker nodig vind ik. Maar ieder z'n eigen muziek smaak. Ik weet niet naar wat voor muziek jij luistert Boekster?
Voor 500 euro kun je 2e hands een set mission 753's aanschaffen waarmee je toch een hoop kunt doen; een mooie allrounder. Heeft helaas een zware versterker nodig om het baspotentieel eruit te halen.
Ik luitsre heel veel. Jazz, lichte metal, rock, punk, hier en daarwat keltisch, af en toe wat klassiek, pop, britpop/rock. Ik hou eigenlijk alleen niet van Trance/hardcore (en afgeleiden) en Rap/R&B. Uiteraard ook hier wat uitzonderingen. Zo kan ik best wat vocaltrance hebben, dat vind ik zeker ok. Maar op mijn set, neuh :P .

En het klopt dat mijn 'metal-vergelijk' wat kort door de bocht is. Maar bij zware metal vind ik het toch wel opgaan. Daar is vaak de scheiding ver te zoeken en is het een brei van geluid. Daar heb je gewoon meer drivers voor nodig wil je dat goed weer kunnen geven. Een groot systeem is dus zeker gewenst :) .
Dat de balans goed moet zijn spreekt voor zich, al vind ik zelf plaatsing minder interessant. Ik wil de emotie uit de muziek hebben. dat ik precies kan zien waar de gitarist staat vind ik niet zo interessant. Dat is overigens ook iets waar Naim niet zo goed in is. Het gaat met de nieuwe producten wel wat beter op dat vlak, maar daar horen ze zeker nog niet tot de 'groten'. Bij mij is de imaging ok, maar het kan beter. Dat komt als ik een betere opstelling kan neerzetten :) .

En heeft elke luidspreker geen baat bij een grote versterker, als het aankomt op het laag? :P Dat geldt vrijwel altijd voor een vloerstaander.

[ Voor 5% gewijzigd door Boekster op 10-05-2004 09:34 ]

Music Addicted

• MM
  • Niet online

MM

Het blijft leuk dat ik hier iedereen de kwaliteit van z'n set zie aan te kondigen met hetgeen wat ervoor betaald is :+

Verwijderd

Topicstarter
de mijn koste 150 euro ! :o

Verwijderd

Ik heb voor mijn Elipsons, Marantz SR-7300, Adire sub en cd speler 2000 euro betaald en ik ben nu meer dan tevreden.
Ok dan Boekster gelukkig luister je geen R&B Daar moet ik echt van K :r tsen . House is op z'n tijd wel eens grappig om lawaai te maken. Maar net als Daft Punk daar hou ik dus wel van. Geweldige sfeer in Discovery. Ik luister veel naar prog metal/rock zoals Dream Theater, Spocks Beard, Ayreon. Maar ook de bands waar het mee is begonnen Pink Floyd, Marillion en Yes. Jazz luister ik ook naar maar dan vooral jazz drummers zoals mijn favoriete fusion drummer Dave Weckl. Ik luister graag naar gecompliceerde muziek en het mag mij daarom graag verassen met exacte instrument plaatsing, maatwisselingen en virtuose instrument controle.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 19:05 ]

• Jag

Jag

Ik luister veel naar prog metal/rock zoals Dream Theater, Spocks Beard, Ayreon. Maar ook de bands waar het mee is begonnen Pink Floyd, Marillion en Yes.
Wat leuk, ik ook (behalve Yes dan). Zeker ook Porcupine tree, IQ, Arena, Flower Kings, the Gathering :) ?

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik heb DT nog op het lijstje staan, en Pink Floyd heb ik er 1 van, worden er ook zeker meer. De rest ga ik ook maar noteren denk ik :p .
Overigens is Alan Parsons Project ook erg goed. Wat minder stevig dan bovengenoemde, maar zeker goed. Alan Parsons heeft ook mastering voor Pink Floyd gedaan :) .

Music Addicted

• Jag

Jag

Ja, the Alan Parson's project is idd zeer zeker de moeite waard. Heb er twee van hun, binninkort maar eens aanvullen.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Mijn vader heeft/had ze allemaal. Via hem ben ik er ook gek van geworden. Jammer dat hij ze nooit zo heeft mogen horen als ik ze nu hoor ;( . Maargoed, hij heeft ze wel live gezien :) .

Music Addicted

Verwijderd

The Gathering - Mandylion is idd meesterlijk

Aha mooie set Boekster maar nu nog de muziek kast vullen :)

Verplichte kost:

Pink Floyd - The Wall
Pink Floyd - Dark side of the moon

Dream Theater - Metropolis part II: Scenes from a memory

Voor de meer gevorderde luisteraar: Liquid Tension Experiment I & II >:)

Waar ik me ook heerlijk mee kan vermaken is Symphony X vooral de cd V is zeer de moeite waard.

(PS www.allmusic.com voor wie het nog niet wist :) )

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 23:08 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:59:
Aha mooie set Boekster maar nu nog de muziek kast vullen :)

Verplichte kost:

Pink Floyd - The Wall
Pink Floyd - Dark side of the moon

Dream Theater - Metropolis part II: Scenes from a memory

Voor de meer gevorderde luisteraar: Liquid Tension Experiment I & II >:)

Waar ik me ook heerlijk mee kan vermaken is Symphony X vooral de cd V is zeer de moeite waard.

(PS www.allmusic.com voor wie het nog niet wist :) )
Je kende de set nog niet? Bij deze dan ;) . Naim was wel redelijk duidelijk toch? :+
Maar ik ben druk bezig met vullen. Ik zit nu rond het gros aan CD's, maar daar kan ik er denk ik zo nog zo'n 200 bij mikken als alles me bevalt :P . Genoeg te doen dus ;) .
The Wall staat overigens in de LP kast, alleen (nog) geen draaitafel. Dark Side of the Moon heb ik wel. De gewone stereoversie. Mijn speler eet geen SACD :p .

[ Voor 11% gewijzigd door Boekster op 10-05-2004 23:11 ]

Music Addicted

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Liquid tension experiment is inderdaad lekker...
Nergens te krijgen alleen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 09:19:
Lateralus van Tool is inderdaad een goed album en, zeker niet onbelangrijk, opnametechnisch in orde, vrij van vreemde vervormingen en een kunstmatige mix welke niet alleen de meeste popproducties, maar zelfs menige klassieke opname uit het CD-tijdperk volkomen verpesten.

Maar dynamisch? De dynamiekrange is juist vrij bescheiden. Zelfs met een portable Player als mijn iRiver 550, welke met een fatsoenlijke koptelefoon of oordopjes voor een portable heel behoorlijk klinkt, maar absoluut gezien bijzonder matig is, valt dit album nog aardig te beluisteren.

Heb je wel eens een klassiek concert bijgewoont of een goede klassieke opname zoals b.v. de Denon one point recordings van Gustav Mahlers symphoniën (Deze Denon One Point Recording kan ik iedereen die van klassiek houdt en tevens waarde hecht aan een goede opnamekwaliteit aanraden) op een goede instalatie beluistert? Dan praat je over een heel andere dynamiekrange en een dergelijke opname is op zo'n portable werkelijk niet te genieten. Om van de eerder genoemde Sabbath albums (voor wie van een 'ander soort klassiek' houdt) nog maar te zwijgen.

[...]

De Mission 753?

Yup, ken ik, een aardige en betaalbare speaker, al vind ik dat hij met name in het hoog en qua ruimtelijke weergave wat mist, maar je mag van een speaker uit de prijsklasse +/-1000 euro natuurlijk geen wonderen verwachten. Maar voor onze topicstarter zou dit inderdaad een aanrader kunnen zijn, hij houdt immers van een donkerer geluid. Wat de 'zware versterker' betreft, dat valt bij de 753 reuze mee, zij hebben niet zo veel vermogen nodig, wel moet de versterker stabiel zijn, in het laag zakt de weerstand van de 753 naar zo'n 3 ohm. Maar echt lastig qua faseverschillen i.c.m. zeer lage impedanties zijn de 753 absoluut niet. Het is zeker geen fameuze versterkermoordenaar zoals de Infinity kappa 9 serie... :)

Het zou mij niet verbazen als de Cyrus One de 753 wel aan kan, het mag dan een kleine versterker zijn welke niet veel vermogen levert, maar de controle is volgens mij heel aardig. En qua geluidskwaliteit was de Cyrus One volgens menig kenner beter dan zijn opvolger Cyrus II + PSX. Ik ken iemand die deze JM Lab Cobalt 816 S (net als de 753 een 2.5 weg luidspreker) met zijn Cyrus One aanstuurt, klinkt lang niet gek.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 01:12 ]

Verwijderd

Bij A Perfect Circle - 13th step bv hebben ze wel kunstmatig met de dynamiek gespeeld. Wanneer het couplet naar refrein overgaat komt er 3dB bij de piekwaarden. In principe is dit niet verkeerd want de band speelt ook harder in het refrein.

Ik heb een set 753 gehad en die kosten echt geen 1000 euro hoor. Je kunt ze voor +/- 600 euro krijgen. Je kunt die speaker geenszins met de Infinity kappa serie vergelijken. Dit is een andere prijsklasse. Ik heb vroeger een Onkyo integra dualmono eindtrap gekocht van iemand die kappa's had. De 25kg wegende onkyo voldeed niet.
Ik vond dat je het verschil in versterkers best goed kon horen op de 753's met name in het laag.

De 753 is qua plaatsing geen superheld maar hij kan echt een mooi beeld neerzetten. En mits je een goeie versterker hebt komt er strak laag vanaf.

Wat ik echt een meesterlijke plaat vind is Misplaced childhood van Marillion. En idd LTE is vrij moeilijk te vinden. In de White Noise misschien? Het is ook muziek die niet erg veel mensen aanspreekt. Ik vind het geweldig. Laatste nummer van LTE II is een van de beste stukken muziek die ik heb gehoord. En dan gaat het me even niet direct om de opname kwaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 08:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
753's zijn mooie speakers (en 2e hands zeer goed verkrijgbaar).. maar zuilen zijn helaas niet te plaatsen in mijn kamer :(

Verwijderd

@infested: Je noemt hier één der grootste en lastigste handicaps op weg naar een goede geluidskwaliteit, de beperkingen welke de luisterruimte aan een Hifi-set oplegt. Hoewel ik uit mijn studententijd nog weet dat financiële handicaps ook zijn beperkingen met zich mee kunnen brengen... :)
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 08:09:
[...]
Ik heb een set 753 gehad en die kosten echt geen 1000 euro hoor. Je kunt ze voor +/- 600 euro krijgen.

[...]

Wat ik echt een meesterlijke plaat vind is Misplaced childhood van Marillion. En idd LTE is vrij moeilijk te vinden. In de White Noise misschien? Het is ook muziek die niet erg veel mensen aanspreekt. Ik vind het geweldig. Laatste nummer van LTE II is een van de beste stukken muziek die ik heb gehoord. En dan gaat het me even niet direct om de opname kwaliteit.
Ik had het over de nieuwprijs, mij staat bij dat een eerste serie van Mission 753 een adviesprijs van 2000 gulden had en de 2e, licht verbeterde generatie iets van 2600 gulden. Gemakshalve beschouw ik de 753 dan ook als een luidspreker in de 1000 euro klasse (paarprijs voor alle duidelijkheid). Een paar jaar geleden was Hobo Hifi zo aardig om een stel 2e hands 753 speakers van de eerste generatie voor 900 gulden te verkopen. Ze hebben niet erg lang in de winkel gestaan... :)

Misplaced Childhood? Hmmm, zelf vond ik dat na "Fugazzi" en vooral "Script For A Jester's Tear" een flinke teruggang (maar een check bij vrienden leert mij dat ik een minderheidsstandpunt vertegenwoordig). Wel moet ik erbij zeggen dat waar de LP goed klinkt, de eerste CD van "A Script For A Jester's Tear" qua geluidskwaliteit zo waanzinnig slecht is dat ik, toen bij mijn nieuwe Hifi-set geen platenspeler meer had en dus de CD kocht ter vervanging van de LP, werkelijk binnen enkele minuten rood aanliep van woede. De CD-case, of beter gezegd de beide helften ervan dragen nog altijd sporen van de daarop volgende woedeaanval. De jaren daarna heb ik dit album alleen maar via mijn tapedeck beluistert: de tapeopname van de LP was zelfs na vele jaren afspelen nog stukken beter dan dat CD-drama. Overigens kwam in 1997 een geremasterde CD uit welke in ieder geval acceptabel is qua geluidskwaliteit, al blijft de grote ergernis dat ik dus 3x het volle bedrag heb moeten betalen voor één album. Waar veel bedrijven zo klantvriendelijk zijn om als een product niet deugt de gelegenheid geven om tegen een gereduceerde prijs of soms zelf gratis dit om te ruilen tegen een verbeterde opvolger, is de platenindustrie nooit te beroerd om de muziekliefhebber meerdere keren voor het zelfde album een poot uit te draaien... :(

Eerder gaf je aan dat Pink Floyd verplichte kost is, dat de albums meesterlijk zijn ben ik helemaal met je eens maar mijn ergernis over de diverse remasters en heruitgaves en de prijzen welke je hiervoor mag neer leggen zorgen ervoor dat ik de meeste LP's niet vervangen. Ken mensen welke sommige albums 5x hebben gekocht, eerst op LP, vervolgens op (minder goed klinkende) CD, dan toch maar een geremasterde CD en toen onder de High End Audio-liefhebbers de platenspelers 2e helft jaren '90 in opmars kwamen een remasterde 180 grams LP welke weer duidelijk beter klonk dan de geremasterde CD. En vervolgens weer een verbeterde remasterde CD welke eindelijk qua geluidskwaliteit niet onderdeed voor de LP en toch makkelijker in de omgang is. Straks volgt er natuurlijk een 6e aankoop op SACD. Daar doe ik, zolang de betere remasters ook nog 'Full Price' zijn, uit principe niet aan mee. De enige Pink Floyd welke ik op CD heb is "Whish You Were Here", een Karstadt in het 'Heimatland der Teutonen' was eens zo aardig om deze voor 20 DM te verkopen. Helaas bleek toen ik een paar weken later met wat meer contanten in de toenmalige munteenheid onzer oosterburen deze winkel bezocht om de andere Pink Floyd Albums in te slaan, dat men vond dat ze toch maar een flink stuk duurder verkocht moesten worden... :(

LTE zegt mij jammer genoeg niets, je maakt mij wel nieuwsgierig!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 20:38 ]

Verwijderd

Uit je posts vat ik op dat je de geluidskwaliteit hoog in acht neemt. Nou hou ik erg van goed geluid. Bij mij ligt de grens van wat ik accepteer (gelukkig) nog vrij hoog. De opname's van Portnoy/Petrucci van Dream Theater en LTE zijn ok maar vaak overdreven. Het is ook eigenlijk meer muzikanten muziek. Al vindt ik dat op LTE 1 nummer 6 (Chris en Kevin's excellent adventure) één van de mooiere snaredrum roffels opgenomen staat. Ik geloof dat op deze beetje slechte inet pagina wel wat samples te vinden zijn: http://www.yesiknow.com/lte/

Ik heb van Marillion ook holidays in Eden maar dat vindt ik niet alles. Die cd's die jij opnoemt ga ik ook eens beluisteren.
Ik vind de sfeer van misplaced childhood echt super. Net als je bv naar Radiohead - OK Computer luistert. Daar ga ik helemaal in op.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 22:19 ]

• Jag

Jag

Ik vind de latere albums van Marillion ook erg de moeite waard, Anaraknophobia bijvoorbeeld.

Pink Floyd heb ik alleen maar cd en over het algemeen vind ik ze aardig qua geluidskwaliteit maar niet fantastisch. Mijn favoriet is toch wel Meddle.

Verder kan ik ook wel redelijk wat hebben qua geluidskwaliteit. Ik vind DT over het algemeen niks qua opname. Het is teveel dringen om een plek in de mix en de drums hebben hoorbaar te lijden onder de peak limiting.

Verwijderd

Vooral de bassdrum is af en toe zo erg aanwezig dat de rest wordt weggedrukt. Maar ondanks de slechte opname's blijft het mijn favoriete band.

Verwijderd

Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat er behoefte is aan een topic welke gaat over de audiokwaliteit van albums. Een belangrijk anderwerp voor Audio-fans, want hoe goed je Hifi ook is, als de opname zelf miserabel is, zal het natuurlijk nooit goed klinken. Sterker, op de betere sets hoor je vaak nog beter hoe misserabel iets is opgenomen waardoor het subjectief slechter klinkt!

• voodooless
  • Laatst online: 12:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 23:21:
Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat er behoefte is aan een topic welke gaat over de audiokwaliteit van albums. Een belangrijk anderwerp voor Audio-fans, want hoe goed je Hifi ook is, als de opname zelf miserabel is, zal het natuurlijk nooit goed klinken. Sterker, op de betere sets hoor je vaak nog beter hoe misserabel iets is opgenomen waardoor het subjectief slechter klinkt!
Ik zou zeggen, hier is de knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/newtopic1.gif
:+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Maar dan moet het wel wat genuanceerder. Het gaat ook om de uitvoering van een muziekstuk. Wordt de emotie wel overgebracht. En het is idd jammer dat er zo weinig dynamiek in veel muziek zit. In The Wall van Pink Floyd kun je je af en toe nog eens laten verassen door flinke dynamiek verschillen. Bij veel moderne muziek kun je er naar fluiten door compressie.

• MM
  • Niet online

MM

Een topic over verschil in geluidkwaliteit tussen cd's lijkt me ook een goed idee, het lijkt mij in ieder geval zinniger dan een discussie over verschillen tussen kabels :) Ik laat de eer aan jou Meneer_E, mischien is het leuk als we een mooite TS kunnen maken met wat nuttige info erin.

Verwijderd

offtopic (maar "on" een toekomstig):

Ik voel mij zeer vereerd voor het gestelde vertrouwen en hoewel ik mij meer als een muziek-liefhebber dan -kenner beschouw, zal ik eens het (on)nodige overpeinzen en op zoek gaan naar de geschikte info (en natuurlijk heel goed luisteren) voor een dergelijk topic. Dat zal overigens niet deze of begin volgende week gebeuren, want er gaat momenteel wel erg veel 'vrije tijd' in mijn werk zitten, maar alvast een beetje brainstormen kan geen kwaad.

Om de waarde van een album / opname in te schatten en de plezier/ergenis welke je eraan kunt beleven zijn er m.i. een aantal factoren welke meegenomen moeten worden:

- De geluidskwaliteit
Hier hebben wij het al over gehad. Zijn zang & instrumenten natuurgetrouw weergegeven, is er een goede en natuurlijke ruimtelijk weergave of kun je juist duidelijk te horen dat men delen van verschillende opnamesessie aan elkaar 'geplakt' heeft en kunstmatige correcties hebben plaatsgevonden (de beruchte 'Fix in the Mix'), zit er dynamiek in of is juist totaal plat gecomprimeerd omdat de manager de CD wil optimeren voor MTV- & autoradio-doelgroep? Bij sommige albums is het zo dat zij van een kwalitatief betere audioset profiteren terwijl andere albums juist minder lijken te klinken.

- De artistieke waarde
Lijkt mij duidelijk, een album moet inhoud hebben, je kunt als opnametechnicus natuurlijk trachten om perfect natuurgetrouw het 'concert' weer te geven welke het 3e team + aanhang van de locale voetbaltrots in zwaar beschonken gaf op hun kampioensfeest bij het programmadeel 'karoke', maar het moge duidelijk zijn dat niet echt de ultieme test-CD zal opleveren, zelfs al is het opnametechnisch nog zo perfect... :)

En waarom denk ik nu opeens aan Mötorhead's meesterlijke album "Overkill" :?

- De historische waarde
Sommige opnames/albums hebben behalve hun artistieke waarde ook nog een meerwaarde, doordat het b.v. een beroemd concert was (Woodstock) of een nieuwe stijlstroming markeerde. Zo is b.v. Sgt. Pepper (1967) niet alleen één der beste albums van de Beatles, maar is het ook een stilistisch en opnametechnisch (4-sporenrecorder) revolutionair album uit de pop historie.

Heeft iemand nog andere suggesties voor het nieuwe topic?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 01:46 ]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

volgens mij was het nog niet gezegd, maar ik val net in deze thread en oceria zei dit:
Als laatste wil ik nog zeggen dat je frequenties beneden de 100 - 120 herz niet zozeer hoort, alswel voelt.
Lijkt me een misverstand.. *grin*

(en als je me niet gelooft moet je even een toongenerator aanzetten of een testsignaal)
als je beneden de 100hz alleen nog maar voelt moet je jezelf even laten nakijken.

Trouwens, suggesties:
opname!!
Ik studeer af (op het moment) op geluidkwaliteit, muziekbeleving en opnametechnieken..
dus misschien kan ik wat toevoegen.
kheb alleen niet zo heel veel tijd dus ik zal proberen mee te lezen en af en toe wat typen..

• Boekster

Boekster

Naimoholic

100Hz is ook niet echt heelvoeldbaar, tenzij het fiks hard staat volgens mij :X . Ik zou voor de grap eens moeten kijken (luisteren) tot hoe ver mijn gehoor rijkt :) . Lijkt me erg leuk!

En ik heb Graceland maar gekocht. Kende een aantal numemrs uiteraard wel al :) . Maar de naam zei me niets. Zeggen ze niet bij Skyradio (staat meestal op beneden, ben ik mee opgegroeid) :P . Eens kijken wanneer ik de tijd heb hem fatsoenlijk te draaien. :)

Music Addicted

• Sgrovert
djazete schreef op 13 mei 2004 @ 10:22:

Lijkt me een misverstand.. *grin*

(en als je me niet gelooft moet je even een toongenerator aanzetten of een testsignaal)
als je beneden de 100hz alleen nog maar voelt moet je jezelf even laten nakijken.
En wat dacht je dan van een 50 Hz brom. Zal iedereen wel eens gehoord hebben.

Lost In Music

• MM
  • Niet online

MM

Ik hoor tot 17-18hz (met een shiva driver) :)

Verwijderd

djazete schreef op 13 mei 2004 @ 10:22:
[...]

Trouwens, suggesties:
opname!!
Ik studeer af (op het moment) op geluidkwaliteit, muziekbeleving en opnametechnieken..
dus misschien kan ik wat toevoegen.
kheb alleen niet zo heel veel tijd dus ik zal proberen mee te lezen en af en toe wat typen..
De manier van opnemen is natuurlijk van grote invloed op de geluidskwaliteit van een album. Heb je nog speciale aandachtpunten waar men op moet letten? Zoals eerder gemeld ben ik meer muziekliefhebber dan -kenner en van opnametechnieken heb ik helaas niet zo veel kennis en extra hulp en/of links zijn meer dan welkom.

Wel weet ik dat het aantal microfoons van grote invloed kan zijn, bij sommige opnames van klassieke concerten zie je dat werkelijk voor elke musicus een microfoon wordt neergezet en men vervolgens tracht uit al deze opnames een geheel te mixen, met vaak jammerlijke gevolgen voor de ruimtelijke weergave. Denon (Nippon Columbia Co. Ltd.) koos daartegen met hun 'One point Recordings' voor een heel andere aanpak: op één plek in de concertzaal werden 4 microfoons neergehangen, en wel voor het linker als voor het rechter stereokanaal één microfoon voor het middenlaag en één voor het hoog. Van deze opnameserie was de ruimtelijke weergave weer bovengemiddeld goed te noemen.

Verder is natuurlijk het medium van grote invloed. Veel oudere opnames waren bedoeld om per LP naar de consument te gaan en heb je een opname met veel dynamiek en laag, dan zijn de groeven dieper en breder. Dit beperkt de maximale speelduur omdat anders de LP niet meer fatsoenlijk gesneden kan worden.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Ik vroeg me af waarom dit topic toch zo hard door bleef lopen, maar nu zie ik het. Het gaat niet (meer) over cyrus en mission maar over muziek en fatsoenlijke opgenomen CD's. :)

Zelf ben ik een grote fan van Pink Floyd, Dire Straits en U2. Ik heb redelijk veel geluk want op U2 na zijn de opnames van deze band zeer goed (U2 is wel een erg grote stap terug helaas). Van Pink Floyd zijn mijn favorieten The Wall, Atom Heart Mother ("de plaat met de koe") en Dark Side Of The Moon. Deze laatste heb ik in de hybride SACD uitvoering en de kwaliteit daarvan is echt subliem. Van Dire Straits zijn vooral de vroegere CD's erg lekker opgenomen/gemastered. Er zit een heerlijk "ritme" in Dire Straits - DS en Communique. Iets dat me overigens pas echt op begon te vallen na mijn laatste upgrade, de Linn Klout eindversterker. Het laatste album, On Every Street is helaas wat minder, veel te veel bas, om te compenseren voor de baskwaliteit van de huidige "standaard" sony/philips/pioneer setjes. :(

Van Marillion heb ik Misplaced Childhood en Tears for a Jesters tail. Die laatste vind ik minder dan de eerste. MC is echt een heel gaaf album met een fantastische, doorlopende. sfeer. Van de geluidskwalilteit ben ik overigens niet speciaal onder de indruk, misschien moet ik een remaster zoeken?

Voor de jazz liefhebber zijn de labels Blue Note en Chesky aan te raden, altijd topopnames. Sara K bijvoorbeeld maakt hele lekkere muziek, evenals Eve Cassidy, Diana Krall en Cassandra Wilson

Great minds think alike!

• voodooless
  • Laatst online: 12:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Om ook nog maar ff offtopic door te gaan (het aanbod staat nog steeds :+ ):

Nog maar even over Pink Floyd (ben zelf groot fan)... Ik heb helaas nooit de LP's kunnen beluisteren (wij hebben thuis nooit LP's gehad, zijn direct van cassette naar CD gegaan). Maar de CD's klinken absoluut super. Dynamisch, strak, helder, gebalanceerd, prachtig stereo beeld en gewoon super gemasterd. Vergeet ook niet dat BV opnames van Dark Side of the Moon gewoon 30 (!) jaar oud zijn. Voor de SACD mix zijn de oude tapes (die gewoon netjes to 80 kHz opnemen) weer uit de kast gehaalt en is alles weer opnieuw in elkaar gestoken. Hoe ze de loops in "money" hebben gedaan is gewoon echt geniaal: stuk tape rond geplakt en dat dan streeds laten afspelen :+ . De 30th aniversary edition heb ik helaas nog niet kunnen beluisteren. Ik heb nog de 10 jaar oudere 20th aniversary edition. Ben eigelijk wel erg benieuwd of er echt verschillen zijn tussen de twee masters (en dan bedoel ik de audio-CD versie). Een luistertest zou wel erg leuk zijn.

Voor de opnames film "Live at Pompeii" (1971) wilde Pink FLoyd ook echt het geluid Live opnemen. Dat hield dan ook in dat alles op een (ik geloof) 16 track tape recoder is opgenomen, vandaar dat de opnames ook dusdanig goede kwaliteit zijn (al klinken ze wat dof). Dit was voor die tijd echt uniek. Trouwens een leuke DVD om eens naar te kijken: Gewelig om al die oude apparatuur te zien, stonede bandleden, en ook de hond is echt gewelig goed :9~

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1