Bandbreedte evenredig verdelen over ONLINE clients

Pagina: 1
Acties:

• RouT
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-12-2014
Ik heb een win2k server aangesloten op een 8mbit adsl verbinding en ik wil deze server instellen als software router voor 10 clients op een LAN. Ik ben op zoek naar routersoftware of een losse tool die de bandbreedte evenredig kan verdelen over het aantal clients dat verbonden is met de server kan verdelen. De vraag ben ik met de search 1 keer tegengekomen, maar deze werd hier niet beantwoord:
Nu is het de bedoeling dat de clients gelijke snelheid krijgen, maar ik zou het zo willen hebben dat als anderen niet actief zijn, toch de bandbreedte benut wordt door die ene client.
Dus dat je dit krijgt:

1/4 = 100%
2/4 = 50%
3/4 = 33%
4/4 = 25%

En dan dus dynamisch aan de hand van wat er gevraagd wordt aan bandbreedte.
Linux is helaas geen optie. Ik heb al gekeken naar de bekende proggies mbv de search, zoals BandWithController, Inet Shaper, Total Traffic Control, maar ik kan niet vinden of deze tools kijken naar het aantal clients dat verbonden is met de server en aan de hand hiervan alle bandbreedte verdelen...

Heeft iemand een idee ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap niet helemaal waarom je zoiets zou willen. Want niet iedere progje gebruikt evenveel bandbreedte...dus dat betekent dat je er behoorlijk inefficient mee omgaat als je alle clients dezelfde bandbreedte geeft. Als je echt dynamisch wilt werken zet je de hele breedte over voor alle verkeer....vervolgens kijk je wat het meeste verbruikt (en wat veel verbruikt maar er niet thuishoort, kazaa en aanverwanten bijvoorbeeld) en dat ga je shapen. Daarmee ben je veel efficienter bezig dan zomaar de bandbreedte evenredig verdelen over je clients. Bovendien: wat gaan 10 clients voor gekke dingen doen dat ze aan 8 mbit niet genoeg hebben? Voor normaal internet- en -mailgebruik is dat mer dan voldoende...toen ik in 97 studeerde zaten we op de hogeschool met 15000 man op een 2 mbit lijn...en voor internet was dat ook ruim voldoende.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RouT
Ik snap wat je bedoelt en er zit waarheid in, het lijkt mij echter te omslachtig om voor ELKE poort die gebruikt wordt bandbreedte limieten in te stellen. Ook is het leuk dat als er 2 clients verbonden zijn met de server en beide downloaden: de ene client 50% van de bandbreedte heeft en de andere client de andere 50%.
De bedoeling is dat de clients gegarandeerd gebruik kunnen maken van hun verbinding (dus downloaden/gamen/surfen/etc tegelijk).

Laat ik de vraag dan zo stellen: Zijn er ook tools voor windows die de bandbreedte dynamisch op elke poort(range) kunnen verdelen over alle verbonden clients?

Verwijderd

Ik schreef in Verwijderd in "Zyxel NAT probleempje"

"monowall ( http://m0n0.ch/wall/ ) draait perfect op een p1, 64mb ram, 2 nics en een 25 mb opslagmedium.
Deze softrouter kan alles dat m'n zyxel kon en meer: oa traffic shapen (geen servers/huisgenoten meer die de boel dicht kunnen trekken) en heeft een fantastische webinterface waarmee alles handig ingesteld kan worden."

Het maakt trouwens geen moer uit of de client online is, je maakt gewoon een que aan die steeds per ip een pakketje doorlaat, zo wordt de toegewezen maximum snelheid altijd netjes verdeeld over de clients.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 14:25 . Reden: typo ]

• RouT
m0n0wall is probably the first UNIX system that has its boot-time configuration done with PHP
Ik ben echt op zoek naar een windows tool, ik weet dat er voor *nix tig mogelijkheden zijn...

Verwijderd

RouT schreef op 04 mei 2004 @ 17:32:
[...]

Ik ben echt op zoek naar een windows tool, ik weet dat er voor *nix tig mogelijkheden zijn...
Die zijn er voor zover ik weet niet, iig niet betaalbaar / gratis. Ik ben was al lange tijd op zoek naar een dergelijke oplossing.

Ik snap je probleem met unix niet; het is een kant en klaar image dat je op de hd of cd rom gooit, verders gaan alle instellingen via de webginterface.... makkelijker en duidelijk kan haast niet, qua gebruiksgemak is monowall uitstekend.

Monowall is gebruiksgemak ala windoos, maar technische mogelijkheden en stabiliteit als unix.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

inXs

known as inXs

http://www.topshareware.com/NetLimiter-transfer-8939.htm

Netlimiter? Kan je per internetgebruikend programma/harde schijf/client/pc/netwerk iets/ etc/ etc instellen hoeveel het mag gebruiken.

superB

Pagina: 1