Benodigde upload voor goede webcam verbinding

Pagina: 1
Acties:

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Omdat ik waarschijnlijk een (lang) tijdje naar het buitenland voor m'n studie ga,
heb ik zitten zoeken naar wat info over webcams.

Maar ik kan eigenlijk nergens (Google en GoT-search) duidelijkheid vinden wat voor een upload je nodig hebt voor een fatsoenlijke videostream+audiostream. Audio zal het probleem niet zijn maar ik zou het wel erg zonde vinden om een dure Logitech Sphere (USB2 / resolutie : 640x480) te kopen als ie met m'n ADSL verbinding toch maar 4fps zou kunnen versturen.
In 1 topic zegt iemand dat 16KB/s al meer dan genoeg is terwijl in het andere topic iemand zegt dat 64KB/s absoluut niet genoeg is. :?

Heeft iemand misschien wat meer informatie gezien over hoeveel dataverkeer (upload) een webcam bij verschillende resoluties (en/of fps) genereert?
Of heeft iemand misschien zelf wat ervaringen te melden? :)

Senile! Senile Oekaki

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04 22:25

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

16 kb lijkt me ruim voldoende als je webcam hebt die 30 fps haalt.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
Als je op 640x480 wilt webcammen zul je in ieder geval wel een flinke bandbreedte moeten hebben, maar 320x240 met een beetje redelijke compressie (op 128 Kbit) moet genoeg zijn om elkaar in ieder geval goed te kunnen zien. En 128 Kbit/s = 16 KB/s, dus dat zal je waarschijnlijk wel redden :)

The devil is in the details.

• Nakebod
  • Laatst online: 15:42

Nakebod

Nope.

Om even een voorbeeld cam te nemen: hoge resolutie webcam
Deze cam van een mede GoTer trekt maximaal 918 kbit, dus zo een 112 kb/s, op 384x288, inclusief stereo geluid.
Mocht je in 640x480 willen streamen, zul je snel tegen de 200 kb/s moeten kunnen trekken waarschijnlijk.

Op 320x240 zal het met 64kb/s wel te doen zijn, vooral als er compressie toegepast gaat worden.
Ik weet alleen even niet hoe het zit met de fps, maar uit ervaring weet ik dat zelfs met 5-10 fps goed te volgen is wat er gebeurd.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• -=bas=-
Thuis heb ik nu 40KB/s (320Kb/s) upload dus dat is niet echt veel als je het mij vraagt.

Zou software van bijvoorbeeld Logitech zo goed zijn dat ze hierdoor 640x480@20 fps weten te proppen?
De achtergrond is natuurlijk redelijk statisch en de bewegingen zijn ook redelijk uniform.
In het buitenland zou ik maximaal een 128KB/s (1024Kbit/s ) upload kunnen krijgen.
Dat komt meer in de richting voor een goede webcam verbinding lijkt mij...

Senile! Senile Oekaki

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:34

NoTimeRemains

I know

doe je dan de cam via een site streamen ofwat? of alleen msn ofzow?

This is the Way.

• -=bas=-
Nakebod schreef op 03 mei 2004 @ 21:10:
Om even een voorbeeld cam te nemen: hoge resolutie webcam
Deze cam van een mede GoTer trekt maximaal 918 kbit, dus zo een 112 kb/s, op 384x288, inclusief stereo geluid.
Mocht je in 640x480 willen streamen, zul je snel tegen de 200 kb/s moeten kunnen trekken waarschijnlijk.

Op 320x240 zal het met 64kb/s wel te doen zijn, vooral als er compressie toegepast gaat worden.
Ik weet alleen even niet hoe het zit met de fps, maar uit ervaring weet ik dat zelfs met 5-10 fps goed te volgen is wat er gebeurd.
918Kb/s ziet er goed uit. Misschien dat ik nog maar snel even van ADSL abbo moet wisselen en een iets hogere upload moet zien te regelen.

Maar bedankt voor de link, dat gaf een hoop duidelijkheid over wat te verwachten. :)

Senile! Senile Oekaki

• Nakebod
  • Laatst online: 15:42

Nakebod

Nope.

Mjah maar houdt er ook even rekening mee dat die cam een gigabit internet verbinding heeft, en dus "niet zo snel" last heeft van en iets tragere upload naar een enkele gebruiker.
Je hebt dan dus voor thuis een adsl verbinding nodig met 1 mbit upload, dan zou het feitelijk, voor 1 gebruiker, moeten kunnen om rond dezelfde kwaliteit te streamen als die cam.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Pagina: 1