[gezocht] wie kent deze tweeter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24
Binnenkort ben ik van plan een paar nieuwe speakers te bouwen voor mijn pc-tje. Doe-het-zelf is de best, en altijd beter dan de speakertjes die ik kan kopen voor een leuke prijs.

Nu is het geval dat ik aan mijn stereo een paar energy's e:XL-26's had hangen. Dat geluid vind ik mooi :)) wel heel erg mooi om precies te zijn!!

Nu was de gedachte de speakers die ik wil bouwen uit te rusten met dezelfde soort luidsprekers die de e:xl serie gebruikt (let op : de oude e:xl serie, niet de nieuwe).

Ik kan ergens een oude centre-speaker op de kop tikken, deze levert me 2 woofertjes (4 inch) en 1 tweetert.

het probleem : ik kom 1 tweeter te kort.

de vraag is dus wie-o-wie weet welk merk deze tweeters precies zijn? google levert me niets op, en ik denk dat bestellen bij Energy zelf wat duur is.

het gaat om de volgende tweeter :

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/big.jpg

het is een 3/4 inch dome tweeter.

@play : ik heb een tijdje geprobeerd het ding open te krijgen, maar het is heel moeilijk dat te doen. de enige ingang die open kan zijn de woofers zelf (heb ik gedaan)

dan nog is het een heel gepruts, ik kan de tweeter er niet uitkrijgen. Allereerst ben ik een beetje benauwd iets kapot te maken, de kans daarop is best groot, omdat je niet ziet wat je doet :(

overigens heb ik Energy zelf ook al gemaild. Losse tweeters verkopen ze niet. Als er een stuk is in mijn box, moet ik de box maar naar de dealer brengen...

nog wat meer informatie over de tweeter :

het is een 19mm aluminium tweeter.

[ Voor 28% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-05-2004 22:48 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Wat staat er achter op de tweeter?

Ik neem tenminste aan dat je wel de moeite hebt genomen om hem even open te schroeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Op de woofer staat btw de volgende tekst :

4DR//51838
#P98e4
made in canada

geen merk/fabrikant dus en ik heb het flauwe vermoeden dat er ook niets op de tweeter zal staan :(

welke fabrikanten van speakers zitten in canada?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
subtiel schopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden. Ik ken behoorlijk wat drivers uit m'n hoofd maar dit doet bij mij echt geen belletje rinkelen. De gangbare (DIY) merken kun je bij deze dus wel afstrepen.

Je kunt natuurlijk wel een andere 19" aluminium dome kopen. Dan benader je het ontwerp in ieder geval wel. Daarnaast is het wisselfilter ook erg bepalend voor het uiteindelijke geluid. Daarmee kun je nog wel wat tunen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ander misschien een ideetje hoe ik de tweeter eruit krijg?

als ik de bovenste woofer eruit haal kan ik bij de tweeter komen, ik voel echter geen schroeven of iets anders. wat je voelt is een rond metalen ding, ongeveer 4 cm in diameter, 3 cm diep.

ik snap echt niet goed hoe het nu vast zit, die metalen cilinder verdwijnt gewoon in het plastic van de baffle. Heb geprobeerd te draaien/trekken, maar er komt geen beweging in.

echt hard te trekken/draaien durf ik niet zo goed :(

ik heb ook al wat geprobeerd met een spiegeltje aan de binnenkant, maar ik kan het gewoon niet goed zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25587

Anoniem: 50944 schreef op 05 mei 2004 @ 00:57:
Ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden. Ik ken behoorlijk wat drivers uit m'n hoofd maar dit doet bij mij echt geen belletje rinkelen. De gangbare (DIY) merken kun je bij deze dus wel afstrepen.

Je kunt natuurlijk wel een andere 19" aluminium dome kopen. Dan benader je het ontwerp in ieder geval wel. Daarnaast is het wisselfilter ook erg bepalend voor het uiteindelijke geluid. Daarmee kun je nog wel wat tunen dus.
Bedoel je niet 19 mm want 19" lijkt me wel heel erg groot voor een tweeter ;) :*)

@TS Als je toch nieuwe boxen gaat bouwen met de speakers die uit die oude boxen komen (van de foto) dan kan je toch de oude behuizing toch slopen lijkt me? :7 want die gebruik je toch niet meer. Dan sloop je gewoon de achterplaat en de bovenkant er af ofzo. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 25587 op 05-05-2004 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@ mr_hiney :

de boxen op de foto worden zeker niet gesloopt :) Ik kan ergens een 3e speaker krijgen met 1 tweeter en 2 woofers. voor 2 nieuwe extra boxen heb ik dus nog 1 tweeter nodig, en die zoek ik.

Voordat ik die andere (3e) box koop, wil ik eigenlijk wel weten of ik een extra tweeter kan krijgen. Anders moet ik die 3e box maar op geluk kopen en in stukken zagen zodat ik de tweetert kan zien. Toch zonde van het geld EN de box als ik dan geen extra tweeter kan krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Kun je niet de 2 woofers gebruiken uit die center, en dan 2 nieuwe tweeters aanschaffen?
Het lijkt me een ramp worden wanneer je links en rechts een verschillende (ook al is het maar ietsjes) tweeter hebt.
Pagina: 1