Toon posts:

[98SE] Wilt niet installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik had deze week zelf een systeem in elkaar gezet, en die werkt volgens mij wel (ik kan elke driver terugvinden in de mobo-setup) en ik wilde Windows 98SE die op mijn tweede computer (eigenlijk van mijn ouders) staat installeren. Dit is wat ik doe:

Ik doe er een -zelfgemaakte- opstart diskette in en de officiele 98se cd in the cd/dvd driver, ik laat de computer opstarten... "...met ondersteuning van de CD-ROM" en daarna gaat de machine wat pruttelen en stopt in DOS, precies volgens schema. Ik hoor nu 'setup' in te typen en volgens het boekje zou de computer dan verder gaan, maar bij mij komt er te staan

"Not ready bezig met lezen van drive E"
Afbreken/Opnieuw/Mislukt?

--

Ik heb een

AMD Athlon 64 3000+ (2,0GHz, 512KB, Boxed)
MOEDERBORD MSI K8TM-ILSRB DDR400 AGP8x M-ATX
GEHEUGEN 1x556MB PC3200
HARDDISK DiamondMax Plus 9 (160 Gig, 8mb cache)
VIDEOKAART Saphire Radeon 9800 PRO
DVD/DC BURNER NEC ND2500A DVD±R/RW IDE OEM Zwart
DVD/CD SPELER Philips DVD-Rom 16x50 IDE OEM Zwart
FLOPPY DRIVE Floppy Disk Drive 3,5" 1.44 MB Zwart
MONITOR Compaq V1000 21"

--

zou het kunnen zijn dat mijn cd drive niet goed gelezen wordt? hoewel het mobo hem wel 'ziet', of msschien hoort er een officiele 98se opstart diskette bij, die mijn ouders dan krijt zijn?

ik ben een echte "n00b" op gebied van windows dus het zou natuurlijk ook kunnen dat ik iets echt fout doe.

Verwijderd

Stel het bios zo in dat de pc van CD boot. Dit is de makkelijkste manier en doe je door tijdens het opstarten op DEL te drukken zodat je naar het bios gaat. Daar stel je boot device priority zo in dat het eerste apparaat waar van geboot wordt het CD-rom/DVD-rom station is.

Zo start de setup metteen als je CD ok is. Zorg ook wel dat de CD/DVD-speler waar je de Win98 CD in gooit als master staat. (Dit is de jumper achteraan de DVD-speler)

edit: een "officïele" win98 opsartdiskette hoeft helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 20:48 ]

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:15
Waarschijnlijk is je w98se cd beschadigd (of zit niet goed in de cd - la ? :P).

In het ergste geval is heel de cd-rom drive verrot, om dan toch w98 erop te krijgen raad ik je aan om de harddisk er tijdelijk even uit te halen, in een ander systeem erin proppen,

hier vervolgens de setup map van w98 cd naar die hd kopieren, en vervolgens hd weer terug.

Weer booten vanaf flop en dan gewoon installeren vanaf hd .

~ edit: ik zie nu pas dat je 2 cd spelers erin hebt: prop de cd is in de andere speler en probeer het daar is ? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Morphine op 03-05-2004 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 20:47:
Stel het bios zo in dat de pc van CD boot. Dit is de makkelijkste manier en doe je door tijdens het opstarten op DEL te drukken zodat je naar het bios gaat. Daar stel je boot device priority zo in dat het eerste apparaat waar van geboot wordt het CD-rom/DVD-rom station is.

Zo start de setup metteen als je CD ok is. Zorg ook wel dat de CD/DVD-speler waar je de Win98 CD in gooit als master staat. (Dit is de jumper achteraan de DVD-speler)

edit: een "officïele" win98 opsartdiskette hoeft helemaal niet.
Ik kan geen jumper achteraan mijn dvd/cd speler vinden. En in de bios staat mijn brander als Primary IDE-Master en mijn speler als Primary IDE Slave, dit kan ik niet veranderen.

Als ik in DOS zit met de cd in de d:/ drive en ik typ D:dir dan krijg ik wel een lijst met bestanden, dus hij kan wel ervanaf lezen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:23

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 20:41:
"Not ready bezig met lezen van drive E"
Afbreken/Opnieuw/Mislukt?
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 08:24:
[...]
Als ik in DOS zit met de cd in de d:/ drive en ik typ D:dir dan krijg ik wel een lijst met bestanden, dus hij kan wel ervanaf lezen.
Dat klopt dus niet :)
Prop die cd eens in de de E-drive, en probeer dan opnieuw ff vanaf CD te booten, wat zegt 'ie dan?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Nou erm, er zitten dus wel jumpers op (in het boekje zagen ze er heel anders uit :[ )

Ik heb nu de cd-speler als IDE-Master en de brander als Slave.

dus ik nog eens proberen, typ setup in.. ..en! hij pruttelt blij verder. maar nu ben ik op een ander probleem gestuit: De computer scant zichzelf om te kijken of windows er wel oppast, maar hij stopt om te zeggen dat Windows 700mb vrije ruimte nodig heeft.

Kan het zijn dan mijn harde schrijf E: is? en dat hij het niet doet?

zo heb ik de jumper van de harde schrijf:

:|:.: -> de bios zegt dat hij nu een Secondair IDE Master is

toen ik dit probeerde ::|.: werd het een slave en bij |::.: deed hij niets.

Is er misschien nog iets dan it met mijn harde schrijf moet doen, zoals 'activeren' ofzo?

alvast bedankt om mij door het eerste probleem te sluizen :]

Verwijderd

het lijkt mij dat je de hdd aan de verkeerde ide kabel hebt
als het goed is heb je twee ide kabels op het moeder bord zie je wel staan ide1 en ide2 de hdd moet aan ide1

succes

Verwijderd

Topicstarter
!

ff proberen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:01

lier

MikroTik nerd

Vergeet ook niet om (mbv fdisk) een partitie aan te maken waar je Windows op kan installeren.

In je huidige setup heb je misschien nog helemaal geen partitie !?

Waarom Windows 98 ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
De IDE kabel was inderdaad verkeerd, maar nadat ik hen had verwisseld ging het nog steeds niet. :[

Ik gebruik win98 omdat mijn ouders die nog hebben en ik heb nog geen geld voor xp :]

ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt met partitie?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Master Prime, dit topic begint wel een beetje de basicvragen kant op te gaan. Kun je gewoon zelf even wat onderzoek doen voordat je hier iets vraagt? Het intikken van je zoekterm levert vaak voldoende resultaten op.

Kijk bijvoorbeeld eens hierbij voor je laatste vraag:

[search=uitleg partities]
[google=uitleg partities]

:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.