Hoe kan ik een zelf gemaakte dvd editen.

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hai,
Ik kom met de search een heel eind hier,maar ik kom er toch niet uit.
Ik heb een stand alone dvd recorder en ben nu bezig films van de kids van video naar dvd te zetten.
Maar je kent het denk ik wel,die video's zijn een soort van verzamel banden geworden.
Ik heb nu alles eerst opgenomen naar een dvd.
Dat staat lekker kriskras door elkaar.
Wat ik dus wil is de master dvd zodanig bewerken dat ik stukjes weg kan halen,en saven,en daar met bv Nero een nieuwe dvd van maken.
Ik lees dat ik een rip programma moet gebruiken en ben via de search ook bij dvd shrink terecht gekomen.
Via de search ook hier heb ik de tip gevonden te zoeken naar dvd2avi.
Maar ik kom er gewoon niet echt verder mee, ik zoek een programma die de dvd kan inlezen en me de mogelijkheid biedt stukjes te saven en daarmee,of via Nero,een nieuwe dvd van te maken.
Van dvd2avi lees ik dat er kwaliteitsverlies optreedt bij dat proces.
Dat wil ik dus ook niet,want de videobanden zijn al niet al te best.
Kort samengevat zoek ik een tool,of combi die zonder kwaliteitsverlies stukjes film van een dvd kan halen,die ik zelf in volgorde kan zetten en waar ik een nieuwe dvd van kan maken.
Daarnaast is het best leuk dat als ik startrek opneem,ik later de reclame er uit kan halen.
Ik hoef geen kant en klare links, een naam is wel voldoende,dan vind ik de rest zelf wel.
Maar als nitwit weet ik niet goed hoe een en ander te omschrijven en dan helpt de search ook niet.
Een goede omschrijving waarmee de search of google wel iets vindt mag ook,ik ben gewoon niet goed in die keywords,sorry.
Weet niet eens of dit het goede forumdeel is.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Waar moet ik beginnen? :)

Om kort te gaan / wat ik zou doen:

1) DVD maken van je video's
Het is jammer dat je niet direct naar je computer kan dubben, via bijv. een camera met firewire ofzo.

2) DVD rippen naar een AVI
Hier zijn verschillende programma's voor, maar geen van allen kan je gebruiken om slechts stukjes te saven. Je zal de hele DVD in 1x op je harddisc moeten prakken (ca. 4,5 GB) en er dan één (of meer, maar da's lastiger) AVI's van maken.

Smartripper is de makkelijkste om van een DVD op je harddisc te krijgen, maar dan is het nog geen AVI.

Ik wil voorop stellen dat ik niet inhoudelijk bekend ben met de werking van DVD>>AVI programma's. Ben er gewoonweg nog nauwelijks aan toe gekomen :9

Ik weet nog niet van het bestaan van een programma waarbij je zonder verlies in één beweging in de VOB-files van een DVD kan gaan zitten rommelen.

DVD2AVI levert kwaliteitsverlies op, ja. Als je van een film-dvd naar AVI gaat is dat inderdaad het geval. Maar dat is hoofdzakelijk theoretisch, afhankelijk van de hoeveelheid compressie die je op de AVI loslaat.

Een VHS video is al van een dusdanige kwaliteit dat het verlies dat eventueel nog optreedt (bij goede instellingen) nagenoeg verwaarloosbaar is. Het is een kwestie van proberen en spelen met de waardes.

DVD-Shrink is in principe niet nodig. Ik ken het programma zelf niet precies, maar ik weet dat je er DVD-5 (single layer) mee kan maken vanaf een DVD-9 (dual layer). Als je zelf een DVD opneemt, is het al een DVD-5, dus je hoeft 'm niet in te krimpen.

3) Video monteren
Gebruik Vegas Video, Pinnacle Studio of Adobe Premiere om van je AVI af te knippen en te monteren wat je wilt.

4) Video op DVD zetten
Mijn favoriete programma is Sony/Sonic Foundry DVD Architect. Daarmee kan je van een AVI zo een DVD met menuutjes maken.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Het kan ook zonder tussenkomst van de AVI's. Helemaal geen kwaliteitverlies dus! Je moet dan je DVD als volgt rippen:

1. Open DVDDecrypter en zorg dat je in de ifo-mode bent
2. Selecteer een PGC. Waarchijnlijk staat iedere film als één PGC op het schijfje (al dan niet in één VTS). Je zal het dus film voor film moeten rippen.
3. Ga nu naar de Steam Processing tab, vink "Enable Stream Processing" aan. Dan vink je alle Audio en Video sporen die je wilt hebben (waarschijnlijk zijn dat er twee) aan.
4. Zorg dat de sporen bijde op "Demux" staan.

Voor The Rock ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://automovie.50free.org/dump/DVDDec.gif

5. Stel de destination (aan de linker kant) in en druk op de grote knop daaronder...

Dit moet je dus herhalen voor ieder film...

Het beeld en geluid staan nu los op je HDD. Deze moet je met een zgn author programma weer bij elkaar zetten. (Het beeld is een *.m2v bestand en het geluid is meestal een *.mp2 of *.ac3 bestand.)

Hoe je hier nu weer een DVD van kan maken kan je vinden op doom9.org
Ik kan je TMPG DVD Author en DVD-lab aanbevelen...

[ Voor 20% gewijzigd door DeeD2k2 op 04-05-2004 14:10 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 00:32
De stand-alone recorders gebruiken toch een bepaald formaat waardoor je na het opnemen nog kan editten?

• DeeD2k2
Het gaat daarbij, voor zover ik weet, niet om een speciaal formaat, maar om het opslagmedium. Bij DVD+/-RW's is het theoretisch mogelijk, maar of het in de praktijk een suc6 is weet ik niet. Het wil wel goed bij HDD en DVD-RAM recorders...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 00:32
DeeD2k2 schreef op 04 mei 2004 @ 14:24:
Het gaat daarbij, voor zover ik weet, niet om een speciaal formaat, maar om het opslagmedium. Bij DVD+/-RW's is het theoretisch mogelijk, maar of het in de praktijk een suc6 is weet ik niet. Het wil wel goed bij HDD en DVD-RAM recorders...
Ok, maar de goedkoopste Philips recorder, de DVDR70 ofzo, kan dat ook al.
Dus ik vermoed nu dat een simpel DVD-RW'tje gewoon de oplossing is. ;)

• DeeD2k2
OK weet ik voldoende...
Nick39 kan op zo'n manier allen geen menutjes maken, zoals hij wilde. (En daarnaast heeft hij het al op het schijfje staan en hoe makkelijk hij die kopieërd naar een RW weet ik niet. V.a. een VHS duurt het iig laaaang...)

• Nick39
  • Niet online
DeeD2k2 schreef op 04 mei 2004 @ 18:25:
OK weet ik voldoende...
Nick39 kan op zo'n manier allen geen menutjes maken, zoals hij wilde. (En daarnaast heeft hij het al op het schijfje staan en hoe makkelijk hij die kopieërd naar een RW weet ik niet. V.a. een VHS duurt het iig laaaang...)
Op zich waren ze al opgenomen naar een rewritable.
Maar inderdaad..een menu kan niet zo.
Het enige dat ik dus kan doen blijbaar is er avi's van maken,en dan met nero van die avi's weer een dvd maken,dan kan ik wel menu's maken maar het kwaliteitsverlies is aanzienlijk :(

• DeeD2k2
Nick39 schreef op 08 mei 2004 @ 13:34:
[...]
Het enige dat ik dus kan doen blijbaar is er avi's van maken,en dan met nero van die avi's weer een dvd maken,dan kan ik wel menu's maken maar het kwaliteitsverlies is aanzienlijk :(
Ik zie helemaal geen reden om er eerst avi's van te gaan maken. Met de data die op je DVD-RW staat kan je dvd speler overweg, dus ieder author programma ook (behalve als je als SVCD hebt opgenomen). Je zal eerst alleen de audio en video los op je HDD moeten zetten. (Hoe je dat doet zie je 6 posts hierboven)

• Nick39
  • Niet online
DeeD2k2 schreef op 08 mei 2004 @ 15:45:
[...]
Ik zie helemaal geen reden om er eerst avi's van te gaan maken. Met de data die op je DVD-RW staat kan je dvd speler overweg, dus ieder author programma ook (behalve als je als SVCD hebt opgenomen). Je zal eerst alleen de audio en video los op je HDD moeten zetten. (Hoe je dat doet zie je 6 posts hierboven)
Ja dat snap ik,maar stel dat er 2 uur video op staat,dan heb je EEN file waarop die 2 uur dus staan.
Hoe ik het op de harddisk krijg is het probleem niet zo, dvdshrink kan er ook vobs van maken die je met Nero zo kan branden.
Waar het mij om gaat is dat ik dat file kan editen,er stukjes uit kan halen,stukjes in een andere volgorde kan plaatsen.
Maar ik zou natuurlijk ook alles kunnen opnemen,dat afspelen op een andere dvd speler en in de juiste volgorde afspelen (track programmeren) en dat dan weer opnemen.

• DeeD2k2
Zolang jij met je dvd speler op de dvd tussen een paar vaste punten heen en weer kan 'hoppen' kan je de dvd is stukjes rippen. Zoals je zelf ook als aangaf. (desnoods met DVDShrink, zolang je maar nisch trancode/encode). Als je nu eens naar een programma als TMPG DVD Author kijkt, blijkt dat je daarmee van harte lust kan editen/knippen, zolang je maar een losse audio en video stream hebt. Met het zelde prog kan je de menutjes maken en de nieuwe vob's compileren en branden.

Dat is toch wat je wilt? Of begrijp ik het verkeerd. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is...

[ Voor 176% gewijzigd door DeeD2k2 op 08-05-2004 18:54 ]

• Nick39
  • Niet online
DeeD2k2 schreef op 08 mei 2004 @ 18:40:
Zolang jij met je dvd speler op de dvd tussen een paar vaste punten heen en weer kan 'hoppen' kan je de dvd is stukjes rippen. Zoals je zelf ook als aangaf. (desnoods met DVDShrink, zolang je maar nisch trancode/encode). Als je nu eens naar een programma als TMPG DVD Author kijkt, blijkt dat je daarmee van harte lust kan editen/knippen, zolang je maar een losse audio en video stream hebt. Met het zelde prog kan je de menutjes maken en de nieuwe vob's compileren en branden.

Dat is toch wat je wilt? Of begrijp ik het verkeerd. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is...
TMPG DVD author kende ik niet,maar bedankt,ik denk dat ik er nu wel verder uitkom.
Bedankt voor de tips all,er komt nu in elk geval veel meer los dan de vorige topics hierover.
Pagina: 1