Toon posts:

ATA-100 kabel problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eigelijk een dom probleem, maar ik vraag me af hoe andere mensen dat soms oplossen. De situatie :

een redelijk normale ATX kast, met bovenaan de writer, net eronder de cdrom, en dan een stuk lager de 2 harde schijven in hun bracket gemonteerd.

Momenteel zijn de writer/cdrom apart op een kabel gezet, en de 2 harddisken ook. Aangezien die beide harde schijven toch merkbaar sneller kunnen werken als ze beide apart op een kabel hangen lijkt het me logischer een combinatie schijf/cd en schijf/writer te maken.

Alleen kom ik dan weeral voor de ****** keer in de problemen doordat de gewone ATA100 kabels daar zo goed als onbruikbaar voor zijn.

Ten eerste zit de master aansluiting altijd aan het einde, waardoor je dus bij een doorsnee moederbord op en neer moet (IDE aansluiting moederbord, omhoog naar de cd/writer als slave, en weer omlaag naar de schijf als master). Dat is al 1 ding, maar uiteraard is in 99 van de 100 gevallen de kabel ofwel net te kort, ofwel moet je hem zo gaan draaien en torsen dat het echt niet netjes meer is...

Ben ik nu de enigste die zich regelmatig te pletter vloekt om die IDE devices op een nette, en zo efficient mogelijke manier in combinatie aangesloten te kringen ? Of hebben jullie daar soms andere trukken voor ? :|

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

UTM

Je kunt mischien Rounded Cables gebruiken. Met deze kabels is een stuk makkelijk te werken (meer flexibel) en het ziet er ook nog eens netjes uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/rcables/cables440.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door UTM op 03-05-2004 16:10 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 11:38
Doe je niks aan nee. Die problemen is iedereen hier wel eens tegengekomen denk ik. Mijn oplossingen (voor zover je dat zo mag noemen): mobo met dubbele controller waardoor alles op een eigen kabel kan.
Andere mobo heeft naast de ATA ook SATA. Dus kan ook hier alles op eigen kabel.

Voor mijn mp3 schijf heb ik een usb ksatje gekocht, waardoor deze altijd extern aan te sluiten is.

Verwijderd

Topicstarter
w03f schreef op 03 mei 2004 @ 16:09:
Je kunt mischien Rounded Cables gebruiken. Met deze kabels is een stuk makkelijk te werken (meer flexibel) en het ziet er ook nog eens netjes uit :)

[afbeelding]
Helpt ook niets vooruit aan het probleem. Qua lengte zijn die nooit echt veel langer en het vervelende moederbord -> omhoog naar cd -> omlaag naar disk wegens slave/master volgorde blijft net hetzelfde :(

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 21:54

TheBorg

Resistance is futile.

Mijn truuk is dat als je de jumpers op je devices goed zet dat het niet uitmaakt op welke stekker de master/slave zit... De slave mag dus best op de laatste stekker.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

UTM

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 16:13:
[...]

Helpt ook niets vooruit aan het probleem. Qua lengte zijn die nooit echt veel langer en het vervelende moederbord -> omhoog naar cd -> omlaag naar disk wegens slave/master volgorde blijft net hetzelfde :(
Ben ik niet helemaal met je eens. Sommige Rounded zijn wel degelijk langer en omdat ze rond zijn heb je het volgende probleem niet meer :)
ofwel moet je hem zo gaan draaien en torsen dat het echt niet netjes meer is...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06

BCC

TheBorg schreef op 03 mei 2004 @ 16:17:
Mijn truuk is dat als je de jumpers op je devices goed zet dat het niet uitmaakt op welke stekker de master/slave zit... De slave mag dus best op de laatste stekker.
Sterker nog. je kan prima het laatste stuk van de kabel afknippen als je dit toch niet gebruikt. Ruimt ook lekker op met 4 IDE kabels in je kastje.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Kijk eens bij www.freezinghardware.nl daar hebben ze ook langere rounded kabels ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 03 mei 2004 @ 16:27:
Kijk eens bij www.freezinghardware.nl daar hebben ze ook langere rounded kabels ;)
Ik weet dat er langere bestaan, maar mijn ervaring leert dat dit zeker niet ten goede komt aan de snelheid en betrouwbaarheid van je schijven. Ook het feit van die rounded cables is al menig discussie over gevoerd. En dat het niet direct een probleem is om je niks aan te trekken van de master/slave connector weet ik ook, maar eigelijk zijn dat oplossingen die ingaan tegen de technische specs ;)

Ik zoek eigelijk een manier om dat soort problemen te vermijden, en toch volgens de regels van de kunst te blijven werken.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
De performance wordt echt niet veel lager ofzow, dit is miniem, moet je ook maar eens kijken naar de lengte van SCSI kabels die kunnen wel een paar meter zijn :o

En rounded kabels zijn ook gewoon shielded, dus weinig verlies ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 03 mei 2004 @ 17:15:
De performance wordt echt niet veel lager ofzow, dit is miniem, moet je ook maar eens kijken naar de lengte van SCSI kabels die kunnen wel een paar meter zijn :o

En rounded kabels zijn ook gewoon shielded, dus weinig verlies ;)
PATA specs schrijven een maximum lengte van 18" voor. Bij SCSI kunnen en mogen de kabels veel langer zijn, die vergelijking gaat niet echt op. En rounded is eigelijk compleet not-done alhoewel het veel gebruikt wordt... :/

Nu ja, ik los het probleem ook al jaren 'creatief' op, maar neemt niet weg dat ik me er elke keer weer aan erger, en me afvraag hoe anderen het oplossen :)
Pagina: 1