[vb6] Verloop van een wizard

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:56
Ik ben bezig met een applicatie te maken voor een reisbureau waarmee je een reis kunt boeken. Ik wil hierbij gebruik maken van een wizard.

Nu zijn er grofweg twee mogelijkheden voor het aanroepen van de formulieren:

• Vanuit elke form afhankelijk van de vorige of volgende knop een ander formulier aanroepen en zichzelf sluiten
• Een functie in een module die alle forms aanroept en waarbij het sluiten van een bepaalde form de volgende aanroept

Nu heb ik gekozen voor de tweede manier omdat het naar mijn mening een nettere oplossing is. Ik loop echter op een bepaald puntje vast maar dat is volgens mij wel op te lossen.

Als een form wordt gesloten wil ik weten door welke knop dat gebeurt. Hoe kan ik nou in die module-procedure opvragen hoe het commando heette? Want als er op de vorige knop is gedrukt moet er uiteraard niet naar de volgende stap worden gegaan.

Als iemand zegt dat ik beter die eerste manier kan gebruiken omdat ik wellicht tegen andere problemen aan ga lopen dan hoor ik dat graag.

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 12:16
gebruik maken van een globale variabele?

Ofwel in module Public Knopnummer As long ofzo

En dan achter iedere knop een ander waarde toewijzen aan deze variabele

In deze module kan je deze weet uitlezen

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• Dennis
Ik denk dat er wel mooiere oplossingen zullen zijn.

Ik had gekeken of je het aanroepen van een form als variabele kunt gebruiken, dus zo:

code:
1
bla = frmDestionation.show 1

maar dat vind Visual Basic niet zo'n goed idee.

• Markieman
Dat was te mooi geweest.
Maar helaas is er geen betere oplossing dan die ik heb aangedragen...
Tenminste, in mijn 6 jaar VB-ervaring ben ik die nog nooit tegengekomen

[ Voor 50% gewijzigd door Markieman op 03-05-2004 16:08 ]

• Lorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01-2025

Lorn

I have a bad feeling...

Waarom werk je niet met een array van frames? Je hebt dan maar 1 form nodig. De frames kun je bij de start van je applicatie allemaal keurig op de juiste plaats zetten zodat je je daar tijdens het ontwikkelen niet druk over hoeft te maken.

Het nadeel is dat je aan 1 scherm formaat vast zit en dat als je heel veel pagina's hebt het misschien een resource hog zal worden.

• Markieman
Lorn schreef op 03 mei 2004 @ 16:09:
Waarom werk je niet met een array van frames? Je hebt dan maar 1 form nodig. De frames kun je bij de start van je applicatie allemaal keurig op de juiste plaats zetten zodat je je daar tijdens het ontwikkelen niet druk over hoeft te maken.

Het nadeel is dat je aan 1 scherm formaat vast zit en dat als je heel veel pagina's hebt het misschien een resource hog zal worden.
Lol, dat heb ik ook eens gedaan.

Klinkt op zich heel mooi, maar bij een groot aantal frames wordt het in design-time best wel een onoverzichtelijke zooi. Helaas kan je binnen VB niet meerdere bordelesframes los creeren en die dan runtime in 1 form importeren...

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

Je hebt daar een soort van componentje/wizard voor om zelf een wizard te maken zonder dat het tijdens design-time onoverzichtelijk word...

Werkt wel lekker, spreekt uit ervaring...

Dus dan krijg je een soort van wizard-manager waar makkelijk naar een bepaalde pagina kan springen, elke pagina een naam kan geven en volgordes kan veranderen....

[ Voor 32% gewijzigd door seweso op 03-05-2004 16:15 ]

seweso's blog

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Misschien handig om de TS te vertellen welk componentje dat is?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

seweso schreef op 03 mei 2004 @ 16:14:
Je hebt daar een soort van componentje/wizard voor om zelf een wizard te maken zonder dat het tijdens design-time onoverzichtelijk word...

Werkt wel lekker, spreekt uit ervaring...

Dus dan krijg je een soort van wizard-manager waar makkelijk naar een bepaalde pagina kan springen, elke pagina een naam kan geven en volgordes kan veranderen....
Damn, nooit gezien :) En zo leer je elke dag weer wat nieuws over VB6.

Dit zit dus gewoon onder het menu File->New Project->VB Wizard Manager

[ Voor 79% gewijzigd door Lorn op 03-05-2004 16:18 ]

• Markieman
Lorn schreef op 03 mei 2004 @ 16:17:
me too

• Tranq
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10-2024
ddc schreef op 03 mei 2004 @ 16:03:
Ik denk dat er wel mooiere oplossingen zullen zijn.

Ik had gekeken of je het aanroepen van een form als variabele kunt gebruiken, dus zo:

code:
1
bla = frmDestionation.show 1

maar dat vind Visual Basic niet zo'n goed idee.
code:
1
2
3
4
Dim varfrmDestionation as frmDestionation

Set varfrmDestionation = new frmDestionation
varfrmDestionation.show vbModal

Dat lukt volgens mij prima....

• Dennis
Ja misschien wel, maar krijgt varfrmDestination nu ook een waarde zodra de form is afgesloten afhankelijk van welke button is gebruikt? Ik vermoed van niet namelijk.

• Markieman
ddc schreef op 03 mei 2004 @ 18:46:
Ja misschien wel, maar krijgt varfrmDestination nu ook een waarde zodra de form is afgesloten afhankelijk van welke button is gebruikt? Ik vermoed van niet namelijk.
Ik weet wel zeker dat dat niet gebeurt...

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

ddc schreef op 03 mei 2004 @ 18:46:
Je kunt je form een public property geven. Daar kun je bij ookal is het form niet meer zichtbaar. Op die manier zou je kunnen uitvragen welke button de gebruiker heeft gebruikt.

• Markieman
Lorn schreef op 04 mei 2004 @ 09:32:
Je kunt je form een public property geven. Daar kun je bij ookal is het form niet meer zichtbaar. Op die manier zou je kunnen uitvragen welke button de gebruiker heeft gebruikt.
Een form sluiten gaat toch door middel van het Unload statement? Dit betekent mijns inziens dat het betreffende form-object uit het geheugen verwijdert wordt. En daarmee dus alle public properties...

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Je kunt je form ook hiden... de unload geef je dan vanuit je hoofdmodule (oid).

• Markieman
Lorn schreef op 04 mei 2004 @ 09:41:
Je kunt je form ook hiden... de unload geef je dan vanuit je hoofdmodule (oid).
true, alleen de structuur van een main loop die de verschillende modale schermen aanroept zal waarschijnlijk omgebouwd moeten worden.
Persoonlijk vind ik het gebruik van een publieke variabele dan prettiger werken.

Maar waarschijnlijk zal de VB Wizard Wizard (VB Wizard Manager) het beste bruikbaar zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Markieman op 04-05-2004 09:46 ]

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Wat ik heb gezien van die wizard manager was iig wel aardig. Je kunt vrij makkelijke nieuwe stappen aanmaken en de eerste opzet qua layout krijg je d'r gratis bij. Het is zeker een mooi framework om verder uit te bouwen.

Verwijderd

Je zult ook nog je form uit je geheugen moeten verwijderen

unload jouwFormNaam
set jouwFormNaam = Nothing

Pas dan is ie weg...

BTW....als je met publieke variabelen werkt kun je die beter in een module zetten zoals Markieman al schreef en niet zoals ddc schreef "bla = frmDestionation.show 1
" . Dat lijkt een beetje op ASP ;)

Om hoeveel items gaat het eigenlijk? Ik heb al héél veel wizards gebouwd met behulp van frames (zoals Lorn al zei) in een array en nooit problemen gehad met recources...zelfs tot 12 frames toe.... :)

Je kunt als volgt te werk gaan..(voorbeeld natuurlijk hey)

a. plaats 5 frames op een formulier genaamd fraWiz met index 0 t/m 4
b. maak 3 knoppen te weten "< Vorige" , "Volgende >" en "Annuleren" genaamd cmdButton met index 0 t/m 2
c. vervolgens declareer je een intTeller as integer die start op 0

volgende --> intTeller = intTeller + 1
vorige --> intTeller = intTeller -1

maak uitzondering voor 0

subje voor frames te tonen setFramesVisible(fraName as Frame, intTeller as integer)

en zo puzzel je in no-time zo'n wizard in elkaar.

Designtime maakt het niet uit hoe groot je form is...deze resize je naar je gewenste maten en zet de frames ook op de juiste plaats

Suc6 ermee ;)

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 10:10:

unload jouwFormNaam
set jouwFormNaam = Nothing

Pas dan is ie weg...

BTW....als je met publieke variabelen werkt kun je die beter in een module zetten zoals Markieman al schreef en niet zoals ddc schreef "bla = frmDestionation.show 1
" . Dat lijkt een beetje op ASP ;)

[Goed verhaal]

Suc6 ermee ;)
Helemaal mee eens... is volgens mij nog altijd het makkelijkst en snelst. Als je het afhandelen van de 'vorige' en 'volgende' mooi in een select statement zet dan kun je heel simpel per pagina controleren of de invoer goed is en dan wel of niet doorgaan naar de volgende/vorige pagina.

Wat betreft het onoverzichtelijk worden met een hoop frames op je form... da's maar net zoals je het zelf aanpakt. Je kunt alle frames die je niet gebruikt net met een rand zichtbaar op je form laten staan. Op die manier heb je d'r geen last van. Via het properties window kun je makkelijk het juiste frame zichtbaar maken.

Ik zou trouwens voor de index van de frames een enum maken. Op die manier heb je wat meer inzicht in je code, met een goede benaming kun je makkelijk zien welke pagina van de wizard je bedoelt. Ook als je er een pagina tussen plaatst of er tussen uit haalt dan blijft het gewoon goed werken.

• Markieman
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 10:10:

unload jouwFormNaam
set jouwFormNaam = Nothing Deze is in VB toch echt overbodig =)

Pas dan is ie weg...
[...]

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Misschien niet nodig maar wel een stuk netter. De rotzooi die je maakt kun je beter ook weer zelf opruimen. Als je je dat gewent maakt is het ook makkelijker om nog eens over te stappen op een taal als C++ waar je het wel moet doen.

Verwijderd

Deze is in VB toch echt overbodig =)
Meen je dat???

hier een citaat uit de MSDN helpfile:

Memory and Resources Completely Reclaimed
The only way to release all memory and resources is to unload the form and then set all references to Nothing. The reference most commonly overlooked when doing this is the hidden global variable mentioned earlier. If at any time you have referred to the form by its class name (as shown in the Properties Window by the Name property), you've used the hidden global variable. To free the form's memory, you must set this variable to Nothing. For example:

Set Form1 = Nothing

edit///
nog een citaatje

When a form is unloaded, only the displayed component is unloaded. The code associated with the form module remains in memory

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 10:38 ]

• Markieman
@4Advanced: True
@Lorn: True

Maar, het is in VB niet nodig. Indien een object/form 'out of scope' raakt wordt het automatisch verwijdert.

Volgende Situatie:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
Sub Test
   Dim X As Form1

Set X = New Form1

X.Show vbModal
End Sub

Het geheugen gebruikt door X wordt op het moment van uitvoeren van de regel End Sub automatisch vrijgemaakt.

Ik zie nu wel in dat bij het gebruik van globaal gedeclareerde forms het wel degelijk nuttig is het geheugen vrij te maken...

Verwijderd

Moet je nu toch alsnog X op nothing zetten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sub Test
   Dim X As Form1

Set X = New Form1

X.Show vbModal
   set X = Nothing
End Sub

Of ik raak nu echt de kluts kwijt ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 11:28 ]

• Markieman
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 11:28:
Moet je nu toch alsnog X op nothing zetten
[...]
Nope. X wordt vrijgemaakt bij afsluiten van de sub test (X raakt 'out of scope')

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
Sub Test
   Dim X As Form1 'Scope = Locaal, binnen sub Test

Set X = New Form1

X.Show vbModal
End Sub

Maar in dit geval wel, aangezien bij het sluiten van sub test de variabele X nog steeds binnen de Scope zit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Public X As Form1 'Scope = Globaal

Sub Test
   Set X = New Form1

X.Show vbModal

Set X = Nothing      
End Sub

Verwijderd

Okee, bedankt voor deze tip ..... ;)

Ik ga es ff op onderzoek uit waar ik allemaal die onnodige "= Nothing" heb staan. _/-\o_

EDIT////

dus op deze manier is die laatste "= Nothing" niet nodig?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub loadNewFormIndicatie(strIndicatie As String, strTag As Integer)
    Static lDocumentCount As Long
    Dim frmInd As frmIndicatie
    lDocumentCount = lDocumentCount + 1
    Set frmInd = New frmIndicatie
    frmInd.Caption = "Indicatie [" & strIndicatie & "] " & lDocumentCount
    frmInd.Show
    Set frmInd = Nothing
End Sub

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 11:44 ]

• Markieman
Correct, in jouw voorbeeld is het niet nodig...

Maar of het zinnig is om nu al deze "= Nothing"s weg te halen betwijfel ik, kost alleen maar tijd. Ze doen op zich geen kwaad en zoals lorn al eerder aangaf staat het wel netter...

edit:
Ik besef me nu ineens dat dit eigenlijk best wel offtopic is allemaal

[ Voor 19% gewijzigd door Markieman op 04-05-2004 11:48 ]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Lorn schreef op 03 mei 2004 @ 16:17:
[...]

Dit zit dus gewoon onder het menu File->New Project->VB Wizard Manager
is er dan ook iemand die dit werkende heeft gekregen ?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

@Markieman: Inderdaad offtopic maar toch wel een belangrijk onderwerp. Ik ben zelf van mening dat wat je in code aanmaakt je ook weer zelf moet opruimen. Ik denk dat het gewoon hoort bij een goede programmeerstijl.

@PKouwer: Ja, heb 't wel werken. Wat je doet is:
- Je start met de Wizard Manager
- Je maakt je wizard en bewaart het project
- Je pakt het project waar je de wizard in wilt gebruiken en voegt de frmConfirm, frmWizard, modWizard en Wizard.res toe.

Je kunt nu een instance aanmaken van de frmWizard en deze tonen. De Wizard Manager van VB maakt namelijk een Add-in voor je. Heel leuk maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Je kunt natuurlijk ook een OCX maken van je wizard als je dat zou willen.

Je hebt trouwens binnen het project nog steeds de Wizard Manager tot je beschikking om stappen aan te maken of andere bewerking op toe te passen.

Ander leuk detail is dat de Wizard Manager ook gewoon een array van frames aanmaakt :)

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 11:41:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub loadNewFormIndicatie(strIndicatie As String, strTag As Integer)
    Static lDocumentCount As Long
    Dim frmInd As frmIndicatie
    lDocumentCount = lDocumentCount + 1
    Set frmInd = New frmIndicatie
    frmInd.Caption = "Indicatie [" & strIndicatie & "] " & lDocumentCount
    frmInd.Show
    Set frmInd = Nothing
End Sub
Werkt dat stuk code? Je toont het scherm modeless... en meteen zet je het weer op Nothing. Volgens mij krijg je zo het scherm nooit te zien, toch?

Verwijderd

Zeker wel....werkt als een zonnetje en ziet er prima uit ;)

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

My bad :)

• Markieman
Theoretisch zou het niet mogen werken, maar waarschijnlijk werkt het door het volgende.

Met het statement Set frmInd = Nothing wordt het geheugen niet vrij gemaakt, maar wordt de referentie in frmInd naar het object verwijdert.

Een object wordt binnen VB uit het geheugen verwijdert als alle referentie naar dat object niet meer bestaan.

Waarschijnlijk wordt bij de method frmInd.Show een interne referentie naar het frmIndicatie-object aangemaakt.

Deze interne referentie zal mogelijk verdwijnen bij het unloaden van het object.

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Het is toch een beetje eng. Je form staat nog open terwijl je frmInd alweer Nothing aangeeft in het debugvenster. Als je code onder een button plakt dan kun je ook zovaak het form openen als je wilt.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub btnShow_Click()
  Dim Test As Form2

Set Test = new Form2
  Test.Show
  Set Test = Nothing
End Sub

Krijg toch echt een beetje last van koude rillingen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Lorn op 04-05-2004 15:54 ]

Verwijderd

ja, heb je gelijk in... ;)
Ga het toch maar aanpassen denk ik maar goed, het werkt prima dus ergens begrijp ik dat ook niet O-)

• pkouwer
Lorn schreef op 04 mei 2004 @ 13:53:

@PKouwer: Ja, heb 't wel werken. Wat je doet is:
- Je start met de Wizard Manager
- Je maakt je wizard en bewaart het project
- Je pakt het project waar je de wizard in wilt gebruiken en voegt de frmConfirm, frmWizard, modWizard en Wizard.res toe.

Je kunt nu een instance aanmaken van de frmWizard en deze tonen. De Wizard Manager van VB maakt namelijk een Add-in voor je. Heel leuk maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Je kunt natuurlijk ook een OCX maken van je wizard als je dat zou willen.
v.w.b. dat OCX, heb je dat al eens werkend gekregen ? Zie http://gathering.tweakers...sages/846119/last//wizard

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Ik heb het niet geprobeerd maar het lijkt me niet zo'n probleem. Je maakt een nieuw OCX project aan. Je voegt hier dezelfde bestanden van de wizard aan toe als dat je anders bij je EXE project zou doen.

Het enigste wat je dan nog hoeft te doen is het aanmaken van een publieke routine (sub of function) om de wizard te tonen. Doe eens gek en maak ook nog een public property aan om eventueel een resultaat van de wizard uit te kunnen lezen :) Alles bij elkaar een half uurtje werk denk ik.

• pkouwer
ja, ok maar het Wizardproject maakt zelf een DLL, ik neem aan dat he de bedoeling is dat die bruikbaar is, nietwaar ?

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Nee, want als je goed kijkt naar de DLL die wordt aangemaakt dan zie je dat het een Add-in is voor VB. Ik weet ook niet waarom ze d'r een Add-in van maken, handiger zou zijn geweest als het standaard een OCX was.

Heb trouwens net in +/- 15 minuten een OCX gemaakt van de Wizard. Werkt perfect. Het is een hele kale OCX zonder properties. Alleen een public sub ShowMeTheWizard die een instance aanmaakt van frmWizard en deze modal toont.

[ Voor 36% gewijzigd door Lorn op 05-05-2004 09:24 ]

• pkouwer
'k ga straks even spelen :)

• Lorn

Lorn

I have a bad feeling...

Je moet trouwens nog wel ergens de verwijzing naar VB.IDE weghalen anders dan kun je je project niet compileren :)

• Dennis
Ok, na een weekje afwezigheid toch nog even een reactie. De wizard creator kan ik niet gebruiken omdat ik daar geen licentie voor heb, maar ik heb nu de volgende methode gebruikt.

Elke form krijgt een loadInformation en saveInformation private functie. In deze functies worden respectievelijk alle waarden van die form opgeslagen in de centrale module (.bas) danwel opgehaald vanuit de centrale module. Op die manier blijven ingevulde waarden dus behouden.

Ik gebruik gewoon de vorige en volgende knoppen en doe dan altijd een unload me waarna ik een andere form aanroep. Ik maak geen gebruik van arrays met volgorden maar gewoon harde namen. Dit is minder flexibel, maarja, het moet dan maar ;).

Overigens werkt het geheel nu perfect dus ik ben al enorm tevreden!
Pagina: 1