DFI PA61 geheugenproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
De situatie: Een DFI PA61 Slot1 mobo met VIA Apollo Pro 133 chipset. Hierop zit een PIII 866EB (133x6.5) geprikt d.m.v. een MSI convertor. Ook zit er op het moment 192mb geheugen in, 1x128mb en 1x64mb.

Het probleem: Het kreng is verschrikkelijk onstabiel, en in de meest onlogische combinaties. Het zit als volgt:

Niet stabiel: de beide modules, 1x128 in dimm1/dimm2, 1x64 in dimm1/dimm2, PC100/PC133, het maakt niet uit. Zelfs Windows Setup (2000 en XP) willen niet starten en geven een blauwscherm.

Stabiel: Alledrie de banken gevuld. Door vermoedelijke chipsetlimitatie springt de geheugensnelheid dan altijd terug naar PC100, maar als ik er dus 1x128 en 2x64mb reepjes induw, kan ik gewoon winxp erop installeren :?

Het geheugen heb ik getest in een andere PC, SocketA met KT133a chipset. Het geheugen is gewoon goed.

Het probleem lijkt me op een of andere manier in de northbridge/geheugencontroller te zitten? Zou het koeling zijn? Maar de Socket370 koeler blaast ook een beetje frisse wind over de NB...

Ik weet het niet meer... Wat zit hier fout?

Hier stond een dode link.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hmm, de stabiliteitsproblemen lijken te zijn verdwenen met een andere BIOS... Dan rest mij nog het feit dat m'n geheugenperformance absoluut belabberd is:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tholens/geheugen1.jpg

Zoals je kunt zien ligt mijn performance onder die van een PII 266 met PC66 ram, terwijl deze bak PC133 heeft en vergelijkbaar is met de PIII 866EB die staat afgebeeld. Dan nog het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~tholens/geheugen2.jpg

Mijn geheugen draait blijkbaar op PC100? Ik heb 'm in 't bios op HOST CLK gezet, ipv HOST CLK-33mhz. Hij springt dus niet op de 133mhz...

Maar dan nog, PC100 zou toch een stuk beter moeten scoren dan deze zielige score? :'(

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48

Johnny E

Dôh !!

De Apollo Pro 133 staat er bekend om dat de geheugen performance brak is, je kan in de bios de timings nog enigzins aanpassen, veel verschil maakt dit alleen niet.

Een andere optie is om de de chipset te tweaken met wpcredit meer info daar over vind je op: http://www.georgebreese.com/net/software/

De chip zal echter nooit in de buurt komen van de performance die we gewend zijn van de beste chipset allertijden, de Intel 440 BX.

Specs!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Maar dan nog, ik moet toch wel iig een beetje in de buurt komen? En m'n geheugen op 133mhz kunnen krijgen?

Ik kan trouwens voor mijn chipset niets vinden op die pagina, en het is mij ook nog niet helemaal duidelijk wat het nou precies allemaal is daar...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wees blij dat dat bord het nog doet man. nog met 3 sloten gevuld ook. ik ken die generatie dfi bordjes ook wel. zijn geen slechte borden maar verwacht er geen wonderen van.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48

Johnny E

Dôh !!

Ik heb het bordje zelf ook en ik kan het bordje gewoon op Host CLK laten draaien.
Zolang ik ten minste van de FSB afblijf... maw ... stel de FSB in, save en exit, terug de bios in en de mem clock op host clock zetten, wederom een save en exit.

Op de site kan je files chipset definitie files downloaden voor de VP3 (codenaam voor de apollo 133)

http://www.georgebreese.c...l04.php?FILE=mvp-pcrs.zip

Door even wat research te doen via google en de diverse fora van sudhian.com kom je al snel veel te weten over hoe je de mem performance kan tweaken.

Verder geen wonderen verwachten... 70% van de BX performance is max bij deze chipset!

Specs!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik ga dit topic een grote schop geven. Het probleem is namelijk nog steeds niet verholpen... (Ik denk ik waag me er na x aantal maanden weer eens aan)

Heb de PIII 866 stabiel draaiend gehad op een intel 440BX met 3x128MB PC133 SD-Ram. De BX deed met gemak FSB133 dus, alleen de 44mhz PCI en 88mhz AGP lijkt me niet zo gezond, dus wil ik het geheel op dit bord krijgen...

Nog steeds kamp ik met het probleem dat het geheugen NIET op 133mhz wil lopen... Lavalys geeft 100mhz aan, WCPUID iets van 88 :? en m'n geheugenbenchmarks zijn bedroevend...

Iemand nog ideeen?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hoeveel verschillende reepjes (merken / chips) PC133 heb je geprobeerd?
Ik heb hier bijvoorbeeld ook een oud Athlon bord met VIA chipset (zelfde periode denk als die P3 set van jou denk ik?) die met veel reepjes niet op PC133 wil lopen. Ligt absoluut niet aan het geheugen, draait perfect op een Intel set.
Werkt niet met o.a. reepjes van Kingston en Siemens, wel met een of ander no name PC133 reepje. BIOS updates helpen niet, probleem lijkt echt de VIA chipset te zijn...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb hier een Medion reepje met chips waarvan ik 't merk niet kan afleiden uit 't logo, nog een noname reepje, en nu zit er Siemens in... Interessant. Ik zal nog 's wat reepjes uit m'n verzameling afstoffen...

Edit: geheugen nu getest:
-Kingston (infineon chips)
-Siemens
-Noname (samsung chips)
-Noname (geen idee wat voor chips)
-Medion (geen idee wat voor chips)
-Noname (hyundai chips)

De geheugenfrequentie wil NIET op 133mhz :'(

[ Voor 40% gewijzigd door strandbal op 19-10-2004 21:44 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik gaf het op en nam een 440BX op 133 ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dat heb ik ook een tijdje gehad, maar is een AGP op 88mhz en PCI op 44mhz niet beetje schadelijk voor wat componentjes hier en daar? ;) Zit wat hardware waar ik nogal aan gehecht ben :)

Had er verder geen stabiliteitsproblemen mee, dat niet...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb nog nooit gehad dat hardware kapot ging door een flink hoge frequentie. Instabiliteit, dat wel. Kapot gaat het bij hoge voltages, (vrijwel?) nooit bij te hoge frequenties, dan maakt ie gewoon fouten ;)

Overigens, heb je geen 1/4 PCI divider? (133/4 = 33) dat scheelt alweer iets he ;)

[ Voor 18% gewijzigd door roelio op 19-10-2004 22:18 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb geen BX bord wat de juiste dividers voor die frequenties bezit. Heb er drie... :P

OK, dan geef ik het maar op. Iemand een VIA Slot-1 bord? Ding werkt perfect op FSB100 :|

Pagina: 1