[Hitachi Deskstar 7K250 SATA] Zeer traag?

Pagina: 1
Acties:

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Whats the deal? :?

Na 2 jaar vond ik mijn Maxtor 6L040J2 40GB (7200RPM, 2MB) PATA hardeschijf te krap worden, ik besloot om nog een hardeschijf erbij te kopen.
Ik kwam voor een keuze tussen een PATA schijf of een SATA schijf. Omdat de toekomst vooral gericht was op SATA, besloot ik dus ook een SATA schijf te nemen. Om precies te zijn de Hitachi Deskstar 7K250 160GB (7200RPM, 8MB) SATA hardeschijf, omdat deze goed uit de reviews kwam.

---------------------------------------------------

Hmm, :/ and what happend next?

Toen kreeg ik dus mijn hardeschijf binnen. Mooi netjes verpakt. Ik wou dus beide schijven gewoon naast elkaar hebben, niet perse in RAID opstelling. Dus ik had mijn oude Maxtor 6L040J2 40GB (7200RPM, 2MB) PATA gewoon op de Primary IDE Channel op master staan.
En de nieuwe Hitachi Deskstar 7K250 160GB (7200RPM, 8MB) SATA, dus op mijn eerste SATA controller aangesloten :).
Wou dus gewoon meer opslag, dus gewoon die HDD werkend hebben naast mijn maxtor. Daarna misschien een keer RAID proberen.

:| How did you solve this problem?

Met de voorafgaande opstelling zag windows mijn nieuwe hardeschijf niet. (Rechterklik "My Computer" > Manage > Disk Manager).
Na heel veel geklooi, dus maar eens winkel bellen waar ik de hdd besteld had.
Kreeg de technische dienst en vertelde mij de volgende stappen:
Ik had wel tegen de technische dienst alles uitgelegd, en gezegd wat ik nou precies wou.
  • Installeer uw Promise Fasttrack 376 Raid drivers :/
  • Ga naar uw bios, en "Enable" uw RAID functie
  • Ga uw Fasttrack RAID Menu in
  • Kies AUTOMATIC SETUP (De Hitachi schijf werd in STRIPING gezet)
  • Sla uw instellingen op en start opnieuw op. (Kwam langs de P.O.S.T. screen, daarna de Fasttrack RAID screen, er stond iets van dat de Hitachi HDD in 1+0 stond)
  • Ga naar uw Disk Manager (en idd de schijf stond er :o :9~ )
  • Maak een Extended Partition
  • Maak logical partities.
Ik heb wat ik hebben wou, meer opslag :).

So what your f*cking problem? :X

Ik heb eens HDTach zitten draaien, deze test je Random Acces Time, en Speed Burst Rate.
En wat zie ik, die oude Maxtor is veel sneller!
Zie screenshots:

Hitachi Deskstar 7K250 160GB SATA 7200RPM 8MB
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/n3r/HDTach%20Hitachi.JPG

Maxtor 6L040J2 40GB 7200RPM 2MB
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/n3r/HDTach%20Maxtor.JPG

Did you try to solve this yourself?

Ja ongeveer, ehe.. :o Heb de meest recente SATA drivers geinstalleerd, kabels nagekeken, andere kabels geprobeerd, bIOs geflashed, Bios instelling nagekeken (stond helaas nix in over SATA :/ )

offtopic:
PS. krijg soms tijdens lezen en/of schrijven zoemend geluid, heb hier met de search al veel over kunnen vinden
; verschillende motoren ofzo en resonantie, maar dit neem ik maar voor et goede, eerst bovenstaande prob solven :+

Puuh..is veel typen, als topic gesluiten ikke boos ;)

Specificaties zie Hier

Nog ff plaatje van mijn Hardware Manager:
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/n3r/HDD.JPG

---------------------------------------------------------------------------------------
Afbeeldingslocatie: http://www.myhard.com/imagesnew/hardware/0918/Hitachi1-2.jpg
---------------------------------------------------------------------------------------

Is this a kickass harddisk?
Jaa......zoals Watzie herhaalt, de schaalverdeling is anders op de screenshots. :+
Heb ik ook weer wat geleerd: eerst goed kijken!.. :o

Maareh..vooreh degenen die hem willen kopen, echt doen, Zoals je kunt opmaken uitverschillende reviews:
Review 1
Review 2
Review 3
Review 4
is dit een zeer snelle hardeschijf, zeker een goeie keus en ga maar voor SATA, ben je ook al voorbereid op de toekomst :).
Schijf is tevens ook zeer stil :z

[ Voor 22% gewijzigd door Yellowneck op 03-05-2004 15:43 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Alleen je burst speed is veel sneller bij de Maxtor, dus als er uit de cache wordt gelezen. Maar je sequential read van de Hitachi is bijna de helft groter. Dus of de drivers zijn nog niet optimaal, of die Hitachi is beter in streaming dan in random access

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 15:11 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Read Speed van de Hitachi deugt niet, evenals de burstrate.

Bij beide schijven is de CPU utilization ook wel verdomd hoog, of zat je tegelijkertijd nog andere CPU intensieve taken te draaien?
-> Lijkt alsof de schijven op een PIO modus draaien ipv. UDMA.

[ Voor 15% gewijzigd door roelio op 03-05-2004 15:13 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
limoentje schreef op 03 mei 2004 @ 15:12:

Bij beide schijven is de CPU utilization ook wel verdomd hoog, of zat je tegelijkertijd nog andere CPU intensieve taken te draaien?
CPU Ut. klopt..had setI aanstaan :+ net uitgezet en nog een keer geprobeerd, zelfde shit :( .

Kun je dat laaste mischien uitleggen? van PIO en UDMA?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je zegt dat de oude maxtor veel sneller is... vergeet je niet naar de schaalverdeling bij het grafiekje te kijken? er is nl niet echt een probleem volgens mij

offtopic: het is "how did you solve"

edit: als je onder windows nu ff dat promise tooltje installeerd kan je daarmee je write-back cache oid enablen, waardoor je burstspeed van he hitachi op het juiste niveau komt.
Volgens mij is het hier geen PIO probleem hoor.

[ Voor 38% gewijzigd door bigfoot1942 op 03-05-2004 15:25 ]

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 10:40
limoentje schreef op 03 mei 2004 @ 15:12:

Het lijkt me niet dat ie in PIO datarates van 60-100 MB/s gaat krijgen... duh. Dat kan het niet zijn dus.

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 03 mei 2004 @ 15:22:
je zegt dat de oude maxtor veel sneller is... vergeet je niet naar de schaalverdeling bij het grafiekje te kijken? er is nl niet echt een probleem volgens mij

offtopic: het is "how did you solve"

edit: als je onder windows nu ff dat promise tooltje installeerd kan je daarmee je write-back cache oid enablen, waardoor je burstspeed van he hitachi op het juiste niveau komt.
Volgens mij is het hier geen PIO probleem hoor.
Owja...Promise tooltje? ff zoeken.... :/
Offtopic: ach ja..did staat al in verleden tijd.. :+

Kan geen tooltje vinden op www.promise.com ...bedoel je anders dat tooltje wat in de Faq staat?

[ Voor 9% gewijzigd door Yellowneck op 03-05-2004 15:30 ]

• watzie
bigfoot1942 schreef op 03 mei 2004 @ 15:22:
Inderdaad... je hitachi is op elk denkbaar front sneller volgens die plaatjes... De hitachi eindigt op het einde van z'n platters nog steeds sneller dan je maxtor. De average is 1 1/2 keer zo hoog.... gefeliciteerd je hebt nu een grote snelle harddisk en geen problemen.
Had je eigenlijk uberhaupt wel een probleem (cq waren alle stappen die je uitgevoerd hebt wel nodig)? Dat zou wel interessant zijn voor mensen die zo'n ding willen kopen. Als ze nu snel hierdoorheen lezen zouden ze wel eens kunnen afhaken voordat ze zien dat het een mooie snelle harddisk is.

Topic dicht als je geen probleem meer hebt? Of hypothese testen en mooie tutorial (zoals je al aan het opzetten was) afmaken als al je stapjes toch nodig waren (had partitioneren bijvoorbeeld je probleem uberhaupt niet meteen opgelost ipv er meteen een raid array voor te definieren).

[ Voor 7% gewijzigd door watzie op 03-05-2004 15:35 . Reden: misschien lag het wel aan je partitiesize > windows partitielimiet ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

YellowNeck schreef op 03 mei 2004 @ 15:18:
Kun je dat laaste mischien uitleggen? van PIO en UDMA?
In PIO (Programmed I/O) modus verloopt de datatransfer tussen de schijven en het geheugen via de CPU. In DMA modus (Direct Memory Access) staat de CPU buiten de communicatie tussen de HDD en het geheugen :)

De snelste PIO modus is PIO4, met 16,67MB/s. Het lijkt me niet dat jouw Maxtor en Hitachi in PIO modus draaien :+ Daarnaast, met SATA is het "onmogelijk" om in PIO modus te draaien 8)7

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
watzie schreef op 03 mei 2004 @ 15:30:
[...]

Inderdaad... je hitachi is op elk denkbaar front sneller volgens die plaatjes... De hitachi eindigt op het einde van z'n platters nog steeds sneller dan je maxtor. De average is 1 1/2 keer zo hoog.... gefeliciteerd je hebt nu een grote snelle harddisk en geen problemen.
Had je eigenlijk uberhaupt wel een probleem (cq waren alle stappen die je uitgevoerd hebt wel nodig)? Dat zou wel interessant zijn voor mensen die zo'n ding willen kopen. Als ze nu snel hierdoorheen lezen zouden ze wel eens kunnen afhaken voordat ze zien dat het een mooie snelle harddisk is.

Topic dicht als je geen probleem meer hebt? Of hypothese testen en mooie tutorial (zoals je al aan het opzetten was) afmaken als al je stapjes toch nodig waren (had partitioneren bijvoorbeeld je probleem uberhaupt niet meteen opgelost ipv er meteen een raid array voor te definieren).
Ja ok, maar hoe zit het dan met de burst rate, is bijna 2 keer zo laag?

• watzie
Wat verwacht je voor burstrate? Staan er in die reviews bepaalde getallen genoemd?

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
watzie schreef op 03 mei 2004 @ 15:46:
Wat verwacht je voor burstrate? Staan er in die reviews bepaalde getallen genoemd?
Ik verwacht wel dat ie hoger is dan mijn Maxtortje .....die haalt 105, 4 terwijl die Hitachi iets van 67 haalt! vind ik voor mijn inziens toch wel laag

[ Voor 8% gewijzigd door Yellowneck op 03-05-2004 15:54 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
YellowNeck schreef op 03 mei 2004 @ 15:26:
[...]

Owja...Promise tooltje? ff zoeken.... :/
Offtopic: ach ja..did staat al in verleden tijd.. :+

Kan geen tooltje vinden op www.promise.com ...bedoel je anders dat tooltje wat in de Faq staat?
tooltje op promise.com (tochwel ;) ) http://www.promise.com/su...M%20Build%203.00.0.48.zip
en het heet dus promise array management.

je moet dan de cache enablen en op write-back zetten

edit: ik wil dan natuurlijk wel een screenie zien van je performance na dit ingesteld te hebben he 8)

[ Voor 16% gewijzigd door bigfoot1942 op 03-05-2004 15:58 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 03 mei 2004 @ 15:55:
[...]

tooltje op promise.com (tochwel ;) ) http://www.promise.com/su...M%20Build%203.00.0.48.zip
en het heet dus promise array management.

je moet dan de cache enablen en op write-back zetten

edit: ik wil dan natuurlijk wel een screenie zien van je performance na dit ingesteld te hebben he 8)
Lekker is dat..was bijna klaar met installeren van dit proggie. Kwam bij dat scherm van RAIDServer name en IP adres weetjewel?....kreeg toen blauw scherm, kon et allemala niet zo gauw lezen maar stond: In ordder to protect your system and prevent dataloss ofzo...have to shut down :/

Edit:
Heb na dit incident dus last van dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/n3r/IGP.JPG

Wat is dit? en hoe is dit op te lossen, drivers rollback of update helpt nie

Excuses voor het vern**ken van layout :+

[ Voor 16% gewijzigd door Yellowneck op 03-05-2004 16:21 ]

• bigfoot1942
  • Niet online
en als je die mobodrivers er weer overheen installeerd oid?

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 03 mei 2004 @ 16:39:
en als je die mobodrivers er weer overheen installeerd oid?
zelfde dus...had ik al geprobeerd.

Pagina: 1