Toon posts:

[NT4] Installatie NT4 op P4 - 2.8 GHz. - Vreemd probleem*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte medetweakers,

Ik ben nu reeds 2 dagen doende om MS - NT4 Server te installeren op een nieuwe server. Alle hardware wordt door microsoft ondersteund (HCL list) en alle aanwezige drivers zouden moeten werken met NT4. Ik heb al veel nazoek gedaan maar begin nu vast te lopen.

Informatie configuratie:

MB: Intel W875WP1-E
HDD: S-ATA RAID 1 opstelling (2*80GB)

Probleem:

Chronologische volgorde:

1. Aanmaken van een FAT16 - 2 GB primaire partitie met driveletter C:
waarom 2GB ==>
http://support.microsoft....4/8/41.asp&NoWebContent=1

2. Deze partitie Active gemaakt.

3. booten met bootdisk en de windows NT4 Installatie CD erin. CD-en naar E:\i386\
en het commando 'winnt /b' uitvoeren.

4. De installatie start.. alle files worden naar de harde schijf geschreven. Na ca. 3 minuten komt de installatie met de instructie opnieuw op te starten omdat de MS-DOS gerelateerde acties zijn voltooid.

5. Na de herstart komen we weer in de setup terecht. Hier druk ik meermaals F6 .. ik krijg de kans om de juiste SATA driver te installeren en deze accepteerd hij ook. Middels de ENTER toets ga ik verder met de installatie. De installatie gaat nu verder en in de onderste balk zie ik de setup laden.. vlak ná het laden van "..CD-ROM .. driver" slaat de PC vast en kan ik niets meer doen - het beeld bevat overigens allemaal vage ASCII tekens.

Wanneer ik de installatie laat draaien vanuit de originele setup disks ( winnt /ox ) gebeurd er precies hetzelfde. 1 keer kreeg ik in plaats van die vastloper een blauw scherm met de foutcode: 0x0000003E .. uit nazoek bleek dit iets te doen te hebben met het niet ondersteunen van meerdere processors. Vervolgens heb ik in de bios van het MB Hyper-threading uitgezet - ook dit hielp niet (ook niet na nieuwe installatie).

Mijn laatste poging was om alles officieel te doen, middels FDISK en Format. Ook dit resulteerde in hetzelfde probleem.

Een poging om de NT4 installatie CD te slipstreamen begin ik liever niet aan aangezien dit officieel vanaf 2000 ondersteund wordt.

Heeft één van jullie een suggestie of is misschien tegen hetzelfde probleem aangelopen??

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een standaard vraag maar - weet je zeker dat de hardware volledig goed is? Krijg je er bijvoorbeeld Windows 2000 wel stabiel op draaiend? :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:02

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb ook zon moederbord en hij is wel Windows 2000 gecertificeerd maar NT4 weet je dat zeker ?

Overigens heb je de LX of de -E? Want de Intel ICH5-r wordt toch alleen als raid in Windows 2000 en 2003 ondersteund?

[ Voor 39% gewijzigd door FastBunny op 03-05-2004 15:34 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 14:57:
.. vlak ná het laden van "..CD-ROM .. driver"
Kabel van de CD-ROM speler er ff uithalen tijdens de setup?

BTW. Windows maakt ook een logfile op de HD van de setup, misschien kun je daar wat meer info in vinden.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 22:00
1 Waarom boot je niet van de NT 4 CD-Rom?
2 S-ata in een NT4 server HCL list van Microsoft?

Verwijderd

Topicstarter
.. ik ga nu de CD-Rom kabel eruit halen.. weet je toevallig hoe het bestand met loginformatie heet / in welke dir hij staat??

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 03 mei 2004 @ 15:36:
1 Waarom boot je niet van de NT 4 CD-Rom?
2 S-ata in een NT4 server HCL list van Microsoft?
Inderdaad S-ata wordt niet door/ voor windows ondersteund, maar de SATA driver van de RAID controller (promise) is wel voor NT4. Theoretisch zou het zeker met NT4 moeten werken. Overigens maakt het niet uit of ik vanuit de CDROM start met de installatie of dit doe door 'winnt /b' .. heb het allebei getest. bedankt iig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 15:44 ]

• TAMW
Toen je van CD-rom opstarte heb je toen meteen op F6 gedrukt, driver aangewezen en de partities via de Winnt setup gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 03 mei 2004 @ 15:46:
Toen je van CD-rom opstarte heb je toen meteen op F6 gedrukt, driver aangewezen en de partities via de Winnt setup gemaakt?
TAMW,

Ik heb een FAT16 - 2GB partitie gemaakt vóórdat ik met de installatie begon, vervolgens inderdaad F6 gedrukt en de driver aangewezen. Nadat de setup de driver heeft geinstalleerd vraagt de setup om door te gaan door op de ENTER toets te drukken. nog geen seconde nadat ik ENTER indruk loopt het geheel muurvast. Ik kreeg dus niet de kans de partities via setup te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 15:52 ]

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem gehad. Ik kwam er achter dat windows nt4 niet meer dan 4 partities per hard disk ondersteund, en aangezien jij 80gb hebt zijn die 20 partities omdat windows nt ook geen partitie groter dan 2gb ondersteund.

• TAMW
Hou de volgorde die ik noem maar eens aan.
Probleem is denk ik dat als de driver geladen wordt voor de raid controller je c: partitie ineens niet meer goed te benaderen is waar je installatie bestanden staan. Dit komt omdat die eropgezet zijn in een " dos mode" waar de Raid driver dus nog niet geladen was.

Als je mijn volgorde aanhoudt maak je de partities met de Raid driver geladen.

• TAMW
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 15:58:
ik heb het zelfde probleem gehad. Ik kwam er achter dat windows nt4 niet meer dan 4 partities per hard disk ondersteund, en aangezien jij 80gb hebt zijn die 20 partities omdat windows nt ook geen partitie groter dan 2gb ondersteund.
Dit is niet correct alleen tijdens de install moet je maar 1 partitie maken, nadat je sp4 geinstalleerd hebt kun je rustig partities van bv 80 GB maken.

ps: Sorry had een edit ipv een nieuwe reply moeten zijn

[ Voor 6% gewijzigd door TAMW op 03-05-2004 16:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 15:58:
... ik wil in eerste instantie alleen dat OS aan de praat krijgen. Op dit moment heb ik 1 primary partitie, de overige 75 GB is nu nog gewoon 'unallocated':

1. FAT 2000MB - Active C:
2. Unallocated 73000 MB (status - none)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 15:51:
[...]

TAMW,

Ik heb een FAT16 - 2GB partitie gemaakt vóórdat ik met de installatie begon, vervolgens inderdaad F6 gedrukt en de driver aangewezen. Nadat de setup de driver heeft geinstalleerd vraagt de setup om door te gaan door op de ENTER toets te drukken. nog geen seconde nadat ik ENTER indruk loopt het geheel muurvast. Ik kreeg dus niet de kans de partities via setup te maken.
Dus waarschijnlijk loopt de installatie vast bij het laden of starten van de driver, right?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Het ligt i.i.g. niet aan de partitie. Eerst een kleine FAT maken is in princiepe de manier, pas na de eerste reboot zet de NT4 setup de partitie om naar NTFS. Daarna kun je elke partitie size gebruiken die je wil.

Volgensmij staat de logfile in "winnt\setup.log".

Linkje naar wat info over NT4 en NTFS limitaties etc.: Click

[ Voor 21% gewijzigd door TheBorg op 03-05-2004 16:09 ]

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 17:05
wat volgens mij de beste manier is:

start met een bootdisk op en start fdisk op
verwijder alle partities.
Start hierna de computer met de cd-rom.
tijdens het laden op f6 drukken
douw de diskette met de raid driver voor nt4 erin.
selecteer de driver
hierna maak je een partitie aan. Je hoeft er maar 1 aan te maken met fat16. De rest kan later in windows en kunnen ntfs geformatteerd worden en kunnen de partities groter dan 2 gb.

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 03 mei 2004 @ 15:59:
Hou de volgorde die ik noem maar eens aan.
Probleem is denk ik dat als de driver geladen wordt voor de raid controller je c: partitie ineens niet meer goed te benaderen is waar je installatie bestanden staan. Dit komt omdat die eropgezet zijn in een " dos mode" waar de Raid driver dus nog niet geladen was.

Als je mijn volgorde aanhoudt maak je de partities met de Raid driver geladen.
Dus voor de duidelijkheid; de installatie vanaf CD-ROM starten, direct F6 proberen en partities maken in de setup. Probleem is dat de CD niet bootable is maar ik met bootdisks moet opstarten.. dan heb zit ik natuurlijk weer in die DOS mode wat niet de bedoeling was?..

Verwijderd

Topicstarter
hutmannetje schreef op 03 mei 2004 @ 16:07:
wat volgens mij de beste manier is:

start met een bootdisk op en start fdisk op
verwijder alle partities.
Start hierna de computer met de cd-rom.
tijdens het laden op f6 drukken
douw de diskette met de raid driver voor nt4 erin.
selecteer de driver
hierna maak je een partitie aan. Je hoeft er maar 1 aan te maken met fat16. De rest kan later in windows en kunnen ntfs geformatteerd worden en kunnen de partities groter dan 2 gb.
Ik ga het nu proberen.. reactie volgt.

• TAMW
Je hoeft niet eerst de partities met fdisk te verwijderen daar ligt het probleem imho niet.

[ Voor 73% gewijzigd door TAMW op 03-05-2004 16:12 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 15:40:
[...]

Inderdaad S-ata wordt niet door/ voor windows ondersteund, maar de SATA driver van de RAID controller (promise) is wel voor NT4. Theoretisch zou het zeker met NT4 moeten werken. Overigens maakt het niet uit of ik vanuit de CDROM start met de installatie of dit doe door 'winnt /b' .. heb het allebei getest. bedankt iig.
Dan heb je ook de LX versie van het moederbord met een Promise Controller EN de Intel ICH5-r. Is namelijk wel handig om erbij te vermelden ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 03 mei 2004 @ 16:11:
[...]

Dan heb je ook de LX versie van het moederbord met een Promise Controller EN de Intel ICH5-r. Is namelijk wel handig om erbij te vermelden ;)
Sorry .. je hebt gelijk.

• TAMW
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 16:09:
[...]

Ik ga het nu proberen.. reactie volgt.
???? Je schreef hiervoor dat jouw NT4 CD niet bootable was.

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 03 mei 2004 @ 16:11:
Je hoeft niet eerst de partities met fdisk te verwijderen daar ligt het probleem imho niet.
Ik heb alle partities voor de netheid weggehaald, de hele schijf is nu unallocated. Vervolgens de computer laten rebooten en de setup vanaf CD-ROM laten 'autobooten' ==> geen opstartdiskettes nodig gehad. Vervolgens de drivers voor de promise controller geladen. Setup gaf aan ENTER te drukken om door te gaan. Na het drukken van de ENTER loop het systeem weer vast. M.a.w. ik krijg niet de gelegenheid om partities in de setup aan te maken.

• TAMW
Ken het moederbord niet maar zit er geen legacy IDE poort om even met een andere HD te testen of je dan wel NT4 kan installeren. Zo ja weet dan dat je probleem echt in de promise s-ata zit.

PS: Al op de promise site gekeken naar nieuwere drivers.

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 03 mei 2004 @ 16:19:
Ken het moederbord niet maar zit er geen legacy IDE poort om even met een andere HD te testen of je dan wel NT4 kan installeren. Zo ja weet dan dat je probleem echt in de promise s-ata zit.

PS: Al op de promise site gekeken naar nieuwere drivers.
Goeie, daar had ik ook al aan gedacht.. ik denk nu ook alle opties buiten deze ook wel te hebben geprobeerd. Het idee wat TAMW heeft is denk ik ook het probleem, zodra setup de juiste drivers heeft geinstalleerd kan het niet meer de files terugvinden die het in 'dos mode' heeft gecopieerd. Ik had reeds de nieuwste drivers vanaf internet .. bedankt voor je tip.

Verwijderd

Topicstarter
TAMW,

Ik heb nu geinstalleerd zoals jij dat aangaf. Eén keer met schone HDD en vanaf CD geboot. Eén keer m.b.v. bootdisks... beide geven hetzelfde probleem. Ik krijg niet de gelegenheid te partitioneren vanuit de setup. Het moet haast wel iets zijn in met het niet kunnen benaderen van de S-ATA schijf. Het rare is dat onder 'dos mode' de schijf wél goed benaderbaar was..

Verwijderd

Topicstarter
... ik poog dan wel geen 9 tot 5 mens te zijn, vandaag moet ik toch tegen 5en vertrekken.. ik hoop dat jullie nog een reactie geven. Morgen zal ik er zeker nog tijd aan besteden en laat ik van me horen. IIG bedankt voor jullie reactie tot zover.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 16:54:
... ik poog dan wel geen 9 tot 5 mens te zijn, vandaag moet ik toch tegen 5en vertrekken.. ik hoop dat jullie nog een reactie geven. Morgen zal ik er zeker nog tijd aan besteden en laat ik van me horen. IIG bedankt voor jullie reactie tot zover.
Op GoT is het niet de bedoeling binnen 24 uur je topic omhoog te schoppen. We zijn allemaal vrijwilligers en zitten niet allemaal fulltime op got helpdeskje te spelen ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

GJ_ - als je zelf de laatste bent die gereageerd heeft - zou je dan je laatste reactie willen bewerken in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen?

Bedankt :)

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 17:05
meschien stomme vraag, maar heb je wel je raid aangezet?? In je bios moet je die setup utility aanzetten en gelijk na het bios op ctrl + i drukken en kun je mooi een raid aanmaken.

schaam schaam schaam anders kan ie geen partities aanmaken :r }:O

[ Voor 17% gewijzigd door hutmannetje op 03-05-2004 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
hutmannetje schreef op 03 mei 2004 @ 22:29:
meschien stomme vraag, maar heb je wel je raid aangezet?? In je bios moet je die setup utility aanzetten en gelijk na het bios op ctrl + i drukken en kun je mooi een raid aanmaken.

schaam schaam schaam anders kan ie geen partities aanmaken :r }:O
BEdankt voor je commentaar, ik heb netjes een RAID 1 array gemaakt in de bios van de RAID I/O controller. Bovendien wordt deze raid ook in de systeem-BIOS gezien als array. Daar zou het toch eigenlijk niet aan mogen liggen ... of bedoel je te zeggen dat NT4 sowiso tijdens installatie niets met deze array kan doen.. weet je wat, ik zal de array nu slopen en proberen gewoon op 1 disk (fysiek) de setup te doen.. laat je zo weten welk resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 08:51 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Met heel veel drivers heeft WinNT het probleem dat deze alleen goed gepakt worden als je opstart vanaf de floppy's.

Dus ff met Winnt /OX de 3 floppen aanmaken en daar vanaf booten, met F6 de driver voor je controller toevoegen etc.

Bij de andere manieren om de installatie te starten (winnt /b of vanaf CD-Rom) lijkt 'ie de driver wel te pakken, maar het gaat er iets verkeerd, weet niet wat, waardoor je de de bekende STOP meldingen krijgt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 04 mei 2004 @ 08:53:
Met heel veel drivers heeft WinNT het probleem dat deze alleen goed gepakt worden als je opstart vanaf de floppy's.

Dus ff met Winnt /OX de 3 floppen aanmaken en daar vanaf booten, met F6 de driver voor je controller toevoegen etc.

Bij de andere manieren om de installatie te starten (winnt /b of vanaf CD-Rom) lijkt 'ie de driver wel te pakken, maar het gaat er iets verkeerd, weet niet wat, waardoor je de de bekende STOP meldingen krijgt.
Steven,

bedankt voor de reactie. Het probleem is dat ik jou methode al meermaals geprobeerd heb zonder positief resultaat - ik dacht in eerste instantie dat mijn originele NT floppies kapot waren gegaan en heb inderdaad toen nieuwe aangemaakt met 'winnt /ox' .. wanneer ik de driver voor de RAID contoller laadt, vraagt de setup verder te gaan, vlak daarna gaat het systeem plat.

NIEUW:
Ik heb nu de RAID 1 compleet uitgeschakeld.. een oude IDE schijf - geformatteerd FAT16 2GB - aan de IDE bus gehangen. De schijf wordt herkend in de BIOS en is 100% goed. wanneer ik de setup draai, slaat de setup wederom op hetzelfde tijdstip in de installatie vast. Ik ga nu proberen te traceren waar hem de fout zit, nu we kunnen concluderen dat de S-ata RAID niet het probleem is...
TheBorg schreef:
BTW. Windows maakt ook een logfile op de HD van de setup, misschien kun je daar wat meer info in vinden.
Weet een van jullie welke file dit is/waar ie te vinden is?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 10:42 ]

• oNNoZeLe
  • Laatst online: 25-04 22:43
Misschien een stomme vraag maar is het een p4 2.8ghz met een FSB van 533?

Er is namelijk bij mij een probleem bekend dat ik op een p4 2.8ghz met fsb 533 winnt NIET kan installeren en op een p4 2.8ghz met een FSBvan 800 gaat ie dus wel..

check het eens.. kan hier nergens iets over vinden op google o.i.d.
misschien helpt je dit.

Verwijderd

Enkele dingetjes:
-test je geheugen met memtest86+ (www.memtest.org)
-maak een FAT16 partitie aan zoals je gedaan hebt, kopieer de I386 directory (in DOS) naar harddisk (c:\winsetup ofzo).
-overschrijf enkele kritische bestanden door de NT4 SP6-bestanden.
stap 8 van http://www.nu2.nu/bootcd/#nt4

start nu de windows setup (winnt /b) vanuit DOS.
Als dat niet meer werkt dan weet ik het ook niet meer, eigenlijk.
Pagina: 1