LCD TV - resoluties..hoe zit dat nou?

Pagina: 1
Acties:

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 15:26
Hellowe,

Ik sta op het punt om een hele dure beslissing te maken en een lcd tv te gaan kopen. Nu is de keus toch wel behoorlijk ruim geworden zo ook bij de mediamarkt waar ik gister een half uur tegen een soort van bijna videowall van verschillende lcdtv's heb lopen kijken.

Wat ik me nu afvraag..Als ik kijk naar een 51 cm lcdtv dan is deze behoorlijk vierkant en oogt hij best behoorlijk groot qua schermoppervlak. Kijk ik de tv ernaast die 58cm is dan is deze niet meer vierkant maar gaat hij automatisch breder worden. Ik vond het eerlijk gezegd minder mooi worden wat betreft beeld aangezien het er een beetje "breedbeeld" uit gaat zien en de verhoudingen minder lijken te kloppen.

Waarom werkt het niet zoals een gewone CRT tv? Als ik een 51 cm beeldbuis tv koop en ik zet er een 62 naast dan is deze groter maar voornamenlijk gewoon vierkant groter.

Ik zie ook de resolutie er altijd bijstaan net als computer monitors dus 1280 X 768 is dit dus ook de lengte/breedte van het beeld?

Misschien bazel ik wel hele gekke dingen die hartstikke logisch zijn maar toch ;)

Wie kan iets meer duidelijkheid geven

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 06:55

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

die 51cm zal wel een 4:3 verhouding hebben en die 58cm een 16:9 (breedbeeld)

er zijn ook gewoon grotere 4:3 tv's en kleinere 16:9 denk ik, misschien alleen niet bij mediamarkt.

een 1280x768 resolutie is waarschijnlijk een breedbeeld tv maar het is denk ik niet handig om alleen daarvan uit te gaan.

verhoudingen niet kloppen op breedbeeld is alleen als je een 4:3 uitzending uitrekt. dit is een optie die je nooit moet gebruiken maar wordt wel vaak in winkels gebruikt. je houdt dus gewoon 2 zwarte balken aan de zijkant.

Wil je een breedbeeld tv of niet ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• xon
thanks voor je reactie

ehmm nee ik wil juist GEEN breedbeeld gewoon ouderwets 4:3 dan (heb net geleerd dat ik DAT nodig heb haha). Maar ja de meeste die ik daar dus zag hadden meteen een breedbeeld "maat" als ie even groter werd.

Als ik kijk bij een mogelijke kanshebber:

Special functions

Picture format: 4:3, 16:9, Zoom
Programmable timer
etc etc

Staat daar inderdaad 4:3 en 16:9 bij..ik neem aan dat als je dus 4:3 doet je dus gewoon net als bij een breedbeeld stukjes van je scherm "afhakt"? Als ik dus geen breedbeeld wil hebben kan ik net zo goed een 51cm (4:3) kopen?

Of denk ik nu te zwart wit?

** EDIT **

Hmm toch nog even een denkertje..de tv die ik wil kopen en dus 58cm is die heeft een resolutie van 1280 X 768 en de 51 cm versie hiervan heeft een resolutie van 640 x 480. Deze 51cm heeft ook gewoon 4:3 en 16:9 en zoom..dat is dus geen verschil :? :?

[ Voor 24% gewijzigd door xon op 03-05-2004 13:38 ]

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 06:55

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

een tv is breedbeeld of niet. dat kan je eventueel gewoon opmeten. Alle tv's kunnen (gelukkig) wel alle soorten uitzendingen aan (dat wordt bedoeld met dat picture format), alleen bij een 4:3 tv krijg je bij een breedbeeld uitzending zwarte balken en bij een breedbeeld tv krijg je zware balken bij een 'normaal' fullscreen 4:3 uitzending.
die 640x480 is een normale 4:3 tv.

Verder is het wel zo dat breedbeeld steeds meer gaat komen, steeds meer uitzendingen en er zijn bijna geen 4:3 tv's meer te koop. Nu is een 4:3 tv een goede keuze als je geen films kijkt maar dat kan over een aantal jaren wel anders zijn.

echt grote 4:3 lcd tv's zijn er bijna niet omdat een groot formaat vooral van belang is bij films, en veel minder bij dingen als het journaal.
bij kieskeurig.nl zie ik dat 51cm zo'n beetje het grootste formaat is voor 4:3 lcd tv's (max is 53cm)

het lijkt er trouwns niet op dat die 51cm en 58cm lcd's waar je het over hebt uit de zelfde serie zijn, wel hetzelfde merk ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

euhm NTSC is 480i
Pal tv signaal 4:3 is 720x576 ookwel 576i. HDTV is 1280x720 ookwel 720p en je hebt HDTV 1080i met een resolutie 1920x1080. (je hebt overigens van alle resoluties Progresieve en interlaced versies)

Kies je een 4:3 scherm dan kun je een scherm nemen met een letterboxed 16:9 gedeelte welke 576 beeldpunten heeft verticaal. Als je dan een anamorfe pal dvd hebt heb je de beste kwaliteit. Als je tv kijkt heb je dan resolutie over. Deze resolutie is gewoon 1024x768. 1024/16= 64 * 9 = 576. Dus nogmaals als je een dvd kijkt op zo'n scherm gebruik je 1024x576 pixels.

Koop je een breedbeeld LCD tv zou ik voor HDTV resolutie gaan. 1280x720. Met het oog op de toekomstige Blueray dvd is dat wel zo verstandig.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 16:22 ]

• xon
Cosmoo:

Ehmm het is een Schneider (heb er ook al een ander topic over omdat het een vrij onbekend merk is) http://www.schneider-electronics.de/ en dan de screenland 20901 en de 23901 (dat is de 58cm). Ze hebben dus een 51 EN 58 cm.

Ik ben dus al snel geneigd om voor die paar honderd euro extra te gaan voor een 58cm. Maar ik vind het ook weer zonde als ik dan bij sesamstraat :+ aan alletwee de kanten van me scherm moet inleveren dmv 2 zwarte balkjes. Of anders uitstretchen. Ik zie overigens niet staan dat het een breedbeeld is.

Na ja misschien zien jullie wel meer als je de specs ziet :-)

Verwijderd

kut heel verhaal getypt nu is het weg :(

het komt hier op neer:

Die 20m301 heeft een NTSC 4:3 panel en is ongeschikt voor DVD (de helft van het beeldmateriaal gaat verloren!!) weergave en minder geschikt voor 4:3 tv.

De 23m901 heeft een HDTV 1280:720 (en een beetje) scherm. Is dus futureproof voor HDTV en HDDVD.

De 23m901 heeft een grotere kijkhoek. kortom dat panel is van betere kwaliteit en heeft een veel hogere resolutie.

Het 4:3 beeld is bij beide tv's ongeveer even groot de 23m901 heeft 3,61cm minder beelddiagonaal. Maar de beschikbare resolutie is 2x zo hoog als de 20m301!

even ter illustratie de rode balk is de 23m901 en de blauwe is de 20m301

Afbeeldingslocatie: http://www.wislwally.de/picupl/upl/schneider%20lcd.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 19:24 ]

• xon
Thanks Walter voor je uitleg en moeite die je daarvoor neemt.

Even resume nog voor moi..

Als ik dus gewoon normaal tv kijk (wat ik het meeste er mee zal doen) en doe dit met de 23901 (58cm) dan heb ik in breedte dus eigenlijk een kleiner beeld dan dat ik dit zou kijken met de 20901 (51cm) variant? En benut dan dus eigenlijk aan beide zijde twee stukken beeld niet. OF ik kan het beeld waarschijnlijk stretchen net als op breedbeeld maar dan wordt het een stuk minder mooi.

Met dvd's daarintegen gebruik je wel natuurgetrouw het hele beeld.

Hoever zit ik ernaast? Als ik goed zit dan heb ik eigenlijk best wel een probleem erbij ;-) het is dus een keuze maken OF een hogere resolutie en ready for the future of kieze voor meer kijkgemak tijdens de normale tv programma's??!

8)7

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Normale TV is 720x576 (768/576) beeld punten.
Bij een panel met 640x480 beeldpunten (De 51cm) moet je dus 'informatie' weggooien om alles weer te geven.
Nou heeft TV al niet magnifiek veel beeldpunten, als je dan ook nog door downsampling naar een lagere resolutie gaat..... blijft er nog minder over.

Lijkt mij erg zonde van je geld.

Verwijderd

Je hebt bij beide tv's hetzelfde kijkersgemak. 4:3 kijk je met verticale balken links en rechts zie voor de grootte op het plaatje boven. 16:9 moet er zeer goed uitzien beeldvullend. Als het scherm van een beetje kwaliteit is dan val je steil achterover van de kwaliteit als je een Microsoft HDwmv filmpje 720P erop afdraaid via de monitor ingang.

Het 51cm panel is gewoon verouderde techniek en zou ik persoonlijk nooit kopen. Zeker niet als het 'maar' 200 euro scheelt.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Meeste moderne tv's hebben ook wel andere "stretch" mogelijkheden zodat je lelijk uitzien of dikke mensen (of juist smalle mensen) kunt voorkomen. Onze JVC HV32 heeft bijvoorbeeld panoramic mode. Deze vergroot het beeld zodat in de breedte en de hoogte het beeld het scherm overlapt. Je merkt er niks van tijdens uitzendingen (alleen dat soms het merkteken van de zender een mm mist bovenaan). Voor dvd's is er weer een full mode die perfect de 16:9 weergeeft zonder zwarte balken (ligt natuurlijk weer aan de dvd zelf).

Oops ik reageer op best een oud topic...sorry |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Dukey op 11-06-2004 15:30 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1