Ik had een Qtec 300 watt voeding in mijn PC. Aangezien mijn PC op deze voeding niet stabiel liep, heb ik hem vervangen door een Antec 400 watt voeding. Mijn PC loopt weer stabiel, maar ik heb een vraag.
De Antec voeding geeft op +12 en de +3.3 volt lijnen een lagere spanning (respectievelijk 11,91 en 3,21) af dan de Qtec voeding.
Ik heb een test met 3Dmark gedraaid en het programma Asus Probe gaf bij de Qtec voeding om de haverklap een waarschuwingssignaal af dat de spanning te veel afweek. Bij de Antec voeding slaat het programma helemaal geen alarm.
Ik concludeer hier dus uit dat mijn PC met de Antec stabieler loopt.
-Is dit een juiste conclusie?
-Zo ja, hoe kan een voeding die lagere spanning geeft stabieler lopen dan een voeding die in principe hogere spanning geeft?
De rest van de hardware:
MB: Asus V8X-X, proc:
AMD Athlon XP 2400, geh.: 512 MB, hd: 1X Hitachi 60GB en 1x Maxtor van 20
GB, video: Abit Geforce FX 5600, DVD: Creative, CD brander: Plextor SCSI met
bijbehorende PCI-interface en nog een PCI modem. Verder heb ik (uiteraard)
een processorkoeler, en 3 casefans.
De Antec voeding geeft op +12 en de +3.3 volt lijnen een lagere spanning (respectievelijk 11,91 en 3,21) af dan de Qtec voeding.
Ik heb een test met 3Dmark gedraaid en het programma Asus Probe gaf bij de Qtec voeding om de haverklap een waarschuwingssignaal af dat de spanning te veel afweek. Bij de Antec voeding slaat het programma helemaal geen alarm.
Ik concludeer hier dus uit dat mijn PC met de Antec stabieler loopt.
-Is dit een juiste conclusie?
-Zo ja, hoe kan een voeding die lagere spanning geeft stabieler lopen dan een voeding die in principe hogere spanning geeft?
De rest van de hardware:
MB: Asus V8X-X, proc:
AMD Athlon XP 2400, geh.: 512 MB, hd: 1X Hitachi 60GB en 1x Maxtor van 20
GB, video: Abit Geforce FX 5600, DVD: Creative, CD brander: Plextor SCSI met
bijbehorende PCI-interface en nog een PCI modem. Verder heb ik (uiteraard)
een processorkoeler, en 3 casefans.