Voltage nieuwe voeding vs oude voeding

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:13
Ik had een Qtec 300 watt voeding in mijn PC. Aangezien mijn PC op deze voeding niet stabiel liep, heb ik hem vervangen door een Antec 400 watt voeding. Mijn PC loopt weer stabiel, maar ik heb een vraag.

De Antec voeding geeft op +12 en de +3.3 volt lijnen een lagere spanning (respectievelijk 11,91 en 3,21) af dan de Qtec voeding.

Ik heb een test met 3Dmark gedraaid en het programma Asus Probe gaf bij de Qtec voeding om de haverklap een waarschuwingssignaal af dat de spanning te veel afweek. Bij de Antec voeding slaat het programma helemaal geen alarm.

Ik concludeer hier dus uit dat mijn PC met de Antec stabieler loopt.

-Is dit een juiste conclusie?
-Zo ja, hoe kan een voeding die lagere spanning geeft stabieler lopen dan een voeding die in principe hogere spanning geeft?

De rest van de hardware:

MB: Asus V8X-X, proc:
AMD Athlon XP 2400, geh.: 512 MB, hd: 1X Hitachi 60GB en 1x Maxtor van 20
GB, video: Abit Geforce FX 5600, DVD: Creative, CD brander: Plextor SCSI met
bijbehorende PCI-interface en nog een PCI modem. Verder heb ik (uiteraard)
een processorkoeler, en 3 casefans.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw voltages zijn nog altijd binnen de marge :)

PMG FAQ » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Voeding
Zijn de voltage lijnen stabiel?
De marges zijn als volgt:
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
En wat betreft stabiliteit: je geeft hier helaas geen voltagewaarden van de Q-Tec, zodat de vergelijkingsmateriaal in gebreke is, maar het kan zo zijn dat de voltagelijnen van de Q-Tec teveel fluctueerden, wat een instabiliteit insinueert :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 03-05-2004 11:10 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
Die Antec heeft meer power. Hij geeft idle mssn een lagere spanning af, maar zolang dat binnen de normen blijft (5% voor de 3.3 en 10% voor 5v en 12v) is er nix aan het handje.

Wat er bij je Q-tec gebeurde is dat wanneer de voeding gestressed werd, de voltagelijnen dropte. Doordat de Antec aanzienlijk meer power levert (iig meer dan 100watt verschil, ik denk dat die Q-tec geen 300 echte Watt's leverde) droppen de lijnen niet tijdens de stress, maar blijven ze stabiel

Door de drops van je Qtec kreeg je die error meldingen. Maar omdat de Antec mssn iets lagere, maar wel stabiele lijnen levert, krijg je daar geen melding op

Dus zolang je voeding onder stress maar binnen de bovengenoemde limieten blijft is er niets aan de hand.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 09:57

Khaine

Python liefhebber

ruftman schreef op 03 mei 2004 @ 10:45:
Ik had een Qtec 300 watt voeding in mijn PC. Aangezien mijn PC op deze voeding niet stabiel liep, heb ik hem vervangen door een Antec 400 watt voeding. Mijn PC loopt weer stabiel, maar ik heb een vraag.

De Antec voeding geeft op +12 en de +3.3 volt lijnen een lagere spanning (respectievelijk 11,91 en 3,21) af dan de Qtec voeding.

Ik heb een test met 3Dmark gedraaid en het programma Asus Probe gaf bij de Qtec voeding om de haverklap een waarschuwingssignaal af dat de spanning te veel afweek. Bij de Antec voeding slaat het programma helemaal geen alarm.

Ik concludeer hier dus uit dat mijn PC met de Antec stabieler loopt.

-Is dit een juiste conclusie?
-Zo ja, hoe kan een voeding die lagere spanning geeft stabieler lopen dan een voeding die in principe hogere spanning geeft?

De rest van de hardware:

MB: Asus V8X-X, proc:
AMD Athlon XP 2400, geh.: 512 MB, hd: 1X Hitachi 60GB en 1x Maxtor van 20
GB, video: Abit Geforce FX 5600, DVD: Creative, CD brander: Plextor SCSI met
bijbehorende PCI-interface en nog een PCI modem. Verder heb ik (uiteraard)
een processorkoeler, en 3 casefans.
Elke voeding mag binnen een marge afwijken van de standaard (de marges staan wel in de FAQ denk ik ) .

Dus jouw Q-tec kwam hoger maar wellicht wijkte deze teveel af van de marge en daarom kreeg je een alarm om de haverklap ( te hoge spanning kan ook fataal zijn voor je Hardware) .

Jouw Antec geeft een lagere spanning maar zit binnen de afwijk-marge en kan daardoor gewoon alarm-loos doorlopen . Omdat deze waarden allemaal binnen de marge liggen is jouw Antec dus stabieler (ondanks datie op een lagere spanning loopt ) .

edit:
Catch22 was me voor maar we bedoelen hetzelfde :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?