Intel P4 standaard fan vervangen makkelijk te doen?

Pagina: 1
Acties:

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik wil als het nog lukt (want ze gaan eruit of ze zijn er al uit) een Nortwood 2.8ghz bestellen. En die wil heel stil maken.
Maar ipv meteen een hele dure koelblok(Swiftech mcx478) + Papst fan te monteren. Zou ik het eerst wel eens willen proberen met alleen een stille Papst fan op het standaard intel koelblok. Om te kijken of dat genoeg is voor koeling en anders kan ik altijd voor de swiftecht gaan.

Maar kan dat wel? Kun je van zo'n standaard Pentium 4 gewoon de fan losschroeven en hem dan vervangen door een ander merk fan?

Op mijn huidige AMD1700XP zit de fan zo te zien gewoon met 4 schroefjes aan het metaal van de koelblock vast.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt de verkeerde afslag genomen :+

Processors, Mobo's & Geheugen » Die-Hard Overclocking & Cooling

• ErikRo
Deze vraag is een beetje of topic, ik heb nog geen idee van de maat van de fan zal wel iets van 6x6 of 8x8cm zijn (ga zo eens op de Intel site zoeken). Bestaat er zo iets als een 10x10/12x12 naar 8x8/6x6 converter cq tussenstuk om zo iets meer lucht door de koelspleten te persen bij dezelfde fan snelheid?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
het antwoord op je vraag is nee de fan van een originele intel koeler kan je er niet af halen daar hij een geheel is met het klem mechanisme wat je koelblok tegen je processor drukt.

dus totaal nieuwe koeler monteren zoals zalman 7000 cu die zijn perfect stil.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens bij Abbadon zijn Dual Xeon: hij heeft 60mm » 80mm fanadapters gemod zodat ze op een Intel retail HSF-houder passen (die zijn hetzelfde bij de Xeon en de So478 P4) en vervolgens daarop überstille 80mm fans gemonteerd :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/cooling.jpg

De modschema vind je hier: [rml]Abbadon in "[ Ervaringen] Dual Xeon workstations"[/rml] :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

monterey schreef op 03 mei 2004 @ 09:25:
het antwoord op je vraag is nee de fan van een originele intel koeler kan je er niet af halen daar hij een geheel is met het klem mechanisme wat je koelblok tegen je processor drukt.

dus totaal nieuwe koeler monteren zoals zalman 7000 cu die zijn perfect stil.
Wat niet kan is nog nooit gebeurd!
Het kan wel, alleen is er wel wat creativiteit nodig, niet gewoon schroefie los en klaar. Maar een beetje modder kan er echt wel een andere fan op krijgen hoor!

• ErikRo
Hiermee kom ikwel een eind, weet nu waarnaar ik moet kijken / zoeken. Bedankt.

ps ik kom hier al jaren, maar pas sinds een week in deze groep. Maar dit is de leukste groep die ik jaren gelezen heb. Hier zitten de echte knutselaars en creativelingen.

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

*bke doet een klein schopje...

Ik heb een intel Pentium 4 2.66 Ghz Op 3.10 Ghz lopen. 55 graden stressed met kast toe, met kast open is dat 48. Maar nu wil ik die standaard fan (2600 rpm) vervangen door een snellere (3500 rpm) Weet iemand hoe ik die standaard daaraf kan halen want als ik het probeer met die klemmen haal je heel de heatsink los :D En zou het veel helpen in temp als ik er een veel snellere fan op doe?

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
ja een fan met meer rpm zal beter zijn voor je temps. Wel veel meer herrie..
Nadeel is dat je de intel heatsink niet op een andere manier vast kan zetten, ik denk dus dat het niet echt een haalbaar plan is. Je zal meer moeten denken aan een nieuwe heatsink + fan of gewoon een nieuwe koeler zoals van zalman 7000 cu.

De intel heatsink is overigens helemaal niet zo goed, die standaard bij je P4 2.66 zat, daar zit nl nog helemaal geen koper in verwerkt :(

• bke
  • Niet online

bke

Race Eend schreef op 06 juni 2004 @ 11:12:
ja een fan met meer rpm zal beter zijn voor je temps. Wel veel meer herrie..
Nadeel is dat je de intel heatsink niet op een andere manier vast kan zetten, ik denk dus dat het niet echt een haalbaar plan is. Je zal meer moeten denken aan een nieuwe heatsink + fan of gewoon een nieuwe koeler zoals van zalman 7000 cu.

De intel heatsink is overigens helemaal niet zo goed, die standaard bij je P4 2.66 zat, daar zit nl nog helemaal geen koper in verwerkt :(
Ik vind die heatsink wel redelijk goed! 55 stressed met een overclock van 404 mhz! Meer herrie kan me eigenlijk niet schelen, hij maakt toch al zoveel herrie 8)

[ Voor 6% gewijzigd door bke op 06-06-2004 11:17 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• Race Eend
Hij is ook niet slecht, daar niet van! Beter dan de heatsinks die bij de amd 2500+ etc worden bijgeleverd.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die heatsink nou niet van die kwaliteit is om zoveel tijd er in te gaan steken om een andere fan erop de zetten en een manier te vinden om de heatsink vast te kunnen zetten. Dan kan je beter een ander blok pakken als van thermaltake/thermalright/swiftech en daar een mooie fan op bouwen.

• bke
  • Niet online

bke

Race Eend schreef op 06 juni 2004 @ 11:26:
Hij is ook niet slecht, daar niet van! Beter dan de heatsinks die bij de amd 2500+ etc worden bijgeleverd.

Wat ik bedoel te zeggen is dat die heatsink nou niet van die kwaliteit is om zoveel tijd er in te gaan steken om een andere fan erop de zetten en een manier te vinden om de heatsink vast te kunnen zetten. Dan kan je beter een ander blok pakken als van thermaltake/thermalright/swiftech en daar een mooie fan op bouwen.
Hmja, ik wil eerst ff werken met een gewoon hardere fan, als het niet werkt ga ik niet meteen een nieuwe heatsink kopen, dan laat ik het gewoon maar zo.

• Race Eend
hoe denk je die heatsink dan vast te gaan zetten? :7

• bke
  • Niet online

bke

Race Eend schreef op 06 juni 2004 @ 11:57:
hoe denk je die heatsink dan vast te gaan zetten? :7
Ik denk dat ik het maar zo ga laten :)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
als ie met kast open koeler is dan met kast dicht kun je ook de luchtstroom in je kast versterken. Ik heb een pc die in het begin alleen maar de koeler in de voeding, op de processor en op de grafische kaart had, daar zijn twee fans bij: aan de voorkant (zuigen) en achterin onder de voeding (blazen). Zeer sterke luchtstroom, dus goede koeling. Ik snap niet dat die pc niet standaard was geleverd met een betere koeling. Toch vrij essensieel voor een p4 2.4. :P

• stefan001
oh ja hij is wel wat lawaaiiger geworden ;)

• bke
  • Niet online

bke

stefan001 schreef op 06 juni 2004 @ 12:06:
als ie met kast open koeler is dan met kast dicht kun je ook de luchtstroom in je kast versterken. Ik heb een pc die in het begin alleen maar de koeler in de voeding, op de processor en op de grafische kaart had, daar zijn twee fans bij: aan de voorkant (zuigen) en achterin onder de voeding (blazen). Zeer sterke luchtstroom, dus goede koeling. Ik snap niet dat die pc niet standaard was geleverd met een betere koeling. Toch vrij essensieel voor een p4 2.4. :P
Deze p4 2.66 GHz zit in een Lian-Li pc 60 kast, airflow genoeg dus (2 intake 2 outtake + nog een outtake van de voeding)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
pff, wat een stelletje nep-tweakers zijn jullie.. :P
met een beetje creativiteit is de standaard fan een een originele P4-koeler er zo af te halen en te vervangen voor een andere.

zoals je hier ziet heb ik de originele fan eraf gehaald.
de heatsink kan je bevestigen door 2 legoblokjes te gebruiken, waarvan de nopjes zijn afgevijld/afgezaagd.
de nieuwe, stille en grotere 80mm fan is bevestigd met 2 tiewraps.
en klaar is je cheap-ass stillere en betere koeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.spymac.com/upload/gallery/user_56887/upload_132039.jpg

• stefan001
[Deze p4 2.66 GHz zit in een Lian-Li pc 60 kast, airflow genoeg dus (2 intake 2 outtake + nog een outtake van de voeding]

owkee, vergeet wat ik zei _/-\o_

[de heatsink kan je bevestigen door 2 legoblokjes te gebruiken, waarvan de nopjes zijn afgevijld/afgezaagd.
en klaar is je cheap-ass stillere en betere koeling.]

goh, ik dacht dat ik origineel was met mijn meccano in de pc... :)

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Die fan haal je er zo af, is heel gemakkelijk een beetje duwen en trekken, bij tweakstore hebben ze van die converters van bv 60mm naar 80mm. :)

• Race Eend
Alexio schreef op 06 juni 2004 @ 13:49:
Die fan haal je er zo af, is heel gemakkelijk een beetje duwen en trekken, bij tweakstore hebben ze van die converters van bv 60mm naar 80mm. :)
Als cpu koeling zou ik wel iets nemen wat stabiel en veilig is. En niet met 1 of andere houtje-touwtje oplossing gaan werken.

Tuurlijk zullen legoblokjes en tiwraps wel werken.. maar voor 4 tientjes heb je ook betere koeling. Zoveel is dat nou ook weer niet
NewbieNeo schreef op 06 juni 2004 @ 12:26:
pff, wat een stelletje nep-tweakers zijn jullie.. :P
met een beetje creativiteit is de standaard fan een een originele P4-koeler er zo af te halen en te vervangen voor een andere.

zoals je hier ziet heb ik de originele fan eraf gehaald.
de heatsink kan je bevestigen door 2 legoblokjes te gebruiken, waarvan de nopjes zijn afgevijld/afgezaagd.
en klaar is je cheap-ass stillere en betere koeling.

[afbeelding]
Echt veel netter word het er alleen niet op, overigens wel knap dat het gelukt is ;)

[ Voor 58% gewijzigd door Race Eend op 06-06-2004 19:52 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Race Eend schreef op 06 juni 2004 @ 19:50:
[...]

Als cpu koeling zou ik wel iets nemen wat stabiel en veilig is. En niet met 1 of andere houtje-touwtje oplossing gaan werken.

Tuurlijk zullen legoblokjes en tiwraps wel werken.. maar voor 4 tientjes heb je ook betere koeling. Zoveel is dat nou ook weer niet

[...]

Echt veel netter word het er alleen niet op, overigens wel knap dat het gelukt is ;)
wilde er ook geen schoonheidsprijs mee winnen (zit toch geen window in), ging me meer om de functionaliteit... :)
en het resultaat mag er wezen. ipv een lawaaiige originele koeler die goed koelt, heeft mijn pa nu een stillere koeling, die ook nog eens wat beter koelt.

en dit is niet zo maar een 'houtje-touwtje' oplossing hoor...
waarom zouden legoblokje niet stabiel en veilig zijn?
de blokjes zijn even hoog als de oude steunen en het zit als een huis.
volgens mij heb jij de foute veronderstelling, dat het nooit een solide constructie kan zijn, wanneer er met creatieve spullen als tiewraps en legoblokjes wordt gewerkt... :P

edit:
ik bedoel maar, waarom zou je 4 tientjes over de balk gooien voor iets wat je toch niet ziet, als je voor minder, veel minder hetzelfde resultaat kan krijgen...
niet te snel oordelen volgende keer... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door NewbieNeo op 06-06-2004 22:53 ]

Pagina: 1