Zilveren laag als extra heatspreader

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:50
Een collega van me maakt regelmatig sierraden van zilver. Het is algemeen bekend dat zilver warmte beter geleid dan koper, maar daarentegen een stuk duurder is. Nu heb ik die collega gevraagd of hij de onderkant van m'n wc blok kan verzilveren. Dit is voor hem geen probleem. Hij neemt naar eigen zeggen zilver en "soldeert" dan een plak zilver op m'n blok met silver soldeer(zilver + Cadmium had ie het over). De kosten hiervan zijn niet noemenswaardig, maar schiet ik hier ook echt wat mee op?
Mijn idee was om er een plaatje zilver van 1mm dik van 2x2cm op m'n blok te zetten, dit om de warmte sneller en beter over te brengen naar m'n koperen waterblok. Brengt dit me daadwerkelijk temperatuur winst op of is het iig de moeite waard om het te proberen?
In de search wordt wel gepraat over zilver als materiaal, maar ik kon niets vinden over daadwerkelijk expirimenten.

iRacing Profiel

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Nee; geen resultaat. Als je wat wilt moet je een flink blok hebben, nu verlies je teveel in de slecht verbinding tussen die 2.

if broken it is, fix it you should

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

elgringo schreef op 03 mei 2004 @ 08:01:
Nee; geen resultaat. Als je wat wilt moet je een flink blok hebben, nu verlies je teveel in de slecht verbinding tussen die 2.
Jup, nu wordt je contact minder, dus warmte wordt slechter afgevoerd.

Ik denk dat je verlies van warmte van zilver > koper meer is dan winst van cpu > zilver. Pin me er niet aan vast, maar ik ben het met hem eens :+

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Razkin schreef op 03 mei 2004 @ 07:53:
Een collega van me maakt regelmatig sierraden van zilver. Het is algemeen bekend dat zilver warmte beter geleid dan koper, maar daarentegen een stuk duurder is. Nu heb ik die collega gevraagd of hij de onderkant van m'n wc blok kan verzilveren. Dit is voor hem geen probleem. Hij neemt naar eigen zeggen zilver en "soldeert" dan een plak zilver op m'n blok met silver soldeer(zilver + Cadmium had ie het over). De kosten hiervan zijn niet noemenswaardig, maar schiet ik hier ook echt wat mee op?
Mijn idee was om er een plaatje zilver van 1mm dik van 2x2cm op m'n blok te zetten, dit om de warmte sneller en beter over te brengen naar m'n koperen waterblok. Brengt dit me daadwerkelijk temperatuur winst op of is het iig de moeite waard om het te proberen?
In de search wordt wel gepraat over zilver als materiaal, maar ik kon niets vinden over daadwerkelijk expirimenten.
Wat misschien wel kan als je een heatsreader op de cpu hebt zitten die van (in zn geheel) zilver/koper laten maken en dan ook nog iets dunner dan degene die er nu mogelijk op zit

LinkedIn
BlackIntel

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 14:06
yup denk dat je dan je hele sink van zilver moet maken.. maar dat gaat wel een duur geintje worden denk :p

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Razkin
Hmm, dat de hechtende laag de betere warmtecoefficent(weet niet of dit de juiste term is) teniet doet was ik al bang voor.

iRacing Profiel

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Jup de overgang van het zilver naar het koper zorgt voor een extra warmtebarriere.
Meer warmteweerstand waardoor het voordeel van het zilver teniet gedaan wordt.

in de search staat er wel meer over :)

[ Voor 2% gewijzigd door Jack op 03-05-2004 12:11 . Reden: typo ]

[Specs]

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Volgens mij doet iedereen alleen maar natte-vingerwerk.

Ik denk wel dat de overgang koper->zilver wat prestaties gaat kosten, maar daarentegen zou de betere heatspreiding weer betere prestaties kunnen opleveren, evenals een eventueel betere (kan ook slechtere) overbrenging cpu->zilver.

Het lijkt mij een interessant experiment voor alle overclockers hier, en ik zou het vooral uitproberen!

Maar je zegt dat die gast het zilver erop soldeert. Ik dacht altijd dat men dat met elektrolyse deed, met behulp van zilvernitraat.

Enfin... probeer het eens zou ik zeggen. Als het niet bevalt kan je het er altijd weer vanaf halen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

@ krankenstein:

helemaal mee eens als je nou het hele blok verzilverd met deze techniek, ik denk dat zo'n hechting vele malen beter is dan solderen plus mocht het niet uitmaken qua koelprestaties dan ziet het er altijd nog 1337 uit :)

weet iemand nog een leuke signature?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Als je de warmtecoefficient vergelijkt van koper en zilver zie je dat het ook nauwelijks de moeite waard is om zilver te gaan gebruiken.

Zilver geleid warmte wel iets beter, maar de verschillen zijn minimaal. Alu en koper scheelt wel een heleboel daarintegen

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 08:16
En verder gaat zilver heel snel oxideren, wat de warmte overdracht weer erg benadeeld. Ofwel hou het maar op koper dat oxideert veel minder snel :).

Verwijderd

Dat gaat niet goed komen, zilver neemt warmte wel sneller op, maar geeft deze ook weer veel slechter af. Dit onderwerp is als ik me niet vergis al eerder aan bod geweest.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19
tmotd schreef op 03 mei 2004 @ 21:55:
En verder gaat zilver heel snel oxideren, wat de warmte overdracht weer erg benadeeld. Ofwel hou het maar op koper dat oxideert veel minder snel :).
En waarom zou zilver sneller oxideren dan koper???? Zilver is een edeler metaal dan koper (Binas tabel 48) en dus oxideert het minder snel dan koper.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Vergeet niet dat je 2 lagen met extra weerstand opbrengt. eerst de laag zilver en daarna de overgang van zilver naar koper. als je gewoon goede koelpasta gebruikt heb je soms ook zilver en een goede warmteoverdracht.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29

Epsilon

De enige optie is Cusil

Waar koper een warmte geleidings coëfficiënt heeft van 390 (ben even de eenheid vergeten :X) en zilver van 420, heeft deze legering een warmte geleidings coëfficiënt van 500. Wat weer wel kan schelen.

Maar zoals hierboven al aangegeven: alleen als het hele blok (of een 5mm heatspreader) gemaakt is van die legering.

Nadeel: cusil is nog duurder dan zilver (200euro/kg)

Verwijderd

tja, dan wordt het blokje wel erg duur. de warmteoverdracht van het metaal naar de lucht is het moeilijkst dus het beste kun je daar mee gaan sleutelen. denk aan andere ribben/meer ribben. betere/hogere luchtflow etc. dit is goedkoper en gemakkelijker.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Epsilon schreef op 04 mei 2004 @ 13:04:
De enige optie is Cusil

Waar koper een warmte geleidings coëfficiënt heeft van 390 (ben even de eenheid vergeten :X) en zilver van 420, heeft deze legering een warmte geleidings coëfficiënt van 500. Wat weer wel kan schelen.

Maar zoals hierboven al aangegeven: alleen als het hele blok (of een 5mm heatspreader) gemaakt is van die legering.

Nadeel: cusil is nog duurder dan zilver (200euro/kg)
Mja, dan is ie qua materiaal zeg 2x zo duur als een Alpha PAL8045, maar dan heb je wel een veel betere heatsink, met een veel hogere patsfactor (letterlijk :P) plus dat dat materiaal wel wat van z'n waarde vast houd. Probleem is alleen, hoe kom je aan dat materiaal en belangrijker, hoe/wie maakt daar een mooie heatsink van?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tmotd schreef op 03 mei 2004 @ 21:55:
En verder gaat zilver heel snel oxideren, wat de warmte overdracht weer erg
Niet alle oxides zijn slecht in het geleiden van warmte.
Nu ik dit gepost hebt, mag jij gaan nadenken welke Oxide er in Artic Silver zit... :+

... misschien is dat laagje zilver oxide helemaal zo slecht nog niet

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 08:16
ANdrode schreef op 04 mei 2004 @ 16:33:
Niet alle oxides zijn slecht in het geleiden van warmte.
Nu ik dit gepost hebt, mag jij gaan nadenken welke Oxide er in Artic Silver zit... :+

... misschien is dat laagje zilver oxide helemaal zo slecht nog niet
Ik "gok" zomaar dat het niet beter zal zijn. Neem zowat elke oxide van een metaal maar het zijn vaak slechte warmte geleiders. Mijn verhaal was een aanvulling op de gene die boven mij stond (YoupY).

@Universal Creations
Zilver is helemaal niet zo edel als jij denkt. Het oxideerd veel sneller dan koper vraag het maar is na aan mensen die er verstand van hebben. Waarom duurd het anders zoveel jaar voordat koper groen word? Zilver is veel sneller "grijzer" ofwel geoxideerd kijk maar naar zilveren sieraden.

@Razkin
Mij lijkt het wel leuk om de bovenkant te verzilveren, ziet er geil uit ;) :D :9

• Razkin
Het gaat om een waterblokje, dus de afdracht aan de lucht boeit niet zo, daar zorgt m'n rad wel weer voor. Het gehele blok van zilver zou me tussen de 50 - 75 euro gaan kosten, daar heb ik weinig trek in.
De enige andere mogelijkheid zou de volledig koperen bodem(waar warmte aan het water wordt afgestaan) vervangen door een zilveren. Het enige probleem waar ik dan meezit is 2 kleine halve cirkels die direct boven de core zitten en waar het water als eerste in aanraking komt, deze vallen weg als ik de gehele bodem eruit frees. Hier zou ik dan nog wel wat op moeten vinden. Ik heb overigens het volledig koperen wc blok van Tha_Mafkees zijn één na laatste IA.
Dat het verschil tussen en koper klein is maakt me eigenlijk niet zo gek veel uit. Ik doe wel vaker onzinnige dingen, als het om hobby's gaat :)

Weet iemand hoe het zit met de warmte afdracht van zilver aan water tov koper?

iRacing Profiel

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19
tmotd schreef op 04 mei 2004 @ 20:23:
@Universal Creations
Zilver is helemaal niet zo edel als jij denkt. Het oxideerd veel sneller dan koper vraag het maar is na aan mensen die er verstand van hebben. Waarom duurd het anders zoveel jaar voordat koper groen word? Zilver is veel sneller "grijzer" ofwel geoxideerd kijk maar naar zilveren sieraden.
Het dof worden van een metaal is al oxidatie! Koper dat nog niet groen is, kan al wel geoxideert zijn. Koperoxide ziet er overigens zwart uit (zover ik mij het potje uit mijn chemicalienkast kan herinneren). Groen uitgeslagen koper is volgens mij koperhydroxide (dit weet ik niet helemaal zeker), wat ontstaat door een reactie met water.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Om precies te zijn: de groene kleur die je vaak op koper zit is een complex zout van koper met zuurstof en een of meerdere andere stoffen uit de atmosfeer: sulfaat, nitraat en dergelijke. Koperoxide zelf is zwart en koperhydroxide is blauw. Als je koper oplost in salpeterzuur of een koperzout oplost zal de oplossing blauw kleuren.

Dit is hetzelfde principe dat nikkel in oplossing groen kleurt.

Check ook http://www.medpovrly.cz/material/patina.php3?PAGELANG=en voor een beknopte uitleg over patinavorming(zoutvorming) op koper.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 21:49 ]

Pagina: 1