Legaliseren MP3-collectie en eigendomsbewijs

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Ik heb een vrij grote MP3 collectie, en ben momenteel hard bezig om, stapje voor stapje, alles goed te taggen, te herstructureren, renamen etc. Ik wil ook (hoe moet ik nog bekijken) aan alle files informatie gaan koppelen of ik ze wel of niet legaal heb, en waar ze vandaan komen.

Bestanden die ik niet legaal heb, wil ik ergens legaal aanschaffen. Maar niet via CD, want dat vind ik te duur én te onhandig. Die russische site: allofmp3.com leek me wel wat, aangezien je goedkoop grote hoeveelheden binnen legaal kunt ophalen. Bovendien vind ik het érg belangrijk dat het in MP3-formaat is, aangezien ik een MP3discman heb, en geen zin om een ander apparaat aan te schaffen. Of eigenlijk nog aantrekkelijker lijkt me FLAC, zodat ik zelf MP3tjes kan maken.

Een ding waar ik alleen een beetje tegenaan hik, is: áls ik dan de moeite neem om alles uit te zoeken, te legaliseren etc, dan wil ik ook kunnen bewijzen dat ik de legale eigenaar ben van de betreffende files. En dat lijkt me nogal lastig bij een MP3 of FLAC van sites als deze.

Is daar misschien een goede oplossing voor?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Cherub schreef op 03 mei 2004 @ 00:39:
Maar niet via CD, want dat vind ik te duur én te onhandig. Die russische site: allofmp3.com leek me wel wat, aangezien je goedkoop grote hoeveelheden binnen legaal kunt ophalen.
Over de legaliteit van AllOfMP3 voor wat betreft het downloaden door niet-Russen bestaat geloof ik nogal wat twijfel. Er loopt in IT een draadje over die site: allofmp3: russische site claimt legale mp3 share.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Raar eigenlijk dat als je die mp3 van die Russische site download naar hier dat deze dan misschien illegaal is. Als ik een CD koop in Rusland en neem deze mee naar Nederland is ie toch ook niet opeens illegaal. :{

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik snap best dat je je muziek legaal wilt hebben, maar zijn de artiesten het ook waard ?
Zelf koop ik wel eens albums die ik allang op MP3 heb (onbelichte kant in het mp3/illegaliteit verhaal trouwens) maar 'grote' artiesten gun ik het niet meer. 't Is puur om kleinere artiesten te supporten.
Totdat ze zelf weer groot worden misschien, hoe hypocriet het ook moge zijn.

Maar is 't je waard om de Sony schatkist te vullen zonder er een 'tastbaar' iets voor terug te krijgen ? Je luistert minder radio misschien, maar betaalt nog steeds kijk- en luistergeld. Zie dat als compensatie ;)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Soultaker
  • Laatst online: 10-07 18:31
Psst, het kijk- en luistergeld is vier jaar geleden afgeschaft. ;)

Verder, als je het puur om de legaliteit doet: jouw MP3-collectie is hoogstwaarschijnlijk al legaal.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
Soultaker schreef op 03 mei 2004 @ 02:08:
Verder, als je het puur om de legaliteit doet: jouw MP3-collectie is hoogstwaarschijnlijk al legaal.
Hoe dat zo ?

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Hij doelt waarschijnlijk op het feit dat het downloaden van copyrighted materiaal op zich niet strafbaar is. Het beschikbaar stellen ter download weer wel. Ofzo...

• Soultaker
  • Laatst online: 10-07 18:31
Dat bedoelde ik inderdaad.
Mag ik MP3's downloaden van een website of een file sharing netwerk?
Ja, mits je die kopie (want die ben je feitelijk aan het maken als je downloadt) maar uitsluitend voor eigen oefening, studie of gebruik maakt. Je hebt geen toestemming van de maker nodig, en je hoeft het origineel niet in je bezit te hebben. Je mag de gedownloade MP3's echter niet aan derden ter beschikking stellen.
Zie voor details Ius Mentis over de MP3 in het Nederlands auteursrecht.

Alle muziekbestanden die je gewoon download zijn in principe legaal, dus ook die van AllOfMP3. De echte vraag is of AllOfMP3 zelf legaal bezig is door ze aan te bieden, maar daar heb je als gebruiker niet zoveel mee te maken. Zelfs als blijkt dat AllOfMP3 de bestanden illegaal aanbiedt, blijven jouw 'thuiskopiën' gewoon legaal.

[ Voor 25% gewijzigd door Soultaker op 03-05-2004 02:46 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Soultaker schreef op 03 mei 2004 @ 02:08:
Psst, het kijk- en luistergeld is vier jaar geleden afgeschaft. ;)

Psst, het zit nu bij de 'gewone' belasting ;)

De Publieke Omroepen moeten toch ergens van betaald worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_Killalot op 03-05-2004 22:21 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, het wordt hoe dan ook zo gemengd en geroerd dat je echt geen cent minder belasting betaalt wat dat soort dingen betreft...

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:22

Acheron

updatepack.nl

IK zie net dat Bitzi ook terug in actie is. www.bitzi.com

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 08:35
Cherub schreef op 03 mei 2004 @ 00:39:
Is daar misschien een goede oplossing voor?
Zoals soultaker al heeft gezegd: je mp3's zijn al legaal. :) Je hoeft je dus geen zorgen te maken om een bewijs oid.
Als die Russische site echt zo dubieus is dan zou ik daar simpelweg niets van kopen (persoonlijk vind ik het illegaal verkopen van andermans copyrighted materiaal meer misdaad dan een consument die het downloadt).

Als het je gaat om je geweten dan zou ik zeggen: stuur eens een kratje bier naar een Nederlandse artiest of maak elke maand €10 over naar de artiest die je het meest hebt gewaardeerd. Daar verdienen ze meer aan dan CD-verkoop, "legale" MP3's (vol DRM), enz...

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1