Toon posts:

Opstelling zo goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik zat met een vraag;

Ik krijg mijn WD 80 8MB Cache schijf binnenkort weer van garantie, ik heb nu een maxtor 5400 rpmm 60 gb erin.

Ik wil de 80GB als bootschijf hebben, maar ik wil ook graag dat het zo snel mogelijk gaat lopen..
Dus de volle snelheid van de schijfen eruit halen,

Ik zat te denken aan RAID, maar de vraag: Raid is toch het snelst op het gebied van data overdracht?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Doe geen raid setup. JE 60GB schijf wordt nl een grote bottleneck en houd je WD alleen maar tegen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• gunnar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06-2025
raid kan alleen met schijven die identiek zijn

Verwijderd

Je antwoord staat in de RAID FAQ..

Overigens zou ik er niet aan beginnen. Bij de RAID waar jij het over hebt (stripe) geldt de size van de kleinse HD, je gooit dus 20Gb op die WD weg. Daarnaast is het de vraag of een stripe met een langzamere schijf (5400rpm) wel sneller is..
dit is niet waar. Het kan zijn dat dat een beperking van je controller is, maar bij raid hoeven schijven niet gelijk te zijn. Alleen geldt dan wel het volume van de kleinste schijf. Als je een raid-5 array met 2 20Gb en 1 10Gb disk maakt, krijg je 20Gb ruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 00:15 ]

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
gunnar schreef op 03 mei 2004 @ 00:13:
Dat was toch alleen maar als je raid 1 en verder gaat?

*Gaat faq doornemen*

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gigabyte ga7vaxp

WD 80GB 8mb cache 7200RPM
Maxtor 60GB 6400RPM

Als ik ze in raid gooi dan heb ik toch 140GB totaal?

Ik wil het graag zo snel mogelijk hebben, kwa loadtime,schrijftime etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 00:19:

Lees nu even die FAQ, daar staat alles in uitgelegd.

Als je gaat stripen, krijg je 120Gb ruimte (2x60Gb).

Als je gaat mirrorren, krijg je 60Gb ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 00:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 00:19:
Ik heb een gigabyte ga7vaxp

WD 80GB 8mb cache 7200RPM
Maxtor 60GB 6400RPM

zoals er al stond, je krijgt twee maal de grootte van de kleinste schijf, 120 GB dus

Verwijderd

Topicstarter
Mocht je in het geval van verschillende schijfgroottes de beschikbare schijfruimte 100% te willen benutten, dan ben je beter af met OS-based software RAID onder Win2K/XP. Zie ook Hardware of Software?

Als ik xp installeer doe ik dat met RAID Drivers van Promise met diskette erin..

Is dit dan OS_Based?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 00:26:
Mocht je in het geval van verschillende schijfgroottes de beschikbare schijfruimte 100% te willen benutten, dan ben je beter af met OS-based software RAID onder Win2K/XP. Zie ook Hardware of Software?

Als ik xp installeer doe ik dat met RAID Drivers van Promise met diskette erin..

Is dit dan OS_Based?
Nee, dan maak je gebruik van je Promise kaart, oftewel hardware raid.

Met OS-based software raid bedoelt men dat je onder windows een raid-volume aanmaakt op normale harde schijven.

Ik betwijfel of het mogelijk is om een software-raid te maken tijdens de setup, maar heb er geen ervaring mee, kan dus best.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

Te kort door de bocht!!!!

Je kan wel degelijk verschillende schijfgroottes gebruiken alleen heeft het de voorkeur om dezelfde schijven te gebruiken. Verder kan je de schijven zowel hardwarematig als softwarematig instellen voor RAID. vertel eens meer wat voor hardware je gebruikt en wat je verdere opstelling is.

Meh ...

• Twarp
  • Laatst online: 28-02 12:51

Twarp

just grin...

The Dolf schreef op 03 mei 2004 @ 00:12:
Doe geen raid setup. JE 60GB schijf wordt nl een grote bottleneck en houd je WD alleen maar tegen.
Alleen maar in vergelijking met 2 dezelfde schijven. Het kan wel degelijk een snelheidswinst geven tov de niet RAID opstelling.
Te kort door de bocht!!!!

Je kan wel degelijk verschillende schijfgroottes gebruiken alleen heeft het de voorkeur om dezelfde schijven te gebruiken. Verder kan je de schijven zowel hardwarematig als softwarematig instellen voor RAID. vertel eens meer wat voor hardware je gebruikt en wat je verdere opstelling is.

Meh ...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De RAID FAQ dus :)

Verder staat in de FAQ van dit subforum ook gewoon het een en ander over "ideale" schijfconfiguraties en hoe/waarmee je de schijven het beste moet indelen.

Het is hier in GoT in ieder geval de bedoeling dat je vooronderzoek doet eer je een topic post. Daaronder valt dus o.a. het raadplegen van de subforum-FAQ. Een tip: een beknopte samenvatting van hetgeen je zou moeten kennen/doen voor het openen van een topic staat gewoon bovenaan [New Topic] B)

[ Voor 94% gewijzigd door BalusC op 03-05-2004 07:14 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.