Kernel panic init not found met sata

Pagina: 1
Acties:

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik heb al de een na andere topic over deze kernel panic doorgelezen maar kom er nog niet echt uit.

Ik heb dus een pc met sata raid0 2 x 120 maxtor gb. En heb met partition magic even swap en ext2 aangemaakt. De eerste keer netjes geinstalleerd met grub erbij maar deze gaf en geen windows en geen linux aan.

Dit klopte ook met de help file die bij me asus cd van me moederbord zat want die vertelde mij dat ik de bootloader moet updaten.

Nog een x geïnstalleerd zonder bootloader maar wel met opstartdiskette. Nu krijg ik een kernel panic: init not found.

Wat te doen?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
bijvoorbeeld vermelden om welke kernelversie het gaat ...

De melding zegt min of meer dat die je root filesystem niet kon mounten, dat duidt erop dat je een driver mist. SATA support vind je in 2.4 pas vanaf 2.4.27-rc1, of met passende patches voor eerdere versies. Hoe het met SATA en 2.6 zit, weet ik niet uit me hoofd.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ok het is kernel 2.4.20-8 van RedHat 9, en ik heb de sata drivers wel als driver disk mee geïnstalleerd.

Hij vindt de harddisken ook gewoon tijdens het booten.

Weet iemand raad?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 09:30

Blaasvis

Cidora \o/

zorgen dat je een nieuwere kernel krijgt met sata support zoals sebas ook al zei ;)
kijk eens naar fedora core 1 de opvolger van redhat 9.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

mastair schreef op 03 mei 2004 @ 10:03:
Ok het is kernel 2.4.20-8 van RedHat 9, en ik heb de sata drivers wel als driver disk mee geïnstalleerd.

Hij vindt de harddisken ook gewoon tijdens het booten.

Weet iemand raad?
Kansloos. Hoe goed deze closed source driver van asus ook werk tijdens de installatie, na de installatie werkt het niet meer. De foutmelding komt neer op een mismatch tussen de kernel en de module in de ramdisk.
Je zult de opensource driver moeten gebruiken wil je dit zaakje kunnen gebruiken. Deze zit in kernel 2.4.26 en hoger, maar je zult die zelf moeten compileren.
sebas schreef op 03 mei 2004 @ 03:12:
SATA support vind je in 2.4 pas vanaf 2.4.27-rc1, of met passende patches voor eerdere versies.
Die kernel is nog helemaal niet uit.

De silicon image ide driver zit al heel lang in de 2.4 kernel. De libata drivers zoals we die kennen van kernel 2.6 worden teruggeport naar kernel en zullen beschikbaar zijn vanaf kernel 2.4.27, maar die is er op dit moment nog niet.

Bovendien werkt de software raid driver voor deze controller niet samen met de libata drivers.
/me Irondog heeft het al getest en zelfs de source van de driver aan zitten passen. Het werkt niet.
Hoe het met SATA en 2.6 zit, weet ik niet uit me hoofd.
Nog steeds geen raid support met 2.6.
Blaasvis schreef op 03 mei 2004 @ 10:20:
zorgen dat je een nieuwere kernel krijgt met sata support zoals sebas ook al zei ;)
kijk eens naar fedora core 1 de opvolger van redhat 9.
De opvolgers van redhat 9 en fedora core 1 zullen allemaal een 2.6 kernel hebben => dus geen ataraid support.

De topic starter van dit topic heeft het aan de praat (na wat mailtjes tussen ons):
linux en sata-raid

Maar als je nog te lui bent om volledige zinnen te gebruiken in je start post, dan zal deze methode te veel voor je zijn.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

k zou met knoppix booten en kijken waar hij de disks neerzet. Ik had een vergelijkbaar probleem met mandrake 10, met een Raid-controller. Bleek dat mandrake niet om kon gaan met een veranderde /dev/hda .

Ik zou booten met knoppix, en kijken waar je / gemount is. Dan zal je je fstab en je grub handmatig aan moeten passen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 10:51:
k zou met knoppix booten en kijken waar hij de disks neerzet.
Met de juiste versie van knoppix (en een precompiled module voor de raidcontroller) is het probleem te fixen idd.
Ik had een vergelijkbaar probleem met mandrake 10, met een Raid-controller. Bleek dat mandrake niet om kon gaan met een veranderde /dev/hda .

Ik zou booten met knoppix, en kijken waar je / gemount is. Dan zal je je fstab en je grub handmatig aan moeten passen.
Het probleem is meer dan alleen een veranderde /dev/hda. De driver kan gewoon niet geladen worden. De topicstarter zal zelf via knoppix zijn installatie moeten benaderen en een kernel installeren die wel de driver aan boord heeft. Het aanpassen van fstab hoort er idd zeker wel bij.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1