In het 486 tijdperk zijn er meerdere grensen geslecht... als eerste, er zijn 486 machines die maximaal een hdd van 528MB aan kunnen, er zijn ook machines die 2gig of 8gig als maximum hebben. een hele enkele haalt zelfs de 32gig. Groter ben ik nog niet standaard tegen gekomen. Dit alles voor IDE, bij SCSI ben ik dit probleem niet tegen gekomen.
Er zijn meerdere mogelijkheden om een grotere schijf toch in zo'n machine te krijgen. Als eerste doormiddel van software. Let hierbij wel op dat je een software versie vind die nog op je 486 wil werken. 't nadeel hiervan is dat bij een crash recovery veel moeilijker is, daar er een non-standaard acces wordt gebruikt.
Een andere oplossing, die zeer goed werkt is een BIOS-extention, dit kan op diverse manieren, waarbij een insteekkaart (ISA of PCI) het makkelijkst is. Deze vervangt dan gewoon het deel voor IDE-aansturing in je BIOS met een nieuw bios. Voor bepaalde moederborden zijn hier ook vervangende BIOSsen te verkrijgen of een chip die je erbij kunt prikken, net als de basic-rom die je in XT's en 286-en erbij kon prikken.
aan de hardware oplossing zit helaas een prijskaartje. Vaak kun je voor netzoveel geld een oude pentium mobo kopen die meestal zo'n grens hebben op 8 of 32 gig... (let op er zijn er een paar die ook die 528MB of 2 gig max grens hebben)
't gaat in dit geval puur om het moederbord. De CPU heeft met de max grootte eigenlijk niets van doen. 't gaat vooral om hoeveel bits er gereserveerd zijn voor de cylinder grootte, aantal koppen, aantal cylinders. en het vertaal mechanisme. (dat gebruikt wordt bij schijven groter dan 528mb, meestal iets genoemt als LBA, als ik me dat goed herrinner)
[
Voor 15% gewijzigd door
Duur! op 03-05-2004 02:35
. Reden: typo's ]
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.