max grote van hd in ouwe 486 dx2 bak

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 17:28

LyP0

it is I , you worst nightmare

Topicstarter
zoals te titel al zegt wil ik graag weten hoe groot de max is voor een ouwe 486dx2
hier wil ik graag windows op laten draaien ( oude versie 95 of 98se ) en als soort mp3 bak / home data server gebruiken . ma ik had heb ook graag als soort backup schijf voor me huidige pc dus ik wil er zowieso een schijf van 120 of groter in zette . nu is mijn vraag kan de pc er mee overweg , kan windows dat ook ( je weet ma nooit )

ik voel me lekkaah !!!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 21:34

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

mobo? revision?

en mp3's op een dx2 (meestal 66 mhz) is wel heel krap hoor..

een no-name mobo van een 486dx4 kan toch wel 10> gb aan hoor

[ Voor 31% gewijzigd door powerflux op 02-05-2004 23:57 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als je in sticky van dit subforum was gedoken, dan was je waarschijnlijk OM FAQ / Beleid wel tegengekomen :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kan vanalles zijn. Gokje: limiet op 8GB met de ingebouwde IDE controller. Voor omzeilen, zie FAQ. Of koop een nieuwe PCI IDE controller.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

limieten liggen bij 512MB, 2048MB en 8GB (nog wel wat andere) maar ik denk dat je deze tegen zal komen.
Probeer iig een biosupdate, maar zonder verdere info is er verdomd weinig over te zeggen.

• LyP0

LyP0

Topicstarter
weet eigenlijk helemaal nix over deze pc , hij lag op de zolder van een kennis en die weet ook neit meer wat dr in zit , btw srry is geen dx2 . weet wel dat ie op 150 mhz loopt . is namelijk geen pentium proc , maar er staat heel groot IBM op . kan geen gegevens vinde over t mb , staat geen merk of nix op , is wel socket 7 heeft 3 pci sloten en 3 isa ( die grote shit ) sloten , een 200 watt voeding en een 40 speed cdrom :| . verder zit dr nu een 210 mb connar schijfje in ( ken dit merk niet ) en een seagate van 480 mb . niet egt veel . verder weet ik dr ook nix over
ben dr wel net achter gekomen dat dr een 6 gig schijfje heeft in gezeten en die werkte

[ Voor 8% gewijzigd door LyP0 op 03-05-2004 00:12 ]

ik voel me lekkaah !!!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 21:34

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

ah, dan zal ie wel 10 gb aankunnen, zoals ik eerder zei.

150 mhz kun je makkelijk mp3 mee doen, maar dan moet je geen seti ofzo erbij draaien

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• LyP0

LyP0

Topicstarter
uhum kuch seti proest , was da ? :X

ik voel me lekkaah !!!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LyP0 schreef op 03 mei 2004 @ 00:10:
weet wel dat ie op 150 mhz loopt . is namelijk geen pentium proc , maar er staat heel groot IBM op .
zal wel een cyrix geweest zijn dan.

• LyP0

LyP0

Topicstarter
aaha jah dat was t zo heete die cyrix . jah nu week t weer dacht al wat een raare naam . maar zou dat kunne werke icm een 160 gig schijfje of gaat da niet lukke , kan namelijk niet aan een oudere schijf komen . ben al een week of 2 t vraage in me vriende kring ma niemand heeft dr een , dus nu maar een totaal nieuwe kope maar die moet ook werke in me huidige p4 en ook nog een beetje redelijke omvang hebbe , heb geen zin om 44 euro te dokke voor 20 gig al ik voor iets meer dan t dubbele 160 kan krijge
en nogmaals wat is seti ? srry voor deze n00b vraag . had het idd zelf kunne vinde . srry

[ Voor 80% gewijzigd door LyP0 op 03-05-2004 00:27 ]

ik voel me lekkaah !!!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

reken er maar op dat 8 gig het max is wat je zo zal gaan redden :)
koop een ide controller kaartje en je kan ook wat groters gaan gebruiken, zo had ik het jaren geleden ook opgelost met mijn p166 waarvan de HD kapot ging en er enkel schijven >8gig te koop waren, simpel promise kaartje toen gekocht en het werkte :)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
LyP0 schreef op 03 mei 2004 @ 00:16:
uhum kuch seti proest , was da ? :X
SETI@home: Search for Extraterrestrial Intelligence at home

Eerste tik bij google. ;)

Maar ik heb een 40 gig 5400 RPM hier zitten in een pentium 133 met 32 mb mem, maar hij draait al een paar weken over het netwerk, niet echt de snelste want ik was pas na twee dagen klaar met updaten enz enz.

Voor de 486DX denk ik dat dat wel iets anders ligt, maar mijn tante had oude 486DX met een 10 gig erin maar dat was hierboven al gezegt. De ene echte manier is om daarachter te komen moet je het eerst proberen, maar natuurlijk is dit makkelijk om te zeggen dan te doen. :P

• LyP0

LyP0

Topicstarter
jah ma kan niet ff een grote hd kope en da trug brengge en zegge hij werkt niet in me 150 mhz pc . da is me een beetje te veel geld snap je , voral als 16 jarige zonder baantje :'(
nogmaals het is geen 486dx2 ( da is namelijke me sleutel hanger 8) ) ma een ibm cyrix 150 mhz

[ Voor 23% gewijzigd door LyP0 op 03-05-2004 00:38 ]

ik voel me lekkaah !!!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

In het 486 tijdperk zijn er meerdere grensen geslecht... als eerste, er zijn 486 machines die maximaal een hdd van 528MB aan kunnen, er zijn ook machines die 2gig of 8gig als maximum hebben. een hele enkele haalt zelfs de 32gig. Groter ben ik nog niet standaard tegen gekomen. Dit alles voor IDE, bij SCSI ben ik dit probleem niet tegen gekomen.

Er zijn meerdere mogelijkheden om een grotere schijf toch in zo'n machine te krijgen. Als eerste doormiddel van software. Let hierbij wel op dat je een software versie vind die nog op je 486 wil werken. 't nadeel hiervan is dat bij een crash recovery veel moeilijker is, daar er een non-standaard acces wordt gebruikt.
Een andere oplossing, die zeer goed werkt is een BIOS-extention, dit kan op diverse manieren, waarbij een insteekkaart (ISA of PCI) het makkelijkst is. Deze vervangt dan gewoon het deel voor IDE-aansturing in je BIOS met een nieuw bios. Voor bepaalde moederborden zijn hier ook vervangende BIOSsen te verkrijgen of een chip die je erbij kunt prikken, net als de basic-rom die je in XT's en 286-en erbij kon prikken.

aan de hardware oplossing zit helaas een prijskaartje. Vaak kun je voor netzoveel geld een oude pentium mobo kopen die meestal zo'n grens hebben op 8 of 32 gig... (let op er zijn er een paar die ook die 528MB of 2 gig max grens hebben)

't gaat in dit geval puur om het moederbord. De CPU heeft met de max grootte eigenlijk niets van doen. 't gaat vooral om hoeveel bits er gereserveerd zijn voor de cylinder grootte, aantal koppen, aantal cylinders. en het vertaal mechanisme. (dat gebruikt wordt bij schijven groter dan 528mb, meestal iets genoemt als LBA, als ik me dat goed herrinner)

[ Voor 15% gewijzigd door Duur! op 03-05-2004 02:35 . Reden: typo's ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De standaardantwoorden staan allemaal reeds in de FAQ van dit subforum :)

Het is hier in GoT in ieder geval de bedoeling dat je vooronderzoek doet eer je een topic post. Daaronder valt dus o.a. het raadplegen van de subforum-FAQ. Een tip: een beknopte samenvatting van hetgeen je zou moeten kennen/doen voor het openen van een topic staat gewoon bovenaan [New Topic] B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.