Toon posts:

Raar bios temp geval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een xp 2500+ op 10x200fsb lopen, en gebruik de nieuwste mbm om de temps af te meten. Als cpu koeler gebruik ik een aero7+.
Nu heb ik een raar probleem met mijn cpu temp.

Idle geeft mbm voor mijn cpu 35 graden celcius aan (bij 23 graden kamertemp)

Maar nu komt het: als ik in de bios kijk dan is de temp van de cpu ineens 45-50 graden.
Ik heb hier gelezen dat de bios het beste is om af te lezen maar...

Als ik ook 1 duwtje tegen mijn aero7+ geef (recht naar beneden), springt de temp in de bios binnen 1 seconden 10 graden lager. Dus 50 --->40 graden in 1 sec.

Dit lijkt mij niet een juiste weergave van de werkelijkheid, maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn. Moet ik nu gewoon de temps van mbm aanhouden, of is er wat anders aan de hand??

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
mbm geeft je socket temp i.p.v. je cpu temp gemeten door de interne diode

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe verklaar je dan dat mijn temp in 1 seconden met 10 graden daalt als je hem iets aanduwt?

En volgens mij is het niet waar wat je zegt, want je kan met mbm allebei weergeven.
Dus de cpu socket temp EN de interne diode temp

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

brakke socket??

iets te enthousast je koeler er op gedrukt en wat geraakt

misschien is je core beschadigd

of een weestandje rond om je socker (bij het aandrukken van je koeler)

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
nee ik weet bijna zeker dat er niks met mijn socket aan de hand is.

MBM geeft gewoon zeer positieve temps aan, maar kijk ik in de bios dan is het hoger totdat ik de cooler iets aandruk. (dan daalt de temo met 10 graden in 1 seconden) Dit heeft denk ik niks met een kapotte socket te maken. Als dit wel zo was dan zou de temp echt niet zo snel dalen. Dit is naar mijn weten totaal onmogelijk.(btw, De temp van het mobo is wel hetzelfde in de bios en mbm.)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:32

_Ernst_

Mark It Zero!

Als de processor temperatuur reageert op aanraking van de koeler lijkt dat zoiezo op een brakke installatie van de koeler. Als je de koeler aandrukt en de temp gaat omlaag maakt hij gewoon te weinig contact met de proc.
Probeer iig de koeler eens opnieuw te installeren.

Last.fm

Verwijderd

Het ziet eruit als het meten van 2 verschillende waarden. De ene is de temp van de socket, de andere van je core/diode. Die laatste reageert ook veel sneller dan je sockettemp, dus dat verklaart het plotseling dalen van je temp als je je cooler aandrukt. Het geeft wel aan dat je cooler niet goed is gemonteerd, want hij maakt pas optimaal contact als je 'm aandrukt. Het is overigens normaal dat er een verschil is tussen de diode/core-temp en de sockettemp. Kijk even op de site van MBM welke sensor voor de socket en welke voor de core/diode is.
Pagina: 1