Toon posts:

CPU fan op heatsink zonder verloop

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb medion MD8000 kast. Hierin zit een blowhole voor P4 koeler. Nu heeft Medion een verloop stuk (plastic trechtervormig tussenstuk) tussen de heatsink en de CPU fan gezet.
Heb nu een andere case besteld maar wil daar geen blowhole in maken dus moet het verloopstuk er tussen uit om zo te zorgen dat de CPU fan niet tegen de zijkant van de kast zuigt.
Heeft iemand ervaring met deze p4 heatsink en kan daar een papst of zalman fan op?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 21:31

Thandor

SilverStreak

Kun je niet beter een totaal nieuwe Zalman cooler kopen?
Heb je meteen een goed heatsink erbij :9

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
daar zit wat in maar heb weinig zin om aan m'n mobo te trekken om de heatsing los te maken van de cpu en vervolgens te knoeien met koelpasta.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
AMD-FreaK schreef op 02 mei 2004 @ 22:54:
Kun je niet beter een totaal nieuwe Zalman cooler kopen?
Heb je meteen een goed heatsink erbij :9
Alleen zetten ze op die medion pc's en die andere OEM meuk van die vreemde constructies om het socket die het meestal niet mogelijk maken een normale koeler erop te zetten (hufters :( )

specs

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op 02 mei 2004 @ 23:00:
[...]

Alleen zetten ze op die medion pc's en die andere OEM meuk van die vreemde constructies om het socket die het meestal niet mogelijk maken een normale koeler erop te zetten (hufters :( )
Klopt! Dus zit echt aan alleen fan te denken die op deze heatsink past.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 23:03:
[...]

Klopt! Dus zit echt aan alleen fan te denken die op deze heatsink past.
Juist ja, die plastic blowhole geval is er vast wel aardig makkelijk vanaf te halen.
Dan meet je toch gewoon je huidige fan op en haal er dan een van diezelfde afmetingen en klaar.

specs

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op 02 mei 2004 @ 23:19:
[...]

Juist ja, die plastic blowhole geval is er vast wel aardig makkelijk vanaf te halen.
Dan meet je toch gewoon je huidige fan op en haal er dan een van diezelfde afmetingen en klaar.
Ja dat is dus mijn vraag... welke fan op deze heatsink past zonder dit verloopstukje. Deze fanadapter zit gewoon links- en rechtsboven op de heatsink geklemd. Is er heel eenvoudig af te halen. Hij is dus trechtervormig zodat er een grotere fan op kan. Weet iemand misschien of je 'klickable' fanadapters los kunt bestellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 00:27 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Fans moet je altijd vastzetten met 4 schroefgaten op de hoeken. Als deze heatsink een kliksysteem gebruikt, heb je een aantal mogelijkheden:
- koop een andere heatsink
- gebruik alsnog de fanadapter
- monteer de fan op een andere manier (be creative! tie-wraps, plakband, etc :P)

🖥️ | 🚗

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Meestal kun je er gewoon een standaart 60mm fan op schroeven, desnoods kun je't ding even meenemen naar een computerzaak waar ze je vast wel willen helpen :)

En als je het koelblok zelf niet eens los durft te halen kun je misschien beter naar het beginnerswebforum gaan ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
FragFrog schreef op 03 mei 2004 @ 00:53:
Meestal kun je er gewoon een standaart 60mm fan op schroeven, desnoods kun je't ding even meenemen naar een computerzaak waar ze je vast wel willen helpen :)

En als je het koelblok zelf niet eens los durft te halen kun je misschien beter naar het beginnerswebforum gaan ;)
Heb jij je wel eens verdiept in het koelingsverhaal. Vooral bij P4's van medion??
Die zitten dus heel vast.. vast? ja vast.. zo vast dat er al meerdere topics hier zijn geweest waarbij men de cpu door de socket heen heeft getrokken. En er zijn nog andere scenario's.. Een gebroken mobo bijv. En als je eerst de moeite had genomen om te lezen voordat je gelijk begint te schreewen dan had je kunnen lezen dat dit een OEM bord is.

Vrees dat ik moet gaan knutselen.. zal vanmiddag wel ff langs de bouwmarkt crossen..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 11:29 ]

Verwijderd

MadMarky schreef op 03 mei 2004 @ 00:52:
Fans moet je altijd vastzetten met 4 schroefgaten op de hoeken. Als deze heatsink een kliksysteem gebruikt, heb je een aantal mogelijkheden:
- koop een andere heatsink
- gebruik alsnog de fanadapter
- monteer de fan op een andere manier (be creative! tie-wraps, plakband, etc :P)
Niet altijd, heb hier een coolermaster liggen waar je een fan op kunt klikken.

Misschien kan de TS even een foto laten zien??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 11:39:
[...]

Niet altijd, heb hier een coolermaster liggen waar je een fan op kunt klikken.

Misschien kan de TS even een foto laten zien??
Komt voor de bakker.. ben even de accu van de camera aan het opladen..

Verwijderd

zonder te veel of topic te willen gaan: waarom wil je eigenlijk je kast vervangen? is het omdat je de originele kast lelijk vind/ onhandig is of juist omdat je je eigenlijke systeem er in wilt bouwen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 11:54:
zonder te veel of topic te willen gaan: waarom wil je eigenlijk je kast vervangen? is het omdat je de originele kast lelijk vind/ onhandig is of juist omdat je je eigenlijke systeem er in wilt bouwen?
Omdat die medion kast veel te warm wordt. mijn HD komen boven 60 c. uit, het mobo zefl 50 c. de cpu 38 c. Geen casefans of mogelijkheden daartoe heeft en dat moet ik juist hebben voor de HDD's voorin. Bovendien is de voeding irritant qua geluid. Heb de hele mod shit hier al liggen maar de kast laat lang op zich wachten.. Vandaar

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier is ie dan!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/transalp2003/DSCN0030ADJ.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blokt lekker de airflow voor m'n nieuwe kast dus..

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

gewoon een 60mm fan (weet alleen niet of dat genoeg is) met schroefjes tussen de vinnen vastzetten. (je zou kunnen kijken of er een 70mm fan oppast in dat geval zou ik voor een tmd fan van ys-tech gaan zijn wat moeilijk te verkrijgen maar wel super dingen (de stille variant)
Afbeeldingslocatie: http://www.thecardcooler.com/shopcart/Fans/TMD_fan.jpg
zoals je ziet heeft deze fan zijn aandrijving aan de buitenrand zitten waardoor het centre van de core beter gekoeld wordt
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/tmdnolid500.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door snooze op 03-05-2004 14:05 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 11:16:
[...]

Heb jij je wel eens verdiept in het koelingsverhaal. Vooral bij P4's van medion??
Die zitten dus heel vast.. vast? ja vast.. zo vast dat er al meerdere topics hier zijn geweest waarbij men de cpu door de socket heen heeft getrokken. En er zijn nog andere scenario's.. Een gebroken mobo bijv. En als je eerst de moeite had genomen om te lezen voordat je gelijk begint te schreewen dan had je kunnen lezen dat dit een OEM bord is.
Geen reden om direct zo heftig te reageren jochie, ik ken ze en heb er al diverse gedemonteerd. Koelers zitten inderdaad goed vast aan de CPU dankzij die voor thermalpads doorgaande plakken lijm, maar als je de PC eerst een tijdje laat stressen komen ze door de warmte vrij eenvoudig los. Koeler vervangen wordt wel lastig door de aangepaste socket, maar het klemsysteem is los erop te monteren en er zijn genoeg mensen op E-bay te vinden met een kapot P4 mobo die voor een paar euro zo'n ding opsturen. Geloof me, been there, done that.

Maargoed, dat was het hele probleem hier niet eens, een los fannetje erop monteren wil ook vrij goed met idd tie-wraps of wat grotere schroeven, en daar hoef je echt geen computerexpert voor te zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door FragFrog op 03-05-2004 15:30 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Het is toch gewoon een socket 478? Daar kun je toch gewoon een andere heatsink + cooler opzetten? :) Of is deze socket aangepast zoals meer van die aldi dingen :|

Edit: heb het ff gecheckt en het is wel een socket 478, maar het bevestigings systeem is anders bij die aldi dingen. Je drukt het koelblok vast met 2 hendels ipv het normale systeem. Beetje vage constructie dus imo :/ :X Ik weet dus niet of er ook andere coolers opkunnen. ff uitzoeken dus... ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff zitten zagen... Heb het middelste stuk van de fanadapter er tussenuit gezaagd. Het onderste stuk, met klikstysteem voor op de heatsing, op het bovenstuk, met klikstysteem voor de fan, geplakt met iso.tape. In m'n nieuwe kast zit een ruit dus tegen die tijd zal ik wel met epoxy gaan stoeien.
Het is verbazingwekkend .. het scheelt nu dik 5 c. processortemp staat contiunu op ongeveer 30 c. Dit ontkracht gelijk die mooie theory dat de fan het best via een fanadapter op de heatsink moet blazen, imho

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu dus tot de ontdekking gekomen dat de 'bracket' die om mijn 478 socket zit hoogst waarschijnlijk een bracket is voor een 423 socket.

Kan iemand dit bevestigen??
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/transalp2003/DSCN0030ADJ.jpg
Dan is het eenvoudig en kan ik gelijk een vette cooler uit gaan zoeken :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 21:44 ]

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Als ik een beetje naar de foto kijk kan je ook gewoon de 80 mm fan direct op je cpu-blok schroeven, gewoon 4 schroeven door de heatsink heen schroeven.. werkt prima, anders proberen aan een 70 mm fan te komen.

wat je ook nog kan doen is de totale socket verwijderen, daarna een koeler als een swiftech mcx4000 kopen en die door het mobo schroeven, dat is wel wat duurder.. maar wel de allerbeste oplossing :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb de Medion 8080 en in mijn geval kan je er gewoon een 80mm fan opschroeven hoor :) Werkt perfect. Ik weet niet of dat dit hetzelfde is met de 8000 maar het lijkt me wel, het is alleszins hetzelfde met de 8083.

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 04 mei 2004 @ 22:54:
Ik heb de Medion 8080 en in mijn geval kan je er gewoon een 80mm fan opschroeven hoor :) Werkt perfect. Ik weet niet of dat dit hetzelfde is met de 8000 maar het lijkt me wel, het is alleszins hetzelfde met de 8083.
Het is nu een 70mm fan. En die past al niet als ik hem er doorheen tussen de koelribben wil schroeven. Ik heb het nu opgelost die twee delen te lijmen met transparante montagekit die tot 100 c. blijft zitten Ziet er super strak uit.. ach je ziet het toch niet kan ik beter zeggen..

Net werd er ook over de socket verwijderen gerapt.. ik hoop dat je het 'bracket' verwijderen bedoeld? Hoe gaat dat in z'n werk? Ik zie geen schroeven o.i.d. zitten dus ben ik bang dat het gelijmd zit...

Verwijderd

Topicstarter
Race Eend schreef op 04 mei 2004 @ 22:51:
Als ik een beetje naar de foto kijk kan je ook gewoon de 80 mm fan direct op je cpu-blok schroeven, gewoon 4 schroeven door de heatsink heen schroeven.. werkt prima, anders proberen aan een 70 mm fan te komen.

wat je ook nog kan doen is de totale socket verwijderen, daarna een koeler als een swiftech mcx4000 kopen en die door het mobo schroeven, dat is wel wat duurder.. maar wel de allerbeste oplossing :)
Die mcx4000 is voor een 478 bracket gemaakt.. de gaatjes dus in zijn onderste plaat. Nu hoop ik dat dat de 423 bracket dezelfde gaten heeft als de 478 bracket op het mobo..? Dan zou dit zeker de BESTE oplossing zijn.. handsdown

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 00:04 ]

• Race Eend
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 23:30:
[...]

Het is nu een 70mm fan. En die past al niet als ik hem er doorheen tussen de koelribben wil schroeven. Ik heb het nu opgelost die twee delen te lijmen met transparante montagekit die tot 100 c. blijft zitten Ziet er super strak uit.. ach je ziet het toch niet kan ik beter zeggen..

Net werd er ook over de socket verwijderen gerapt.. ik hoop dat je het 'bracket' verwijderen bedoeld? Hoe gaat dat in z'n werk? Ik zie geen schroeven o.i.d. zitten dus ben ik bang dat het gelijmd zit...
Netjes gedaan met die lijm! Dat kan volgens mij ook weinig kwaad! Zijn de temps nu verbeterd? Maak er eens een pic van! :)

De bracket van de socket verwijder je door het moederbord uit je kast te halen en dan achterop de plastic pinnetjes in te drukken.. Plaatje (zo zit het ook bij de meeste asus/abit/msi mobo's etc):

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa001642/verwijderensocket.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa001642/verwijderd.jpg
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 00:02:
[...]
Die mcx4000 is voor een 478 bracket gemaakt.. de gaatjes dus in zijn onderste plaat. Nu hoop ik dat dat de 423 bracket dezelfde gaten heeft als de 478 bracket op het mobo..? Dan zou dit zeker de BESTE oplossing zijn.. handsdown
Als ik de vorm zie van de bracket dan lijkt het wel heeeel erg veel op de socket 478 gaten. Dan zou het in principe moeten kunnen, maar dat zou ik na moeten meten. Overigens is dit wel een duurdere oplossing natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Race Eend schreef op 05 mei 2004 @ 08:41:
[...]

Netjes gedaan met die lijm! Dat kan volgens mij ook weinig kwaad! Zijn de temps nu verbeterd? Maak er eens een pic van! :)

Als ik de vorm zie van de bracket dan lijkt het wel heeeel erg veel op de socket 478 gaten. Dan zou het in principe moeten kunnen, maar dat zou ik na moeten meten. Overigens is dit wel een duurdere oplossing natuurlijk ;)
Heb gisteren m'n nieuwe kast in elkaar gezet. super lanboy van antec.. Coole kast. 2 x 120mm in- outtake fans :P Idle temp cpu: 25 c. Idle temp case: 30 c. Idle temp hdds: 30 c. Deze durf ik dus wel de hele nacht aan te laten staan. Heb de 12 v. fans op 7v. gezet. Je hoort ze nu dus helemaal niet meer.
Heb nog ff pic gemaakt van gelijmde fan adapter:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/transalp2003//DSCN0044edt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/transalp2003//DSCN0045edt.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2004 11:46 ]

• Race Eend
Netjes gedaan!
Hoe ziet het geheel er nu uit? :)

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 13:26
Heb je gewoon het midden er uit gezaagd en die 2 delen weer aan elkaar gelijmt?

Ik zelf heb ook zon air-duct en k wil em ook wel korter maken eigenlijk.
Nu blokt hij alle airflow

Verwijderd

Topicstarter
BraX schreef op 08 mei 2004 @ 15:35:
Heb je gewoon het midden er uit gezaagd en die 2 delen weer aan elkaar gelijmt?

Ik zelf heb ook zon air-duct en k wil em ook wel korter maken eigenlijk.
Nu blokt hij alle airflow
Je zaagt gewoon het middenstuk er tussen uit. Wat je dan over houdt zijn eigenlijk dus 2 ringen. De onderste ring is de kleinste. Je kunt nu de kleine ring in de grote leggen. Je zit dan met verschil van 3mm rondom.. wat je dus weerhoudt van gewone lijm. Je moet immers dit gat opvullen. Montage kit dus. Nu is montage kit nogal geel dus heb ik 3 euri meer betaald voor een transparant opdrogende kit.

Het enige wat er nog aan mist is een casebadge. Gelukkig heeft antec deze er los bijgeleverd.. zodat je zelf mag beslissen welke het wordt. Idiot outside.. lijkt me wel lachen .. maar mijn voorkeur zou gaan naar een GTA badge :9~
Pagina: 1